Ford Cougar pitää ihmeellistä ulinaa
Ford Cougar pitää ihmeellistä ulinaa
Moi kaikki, Googlettamalla löysin tänne sivustolle ja ajattelin, että joku osaisi auttaa ongelmani kanssa.
Autoni on -99 vuosimallinen vuosi sitten syksyllä Saksasta tuotu Ford Cougar. Koneena 2.5L V6, mutta muuten tekniikaltaan Mondeota vastaava.
Ongelma on se, että käynnistettäessä kylmänä auto alkaa noin 1-2sek käynnistyksen jälkeen pitämään ihmeellistä ujellusta, joka konepelti auki tarkasteltuna tulee jostain kuljettajan puolelta moottorista. Tämä ujellus tuntuu hiljenevän / voimistuvan ihmeellisesti ratin liikkeiden mukaan ja myös ajon mukaan ( hiljenee kunnon vauhdilla, ykkösellä/kakkosella ja tyhjäkäynnillä kuuluu koviten). Tämä ujellus loppuu kun ajaa noin 10min ja moottori lämpenee.
Luulin ensin, että laturin hihnasta on kyse ja sen vaihdoin, mutta ei auttanut ollenkaan, vasta tämän jälkeen tajusin että ujellus kuuluu toiselta puolelta konetta. Seuraavaksi epäilin ohjaustehostinta, mutta nesteet oli kunnossa ja sekin on eri puolella konetta. Siellä, mistä ujellus kuuluu on ilmansuodatin päällä, se oli täysin puhdas ei mitään ongelmaa.
Lisään vielä sen, että ajoittain autossa on ilmennyt käynnistämisvaikeuksia kylmällä ja kun olen auton käyntiin saanut on ujellus kuulunut kovempana kuin koskaan.
Lisään vielä yhden "ominaisuuden" mikä autolla on tapana tehdä. Paikallaan seisoessa / pysähtyessä välillä kun kierrokset putoavat tyhjäkäynnille, putoavat kierrokset liian alas, kone meinaa sammua, mutta kierrokset pomppaavat ylös, tämän jälkeen laskevat jälleen liian alas, ja näin jatkaa seilaamista edes takas tyhjäkäyntitason. Vähän ajan päästä kone joko sammuu tai normalisoituu. Tämä alkoi jo kauan ennen ulinan alkamista, mutta viimeaikoina tätä tehdessä kone on alkanu myös ujeltamaan, lämpimänäkin ja normalisoituessa / sammuessa ulina on loppunut.
Tässä nyt kaikki taustatieto, toivottavasti joku pystyisi auttamaan! Lisäkysymyksiä voi esittää ja niitä mielellään tarkennan parhaani mukaan.
Autoni on -99 vuosimallinen vuosi sitten syksyllä Saksasta tuotu Ford Cougar. Koneena 2.5L V6, mutta muuten tekniikaltaan Mondeota vastaava.
Ongelma on se, että käynnistettäessä kylmänä auto alkaa noin 1-2sek käynnistyksen jälkeen pitämään ihmeellistä ujellusta, joka konepelti auki tarkasteltuna tulee jostain kuljettajan puolelta moottorista. Tämä ujellus tuntuu hiljenevän / voimistuvan ihmeellisesti ratin liikkeiden mukaan ja myös ajon mukaan ( hiljenee kunnon vauhdilla, ykkösellä/kakkosella ja tyhjäkäynnillä kuuluu koviten). Tämä ujellus loppuu kun ajaa noin 10min ja moottori lämpenee.
Luulin ensin, että laturin hihnasta on kyse ja sen vaihdoin, mutta ei auttanut ollenkaan, vasta tämän jälkeen tajusin että ujellus kuuluu toiselta puolelta konetta. Seuraavaksi epäilin ohjaustehostinta, mutta nesteet oli kunnossa ja sekin on eri puolella konetta. Siellä, mistä ujellus kuuluu on ilmansuodatin päällä, se oli täysin puhdas ei mitään ongelmaa.
Lisään vielä sen, että ajoittain autossa on ilmennyt käynnistämisvaikeuksia kylmällä ja kun olen auton käyntiin saanut on ujellus kuulunut kovempana kuin koskaan.
Lisään vielä yhden "ominaisuuden" mikä autolla on tapana tehdä. Paikallaan seisoessa / pysähtyessä välillä kun kierrokset putoavat tyhjäkäynnille, putoavat kierrokset liian alas, kone meinaa sammua, mutta kierrokset pomppaavat ylös, tämän jälkeen laskevat jälleen liian alas, ja näin jatkaa seilaamista edes takas tyhjäkäyntitason. Vähän ajan päästä kone joko sammuu tai normalisoituu. Tämä alkoi jo kauan ennen ulinan alkamista, mutta viimeaikoina tätä tehdessä kone on alkanu myös ujeltamaan, lämpimänäkin ja normalisoituessa / sammuessa ulina on loppunut.
Tässä nyt kaikki taustatieto, toivottavasti joku pystyisi auttamaan! Lisäkysymyksiä voi esittää ja niitä mielellään tarkennan parhaani mukaan.
Re: Ford Cougar pitää ihmeellistä ulinaa
Imusarjan ja putsarikotelon välinen putki ääntää..niitä vaihdettiin takuuseen sillon joskus... 

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Ford Cougar pitää ihmeellistä ulinaa
Kuulostaa järkeenkäyvältä selitykseltä. Onko sulla tietoa pääseekö siihen ite käsiksi vai onko vietävä huoltoon tota varten?focst kirjoitti:Imusarjan ja putsarikotelon välinen putki ääntää..niitä vaihdettiin takuuseen sillon joskus...
Re: Ford Cougar pitää ihmeellistä ulinaa
Uskoakseni sulla on kaksi vikaa ujellus joka johtuu tosta putkesta..ja joutokäynnin puolella toinen.. ulinan saa pois putken vaihtamalla. Muutettua putkea saa marmoritiskiltä ja pystyy ite vaihtamaan.. joutokäyntiin hankala suoraan sanoa vikaa löytyisköhän vikakoodeista mitään..jos ei niin esim lisäilmaventtiili vois olla hyvä tarkastaa..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Ford Cougar pitää ihmeellistä ulinaa
Minulla 2000 mallinen Cougar V6 jossa on samainen ulina. Aamulla kylmänä ulina on voimakkaimmillaan. Ulina kestää hetken. Lämpimänä ja nyt ilmojen lämmettyä ääntä tuskin huomaa.
Re: Ford Cougar pitää ihmeellistä ulinaa
Ujellus ilmanputsarin puolella tosiaan voisi johtua ryppyputkesta ilmanputsarin ja läppäkotelon välillä. Kun kerran kierroksetkin aaltoilevat, vika voisi johtua vuodosta joko siinä ryppyputkessa tai siihen liittyvissä pienemmissä alipaineletkuissa.
Kaasuläppä, läppäkotelo ja imusarjan yläosa voivat myös olla täynnä pakokaasupikeä. Tässä laitteessahan on insinöörin keksintö messinkisellä läppämekanismilla toimivasta muuttuvapituuksisesta imusarjasta. Se yhdistyy mielenkiintoisella tavalla pakokaasujen pyöritykseen. Toimii, kunnes ei enää toimi.
Mutta jos ääni vaihtelee kierrosten ja kaasun/nopeuden mukaan voisi viitata myös vaihteistoon, joka on siinä alempana. Kannattaa katsoa voimansiirron öljyn taso/laatu. Tosin tällä puolella äänioire ei ehkä ole ujellus, vaan rallatus?
Vesipumppukin on siinä imusarjan alla tuntumassa. Tälläkin palstalla on todistajanlausuntoja siitä, että oem-pumppu muovilapoineen on huono ja hajoaa ennen pitkää. Mutta jos pumpussa olisi vika, huomaisit sen kyllä moottorin ja matkustamon lämpöjen häikässä. Ja lopuksi matkanteon katkeamisessa.
Läppäkotelon kaasumekanismin vivut myös voivat olla väljät tämänikäisessä kuukaarassa. Itsellä oli, ja vaati toimenpiteitä. Kaasupolkimen asento ei välttämättä tarkasti välity konehuoneeseen. Siellä on yksi muovinen välikappale, jonka reiät suurenee.
Kannattaa katsoa myös self test mode, vaikka sieltä ei aukotonta tietoa saakaan.
Tämä selostus voi kuulostaa siltä, että tietäisin asiasta jotain. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
Terveisin nimimerkki saksalaista v6-Cougaria vuoden verran verran opiskellut & kunnostanut. Ynnä hienoon laitteseen ja kyytiin erittäin tyytyväinen hemmo.
Kaasuläppä, läppäkotelo ja imusarjan yläosa voivat myös olla täynnä pakokaasupikeä. Tässä laitteessahan on insinöörin keksintö messinkisellä läppämekanismilla toimivasta muuttuvapituuksisesta imusarjasta. Se yhdistyy mielenkiintoisella tavalla pakokaasujen pyöritykseen. Toimii, kunnes ei enää toimi.
Mutta jos ääni vaihtelee kierrosten ja kaasun/nopeuden mukaan voisi viitata myös vaihteistoon, joka on siinä alempana. Kannattaa katsoa voimansiirron öljyn taso/laatu. Tosin tällä puolella äänioire ei ehkä ole ujellus, vaan rallatus?
Vesipumppukin on siinä imusarjan alla tuntumassa. Tälläkin palstalla on todistajanlausuntoja siitä, että oem-pumppu muovilapoineen on huono ja hajoaa ennen pitkää. Mutta jos pumpussa olisi vika, huomaisit sen kyllä moottorin ja matkustamon lämpöjen häikässä. Ja lopuksi matkanteon katkeamisessa.
Läppäkotelon kaasumekanismin vivut myös voivat olla väljät tämänikäisessä kuukaarassa. Itsellä oli, ja vaati toimenpiteitä. Kaasupolkimen asento ei välttämättä tarkasti välity konehuoneeseen. Siellä on yksi muovinen välikappale, jonka reiät suurenee.
Kannattaa katsoa myös self test mode, vaikka sieltä ei aukotonta tietoa saakaan.
Tämä selostus voi kuulostaa siltä, että tietäisin asiasta jotain. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
Terveisin nimimerkki saksalaista v6-Cougaria vuoden verran verran opiskellut & kunnostanut. Ynnä hienoon laitteseen ja kyytiin erittäin tyytyväinen hemmo.
Re: Ford Cougar pitää ihmeellistä ulinaa
lainaan topiccia
Eli ford cougar 00 vuosmallinen tyhjäkäynti seilailee välillä ja joskus jopa menee niin alhaiseksi että sammuu. vika ei eka häirinnyt yhtään koska se oli pientä 800-1000 rpm välistä hyppelyä mutta nyt se on alkanut pomppimaan jopa 500 - 1100 rpm välistä loikkaa ja sit tietenki sammuu valoihin siinä tilanteessa olisko tyhjäkäyntimoottori rikki? vai tietäiskö joku jotain yleistä ilmavuotoa tämän mallisissa autoissa olisi kiva saada mukava vekotin pelittämään kunnolla. Kiitos.
Eli ford cougar 00 vuosmallinen tyhjäkäynti seilailee välillä ja joskus jopa menee niin alhaiseksi että sammuu. vika ei eka häirinnyt yhtään koska se oli pientä 800-1000 rpm välistä hyppelyä mutta nyt se on alkanut pomppimaan jopa 500 - 1100 rpm välistä loikkaa ja sit tietenki sammuu valoihin siinä tilanteessa olisko tyhjäkäyntimoottori rikki? vai tietäiskö joku jotain yleistä ilmavuotoa tämän mallisissa autoissa olisi kiva saada mukava vekotin pelittämään kunnolla. Kiitos.