sierran perästä
sierran perästä
nonnii, alkaa tossa luisupulkassa tuntumaan turhan harvalta tuo perä,
"U" luki laatassa eli 3:62?
tossa varaosa autos olis "D" perä eli 3:92
onkos noissa oikeestikkin sit eroja? kiihtyvyyden kanssa? nyt tuntuu ettei kiihtyis millään oikee.
ja saako pelkät sisuskalut vaihdettu helposti? vai onko helpompi vaihtaa koko murikka?
"U" luki laatassa eli 3:62?
tossa varaosa autos olis "D" perä eli 3:92
onkos noissa oikeestikkin sit eroja? kiihtyvyyden kanssa? nyt tuntuu ettei kiihtyis millään oikee.
ja saako pelkät sisuskalut vaihdettu helposti? vai onko helpompi vaihtaa koko murikka?
Re: sierran perästä
Ehdottomasti helpompaa vaihtaa koko murikka kerralla. Sisuskalujen kanssa joutuu hammasvälyksen asettamaan kohdalleen ettei perä ulvo ja käyttöikä lyhene. Perän vaihdossa vaikeinta on saada se iso pultti ylhäältä auki - melkein suosittelisin pudottamaan koko taka-alkselin tätä varten alas. 

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: sierran perästä
mikäs isopultti?JyriN kirjoitti:Ehdottomasti helpompaa vaihtaa koko murikka kerralla. Sisuskalujen kanssa joutuu hammasvälyksen asettamaan kohdalleen ettei perä ulvo ja käyttöikä lyhene. Perän vaihdossa vaikeinta on saada se iso pultti ylhäältä auki - melkein suosittelisin pudottamaan koko taka-alkselin tätä varten alas.

Re: sierran perästä
Vaihda koko taka-akseli siitä varaosa autosta. Reunoilta 3kpl pultteja irti/puoli ja keskeltä 4 + jarruputket, käppärin varppi, iskarien alapäät, ja kardaani. Niin ja pakoputki pois tieltä.
Se murikka on läpipulteilla kiinni siinä länkiraudas, ja ne pultit saattaa olla ruostunu jumiin.
Jos pelkän murikan vaihdat niin joudut vetämään vetarit pois, ja niiden pulteista katkee ainakin osa noin 70% varmuudella.
Se murikka on läpipulteilla kiinni siinä länkiraudas, ja ne pultit saattaa olla ruostunu jumiin.
Jos pelkän murikan vaihdat niin joudut vetämään vetarit pois, ja niiden pulteista katkee ainakin osa noin 70% varmuudella.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: sierran perästä
jaaaa, saattaapi olla toikin järkevä vaihto ehto, pitää tosta varaosa autosta nyt irottaa ja harkita sittenemax kirjoitti:Vaihda koko taka-akseli siitä varaosa autosta. Reunoilta 3kpl pultteja irti/puoli ja keskeltä 4 + jarruputket, käppärin varppi, iskarien alapäät, ja kardaani. Niin ja pakoputki pois tieltä.
Se murikka on läpipulteilla kiinni siinä länkiraudas, ja ne pultit saattaa olla ruostunu jumiin.
Jos pelkän murikan vaihdat niin joudut vetämään vetarit pois, ja niiden pulteista katkee ainakin osa noin 70% varmuudella.

Re: sierran perästä
Luonnollisesti kannattaa uusia ne apurungon isot puslat samalla 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: sierran perästä
Mä jotenkin automaattisesti oletin, että vanhassa taka-akselissa olisi jotain säästettävää, kun pelkän perän sisuskalun vaihtoa suunnitellaan.bomble kirjoitti: jaaaa, saattaapi olla toikin järkevä vaihto ehto, pitää tosta varaosa autosta nyt irottaa ja harkita sitten

Jarruletkut voi olla haperoa, joten varaudu kenties niitä uusimaan, samoin käsijarruvaijeri on melko varmasti jo valmis.
Sen murikan läpipultti (se "iso" siellä ylhäällä) on jotenkin elämää tiukemmassa, kun 25v. vanha pultti on ruosteessa ja murikan alu-kuoret hapettunu. Tämä on oikeasti ainoa kohta Sierrassa, mihin olen koskaan tarvinnut sitä kuuluisaa metristä jatkovartta, 1,5kg lekaa ja 2 päivää aikaa. Silti se lähti paikaltaan ehjänä. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: sierran perästä
noo mää ajattelin et pelkän murikan vaihto olis helpompi tapaJyriN kirjoitti: Mä jotenkin automaattisesti oletin, että vanhassa taka-akselissa olisi jotain säästettävää, kun pelkän perän sisuskalun vaihtoa suunnitellaan.Toki, nippuna tuo on helpoin vaihtaa (painaa vähän, joten tarttet jotain tunkkeja avuksi) ja samalla ikään kuin bonuksena pääsee uusimaan kaikki risat osat.
Jarruletkut voi olla haperoa, joten varaudu kenties niitä uusimaan, samoin käsijarruvaijeri on melko varmasti jo valmis.
Sen murikan läpipultti (se "iso" siellä ylhäällä) on jotenkin elämää tiukemmassa, kun 25v. vanha pultti on ruosteessa ja murikan alu-kuoret hapettunu. Tämä on oikeasti ainoa kohta Sierrassa, mihin olen koskaan tarvinnut sitä kuuluisaa metristä jatkovartta, 1,5kg lekaa ja 2 päivää aikaa. Silti se lähti paikaltaan ehjänä. 8)

Sen murikan läpipultti (se "iso" siellä ylhäällä) <- tarkotatko sitä joka on poikittain?
kertokaas vielä et onko tos 3.62 vs 3.92 kuinka isoja eroja?
Re: sierran perästä
Koko taka-akseliston irrottaminen kuullostaa aika kovalta hommalta?
mulla saattaapi tulla sama projekti ens kesänä eteen ni nappaile vähä kuvia hommasta jos pystyt?
Ja postailisit sit tänne 



accord 1.8is -00
ex sierra 2.0i -91
ex sierra 2.0i -91
ex escort 1.6i - 94
ex sierra 2.0i -91
ex sierra 2.0i -91
ex escort 1.6i - 94
Re: sierran perästä
Akselin vaihto sujuu kuten emax aiemin kuvaili, tosin sen takaisin asennus
/nosto vaati vähän kekseliäisyyttä, kahdella tunkilla tehtynä
Itse tein juuri koko takakelkan vaihdon kaksi vuotta sitten, kuta kuinkin seuraavanlainen stoori:
http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... plica5.htm
/nosto vaati vähän kekseliäisyyttä, kahdella tunkilla tehtynä

Itse tein juuri koko takakelkan vaihdon kaksi vuotta sitten, kuta kuinkin seuraavanlainen stoori:
http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... plica5.htm
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: sierran perästä
Jos vaihat niitä isoja puslia niin ota joko fordilta orkkikset (vajaa 30€/kpl) tai jostain viriliikkeestä uretaaniset (reilu 70€/kpl) niin pääsee huomattavasti helpommalla.
Minä en ainakaa saanu niitä 10€ tarvikkeita pysymään kiinni vaikka käytös oli 100t sähköhydraulinen prässi ja koko länkirauta siinä purettuna
Tosin mk1 koriseen oon nuo tarvikkeet kerran vaihtanu autoon päin. En tiedä miksi silloin onnistui, mutta ei sekään helppoa ollu.
Minä en ainakaa saanu niitä 10€ tarvikkeita pysymään kiinni vaikka käytös oli 100t sähköhydraulinen prässi ja koko länkirauta siinä purettuna

Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: sierran perästä
joo eiköhän ne siinä samassa meeemax kirjoitti:Jos vaihat niitä isoja puslia niin ota joko fordilta orkkikset (vajaa 30€/kpl) tai jostain viriliikkeestä uretaaniset (reilu 70€/kpl) niin pääsee huomattavasti helpommalla.
Minä en ainakaa saanu niitä 10€ tarvikkeita pysymään kiinni vaikka käytös oli 100t sähköhydraulinen prässi ja koko länkirauta siinä purettunaTosin mk1 koriseen oon nuo tarvikkeet kerran vaihtanu autoon päin. En tiedä miksi silloin onnistui, mutta ei sekään helppoa ollu.

ja koko akselisto taas joo


Re: sierran perästä
Murikan saat pois kun otat molemmin puolin rummut auki, kengät pois, sitten sieltä navan vierestä 4pulttia irti, ja vedät vetarit napoineen/laakereinen pois, Sitten kardaani ja ne murikan ruuvit. Ja täs vaihees koko taka-akseli on periaattees kiinni enää niillä isoilla puslilla, ja iskareilla.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: sierran perästä
Onko kukaan kokeillut, että lähteekö tumppi -perä pois ilman vetareiden irroitusta? Olisi nimittäin paljon helpompi tapa, kun ei tarvitsisi kuin tapella ne 3 kiinnityspulttia ja kardaanin laippa irti.emax kirjoitti:Murikan saat pois kun otat molemmin puolin rummut auki, kengät pois, sitten sieltä navan vierestä 4pulttia irti, ja vedät vetarit napoineen/laakereinen pois, Sitten kardaani ja ne murikan ruuvit. Ja täs vaihees koko taka-akseli on periaattees kiinni enää niillä isoilla puslilla, ja iskareilla.
Eli, pystyykö perää siirtämään tumppivetarien kanssa siten, että ne vetarit irtoavat ensin toiselta ja sitten toiselta puolelta (kun perä on muuten irti kiinnikkeistään)? Harmi, ettei tullut aikoinaan mieleen mokoma, kun purin sen oman paketin.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: sierran perästä
Sellainen muistikuva olis että nivelet ei taitu tarpeeksi.JyriN kirjoitti:Onko kukaan kokeillut, että lähteekö tumppi -perä pois ilman vetareiden irroitusta? Olisi nimittäin paljon helpompi tapa, kun ei tarvitsisi kuin tapella ne 3 kiinnityspulttia ja kardaanin laippa irti.
Eli, pystyykö perää siirtämään tumppivetarien kanssa siten, että ne vetarit irtoavat ensin toiselta ja sitten toiselta puolelta (kun perä on muuten irti kiinnikkeistään)? Harmi, ettei tullut aikoinaan mieleen mokoma, kun purin sen oman paketin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: sierran perästä
eiks u tarkoitanut 3.92 perää ja D 3.62bomble kirjoitti:nonnii, alkaa tossa luisupulkassa tuntumaan turhan harvalta tuo perä,
"U" luki laatassa eli 3:62?
tossa varaosa autos olis "D" perä eli 3:92
onkos noissa oikeestikkin sit eroja? kiihtyvyyden kanssa? nyt tuntuu ettei kiihtyis millään oikee.
ja saako pelkät sisuskalut vaihdettu helposti? vai onko helpompi vaihtaa koko murikka?
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Re: sierran perästä
"Tyyppikilven kirjaimet, mitkä vastaa mitäkin perävälitystä:choesos kirjoitti: eiks u tarkoitanut 3.92 perää ja D 3.62
M=3.14 (7" tai 7.5") Joissain ekoissa 2,3 Dieseleissä. Harvinainen.
A=3.36 (7.5") Mulkosilmässä 2.5 TD:n kanssa (ei lukkoa)
V=3.38 (7") Tämä löytyy yleensä tavallisesta mkI 2,0 ohc:stä
U=3.62 (7") Sierra mk2 2,0 ohc, Sierra Dohc, Sierra 4WD (nelikko aina lukolla)
3=3.64 (7.5") 2WD 2.9 12V/24V (Cossussa lukolla tai ilman?)
9=3.91 (7.5") Scorpio 2.0 DOHC (85GG4033BA-D04BA) ja Mulkkarissa 2.3:n kanssa (lukoton molempien kanssa)
D=3.92 (7") XR4i sierra/scorpio 4x4(?) (lukolla tai ilman)
???=4.09 (7,5") Mulkkarissa 2.0 8v kanssa (ei lukkoa)
???=4.27 (7,5") Mulkkarissa 2.0 16v kanssa (ei lukkoa)
"Aftermarkettina" löytyy lisäksi ainakin 4.44 ja 5.1
Kitkalukko aina tökättävillä vetareilla. Viskolukot on laippavetareilla."
tollasia versioita täältä sivulta haulla löyty, emmää tiiijä siitä sitten

Re: sierran perästä
no nyt on 3.92 perä tossa pihassa, vain murikka.. tökättävillä vetareilla. ja kysymys kuuluu mistäs tollasia vetareita löytyy? motonetti ainakin myy ei oota
vai joutuuko käytettynä ostamahan?

vai joutuuko käytettynä ostamahan?
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: sierran perästä
No mitkäs vetarit sulla nyt sitten on?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: sierran perästä
olin kattovinani et niissä jotain pultteja oli, en oo tosin satavarma, täytyy vielä tarkastella omanauton alle tarkemminSierra2.3-16v kirjoitti:No mitkäs vetarit sulla nyt sitten on?

E: tuli tossa hinku saada luisupulkkaan lukkotalveks... oiskohan se tohon 3.92:seen siis kemppi ja kiinni kun kerkeää.
ajokokemuksia noista kempeistä otetaan vastaan?
kuivalla/Märällä
ja etenkin talvella, ei varmaan tuu ajettua yli 100m suoraan

Re: sierran perästä
Et sie pääse sillä kempillä talavela muuta kun suoraan eteen päin. Voi sanoa että ei ole enää ees luisu pulukka. Saa sanoa että sierraa ei oikase sivuluisusta kun peltiseppä sen jäläkeen 

Re: sierran perästä
Jos sielä on vielä auton oma perä, niin ei pitäis vetareissa pultteja näkyä. Ootko jo kattonu ettei sinne jo olisi joku vaihtanu viskolukkoa?bomble kirjoitti: olin kattovinani et niissä jotain pultteja oli, en oo tosin satavarma, täytyy vielä tarkastella omanauton alle tarkemmin
Ja jottei homma olisi tumppivetareiden kannalta liian helppoa niin niitäkin on kahdella boorikoolla 25mm ja 28mm. Kun se sun auto on alunperin mk1 ja 1,6 niin perä saattaa olla sillä pienellä boorilla-> ei sovi tohon 3,92 perään.
2litraisista ja siitä isommista löytyy kaikista tuo isompi boori, on se sitten v6, ohc, tai dohc jos vain on tumppivetarit. Ja ainakin osassa mk2 1,6 on tuo iso boori, eroa 2 litraiseen on vain akselin paksuudessa.
Uusia vetareita saa ainakin foordilta, mutta kannattaa istua ennenkö kysyy hintaa.
Vetarit tulee nätisti napoineen ja laakeripesineen tukivarren läpi kun avaa ne 4kpl 13mm kannalla olevaa pulttia jarrukenkien alta.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: sierran perästä
emax kirjoitti: Jos sielä on vielä auton oma perä, niin ei pitäis vetareissa pultteja näkyä. Ootko jo kattonu ettei sinne jo olisi joku vaihtanu viskolukkoa?
Ja jottei homma olisi tumppivetareiden kannalta liian helppoa niin niitäkin on kahdella boorikoolla 25mm ja 28mm. Kun se sun auto on alunperin mk1 ja 1,6 niin perä saattaa olla sillä pienellä boorilla-> ei sovi tohon 3,92 perään.
2litraisista ja siitä isommista löytyy kaikista tuo isompi boori, on se sitten v6, ohc, tai dohc jos vain on tumppivetarit. Ja ainakin osassa mk2 1,6 on tuo iso boori, eroa 2 litraiseen on vain akselin paksuudessa.
Uusia vetareita saa ainakin foordilta, mutta kannattaa istua ennenkö kysyy hintaa.
Vetarit tulee nätisti napoineen ja laakeripesineen tukivarren läpi kun avaa ne 4kpl 13mm kannalla olevaa pulttia jarrukenkien alta.
no ei tossa ainakaan lukkoa ole

Re: sierran perästä
PS: Nelivaihteisissa 1.6 Emax koneisissa tuo 3,14 väli, muuten taitaa olla harvinaisempi. Tuli aikanaan vaihdettua 3,62 alle, motarilla ei ollu kiva ajaa. Nelosta sai tarjota viidestäkympistä eteenpäin.
Entiset:
Mk1 v.84 Sierra2.0 ohc
Mk1 v.85 Sierra 1.6 ohc
Mk. IV v.99 VW Golf 1.9TDI
Mk V v.08 VW Golf Variant 1.9TDI
Nykyiset:
Mk VI .09 Fiesta 1.6 TDCi
Mk2 v.89 Sierra 2.0 doch (odottaa motivaatiota ja tallipaikkaa)...
Mk1 v.84 Sierra2.0 ohc
Mk1 v.85 Sierra 1.6 ohc
Mk. IV v.99 VW Golf 1.9TDI
Mk V v.08 VW Golf Variant 1.9TDI
Nykyiset:
Mk VI .09 Fiesta 1.6 TDCi
Mk2 v.89 Sierra 2.0 doch (odottaa motivaatiota ja tallipaikkaa)...
Re: sierran perästä
ts196 kirjoitti:PS: Nelivaihteisissa 1.6 Emax koneisissa tuo 3,14 väli


Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala