Nostimien ilmaus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Nostimien ilmaus

Viesti Kirjoittaja emax »

Tuli ina:n nostimien mukana kuvallinen ohje niiden ilmauksesta
http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Hydr.jpg
:D
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Nostimien ilmaus

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Pitäisikö dohci sierran hydrauliset nostimet ilmata jotenkin ? Luulisi niiden ilmautuvan ajossa, vai kuinka ?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nostimien ilmaus

Viesti Kirjoittaja emax »

Kyllä ne yleensä ilmautuu itsekseen. Tuo ohje oli volkkarin pumppusuutin moottorin nostimien mukana, eikä sekää naputtanu yhtää kun laittoi käyntiin.

Lähinnä vitsinä laitoin, kun oon pian 10 vuotta alalla ollu ja tosi harvoin on uusien nostimien kans ongelmia. Vanhoja pitää joskus härnätä tolleen kansirempan jälkeen, ja nyt ne insinöörit on keksiny laittaa nuo niksit hymiöiden kera uusien nostimien mukaan.

Mulla on välillä vähä kierä huumorin taju :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Nostimien ilmaus

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Huomasin kyllä, että oli huumorilla laitettu tuo kyseinen juttu, mutten jaksanut uuttakaan topickia tehdä, niin kysyin täällä.

Naputtaa vain nuo dohcin nostimet, kaikennäköistä on kokeiltu.
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Nostimien ilmaus

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

haitanneeko tuo mitään jos ei sitä kuuntele?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Nostimien ilmaus

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

No onhan siitä sellasta haittaa että välystä enempi -> venttiilit aukeaa vähemmän sekä ikävä ääni.

Tulleeko Foordson niille nostimille painetta? Jos siellä on jossain joku tukkinu jonku kanavan tms.? Ei ole kuitenkaan jumissa?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nostimien ilmaus

Viesti Kirjoittaja emax »

Seurasin jo tuos toiseskin ketjus sun edesottamuksia. Olit niitä nostimia jo putsannu ja öljypumpun ruuvin kiristäny, ja öljynpaineet mitannu.
Sielä nostimen sisällä on pieni hauli jonka pitäis tiivistyä reikäänsä ja sen nostimen männän pitäis olla tiivis myös, mutta kuluuhan ne ajan myötä, varsinkin jos ne naputtaa->liikkuu enemmän.
Jos äänen haluaa pois niin uusia nostimia. Ne on kyllä dohciin aika kalliita. Jos ei kaikkia halua vaihtaa niin käytä moottoria ½-1 minuutti että nokan tyhjäksi painamat nostimet ilmaantuu. Sitte nokat pois ja vaihda ne jokka tuntuu vähänkin pehmoisilta. Kun venttiiliä vasten painat niin niiden ei pitäisi mennä yhtään läjään jos ne on kunnos.

Ei ole pakko ottaa nokkiakaan pois jos haluat ensi vaan tarkistaa, venttiilikoppa pois ja sitten painat niitä nostimia sormella tai jollain tikulla kun nokka on ylöspäin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Nostimien ilmaus

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Täytyy vieläkin jatkaa tutkimista, mutta tosiaan öljynpaineet oli tyhjäkäynnillä hieman alakanttiin, lämpöisellä koneella ne oli n.1bar kun pitäisi olla scorpion manuaalin mukaan n.1,5bar.

Eikä ne nostimet niin kalliita ole kun saksasta tilaa. Alle 20e kappale + toimituskulut. Eli alle 200e jäädään.

Enkä tainnut mainitakkaan täällä, että vaihdoin toiset käytetyt nostimet tilalle.
Lopputulos oli melkein sama, lämpöisellä koneella täysin hiljainen, mutta kylmänä samaa kalinaa.
Tosin päivän seisomisen jälkeen ollaan taas lähtötilanteessa, eli kylmänä sekä kuumana kolisee.

Täs tulee vainoharhaiseksi, jotkut on vaihtaneet nostimet uusiin ja sama jatkuu. Yksi hurja vaihtoi jopa ö.pumpun eikä muutosta :?
Rasvaranne
Viestit: 16
Liittynyt: 14 Loka 2010 21:33
Paikkakunta: Ii

Re: Nostimien ilmaus

Viesti Kirjoittaja Rasvaranne »

Foordson kirjoitti:Täytyy vieläkin jatkaa tutkimista, mutta tosiaan öljynpaineet oli tyhjäkäynnillä hieman alakanttiin, lämpöisellä koneella ne oli n.1bar kun pitäisi olla scorpion manuaalin mukaan n.1,5bar.

Eikä ne nostimet niin kalliita ole kun saksasta tilaa. Alle 20e kappale + toimituskulut. Eli alle 200e jäädään.

Enkä tainnut mainitakkaan täällä, että vaihdoin toiset käytetyt nostimet tilalle.
Lopputulos oli melkein sama, lämpöisellä koneella täysin hiljainen, mutta kylmänä samaa kalinaa.
Tosin päivän seisomisen jälkeen ollaan taas lähtötilanteessa, eli kylmänä sekä kuumana kolisee.

Täs tulee vainoharhaiseksi, jotkut on vaihtaneet nostimet uusiin ja sama jatkuu. Yksi hurja vaihtoi jopa ö.pumpun eikä muutosta :?
Mulla Fiesta tekee 10/30 halpa öljyillä samallain. Niin ja siinä tosiaan on tuo 2.0 scorpion DOHC. Nykyään käytän Valvoline VR1 Racing 20W-50 öljyä ja loppu turha nakutus. Auto on kilpa käytössä niin se joutuu olemaan pitkään käyttämättä, ja pitkän tauon jälkeen kuulostas että vaan yks tai kaks nostajaa naputtas? Starttauksen jälkeen loppuu nakutus noin 30 sekunnissa. King oilin ölijyillä sai kaasutella että loppu nakutus :D
Viimeksi muokannut Rasvaranne, 28 Loka 2011 00:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Nostimien ilmaus

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Mun tapaukses ei pitäisi olla öljyistä kiinni. Tällähetkellä koneessa on ne foorttin 5w30 öljyt mitä saa motonetistä, sitä ennen oli mobilin 5w30 Super Fe Special.
Vastaa Viestiin