Suuttimien vaihdosta
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 27 Touko 2005 16:29
- Paikkakunta: Turku
Suuttimien vaihdosta
Onko moni vaihtanut k-jetroniciin suuttimia. Jos, niin millaisten oireiden takia? Mikä mahtaa olla tällaisen suuttimen kestoikä ajokilometreissä? Kokemuksia?
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 27 Touko 2005 16:29
- Paikkakunta: Turku
Suutin ilmeisesti alkaa iän myötä aukeamaan pienemmällä paineella ja jää myös helposti vuotamaan. Ongelma olis sellainen että lämpimänä käynnistyy huonosti ja paukuttaa jonkin aikaa putkessa ennekuin käynti taas tasaantuu. K-jettihän on kyseessä, mutta lambda versiona joten katti ei välttämättä pidä "jälkipoltosta." Kylmänä no problemo eikä heti sammutuksen jälkeen lämpimänäkään. Ajettu on alta parisataa tuhatta ja mallihan on vuodelta -90. Periaatteessa kyseessä on siis ke-jetti, mutta käytännössä kuitenkin yksinkertaistetumpi malli kuin esim rst:ssä. Syynä -90 luvun alun vähäpäästöisyysmääräykset.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 27 Touko 2005 16:29
- Paikkakunta: Turku
Joo, paitsi että ulkoiselta olemukseltaan ei ohjainta ja lyhyempää virranjakajaa lukuunottamatta äkkiseltään eroa perus K-jetistä juuri ollenkaan. Siis päällisin puolin. Tätä mallia on vanhemmissa escorteissa ainoastaan vähäpäästöisissä versioissa (ei rst eikä xr3i) joissa on katti.
Elektronista puolta on vain lambdan osalta. Tarkoittaa siis nimenomaan k-jettiä. Tämä tarkoittaa sähkömagneettista tahtiventtiiliä jolla muutetaan seosta säätämällä annosteluaukon yli vaikuttavaa paine-eroa, sekä muutamaa muuta pakollista komponenttia.
KE:n ohjainboxit ovat kehittyneempiä ja toiminnot monipuolisempia ja niissä on lisänä eri komponetteja. Näin. Eli eroa on vaikkei sillä ole alkuperäisen kysymykseni kannalta niin suurta merkitystä. Tieto on peräisin BOSCH:ilta.
Elektronista puolta on vain lambdan osalta. Tarkoittaa siis nimenomaan k-jettiä. Tämä tarkoittaa sähkömagneettista tahtiventtiiliä jolla muutetaan seosta säätämällä annosteluaukon yli vaikuttavaa paine-eroa, sekä muutamaa muuta pakollista komponenttia.
KE:n ohjainboxit ovat kehittyneempiä ja toiminnot monipuolisempia ja niissä on lisänä eri komponetteja. Näin. Eli eroa on vaikkei sillä ole alkuperäisen kysymykseni kannalta niin suurta merkitystä. Tieto on peräisin BOSCH:ilta.
Suuttimistä näkee kyllä suihkun muodosta heti jos jotakin on pielessä. Eli avaa ne pienet ruuvit jotka pitävät suuttimet koloissaan. Sitten vedä suuttimet kokonaan ulos. Tämän jälkeen väännä virta-avain pari kertaa päälle pois niin että pumppu pumppaa paineet ylös. Sitten nostat kädellä sitä ilmamäärämittarin levyä varovaisesti ja katso millainen suihku suuttimista tulee. Pitäisi tulle nätti sumu hienossa symmetrisessä kartiomuodossa. Jos ruuttaa sivuun tai enemmän kin ruikkii kuin tuottaa sumua, niin vaihtokelpoiset on. Myös vuotoa ei pitäisi olla kun levyn palauttaa lepoasentoon.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 27 Touko 2005 16:29
- Paikkakunta: Turku
Ok, varmaan olis kyllä hyvä kokeilla just noin. Mistä saa halvimmalla/helpoiten ne o-renkaat? Kannattaa varmaan jokatapauksessa vaihtaa kun kerran irroittaakin. Tuo häiriöiden etsintä tuottaa joskus harmaita hiuksia kun monet viat viittaavat yhtä paljon sytytyspuolelle kuin polttoaineensyöttöönkin. Kaikkea ei aina viitsisi kokeilla kaupan kassan kautta.
Jos vuotavat levyn ollessa lepoasennossa niin vissiin meinaa sitä että juuri kuumana käynnistettäessä joutuu keräämään taas uutta järjestelmäpainetta jolloin käy hetken aikaa huonommin? Kylmänä tietysti kylmäkäynnistyssuutin mukana hetken ja muutenkin rikkaampi seos joten vika ei ilmene samalla tavalla. Kiitoksia vaan selkeästä neuvosta.
Jos vuotavat levyn ollessa lepoasennossa niin vissiin meinaa sitä että juuri kuumana käynnistettäessä joutuu keräämään taas uutta järjestelmäpainetta jolloin käy hetken aikaa huonommin? Kylmänä tietysti kylmäkäynnistyssuutin mukana hetken ja muutenkin rikkaampi seos joten vika ei ilmene samalla tavalla. Kiitoksia vaan selkeästä neuvosta.