Ford Sierra 2.0i DOHC anturit
Ford Sierra 2.0i DOHC anturit
Kiinnostais tietää, että miten eri antureiden viat ilmenevät DOHC Sierrassa?
Esim. minkä anturin toimimattomuus nostaa esim. kulutusta? Eikös antureita ole 6?: lamda; MAP; bensan-,imuilman- ja moottorin lämpötila-anturi ja kaasuläpänasentoanturi.
Toivon, että saadaan hyvää keskustelua aiheesta.
Esim. minkä anturin toimimattomuus nostaa esim. kulutusta? Eikös antureita ole 6?: lamda; MAP; bensan-,imuilman- ja moottorin lämpötila-anturi ja kaasuläpänasentoanturi.
Toivon, että saadaan hyvää keskustelua aiheesta.
Re: Ford Sierra 2.0i DOHC anturit
kulutusta nostavat useimmiten lambda-anturin tai moottorinlämpöanturin vioittuminen. lisäksi lambda-anturi saattaa aiheuttaa samalla tehottomuutta, raskaan tyhjäkäynnin tai erilaisia nykimisoireita. lämpöanturi taas saattaa kulutuksen nousun yhteydessä aiheuttaa korkean yli 1000rpm tyhjäkäynnin. molemmat helppoja testattavia itse.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Ford Sierra 2.0i DOHC anturit
Entä miten nuo muut anturit? Mitä niiden viat aihettavat (OIREET)? Ja miten tuon lämpöanturin vika aiheuttaisi korkean tyhjäkäynnin, jos seos on rikkaalla? Eikö sen pitäisi aiheuttaa raskaan tyhjäkäynnin?
Re: Ford Sierra 2.0i DOHC anturit
Näyttää liian pientä lämpötilaa -> moottorin ohjaus luulee että moottori on kylmä -> nostaa tyhjäkäynnin ylemmäs.Tapio.A kirjoitti:Ja miten tuon lämpöanturin vika aiheuttaisi korkean tyhjäkäynnin
Ainakin omassa Escortissa tyhjäkäynti on kylmänä korkeeammalla kuin lämpöisenä, enkä usko Sierra tuossa suhteessa juurikaan eroaa.
Re: Ford Sierra 2.0i DOHC anturit
milläs tuon testaisi helpoiten? Oma sierra tuntuu käyvän melko korkeaa tyhjäkäyntiä=/pvdriver kirjoitti: lämpöanturi taas saattaa kulutuksen nousun yhteydessä aiheuttaa korkean yli 1000rpm tyhjäkäynnin. molemmat helppoja testattavia itse.
Re: Ford Sierra 2.0i DOHC anturit
Mulla ei vastaa kaasuun kunnolla tyhjäkäynniltä, ja kierroksilta tyhjäkäynnille laskiessa meinaa aina sammua. Muuten toimii hyvin. Oisko kaasuläpän asentotunnistimessa vika?
Re: Ford Sierra 2.0i DOHC anturit
Itse tässä jo jonkin aikaa (puoli vuotta ainakin) ihmetellyt, että mistähän mahtaa johtua tuossa omassa sierrassa (2.0i DOHC -91) ajoittainen käyntivika. Ilmenee lämpöisellä koneella. Tyhjäkäynnillä kun antaa koneen käydä raksuttaa jonkin aikaa, niin alkaa tyhjäkäynti tippua kuulostaa, että kävisi kolmella. Jonkun aikaa käy huonosti, kunnes itsestään käyttää kierrokset hieman ylempänä (samoin kun startatessa) ja palautuu normaaliin tyhjäkäyntiin.
Vian huomaa myös maantiellä ajettaessa. Tasakaasulla ajaessa, hieman ehkä paremmin jopa pienessä alamäessä sellaisella tosi kevyellä kaasulla tekee samaa. Alkaa ikäänkuin mopo sakkaamaan. Pienen kaasunpainalluksen jälkeen vähän nyppäsee ja taas meno jatkuu normaaliin malliin.
Pari videota kuvasin (tai no ei niissä nähtävää ole). Ensimmäinen normaalista tyhjäkäynnistä ja toinen epäkäynnistä.
normikäynti
epäkäynti
Kuulostaa, että alkaisi käydä joko aivan älyttömän rikkaalla tai sitten kolmella. Itse epäilen hieman tulpanjohtoja, koska ne ovat vanhat ja huonot hiilijohdot. Kylmällä koneella vikaa ei ilmene. Kulutus ei ole noussut. Sekalaista vie sen 8l/100km ja matkassa pääsee 7,2:lla.
Vian huomaa myös maantiellä ajettaessa. Tasakaasulla ajaessa, hieman ehkä paremmin jopa pienessä alamäessä sellaisella tosi kevyellä kaasulla tekee samaa. Alkaa ikäänkuin mopo sakkaamaan. Pienen kaasunpainalluksen jälkeen vähän nyppäsee ja taas meno jatkuu normaaliin malliin.
Pari videota kuvasin (tai no ei niissä nähtävää ole). Ensimmäinen normaalista tyhjäkäynnistä ja toinen epäkäynnistä.
normikäynti
epäkäynti
Kuulostaa, että alkaisi käydä joko aivan älyttömän rikkaalla tai sitten kolmella. Itse epäilen hieman tulpanjohtoja, koska ne ovat vanhat ja huonot hiilijohdot. Kylmällä koneella vikaa ei ilmene. Kulutus ei ole noussut. Sekalaista vie sen 8l/100km ja matkassa pääsee 7,2:lla.
Re: Ford Sierra 2.0i DOHC anturit
Autodatasta näke kaikki kulkineittenne antureiden sijainnit, sekä ohjearvot, joiden perusteella voitte todeta ovatko ehjiä vai ei. Tietty kaikkia antureita ei mittaamallakaan voi todeta ehjiksi.
Sisältää myös esimerkkiongelmia, joiden kanssa on helpompaa etsiä vikaa omasta kulkinestaan. Varsin kätevä ja melkeinpä pakollinen ohjelma.
Sisältää myös esimerkkiongelmia, joiden kanssa on helpompaa etsiä vikaa omasta kulkinestaan. Varsin kätevä ja melkeinpä pakollinen ohjelma.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Ford Sierra 2.0i DOHC anturit
Kertokeehan onko Motonetin listoilla dohc sierran veden lämpötila-anturia, josta menee tieto eculle?