Ford Fiesta 1.4 Vm-90 Jyrkempi nokka ja tuplakurkku kaasari?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Nasikainen

Ford Fiesta 1.4 Vm-90 Jyrkempi nokka ja tuplakurkku kaasari?

Viesti Kirjoittaja Nasikainen »

Uusi foorumin tulokas tervehtii muita clubilaisia :)

Elikkäs tarkoituksena olisi hankkia hiukan piristystä Fiestaan
Ja kuulemma helpoin tapa on vaihtaa katunokka ja esim. Weberin tuplakurkku koneeseen.
Pitääkö paikkansa?ja mistä kannattaisi kyseisiä osia hommata kun tarkoituksena ei kumminkaan ole
Upottaa suuria summia koneeseen.en ole moisia osia koskaan tarvinnut etsiä niin hiukan apua lähinnä kaasarin ja nokan mallitietoihin että osaisin etsiä oikeat osat?

T:aloitteleva foordisti :)

Edit: Tarkoituksena ei ole mitään huimia tehon lisäyksiä saada mutta lähinnä piristystä liikkuvuuteen.
Moottori puolella olen täysin untuvikko mutta kuulemma tekemällä oppii ja virheiden kautta voittoon :D
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Ford Fiesta 1.4 Vm-90 Jyrkempi nokka ja tuplakurkku kaasari?

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

Mikäli toi kone on vielä se 1,4 kaasari CVH niin kannattaisi vaihtaa se ensin 1,3 CVH koneeseen. 1,3 ottaa paremmin kierroksia kun 1,4 koska tuo 1,4 on vaan stroukattu 1,3 ja molemmissa on sama kansi. Siihen sitten tuplakaasaria ja peltisatsia ynnä muuta. Multa muuten löytyisi 1,4-koneen imusarja ja siihen sopiva weber tuplakurkkukaasari...
Nasikainen

Re: Ford Fiesta 1.4 Vm-90 Jyrkempi nokka ja tuplakurkku kaasari?

Viesti Kirjoittaja Nasikainen »

Paljonko pyydät imusarjalla ja kaasarilla?taidan kuitenkin pitää tuon 1.4 vielä mutta kattoo sitten jos ei rupea meno miellyttämään niin vaihtaa sitten tekniikan.

Edit: ja kyllä on kaasari CVH:
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Ford Fiesta 1.4 Vm-90 Jyrkempi nokka ja tuplakurkku kaasari?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Tuplakurkku tarkoittanee 2-kurkkuista = 1 kaasari jossa 2 kurkkua
Tuplakaasarit = 2 kaasaria

Ja 'tuplakurkku' Weeperihän tollasessa on jo tehtaalta lähtiessä.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ford Fiesta 1.4 Vm-90 Jyrkempi nokka ja tuplakurkku kaasari?

Viesti Kirjoittaja nestori »

Saa olla eri mieltä, mutta en näe tuossa 1.4 CVH:n virityksessä järkeä. CVH:n virinokat maksaa kuitenkin 200€ kieppeillä (burton powerilta esim kent camsin CVH22-nokka, en tiedä kotimaisista kaupoista) ja tuolla rahalla saa jo 1.6 CVH:n tekniikan kaikkine tarvittavine hilppeineen, rahaa taitaa jäädä taskuunkin ja heppojakin tulee enemmän. Käytettynä nokkia saa varmasti halvemmalla, mutta CVH:n nokka-akselit on pahamaineisia kulumisensa suhteen joten käytetyn ostaminen on hieman kyseenalaista.

Jos jotain halpaa "viritystä" lähtee tekemään, niin kansi irti, hoonailet vähän imukanavista pykäliä pois ja täsmää imukanavat imusarjan kanaviin ettei jää porrasta liitoskohtaan, läppäät venttiilit ja rapsuttelet ylimääräiset karstat venttiilien varsista pois. Samalla vaihtaa venttiilivarren kumit ja muut irrallaan olevat tiivisteet. Työtähän tuossa on, mutta kaikki itse tehtävissä eikä maksa kovin paljoa.

Kannen voisi tietty käyttää koneistamolla oikaistavana ja samalla vähän ottaa ylimääräistä pois puristuksien nostamiseksi hienoisesti.
Kuga PHEV
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Ford Fiesta 1.4 Vm-90 Jyrkempi nokka ja tuplakurkku kaasari?

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

Krisse kirjoitti:Tuplakurkku tarkoittanee 2-kurkkuista = 1 kaasari jossa 2 kurkkua
Tuplakaasarit = 2 kaasaria

Ja 'tuplakurkku' Weeperihän tollasessa on jo tehtaalta lähtiessä.
pitää kutinsa. 1,4 paketti sisältää sen imusarjan missä on reiät tuplakurkkuweberille ja siinä on se (muistaakseni) TLD weeberi.
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Ford Fiesta 1.4 Vm-90 Jyrkempi nokka ja tuplakurkku kaasari?

Viesti Kirjoittaja Gona »

Tuo 1.4 pata on oikeasti varsin skeida. Kuten edellä mainittiin 1.3 ja 1.6 koneet jakavat saman sylinterin halkaisijan vain isku erona. Taas 1.4 omaa aivan omat lukemat joiden suhde on huono ja johtaa koneen luonteeseen mikä nyt sillä onkaan, ei loistava.

Nuo kansityöt olisi ainakin niin halvimmat ja helpoimmat.
Kumminkin ennen, kun mihinkään suurempaan edes ryhtyy olisi hyvä kyllä tarkastaa, että kone on edes lähellä normaalia toimintakuntoa. Tekemällä hyvän perushuollon ja tarkistaen että tulpanjohdot, puola ja sytytystulpat itsessään on huoltokirjan arvoissa. Mitata puristuspaineet ja tarkistaa koneen käydessä öljykorkki pois paljonko kone puhaltaa ohi antaa jotain viittaa siihen missä kunnossa pata on. Nokasta kuluu nopeiten ja eniten nelos pytyn nokankärjet huonon voitelun takia verrattuna muihin.

Yksi härski viritys tulisi mieleen. Laittaa 1.6 kampiakseli 1.4 koneeseen jolloin tilavuutta olisi noin 1.5l mutta koneen luonteesta ja siitä miten sellainen toimisi ei ole mitään tietoa.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Vastaa Viestiin