Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Eli vm-93 2 litranen ruisku Sierra. Hyvin toiminut katsastuksen jälkeen n. 1500-2000km mutta nyt poika kun oli reisussa niin oli vetänyt lämmöt punaselle, painetta oli paisunta astiassa kunnolla.. Veden lisäämisen jälkeen oli päässyt kotia asti ja lämppäristä oli tullut lämmintä hyvin, lämpömittari ok Kun nyt kävin kokeilemassa sierraa niin tekihän se painetta paisunta astiaan! Öljy ihan hyvän väristä, ei siis vettä joukossa. Eli menikö tästä nyt kannen tiiviste vai kansi? kun autolla ajelin viikolla huomasin että kiihdyttäessä nykii (hain jo uudet tulpat kun niillä aika paljon ajettu ) oliko toi nykiminen oireilua kannentiiviste viasta? Katsoin jo Motonetista kannen tiivisten hintaa, on jotain 29e tiivistettä ja sitten 30e tiivistettä jossa 3-metalliliuskaa? onko toi sitten parempi? Mites kauan menee aikaa kun irroittaa 2 litrasen dohc sierran syl. kannen, irtoaako alle 2 tunnissa? ja kasattaessa pitää uusia kannen pultit vai käykö vanhat? neuvoista kiittää Kepa
Jaa, paisuntasäiliössä pitää olla korkeapainetta kone lämpösenä, siitä se nimi tulee. Korkeampi paine laskee jäähdytysnesteen lämpötilaa. Jos painetta on sitten helkkaristi liikaa, niin paisarin korkin pitäis päästää liiat höyryt ulos, eli kone alkaa keittää, silloin lämpömittari on kyllä tapissaan ja flektit/moottorin jäähdytyspropellit ei toimi.
Voi voi. Kyllähän sielä painetta on jonku verran kuumana, mutta jos sitä on sielä kylmänäkin niin sitte kansi irti ja koeponnistettavaksi ja toivoa parasta, mutta pelätä pahinta.
Jos imu ja pakoventtiilin välissä näkyy halkeama, niin on paras etsiä toinen kansi, tai viedä suoraan hitsaajalle. Yleensä keskimmäisistä eli 2. tai 3. on halki. Huom. yleensä
Pako-ohjureita ei saisi paljoa pakoaukosta näkyä, jos näkyy niin vähintään varrenkumit pääsee pian irti tai pahimmillaan pakoventtiilit ei enää pidä kunnolla->palaa. Mitähän ny mitaksi sanois ettei kovin paljoa valehtelisi... noin 5mm saa näkyä
Enskertalaisella voi irrotukseen mennä varmaan 2-3 tuntia tai tekiästä riippuen vaikka kuinka kauankin, mutta kun niitä työksensä vaihteli kolmisen vuotta niin se oli kutakuinkin tunti irti ja 1,5 takaisin + korjaukset, jos osat oli valmiina eikä tullu yllätyksiä.
Uudet kannenpultit tarvii yläpäänsarjan lisäksi, ja todennäköisesti pitkän ketjulaaharin. Metallitiivistettä pidetään yleisesti parempana.
Jakopäänketju vaihtuis myös siinä samoilla lämpimillä, ja kampiakselin stefa ja sen stefakannen/päädyntiiviste. Nuota vaihtaessa vois vielä samalla tarkistaa/kiristää öljypumpusta ylipaineventtiilin tulppan, lukkoliimaa voi käyttää, mutta pitää varoa ettei sitä mene sinne luistille asti.
Ja sitten se huohotin joka lähtee imusarjasta ja päätyy pakosarjan alle lohkoon, jos sitä vääntelee kovin kovakouraisesti niin se voi hajota/revetä sieltä pakosarjan alta.
Ketjunkiristimen "nollaus" ohjeet on stickynä tämän tekniikka foorumin alussa, niin ei tarvi välttämättä uutta ostaa.
Suuttimien O-renkaisiin jotain irrotus spraytä niin lähtee helpommin irti kun vähä vääntelee ja nitkuttelee. Takaisin laitossa voi pyyhkäistä vähän öljyä niihin O-renkaisiin niin menevät paremmin paikoilleen.
Sitte pitää selvittää sen kiehumisen syy! Todennäköisesti flektit ei ole heränneet.
Flektiä voi koittaa ensi pyörittää käsin, jos pyörii helposti niin sitten akusta niille suoraan virtaa, jos pyörii ja tohajaa hyvin niin hyvä.
Lämpöanturi kannattaa vaihtaa dieseli escortista, niin flektit pyörii useimmin->ei jämähdä kiinni ja pysyy lämmöt kurissa. Oma anturi kytkee vasta 100 asteen paikkeilla.
Lisäksi niille flekteille on oma sulake, joka todennäköisesti on palanu jos ne oli ruostunu jumiin.
Joku varmaan muistaa missä se sulake oli?
Viimeksi muokannut emax, 24 Syys 2011 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
flektit pimeinä tai oisko vanha lambda vetäny seokset laihalle...
saat tarvittaessa ajoitusohjeet ja kiristystiukkuudet sisältävät sivut...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Sulake on hanskalokeron takana, ecun vieressä vasemmalla.
Itse en käyttäisi sitä ketjun kiristintä uudestaan jos ei ole tietoa kuinka vanha se on, se ei montaa kymppiä motonetissä maksa, alkuperäinen taisi olla n. 50e.
Hyvää tietoa jo osassa.. Kiitos siitä! Kyllä tämä Sierra niin paljon painetta tekee ettei kunnossa ole, kun jo 2km ajelun jälkeen sylkee vetet pihalle vaikka korkki kunnolla kiinni. Flektit ei ole missään tapauksessa syy tähän Puristus paineet menee vesitilaan, siinä syy ja toivon että selviän syl. kannen tiivisteellä Nyt sitten hankkimaan "peltitiiviste" ja syl. kannen pultit. Ehkä ketjun laahain ainakin uusittavien listalla.. pitää sitten katsoa mitä muuta tulee vaihdettavaksi Jos ton syl. kannen sieltä nyt alle 2 tunnin pois saisi
nesteet ja öljyt kokonaisuudessaan varmaan ymmärrät vaihtaa samalla...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
No se onko kansi halki on mulle aika sama.. mutta jos se tekee ongelmia moottorin toimintaan, se sitten jo haittaa! Jos purkaa vanhoja moottoreita, diiseli golffeja, peugeotteja, volvoja, kupla volkkareita ym. todellakin löytyy halkeamia kansista, silti ei vaikuta välttämättä toimintaan! toimii kuitenkin kuten kuuluu eikä paineita mene vesitilaan tms. Et mä en ala hitsauttamaan mitään kantta tai vaihtamaan sitä jos kannessa joku halkeama mutta painetestissä ok Sen verran niitä olen minäkin laittanut koneeseen ja ei ole ongelmia ollut Paine testi tietysti pitää tehdä!! Pitää ottaa Sierrasta kansi pois että näkee missä vika.. Kepa
No nyt mä vasta hokasin kun jotkut jää hokemaan sitä flekti vikaa, onko flektit syypää vikaan alkujaan (näin mä sen nyt ymmärsin) saattaa olla ettei flektit ole joskus toiminut ja ajettu lämpimänä.. siten rikottu syl. kannen tiiviste tai jotain muuta.. Mä ne sitten remontin jälkeen tarkistan että toimivat Kepa
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Nuossa luettelemissasi kansissa on aina halkeamia, eikä läheskään aina ole puhki, eikä niistä mitään tarvi piitata (tai no, jos vw kannessa menee etukamarista venttiiliä päin niin se on paha) kunhan etukamarit ja seetit vaan pysyy kiinni. Dohcissa halkeama vaan on yleensä vesitilaan asti.
Dohcin kansi kannattaa ehdottomasti ponnistaa jos tekee painetta, muuten on suuri vaara että teet turhaa työtä eikä vika katoa minnekkään.
Yleensä niistä menee ensi kansi ja sitten vasta tiiviste. Poikkeuksiakin on, mutta harvassa.
Kiitos hyvistä neuvoista! mä nyt paljon viisaampi kuin 3 pv. sitten Ehkä nyt saan fordin toimimaan.. Nyt kun alan remonttia tekemään niin vaihdanpas ton lämmityslaitteen puhaltimen moottorin samalla, se siaitsee jossain lasinpyhkimien alla, muoviritilän takana? Kepa
Nuossa luettelemissasi kansissa on aina halkeamia, eikä läheskään aina ole puhki, eikä niistä mitään tarvi piitata. Dohcissa halkeama vaan on yleensä vesitilaan asti.
Dohcin kansi kannattaa ehdottomasti ponnistaa jos tekee painetta, muuten on suuri vaara että teet turhaa työtä eikä vika katoa minnekkään.
Yleensä niistä menee ensi kansi ja sitten vasta tiiviste. Poikkeuksiakin on, mutta harvassa.
Nyt Sierrasta syl. kansi pois ja näyttäis siltä että syl. kannen tiiviste mennyt 4 syl. kohdalta! pitää vielä tarkistaa noi pakoohjurit etteivät ole "putoneet" jos ei tarkasti tutkiessa ole mitään vikaa niin koe ponnistamatta paikalleen
Nyt pääsin itsekkin katsomaan syl. kannen tiivisteen, oli tosiaan 4 sylinterin kohdalta tiiviste vuotanut ja olipa samassa sylinterissä kannen tiivisteestä se metallinen tiivisterenkaskin siitä sylinterin reunasta poikki! kun vein syl. kannen koneistamolle ja näytin tiivistettä hänkin sanoi että uskomatonta, pelkästään tiiviste mennyt, kansi on ehjä! Nyt kanteen laitetaan samalla uudet ventiilin varren kumit ja koneistamo mikä tekee pelkästään sylinterin kansi hommia sanoi että parempi on kuitenkin se perinteine massa syl. kannen tiiviste mikä alkuperäisesti siellä on.. lisäksi kansi plaanataan ja yläpään tiiviste sarja ja kansi pultit uudet. näillä pitäis kuntoon tulla!
Kävin korjaamolla ja ei sierraan saa sitä massa tiivistettä, ainoastaan sitä metallista (motonet kyllä myy massa tiivistettä..) oli kannesta nyt hiottu venttilitkin, vaikka just auto katsastettu ja päästöjä oikein kehuttiin (hivenen rahastuksen makua ) no tuleepa sit myyntiauto viimeisen päälle kuntoon rahaa vaan tuntuu menevän ja kun auto pitäis myydä halvalla.. ei hyvää saa halvalla.