Focus mk1 jouset/iskarit

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
lekkeri
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Heinä 2010 22:47

Focus mk1 jouset/iskarit

Viesti Kirjoittaja lekkeri »

varmaan tällänenki topicki löytyy jo, mutta 522 hakutulosta ja ei jaksa kaikkia selata.. :D eli tarkotus olis hommata 1.8 hatchbackiin, jossa 16 tuumaset vanteet, uudet jouset ja iskarit, joilla sais autoon sen verran tukevuutta, että voi taakse ottaa useamman ku yhden kyytiin.. :lol: sen verran oon selaillu, että porukka on tuolla muualla sanonu, että -30mm alustasarjat ei tiputa alustaa juuri yhtään (koska vanhat heikentyneet jo ton verran muutenki, autolla ajettu nyt 200tkm) mutta ovat sen verran jäykempiä, että renkaat ei raavi pyöränkoteloita.. joten otetaan nyt ihan merkkikohtasia kokemuksia tänne ja katotaan mihin päädyn!

Eli millasilla alustoilla ootte ite ajanu tälläsellä focuksella? mikä muuttu vakioalustaan verrattuna? raapiiko jollain silti kaaria? tai oliko muuta huomioitavaa, plussia tai miinuksia?

Ja kiitos vinkeistä!
S-P-H
Viestit: 623
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus mk1 jouset/iskarit

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Omia kokemuksia. Mulla on ollu noin 500e maksava KW "sportkit" jouset ja iskarit nyt jo jonkun
50000km/pari vuotta. Satsi on kai -35mm ihan tarkalleen ottaen. Kyllä siinä madalluksessa oli
ihan selvä ero hyvässä mielessä. Silmää miellyttäs kyllä vielä pikkasen enempi. Samaa satsia
saa myös niin, että etupää on -50 ja taka -35. Toi -35 satsi näyttää siltä, että auto on
"normaali" korkeuden suhteen, ei niinkään madalletulta. Jämäkkyyttä on varmasti riittävästi
isollakin lastilla ja vielä näinkin monen kilometrin jälkeen. Iskarit on pehmentyneet uudesta
kylläkin.

Sillon kun toi satsi asennettiin ni ei mennyt kovin kauaa, kun monen tukivarren pusla
ja nivel sieltä täältä alko menemään rikki alustan kovuuden ja muuttuneen ajotyylin vuoksi.
Noilla sun kilometreillä sieltä on monet puslat vaihtokunnossa. Kannattaa huomioida niitä
tulevaisuuden budjettiin.

+tarkkuutta ohjaukseen huomattavasti lisää
+moottoritievauhdeissa (ja ++ vauhdeissa=) heijaaminen loppuu
+hauskanpito mutkissa

iso miinus talvikäyttäytymisestä:
-talvella etupää raapii aika herkästi lumia pohjaan, joka jäätyy joka paikkaan
-pehmeät talvirenkaat pompottaa autoa talven polanteissa ja montuissa.
-jos meinaa, että ei pompota - pitäs olla matalaprofiilitalvirenkaat, jotka taas täristää
talven teillä.
-kovemmilla pakkasilla iskarit muuttuu kivikoviksi ja kyyti on sen mukaista.
-vanhat puslat ja nivelet tosiaan koetuksella
-uraherkempi
-pyöränkulmien oikeat arvot tärkeämmät kuin ennen
- mitä vielä =)

Ehkä yhteenvetona, että kesällä kiva juttu, mutta talvella ei. Siks ehkä kompromissi vois olla
jotkut pliisummat tuoreet normi-iskarit ja vaikka eibach -35mm jouset.

Tänään ajetun kahdeksan Ahvenistokierroksen jälkeen voi todeta, että tuokin KW:n
satsi on mulle ihan riittävä. Parempi radalla, kuin arkiajossa. Ei raapinut mistään. Kyllähän
alustasarja muuttaa normifocuksen ihan erilaiseksi.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus mk1 jouset/iskarit

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mulla ollut Weitecin joku ultra gt tms alustasarja + 17" 205-45 ET38 rengastuksella parisen vuotta, edestä madalsi 55mm takaa 35mm. Hyvä investointi se oli ajo-ominaisuuksia ajatellen, mutta huonojakin puolia löytyy.. Etupään laakerit sun muut puslat ja nivelet alkoi porsimaan, olihan niillä tietty ikää mut veikkaan et alustageometrian ja ajotavan ja vanteiden muutos edesauttoi asiaa :lol:

Veikkaan että noilla kilsoilla sullakin alustaremppaa tiedossa alustasatsin laiton jälkeen.

Hidastetöyssyihin ja kuoppiin yms pitää ajaa tosi hiljaa, muuten pamauttaa aika komeasti. Talvella (195-65-15 ET52.5 rengastus) pitää huolehtia ettei lumi ja jää pakkaudu takarenkaan ja lokarin väliin. Jos ajaa keulan lumipenkkaan, kerää tavaraa johonkin pakoputken nurkille, vääntää suojapeltiä mutkalle ja ilmenee kolauksena startatessa. Tästä selviää pellin oikaisemisella lumiharjalla :D

Samanlaisiin ryteikköihin ajan kuin ennen madallusta, eli sen suhteen ei ole ongelmia etteikö huonossakin maastossa pääsis, vaatii vaan vähän enempi malttia ja järjenkäyttöä ettei riko paikkoja :wink:

Pompotus talvella saattaa olla rengasmerkkikohtaista, itse en ole moista ominaisuutta huomannut.

Madalluksen jälkeen rengas/vannevalinta nousee arvoon arvaamattomaan, oikea profiili ja ET niin ei pitäis raapia.

Kaikenkaikkiaan ihan positiivinen kokonaisuus, enempi hyviä kuin huonoja puolia. Kurveihin voi ladata niin kovaa ku uskaltaa, siinä jää moni tehokkaampikin auto kakkoseksi :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
j123j

Re: Focus mk1 jouset/iskarit

Viesti Kirjoittaja j123j »

Itsellä on ollut mietinnässä -99 focus hatchbackiin semmonen semi-sporttinen lookki.

-30mm madallusjouset
-16" vanteet ET 38, 205/50 renkailla (kesälle)

Oliskos viisaampia paikalla joka osais kommentoida tuommosta modifikaatiota? toi vanteen ET tässä eniten mietityttää että alkaako pahastikkin kulumaan osia edestä...
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus mk1 jouset/iskarit

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Kai sä meinaat myös iskarit vaihtaa uusiin? Ei kai ole kovin suositeltavaa laittaa uusia madallusjousia ja vanhoja väsyneitä iskareita kimppaan..

ainahan sitä kannattaa varautua siihen et alkaa etupään osat kulumaan alustanmuutosten myötä, varsinkin jos kilsoja on mittarissa tarpeeks jo pohjilla..

Ite saanu tähän päivään mennessä uusia edestä laakerit, tukivarret, koiranluut, raidetangonpäät, vetoakselit... eli sanotaanko et ei isot vanteet ja alustasatsit ainakaan kuluneiden osien elinkaarta PIDENNÄ... :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin