Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kallekoo
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Elo 2011 09:58
Paikkakunta: siuntio

Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Eli talouteen ollaan ostamassa farkku sierraa, koska joskus olen sierroja muutamia omistanut ja minusta ovat mukavia pelejä ajaa.

Nyt pitäisi vaan saada selvyyttä että mitenkä tuo dohc suhteessa ohc eroaa, siis noin niinkun käytettävyyden ja vedon kannasta katsottuna.

Ohc koneeseen saa vaikka mitä hilppeitä että saa vaikka 200hv ulos, ja viimeisimmässä sierrassa olikin juuri ohc jossa olikin muutamia muutoksia tehty. Oli toinen nokka, peltisarja ja simons putki plus parempi kaasari ja olin autoon kovin tyytyväinen, oli riittävästi vetoja alhaalta asti.

Olen käsittänyt että tuohon dohc koneeseen ei juurikaan saisi mitään muuta kun peltisarjan ja toiset nokat? Doch koneessahan on enemmän potkua vakiona kun ohc:ssa, ilmeisesti ruiskun takia, mutta mitä sanoo viisaammat, kumpaa konetta suosittelisitte?

Farkku nimenomaan siksi että mukana matkaa usein kaksi isoa koiraa ja kärryäkin tulee vedettyä aika usein. Eli mitään kierroskonetta en halua, vääntö on ensisijainen tavoite.

Mitkäs on dohc koneen tyyppivikoja, onko niitä?
Ketjuvetohan siinä on, mutta eihän tuo ohc koneen jakopään tekeminenkään mikään homma ole...

Ja jotta saataisi tähän ketjuun jotain rajoja niin sanotaan nyt vaikka niin että koneeseen olisi tarkoitus uhrata maks 1000e rahaa. Ohc kone on tuttu ennestään, mutta lähinnä kaipaan faktaa dohc koneesta, eli mitäs siihen saisi tonnilla tehtyä? Ja mitä niiltä muutoksilta voisi odottaa...
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Jonkun verran dokkikoneisten kanssa tullut pelattua. Peltisarjaa ei kannata ostaa, ei tuo yhtään mitään lisää, mitä ei saavuttanut jo marteliuksen putkella ja katinkorvaus putkella. Vakio ruiskumallin pakosarja virtaa ihan yhtä hyvin, saahan sillä peltisarjalla tietenkin vähän enemmän ääntä, konehuoneesta! Nokkien vaihtokin vähän niin ja näin, on vaikea saada päästöistä läpi virinokilla. Vakionahan se on jo hienosta alhaalta vääntävä moottori, pitää vaan huolen siitä, että flektit toimii, ja vaihtaa anturin vaikka 1-toimiseen viileämpään, ja kytkee molemmat flektit menemään yhtäaikaa päälle, niin ei suotta tule pahvi/kansi vikaakaan, joka on tuon moottorin heikkokohta, ja johtuu poikkeuksetta siitä että on käynyt liian lämpöisenä, ja flektit on jumissa kun niitä ekaa kertaa vuosikymmeneen tarvitsis..

Itse sitten loppujen lopuksi päädyin vaihtamaan tehdasuuden 2.3-16v moottorin, ja sellaisella koneella noi olis tarvinnut varustaa jo tehtaalta uutena, veekutosen tehot ja vääntö(tai oikeatsaan vähän enemmän, tuli joskus kisailtua oikein stripillä useampi lähtö veekutosen kanssa kilpaa), neloskoneen kulutus. Jos rahkeet riittää pikkuprojektiin, niin tollanen kone kannattaa metsästää ja vaihtaa se tonne pellin alle.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
ratakakslaiska
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Huhti 2011 15:34

Re: Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Viesti Kirjoittaja ratakakslaiska »

2.0 doch monia ollu ja nytkin haettu yks.mulla ainakin toiminu aina moitteettomasti.vuosien kokemus eikä ikuna kansi vikaa.suosittelen...=)ohc ollu kerran ja poikkes kiertokanki moottori tiellä.vaihdoin koneen mut eihän sitä jaksanu koko ajan tankata niip.cossun koneestakin ihan positiivisiä kokemuksia siis 2.0l
Ford Ka 97
Ford Sierra 91 2.0idoch
purussa 97 gt stw escort
kallekoo
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Elo 2011 09:58
Paikkakunta: siuntio

Re: Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Nyt kaupat tehty dohc koneellisesta, eli enää tarvitsee alkaa selvittämään vaihtoehtoja tuon koneen osalta.

Onkos nyt sitten tuon paranteleminen kuinka turhaa/kallista?
Putki menee vaihtoon, se on simppeli homma, lähinnä siis katinkorvaus putki ja paremmat äänet.

Olikos tuohon ideaa alkaa toisia nokkia katsomaan, vai mennäänkö ihan vakioilla?
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Luit varmaankin ylläolevan viestin ? 8tappisen virittäminen on kallista ja hankalaa, sillä siihen ei ole edes viritysosia, poislukien nokkia joiden hyötykin taitaa olla vähä kyseenalainen. Plus sitten ne päästöt.

Putkistolla saatava hyöty on lähinnä äänien muuttuminen, eikä tuollainen 4-kone nyt miltään edes kuulosta. Viisain hankinta olisi tehdas uusi scorpion 2.3i 16v motti. Tehdas uusi sen takia, että muuten tulee ongelmia ajoneston kanssa.

Tuollaisen paketin minä kasaisi, mutta se onkin vain mun mielipide, kukin tekee mitä lystää.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

8-venaseen ei edes saa virinokkia, joudut teetätäämään jossain tilaustyönä tai hiotuttamaan vakioista. Ainakaan koskaan ole vastaan tullut yhtään 8-venasen virinokkaa, 16v kanteen löytyy pari erilaista vaihtoehtoa, mutta tosiaan siihenki aika suppea valikoima.

Mutta ihan mielenkiinnosta, paljonko tuollane tehasuusi motti muuten maksaa? Saako niitä jostain muualta ku Fordilta?
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Viesti Kirjoittaja Foordson »

1000-1500e, riippuen myyjästä. Eikä saa foorttilta, joskus on ollut yksityisillä myynnissä.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Tänäkin kesänä oli täydellinen paketti johtosarjoineen bokseineen päivineen tasan tonnin.. Kyllä niitä vieläkin vaan löytyy. Kyllä 8v dokkiinkin virinokkia saa (tai ainakin sai, ei ehkä kovin harrastettu moottri, joten voi olla ettei enää saa), tohon 16v moottoriin käy rs2000 escortin nokat, joilla saa tehot nousemaan lähelle 170hp ilman muita muutoksia. Vakionakin noista 2.3 moteista on jarruteltu yli 150hp ja yli 210nm.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Eli joku yksityinen myy siis tehasuusia koneita? Mielenkiintosta, mää aattelin että niitä joku firma kaupittelis..

Oon käyny läpi muutaman yleisimmän nokkavalmistajien kataloogit, ja yhelläkään ei ole 8v kanteen saatavilla nokkia, yksi valmistaja valmistaa rs2000 16v -malliin virinokkaa (vai olikoha nääki että ne hiotaan vakioista..), joten todellakin kiven alla ovat.. :roll:
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Yksityiset, kellä nyt sattuu sellainen olemaan.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

noita konepakettejahan oli kymmeniä alkuunsa, aika harva tais kuitenkaan asentua paikalleen. Pakettiin kuului moottori, automaattilaatikko, moottorinjohtosarja, laatikon johtosarja, bensapumppu, flektit, releitä, moottorin kumityynyt, kaikki anturit jne. Koneessakin kaikki apulaitteet paikoillaan laturia, ohjaustehostimen pumppua myöten!

Tarina meni jotenkin niin, että noi paketit oli valmistanut fordin industrial power products, niitä asennettiin lappeenrannan delta-autolla venäläisen taksifirman volgiin! No, virma meni konkkaan ennekuin kaikki koneet oli asennettu ja loput koneet myytiin "eniten tarjoavalle" könttänä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
kallekoo
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Elo 2011 09:58
Paikkakunta: siuntio

Re: Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Kaikille vastanneille oikein kaunis kiitos tiedon jakamisesta.

Tuota koneenvaihtoa en nyt ainakaan vielä tule suorittamaan, eli tarkoitus tosiaan parannella tätä peruskonetta.

Täytyy kyllä myöntää että toi dohc on koneena varsin eriluonteinen kun ohc.
Ei siinä kamalasti tehoja ole mutta vetää jotenkin mukavammin, tehot jakaantuu tasaisesti läpi kierrosalueen. Minusta mukava piirre.

Putkiston vaihdan jokatapauksessa, ihan vaan vaikka sitten äänien takia, eli silloin voisi kokeilla sitä katin korvausputkea. Ainakin marteliuksella oli sellainen valikoimassaan. En ole käynyt vielä edes auton alla, niin en tiedä millainen se putki on, voihan se olla vaan suora putkenpätkäkin. Mutta luultavasti siinä on joku mutka johonkin että ei mene ihan motonetin putkella. Tuskin se mitään tehoja lisää mutta kokeilumielessä. Jotkuthan kuitenkin väittää että 10hp olis saatavilla katin poistolla ja toisella putkella... Jos sen noin helposti saa niin mikä ettei.

Toinen "pakkosaada" listalla on lukkoperä.
Koitin googlella etsiä tietoa että mistä sellaisen saisi mutta en oikein löytänyt.
Joissain iS sierroissa ollut, mutta mistäs sen sitten tunnistaa kun kauppaa tekee?
Ei viitsis availla noita vaan katsoakseen. Jos nyt jollain on hyvä lukkoperä tuohon niin tarjota saa.

Näillä muutoksilla jos mentäisi talven yli ja katsotaan sitten lisää, tallia kun ei ole niin rajoittuu tämä ruuvaaminen luontoäidin sääntöihin...

Saakos tuohon säädettävää moottorinohjausta, ja hyötyykö siitä mitään?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierraa hankkimassa, konevaihtoehtoja punnitsen...

Viesti Kirjoittaja emax »

Lukkoperistä
viewtopic.php?f=3&t=31487
Otsikos puhutaan mk1 sierrasta, mutta ei siitä tartte piitata.
kallekoo kirjoitti:Saakos tuohon säädettävää moottorinohjausta, ja hyötyykö siitä mitään?
Saahan sellaisen laitettua vaikka ruohonleikkuriin. Hyöty lähes vakiossa vapaasti hengittävässä ruisku koneessa menee sinne hifistely kategorian puolelle.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin