2.0 TDCi polttoainevuoto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

2.0 TDCi polttoainevuoto

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

Terve,

ostin (minulle) uuden Fordin eli 2.0 140 TDCi Mondeo Wagon 2008, 108tkm ajettu. Kirjauduin tännekin ajatuksella kysellä lähinnä stereoista, mutta nyt joudun kuin joudunkin itse hardcore asiaan.

Masiina ollut minulla pari viikkoa ja tietysti 1. viikon jälkeen aloin haistamaan dieselin hajun sisällä reippaiden jarrutusten jälkeen. Taas pari päivää ja havaitsin muuten öljystä puhtaassa piha-asfaltissa 3 öljyläikkää ja tänään sadekelillä oikein dieselöljyvanan myllyn alta viemäriin päin. Sillälailla. Konepelti vaan auki.

Eli tunnistaako kukaan miksikään vakioviaksi tai osaako antaa vihjeitä mitä kannattaa tarkastaa lauantaina kun pääsen syventymään aiheeseen?
Oireina siis venttiilikopan kannen koloissa lilluva diesel joka jarrutuksessa/parkissa valahtaa alas koneen kylkeä pitkin maahan. Ruiskutussuuttimien juurissa, siis niissä kopan koloissa arviolta n. ½-1cm naftaa. Käytin konetta kierroksilla ja kirkkaan lampun kanssa yritin seurailla (poistamatta tieltä muuta kuin sen muovisen koristekannen) mistä tihkuisi polttoainetta niihin koloihin/kannen päälle. En millään nähnyt mitään muuta kuin lilluvaa naftaa. Ei roisku, ei tihku näkyvästi mikään esillä oleva osa. Polttoaineletkut näyttivät ehjiltä.

Meinasin siis lauantaina availla muutaman pultin ja ehkä irroittaa sen muovisen imusarjan (itse imusarja?) näköisen härpäkkeen ajatuksella että löysät pultit kiristetään. Huoltoon sitten ensi viikolla ellen löydä jotain selkeätä vikaa.

Onko kelleen tutun kuuloinen juttu?
savis
Viestit: 35
Liittynyt: 09 Huhti 2008 20:20
Paikkakunta: Lahti

Re: 2.0 TDCi polttoainevuoto

Viesti Kirjoittaja savis »

Suuttimien paluuvirtaus letkujen o-rengas tai useampi rikki luultavasti
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: 2.0 TDCi polttoainevuoto

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

savis kirjoitti:Suuttimien paluuvirtaus letkujen o-rengas tai useampi rikki luultavasti
No mutta tuo ei ainakaan kuulosta isolta mötkäykseltä. Mihis O-renkaat mätänevät vai vain yleinen (matala)laatuongelma?
savis
Viestit: 35
Liittynyt: 09 Huhti 2008 20:20
Paikkakunta: Lahti

Re: 2.0 TDCi polttoainevuoto

Viesti Kirjoittaja savis »

o-renkaat ollut monesti leikkaantunut poikki...
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: 2.0 TDCi polttoainevuoto

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

Moi,

suurimman vuodon vika taisi löytyä rikkinäisestä putkesta josta pääsin lyhentämällä 1cm yhtä putkea, MUTTA koeajo paljasti että edelleen vuotaa. Havaitsin että kansikopassa olevat syvennykset olivat aivan kuivia eli vuoto on nyt niin pientä että ilmeisesti nafta ehtii haihtua taivaaseen. 2. sylinterin suutin on kuitenkin pinnaltaan ohivirtausletkun kohdalta märkä. Irrotin vielä kerran letkun ja nyt silmiini pisti, ei katkennut, mutta pahasti kulunut/rispaantunut vihreä o-rengas. Vaihtoon.

Harakiri sanoi että ei löydy - tilaa Fordilta. Fordi sanoi että pitää tilata koko letkusatsi (ei ihan hölmö ajatus). Osaako kukaan vihjaista mistä/minkälaisia o-renkaita pitäisi metsästää tai vedättääkö Fordin edustaja nyt minua? Luulisi Fordilta löytyvän yhdet o-renkaat perhana.
Jos sinne voi vain kooltaan samanlaiset renkaat laittaa niin olisin tästä tiedosta kiitollinen.

Nyt kun olen näin lähellä tekee mieli pelata se o-rengas kortti loppuun.

[edit] Huollosta hinta-arvio 200 ja vahvistus ettei o-renkaita saa erikseen. Vahvistaa tunnetta kokeilla bulkki o-rengasta..
ilpopo
Viestit: 58
Liittynyt: 21 Joulu 2009 20:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.0 TDCi polttoainevuoto

Viesti Kirjoittaja ilpopo »

Mulla o-rengas kanssa oli poikki. Kokoletku satsi pitää tilata...mutta jos pelimieshuolto on joskus vaihtanut johonkin niin ovat ottaneet vanhan letkuston talteen ja vaihtavat siitä ehjän sulle...niinku mulle tekivät. Huoltomiehelle kahvi + pulla rahaa näppiin. Koko homma 5 min :mrgreen:
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: 2.0 TDCi polttoainevuoto

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

ilpopo kirjoitti:pelimieshuolto on joskus vaihtanut johonkin niin ovat ottaneet vanhan letkuston talteen ja vaihtavat siitä ehjän sulle...
Mikä sun pelimeishuolto oli? Mä soitan sinne..!
ilpopo
Viestit: 58
Liittynyt: 21 Joulu 2009 20:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.0 TDCi polttoainevuoto

Viesti Kirjoittaja ilpopo »

Adita Malmilla!
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: 2.0 TDCi polttoainevuoto

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

Tosiaan, 60 eurosentin rinkula 1.8 myllystä kun eivät 2 litraiseen myy. Ihan saman kokoinen, väri oli vaan sininen kun vanha oli vihreä. Eipä kait tuo haittaa siellä piilossa. Ihan hyvän tuntuinen pulju tuo Adita!
chevy55
Viestit: 41
Liittynyt: 27 Heinä 2011 00:09

Re: 2.0 TDCi polttoainevuoto

Viesti Kirjoittaja chevy55 »

Tämä on vanha stoori ,mutta ajattelinpa kirjoittaa kun tuli itsellä taas kerran eteen.

Tarvike o-renkaat ei ole meinanneet kestää juuri puolta vuotta pidempään. Ja niitä on aina tarvinnut hieman muokata kun juuri oikeaa kokoa ei ole löytynyt.

Tilasin sitten ebaysta siemensin common rail järjestelmiin sopivan o-rengassetin ja samalla varuiksi kiepin uutta ohivuotoletkua:
http://www.ebay.co.uk/itm/SIEMENS-COMMO ... 416fdf0b46
http://www.ebay.co.uk/itm/SIEMENS-LEAK- ... 3f21b0cae9

Olisi näitä saanut varmaan lähempääkin, mutta eipä tarvinnut lähteä ajelemaan deselkorjaamoita ja varaosaliikkeitä läpi. EIkä hintakaan nyt ollut paha, tulihan ne oikein englannista asti neljässä päivässä tilauksesta.

Näyttäisi, että pahimmat suutinrungon vuodot on nyt takanapäin. Yhden suuttimen juuresta roiskuu vielä koneen käydessä pienenpieniä mikropisaroita, jotka erottuvat vain taskulampun kirkasta valoa vasten. Toivotaan, että tuo pikkuvuotokin loppuu kun o-renkaat asettuvat ajan myötä paikoilleen.

Vaihto oli helppo, mutta sellaista pikkupipertämistä. Ohivuotoliittimien lukkosokat putoilivat suuttimen juurelle ja niitä sai ongiskella ylös.

Muuten, tietääkö kukaan, onko suuttimien paluukanavan ja ruiskupumpun paluukanavan yhdistävässä liittimessä joku sähköinen venttiili, joka sulkee paluukanavan tankille koneen ollessa sammuksissa?
Tämä liitin sijaitsee siis muovisen imusarjan alla koneen etupuolella(auto on S-Max). Koetin puhaltaa ruiskusuuttimilta tulevaan letkuun, mutta läpi ei kulkenut mitään koneen ollessa sammuksissa..
Vastaa Viestiin