sierran 1.6 kansi ja viritys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kalle_virtanen
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Loka 2011 22:36

sierran 1.6 kansi ja viritys

Viesti Kirjoittaja kalle_virtanen »

morjens tietääkö kukaan sierran 1.6 litrasen venttiilien halkaisiota? olis kiva tietää että onko tuolle kannelle jo tehty jotain kun imuvenan halkaisia tais olla 41-42 mm?

ja viisaimmat vois vastata kuinka sais virtauksia paranneltua nyt kun on kaikki venttiilit jo valmiina pois. koneeseen on tulos noin 270 asteinen nokka ja kone on tulos katu käyttöön (2.0) mutta tehoa pitäis vaparista kiskoa noin 140-160hp. onko aivan mahdoton ajatus tuolla kannella??
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran 1.6 kansi ja viritys

Viesti Kirjoittaja emax »

Ei oo suurennettu. Imu on 41 ja pako 35. E-maxis pako 34, 2.0 pako 36, ja 1,3 venat 38/30. "stage1" venttiilien suurennukses on ollu yleensä suurentaa imu 44mm. Vakioventtiileissä on lautasen keskellä fordin logo, mutta ohc on jo sen verran vanha moottori että venat on voinu vaihtua tarvikkeisiin aikapäiviä sitten
Imukanavan alapuolelle ei itse kannata tehdä oikein mitään, se on pilalla jo valmiiksi. Venttiilin likeltä voi tasoitella ne "olakkeet" pois, ja ohjurin päätä vähän ohentaa/pienentää. Jotku vetää sen ohjurin pään kokonansa pois, mutta mun mielestä se ohjaa virtausta paremmin venttiilin varrelle kun sitä vaan muotoilee ohkaisemmaksi.
Ja sitten lisäksi vingun kivellä siloitella kanavaa. Jos siitä isomman haluaa niin ylhäältä pois, vakio venttiilille se on kyllä ihan tarpeeksi suuri. Ei mitään lamellilaikka kiillotusta.
Ja jokaista kanavaa yhtä aikaa, niin tulee samanlaisia.

Venttiileihin voi hioa/hiotututtaa myös ylimääräisen 30 asteen viisteen virtausta parantamaan.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
kalle_virtanen
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Loka 2011 22:36

Re: sierran 1.6 kansi ja viritys

Viesti Kirjoittaja kalle_virtanen »

selvä. mietin vain sitä kun se kanava ei ole normaalin kanavan muotoinen ja siinä on sellainen terävä kulma, että kannattaako vaan pyöristää vai vinguttaa kokonaan pois? sen tiesin jo et alhaalta ei saa ottaa pois yhtään itse ajattelin että sen ala osan vois varmaan noin 5mm nostaa "ylemmäs" migillä, onko mitään hyötyä?? venttiileihin oon hionu jo sen 30 asteen viisteen ja pakovenat puhdistanu ja vähä pyöristelly. paljo tuolla setillä sais OIKEITA heposia ulos jos lisänä olis burtonin vai mikä se oli 270 asteinen nokka ja vakio pakosarja ja kaasutin? vielä ei oo peltisarjaa eikä tuplia hommattuna
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran 1.6 kansi ja viritys

Viesti Kirjoittaja emax »

kalle_virtanen kirjoitti:mietin vain sitä kun se kanava ei ole normaalin kanavan muotoinen ja siinä on sellainen terävä kulma, että kannattaako vaan pyöristää vai vinguttaa kokonaan pois?
Se on sitten E-max kansi. Ei oikein hyvä. Puristuksen saa ylemmäs mutta se imukanava on viritystä ajatellen vähä huono. Sitä kulmaa saa vähän vingutettua pois mutta ei täysin, menee puhki.
Migillä on jotku hitsailleet vaihtelevalla menestyksellä. Se voi siitä haljetakkin.

Hepoista en viitsi lähteä arvailemaan. Viritys onnistuu jos tehot ei laske, kuten sanotaan :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: sierran 1.6 kansi ja viritys

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Nuista viri kepeistä sen verran että jotku tuijottelee vaan jotaki tiettyä aste lukua ja luullaan että kysessää joku hipo viri nokka. Niisä keppien matkassa tulee yleensä sellanen kortti matkassa mihin merkitty imun ja pako ventiilin kiini ja auki olot asteina nokan nosto ja jne.ja selitetty nokan oikea ajoitus eli miten kohistetaan. Sitä ei pysty kyllä kukaan sanomaan edes korvakuulolla palionko joku viri kepakko tuo tehoa ja niihin yleensä kuuluu matkassa pitenpi liukuiset seuraajat jotka myös kohdistettava. Pelaa kyllä vakio seuraajillakin sellaset loivemmat viri nokat.Taitaapa myös nissä tiukemmissa kepakoissa tulla jo matkassa jäykemmät ventiilinjousetkin jos tilaa OHC:hen. Niillä jäykemmillä jousilla saa helposti kierätettyä 8000-9500 kierrosta vaihteella jos vain myllyssä muuten jerkkua riittää.
kalle_virtanen
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Loka 2011 22:36

Re: sierran 1.6 kansi ja viritys

Viesti Kirjoittaja kalle_virtanen »

eli ton kannen saa heti laittaa verkon painoks vai? kyse on kumminki kadulle tulevasta autosta eikä mistään loppuun viilatusta riemurasiasta. ja onko varmuudella e-max kansi on vm 89 isolyhtyisestä sierrasta johon oon jo 2 litrasen koneen vaihtanu

edit. suunnitelmat muuttu sen veran et tuo kansi tulee vaa siks aikaa kii ku saan ton 2 litrasen kannen laitettua, mikä nokka tuos 1.6 on toimiiko 2.0 kansa vai onko laimeempi?
Vastaa Viestiin