Istuimien vaihtamisen pelisäännöt?
Istuimien vaihtamisen pelisäännöt?
Mitä vaatimuksia viranomaisilla tahi katsastushenkilöillä on nykyisin istuimien vaihtoa koskien? Ilmeisesti vuosi 1998 on jollakin tapaa maaginen säännösten ja hyväksyntien osalta?
Olen harkinnut että josko ainakin kuljettajan penkin vaihtaisi ergonomisesti parempaan, sillä Pumassa on kaksi harmillista asiaa: toinen on vesikelillä aukaistessa vedet sisään päästävä takaluukku ja toinen on hiukan epämukavanpuoleiset istuimet. Takaluukun ongelmalle on vaikea tehdä mitään ilman että hitsaa saranat kiinni tai odottaa purojen ehtymistä pitkät tovit, mutta penkit lienee mahdollista vaihtaa.
Brittiläisessä sporttisemmassa versiossa eli Racing Pumassa on jo tehtaan puolesta ollut Sparco Torino -malliset jakkarat ja semmoiseen voisi siten ehkä löytyä alusta joka sopii vanhimman malliseen Pumaan. Kyseisiä tuoleja näyttää löytyvän yhä uusinakin. Olisikohan tuollainen omiaan parantamaan ajonautintoa, vai meneekö homma huumorin tai kärsimyksen puolelle autossa jolla ajetaan kauppareissuja taajamassa? Kun tarkoitus ei ole harrastaa autourheilua sanan varsinaisessa merkityksessä.
Pumassa on joissakin versioissa ollut Recaroitakin, mutta lienevät selkeästi arvokkaampia niin uutena kuin käytettynäkin kuin Sparcon kippaavat vaihtoehdot..?
Olen harkinnut että josko ainakin kuljettajan penkin vaihtaisi ergonomisesti parempaan, sillä Pumassa on kaksi harmillista asiaa: toinen on vesikelillä aukaistessa vedet sisään päästävä takaluukku ja toinen on hiukan epämukavanpuoleiset istuimet. Takaluukun ongelmalle on vaikea tehdä mitään ilman että hitsaa saranat kiinni tai odottaa purojen ehtymistä pitkät tovit, mutta penkit lienee mahdollista vaihtaa.
Brittiläisessä sporttisemmassa versiossa eli Racing Pumassa on jo tehtaan puolesta ollut Sparco Torino -malliset jakkarat ja semmoiseen voisi siten ehkä löytyä alusta joka sopii vanhimman malliseen Pumaan. Kyseisiä tuoleja näyttää löytyvän yhä uusinakin. Olisikohan tuollainen omiaan parantamaan ajonautintoa, vai meneekö homma huumorin tai kärsimyksen puolelle autossa jolla ajetaan kauppareissuja taajamassa? Kun tarkoitus ei ole harrastaa autourheilua sanan varsinaisessa merkityksessä.
Pumassa on joissakin versioissa ollut Recaroitakin, mutta lienevät selkeästi arvokkaampia niin uutena kuin käytettynäkin kuin Sparcon kippaavat vaihtoehdot..?
Re: Istuimien vaihtamisen pelisäännöt?
Minun mielestä penkit saa vaihtaa ihan miten vain, kunhan ne on e-hyväksytyt. Puman kojelauta taitaa olla aika matala niin tuskin kuppipenkit pahat ois.
Re: Istuimien vaihtamisen pelisäännöt?
Ongelmana on se että ns. sporttipenkkejä ei oikein tahdo löytyä e-hyväksynnällä varustettuna.
Osaisiko joku nimetä noin niinkuin esimerkinomaisesti kääntyvällä selkänojalla varustetun sporttipenkin, jonka hinta on alle 500€, ja johon löytyy automallikohtaiset asennussarjat? 96-02 mallisen Fiestan asennusosat taitavat sopia.
Osaisiko joku nimetä noin niinkuin esimerkinomaisesti kääntyvällä selkänojalla varustetun sporttipenkin, jonka hinta on alle 500€, ja johon löytyy automallikohtaiset asennussarjat? 96-02 mallisen Fiestan asennusosat taitavat sopia.
Re: Istuimien vaihtamisen pelisäännöt?
Recaroita saa mutta maksaavaat tuhansia. Jos airbag penkissä niin se on oltava myös uudessa ja vaatii aina muutoskatsastuksen ja e- hyväksynnät ja näytöt penkin toimivuudesta.
Re: Istuimien vaihtamisen pelisäännöt?
Ne Racing Puman vakiopenkit muuten sitten painaa varmaan tonnin. Ovat oikeesti raskaat jos jostain meinaat moiset tilata niin ajattelin vain sanoa.
Fiesta Rs Turbo malleissa on helkkarin hyvät recaron penkit vakiona. Suomesta niitä tuskin saat ja verhoiluun saat ne viedä kumminkin.
Kuva vielä
http://www.waynel2k3.pwp.blueyonder.co.uk/recaros.jpg
Fiesta Rs Turbo malleissa on helkkarin hyvät recaron penkit vakiona. Suomesta niitä tuskin saat ja verhoiluun saat ne viedä kumminkin.
Kuva vielä
http://www.waynel2k3.pwp.blueyonder.co.uk/recaros.jpg
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Fiesta Mk3 '89
Re: Istuimien vaihtamisen pelisäännöt?
Olisiko tämmöinen penkki kelvollinen:
http://www.jmtech.fi/kauppa/index.php?m ... s_id=11735
Ko .jakkaran hyväksynnistä tuskin on kuitenkaan kellään mitään käsitystä...
edit. TüV -kuponki tuolista ja jalustasta näyttää löytyvän, mutta tokkopa piisaa Suomen katsastushenkilöille?
http://www.recaro-automotive.com/upload ... ity_01.pdf
http://www.jmtech.fi/kauppa/index.php?m ... s_id=11735
Ko .jakkaran hyväksynnistä tuskin on kuitenkaan kellään mitään käsitystä...
edit. TüV -kuponki tuolista ja jalustasta näyttää löytyvän, mutta tokkopa piisaa Suomen katsastushenkilöille?
http://www.recaro-automotive.com/upload ... ity_01.pdf
Re: Istuimien vaihtamisen pelisäännöt?
Tuvi ei kelpaa suomessa 

Re: Istuimien vaihtamisen pelisäännöt?
Kyllä tietääkseni tuvi kelpaa suomessa, mutta kannattaa silti varmistaa paikalliselta asemalta
Ford Sierra 2.0 Gl vm.87
Re: Istuimien vaihtamisen pelisäännöt?
Sain käyttämältäni konttorilta tämän suuntaisen vastauksen:
"Istuimen tulee täyttää direktiivin 81/577/ETY tai E-säännön nro 17 (E-säännön 14, jos turvavyö on kiinnitetty istuimeen) vaatimukset, jotka osoitetaan esim. istuimen valmistajan antamalla todistuksella."
Hyväksyntä pitää olla kokonaisuudella eli tuoli + alusta.Juttu jatkuu sen suuntaisena että jos kiinnityspisteitä muuttaa menee homma vielä vaikeammaksi.
Menee siis joka tapauksessa sen verran vaikeaksi, että seuraava kysymys kuuluukin:
Missäköhän muussa voorttissa kuin Pumassa olisi samankaltainen tummanharmaa nyppypintainen verhoilu, eli mistä saisi paikkakangasta kuskin penkkiin...? Olisikohan samanikäisessä Fiestassa, jos vaikka lähtisi kiertelemään romiksia... Taidan tyytyä nykyisen kuskin jakkaran "restaurointiin".
"Istuimen tulee täyttää direktiivin 81/577/ETY tai E-säännön nro 17 (E-säännön 14, jos turvavyö on kiinnitetty istuimeen) vaatimukset, jotka osoitetaan esim. istuimen valmistajan antamalla todistuksella."
Hyväksyntä pitää olla kokonaisuudella eli tuoli + alusta.Juttu jatkuu sen suuntaisena että jos kiinnityspisteitä muuttaa menee homma vielä vaikeammaksi.
Menee siis joka tapauksessa sen verran vaikeaksi, että seuraava kysymys kuuluukin:
Missäköhän muussa voorttissa kuin Pumassa olisi samankaltainen tummanharmaa nyppypintainen verhoilu, eli mistä saisi paikkakangasta kuskin penkkiin...? Olisikohan samanikäisessä Fiestassa, jos vaikka lähtisi kiertelemään romiksia... Taidan tyytyä nykyisen kuskin jakkaran "restaurointiin".