ostin (minulle) uuden Fordin eli 2.0 140 TDCi Mondeo Wagon 2008, 108tkm ajettu. Autossa on ilmastointi rikki ja sain sen varjolla melkein parin tonnin alennuksen ajatuksella että jos pikkuvika, pääsen halvalla korjaamokustannuksella. Sen verran räplääjä kuitenkin olen että perusasiat kuten sulakkeet ja releet tuli katsottua. Ilmastoinnin kanssa ei nyt ole yhtään kiire, mutta ajattelinpa aloittaa ajoissa selvityksen jotta voin sitten keväällä hyvillä mielin laittaa koneen huoltoon korjausta varten jos vika on kertakaikkiaan mahdoton kotiräplääjälle.
Tarkistetut asiat:
- ilmastointipaneeli = A/C ON ja tottelee on/off nappulaa. Paneelin liitin (2) otettu irti, kytketty takaisin huonon kytkennän tarkistamiseksi - ei mitään silmämääräisesti hälyyttävää
- sulakkeet = ok
- rele = ok (naksahti kun annoin releen tuloon 12V) (ei naksu eikä kytke jos vaihtaa A/C = on/off kojelaudasta)
- releelle tuleva syöttö = ei yleismittarilla havaittavaa jännitettä napojen välillä, mutta nollaan/runkoon nähden siellä oli joku outo 5V, tms. Oletan että elektroniikka ei edes käskytä kompuraa päälle.
- releen lähtö = on ok, kytkiessäni relepaikan lähtöliittimet oikosulkuun lähti kompura päälle ja viileää ilmaa virtasi ilmastoinnista *)
*) testini oli sen verran nopea että huomioni saattaa olla epätarkka, mutta mielestäni viileä ilma ei ollut välttämättä kovinkaan kylmää. Selvästi kylmempää kuitenkin kuin ilman kompressoria. Jos minulla on esim. kylmäainetta jonkin raja-arvon alle, voiko se estää kompressorin ohjauksen?
t. Timo