Sierran puslat.
Re: Sierran puslat.
Ajattelin laittaa ainakin vakaajan ja alatukivarren puslat uretaanisina.
Kyselin tuota camber/caster säätöä sen takia kun auto puoltaa nimittäin oikealle, mutta juurikin oikeanpuolen alatukivarren pusla oli jotenkin muljahtanut sivullepäin kun vertasi toiseen. Katsotaan nyt miksikä tuo muuttuu, säädetään jos on tarvetta.
Kyselin tuota camber/caster säätöä sen takia kun auto puoltaa nimittäin oikealle, mutta juurikin oikeanpuolen alatukivarren pusla oli jotenkin muljahtanut sivullepäin kun vertasi toiseen. Katsotaan nyt miksikä tuo muuttuu, säädetään jos on tarvetta.
Re: Sierran puslat.
Mistäs meinasit säätää camber/caster kulmia ?Foordson kirjoitti:säädetään jos on tarvetta.
gti golo palloilija
Re: Sierran puslat.
Camberista en tiedä, mutta Sierra2.3-16v jo vastasi tuohon caster-säätöön.Aksu kirjoitti: Mistäs meinasit säätää camber/caster kulmia ?
edit: joku ihme härö korjattu.
Re: Sierran puslat.
Sierra2.3-16v kirjoitti:No casteriahan saa säädettyä kun laittaa vakaajan ja tukivarren väliin prikkoja tms.
camberin säätö vähän vaikeempaa, tarvis tehdä etupalkkiin uudet reiät ulommas, tai scorpion tukivartta käyttämällä, jolloin tarvii vissiin laittaa scorpion raidetangotkin että riittää säätövara aurauksessa. Uretaania kannattaa etupäässä ehdottomasti suosia, ne orkkis kumipuslat on ihan liian pehmeetä kamaa..
Siis TÄH?? casteriahan saa säädettyä kun laittaa vakaajan ja tukivarren väliin prikkoja tms. ?? Selitäs vähän tarkemmin.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran puslat.
No kyllähän se caster säätyy, kun laittaa vakaajan ja tukivarren väliin prikkoja, joka pakottaa tukivartta eteenpäin. Samanlailla kuin jos on säädettävä yläpää, tolppaa kallistetaan taaksepäin.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran puslat.
Käys kurkkaa tonne sierran keulan alle ja fundeera vähän tota sun ideaa. Se ei taia ihan nui yksinkertasesti tapahtua se siirtymä mitä toi sun idea antaa ymmärtää. Ainakaan vakio tolopila vakio alatukivarsilla. Pitäs olla soikiat reiät alatukivarren sisäpääsä jos se nuilla rikka virityksilä halutaan siirtyyn.Sierra2.3-16v kirjoitti:No kyllähän se caster säätyy, kun laittaa vakaajan ja tukivarren väliin prikkoja, joka pakottaa tukivartta eteenpäin. Samanlailla kuin jos on säädettävä yläpää, tolppaa kallistetaan taaksepäin.
Re: Sierran puslat.
Mitä meinaat että soikiat reiät? Kyllä se alatukivarsi kääntyilee pituussuuntaisesti ilman soikeita reikiäkin, muistan joskus kun unohdin vakaajan kiinnittää paikalleen (
) ja ihmettelin miksi eturenkaat karkasi eteenpäin niin paljon että pyöräkotelon etuosa otti renkaaseen kiinni.. Kaikki säily ehjänä eikä mikään tukivarsi tai reikä vääntynyt tms..

Re: Sierran puslat.
Eiköhän se oo tarpeeksi maannu siä sierran alla jotta tietää mitä puhuuKäys kurkkaa tonne sierran keulan alle ja fundeera vähän tota sun ideaa. Se ei taia ihan nui yksinkertasesti tapahtua se siirtymä mitä toi sun idea antaa ymmärtää. Ainakaan vakio tolopila vakio alatukivarsilla. Pitäs olla soikiat reiät alatukivarren sisäpääsä jos se nuilla rikka virityksilä halutaan siirtyyn.

Mutta sulla on tainnut mennä camber ja caster-kulmat sekaasin. Miksi alatukivarren sisäpäässä pitäisi olla soikea reikä jos casteria säädettäisiin ?
Niin ja ettei kellekkään jäisi epäselväksi, niin tässä hieno kuvatus


Viimeksi muokannut Foordson, 30 Elo 2011 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sierran puslat.
Sie et ole vissiin kovin hirviän paljoa tainnu maata sielä autan alla saatika perehtyny alusta säätöihin.Foordson kirjoitti: Eiköhän se oo tarpeeksi maannu siä sierran alla jotta tietää mitä puhuu![]()
Mutta sulla on tainnut mennä camber ja caster-kulmat sekaasin. Miksi alatukivarren sisäpäässä pitäisi olla soikea reikä jos casteria säädettäisiin ?

Re: Sierran puslat.
Sä kun näytät tietävän, niin miksi alatukivarren sisäpäässä pitäisi olla soikea reikä jos säädetään casteria, eikä camberia ?
edit: Kuulostat aiva siltä K A R I:lta.
edit: Kuulostat aiva siltä K A R I:lta.
Re: Sierran puslat.
Caster on se kuinka paljo tolppa/olka-akseli on vinos sivultapäin katsottuna
KPI on se kuinka paljo tolppa/olka-akseli on vinos edestäpäin katsottuna.
Camber on se kuinka paljon pyörä on vinos.
Sierran kallistuksenvakaajan ja alatukivarren välisten puslien jommalle kummalle puolelle kun laittaa prikkoja niin caster kulma muuttuu siksi kun alapallonivel siirtyy etu- tai takapuskuria päin.
KPI on se kuinka paljo tolppa/olka-akseli on vinos edestäpäin katsottuna.
Camber on se kuinka paljon pyörä on vinos.
Sierran kallistuksenvakaajan ja alatukivarren välisten puslien jommalle kummalle puolelle kun laittaa prikkoja niin caster kulma muuttuu siksi kun alapallonivel siirtyy etu- tai takapuskuria päin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Sierran puslat.
Paljonko nuossa isoimmissa takapuslissa saa olla väljyyttä, en muista nimeä mikä pusla mutta tuo isoin kuitenki.. vääntelin sorkkaraudalla ja tuntuu aika löysältä molemmin puolin (noin sentti yläsuuntiin väljyyttä, myös sivuttain jonkun verran)???
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
Re: Sierran puslat.
Uusi menee puristamalla paikalleen ja on tiukka paikollaan ollessaan. Eli ei siinä juurikaan väljää ole,sen mitä kumi antaa periksi.-Saku- kirjoitti:Paljonko nuossa isoimmissa takapuslissa saa olla väljyyttä, en muista nimeä mikä pusla mutta tuo isoin kuitenki.. vääntelin sorkkaraudalla ja tuntuu aika löysältä molemmin puolin (noin sentti yläsuuntiin väljyyttä, myös sivuttain jonkun verran)???
gti golo palloilija
Re: Sierran puslat.
Joo niin tuntuis että ei saa olla mutta tuntui olevan peltoauto sierrassaki samallailla väljät mutta ei perä silti luikertele niin paljoo??Aksu kirjoitti: Uusi menee puristamalla paikalleen ja on tiukka paikollaan ollessaan. Eli ei siinä juurikaan väljää ole,sen mitä kumi antaa periksi.
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran puslat.
Kyllä ne puslat sen verran periksi antaa, eihän tässä puhuta mistään senttien siirrosta vakaajan kohdalla, vaan parista millistä...U.G.I kirjoitti: Käys kurkkaa tonne sierran keulan alle ja fundeera vähän tota sun ideaa. Se ei taia ihan nui yksinkertasesti tapahtua se siirtymä mitä toi sun idea antaa ymmärtää. Ainakaan vakio tolopila vakio alatukivarsilla. Pitäs olla soikiat reiät alatukivarren sisäpääsä jos se nuilla rikka virityksilä halutaan siirtyyn.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran puslat.
Ne etutukivarsien puslat menee ajan myötä niin rikki, että ne purkaa käsin, kun tukivarret on vihdoin pois auton alta. Periaatteessa uretaanipuslien takia ei mitään suurempia säätöoperaatioita joudu tekemään, mutta vanhojen puslien kuluman takia on varmaankin vähän joskus säädetty ja siksi rengaskulmat kannattaa tarkistaa auraus säätää. Muutahan ei vakiona voi säätää ilman kikkoja.Foordson kirjoitti:Ajattelin laittaa ainakin vakaajan ja alatukivarren puslat uretaanisina.
Kyselin tuota camber/caster säätöä sen takia kun auto puoltaa nimittäin oikealle, mutta juurikin oikeanpuolen alatukivarren pusla oli jotenkin muljahtanut sivullepäin kun vertasi toiseen. Katsotaan nyt miksikä tuo muuttuu, säädetään jos on tarvetta.
Tuolla prikkavirityksellä voi hieman vaikuttaa auton ajokäytökseen. Noissa kallistuksenvakaajissa on vähän vuosimallista riippuen pieniä 2-4mm pituuseroja keskenään. Vastaavaan pystyy juurikin helposti prikoilla, mutta kallistuksenvakaajan mutterille kannattaa jättää vähän kierrettä näkyviin, ettei se pääse itsekseen löystymään.
Caster kulmahan muuttuu camberiksi, kun rengas kääntyy, joten tuolla prikkavirityksellä saa aikaan:
- - paremman ratin keskityksen
- - lievästi enemmän vetelyä urissa
- - jäykemmän ohjauksen
- - paremman etupään pidon tiukoissa mutkissa
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Sierran puslat.
Puslan takapuolelle prikkoja lisätessä caster muuttuu mutta etupuolelle ei.emax kirjoitti: Sierran kallistuksenvakaajan ja alatukivarren välisten puslien jommalle kummalle puolelle kun laittaa prikkoja niin caster kulma muuttuu siksi kun alapallonivel siirtyy etu- tai takapuskuria päin.
Sierra + HX35 Super
Focus
Focus
Re: Sierran puslat.
Kuuluuko olla väljä? : http://imageshack.us/clip/my-videos/856/hn0.mp4/
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran puslat.
Vaikee nähdä tosta heiluvalta videolta, mutta ylös-alas suunnassa ei ainakaan parane olla yhtään väljää. Kyllähän tuo aika liikkuvalta näyttää, eli ehtoopuolella alkaa olemaan.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran puslat.
Joo siis ylä-ala suunnassa ei tuota välystö ole mutta tuntuu sivuttaisliike niin löysältä että vaikee uskoo sen olleen joskus jämäkkäSierra2.3-16v kirjoitti:Vaikee nähdä tosta heiluvalta videolta, mutta ylös-alas suunnassa ei ainakaan parane olla yhtään väljää. Kyllähän tuo aika liikkuvalta näyttää, eli ehtoopuolella alkaa olemaan.

SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran puslat.
se menee vaihtoon koko tukivarsi, ei voi vaihtaa pelkkää alapalloa. Äläkä osta halvinta tarviketta, italiaanot on ihan kuraa. Mutta tosiaan jos ei ylöspäin oo väljää niin ei nyt oo ihan hirveetä kiirettä vaihtaa vielä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran puslat.
Niin tosiaan, vaihdoin ne etupään puslat powerflexeihin ja puoltaminen katosi melkein kokonaan.
Kulmia en ole vielä säätänyt.
Kulmia en ole vielä säätänyt.
Re: Sierran puslat.
Itelläki ois tukivarsien puslien vaihto menossa. Mikä nuiden oikea nimi on ja mistä porukka hommannu nuita uretaani puslia? Kyseessä siis ne puslat jotka lähtee edessä tukivarresta 2 osassa pois. Toinen niistä oli itellä aivan riekaleina ja kun vanteesta otti kii ja heilutti ni välystä oli vaikka kuin paljon. Ja onkos se tanko nyt kallistuksenvakaaja joka nuista puslista menee läpi ja kiritään mutterilla. Vähän vaikeasti selitetty mut koittakaa ny joku ymmärtää 

Re: Sierran puslat.
Rally Race myy ainakin.
Alatukivarren pusliahan nuo on. Ulompi pusla on se minkä läpi kallistuksenvakaaja tulee ja sisempi sitten toisessa päässä alatukivartta.
Ja jos tilaat samalla kallistuksenvakaajan puslat niin mittaa sen paksuus, facelift sierrassa on 28mm etuvakaaja, sama kuin cossussa.
Alatukivarren pusliahan nuo on. Ulompi pusla on se minkä läpi kallistuksenvakaaja tulee ja sisempi sitten toisessa päässä alatukivartta.
Ja jos tilaat samalla kallistuksenvakaajan puslat niin mittaa sen paksuus, facelift sierrassa on 28mm etuvakaaja, sama kuin cossussa.
Re: Sierran puslat.
Tuossa juuri motonetistä yritin katella ja vastaan sattu "Sierra Alatukivarsien keskihelasrj VAHVISTETTU 1/auto"
Onko tuo se puslasarja mitä tarvin? Ei nimittäi itellä mitään hajua mitä meinaavat tuolla keskihelalla
Onko tuo se puslasarja mitä tarvin? Ei nimittäi itellä mitään hajua mitä meinaavat tuolla keskihelalla