Nyhtäminen n.60 nopeudella tasakaasulla alipainevuoto+lambda
Nyhtäminen n.60 nopeudella tasakaasulla alipainevuoto+lambda
mondeo mk1 1.8i suhauttaa kuuluvasti tankinkorkkia avatessa, voisiko liittyä lievään nykimiseen tasakaasulla, n. 80 nopeudessa? tuntuu että nykiminen häviää tankkauksen jälkeen kun korkki käytetty auki? voisiko olla että paljoajetussa autossa jo vähän ponneton polttoainepumppu ei taho jaksaa imeä sitä polttoainetta sieltä tankista kun kerta korvausilmansaanti on tiukassa? onko kokemuksia? polttoainesuodatintakaan ei kyllä aikoihin ole vaihettu...
Viimeksi muokannut pvdriver, 02 Syys 2011 15:04. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: alipaine tankissa normaaliako?
huohotinputkihan pitäisi näissä mennä aktiivihiilipömpelille, jossakin konehuoneessa varmaankin...? joskus oli ooppeleissa, olikohan astra vai viimeset kadetit, sitä ongelmaa että vetivät tankkeja ruttuun, hätäsimmät poraili tankinkorkkeihin pikkureiät... voisiko tuo olla sitä ettei vanha pumppu meinaa jaksaa pumpata sieltä, tuntuu tosiaan että tankkauksen jälkeen nykiminen tasakaasulla loppuisi... luulisi että kiihdytettäessä tuo pensapula tulisi selvemmin esiin, vai pumppaako pumppu sitten tehokkaammin kierroksilla?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: alipaine tankissa normaaliako?
Voithan sä kokeilla mitata b.paineet, mutta jos vika korjaantuu hetkeksi kun korkin avaa, niin luulisi siellä olevan aika kova alipaine ?
Re: alipaine tankissa normaaliako?
niin vähän on joutanu (joutunu) tuolla ajamaan että paha sannoo varmaksi, semmonen vaan on tuntuma ja kauhia suhina ja imu siellä kyllä käypi, saapi melekeen pensamittarista pittää kiine ettei itteä imase sinne tankkiin korkkia aukastessa...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: alipaine tankissa normaaliako?
Kyllähän sinne tankkiin kuuluu tulla alipaine ihan imusarjasta. Siellä on vielä letkussa takaiskuventtiili että alipaineet jää kun sammuttaa. Mutta en kyllä osaa tarkentaa kuinka kova alipaine on oikea.
Jos se venttiili joka ohjaa sitä hiilikannun kautta menevää alipaineletkua menee rikki niin alipaineet on aina päällä?
Jos se venttiili joka ohjaa sitä hiilikannun kautta menevää alipaineletkua menee rikki niin alipaineet on aina päällä?
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: alipaine tankissa normaaliako?
kyllä se vaan vaikuttaa että tuo aiheuttaa jotakin kautta sitä nykimistä... taas maantietä ajettaessa 80 vauhdissa alkaa nypyttelemään (myös kaupunkinopeuksilla). pysäytys tien varteen, tankin korkin käyttö auki, suhina kävi taas, kiinni ja pelaa päivän hyvin...

tuommonen kuva on haynesin kirjassa aiheesta, mikä lie tuo numero 5 anti-trickle fill valve? mun mielestä ainakaan tuossa kuvassa ei mitään muuta huohotinta ole kuin mahdollisesti tuo 3 (edellisessä kuvassa 4), joka näyttäs olevan samantapanen kun kaasarivehkeittenkin (escorttien) täyttöputkissa... vaan ei tähän haynesin kuvaan ainakaan näyttäs mitään aktiivihiilisuodattimelle meneviä letkuja näkyvän...?

tuommonen kuva on haynesin kirjassa aiheesta, mikä lie tuo numero 5 anti-trickle fill valve? mun mielestä ainakaan tuossa kuvassa ei mitään muuta huohotinta ole kuin mahdollisesti tuo 3 (edellisessä kuvassa 4), joka näyttäs olevan samantapanen kun kaasarivehkeittenkin (escorttien) täyttöputkissa... vaan ei tähän haynesin kuvaan ainakaan näyttäs mitään aktiivihiilisuodattimelle meneviä letkuja näkyvän...?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: alipaine tankissa normaaliako?
Tuon numero 5 venttiilin tarkoitus:
http://patrickhenrypdx.blogspot.com/200 ... valve.html
Eli estää tankin ylitäytön tukkimalla sen isomman korvausilmaputken (numero 3)
Kyllä siellä tuo letku on hiilikanisterille ja siitä imusarjaan, otin äsken kuvan tuosta konehuoneen venttiilistä. Mutta onko siellä sitten mitään muuta letkua sille korvausilmalle kuin tuo? Sen paineen pitäisi säätyä tuon avulla varmaan.

Uploaded with ImageShack.us
http://patrickhenrypdx.blogspot.com/200 ... valve.html
Eli estää tankin ylitäytön tukkimalla sen isomman korvausilmaputken (numero 3)
Kyllä siellä tuo letku on hiilikanisterille ja siitä imusarjaan, otin äsken kuvan tuosta konehuoneen venttiilistä. Mutta onko siellä sitten mitään muuta letkua sille korvausilmalle kuin tuo? Sen paineen pitäisi säätyä tuon avulla varmaan.

Uploaded with ImageShack.us
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: alipaine tankissa normaaliako?
niin onko tuo joku magneettiventtiili tuossa kuvassa vai? en tiedä onko muuta, eikös juuri se idea ole siinä että kaikki bensahöyryt päätyy hiilikanisteriin (jota en ole onnistunut vielä paikantamaan koko autosta)... 

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: alipaine tankissa normaaliako?
Juu, höyryt kulkee aktiivihiilen läpi tuota letkua pitkin imusarjaan ja poltettavaksi. Se pönttö on siellä takapalkin yläpuolella piilossa.
En tiedä missä vaiheessa tuota venttiiliä availlaan, ecu sitä säätelee.
En tiedä missä vaiheessa tuota venttiiliä availlaan, ecu sitä säätelee.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: alipaine tankissa normaaliako?
Kun kierrät korkin kiinni niin jätä se ekaan naksaukseen elä vedä pohjaan asti näin olen omassa Mondeossa tehnyt jo vuosia kun samaan ilmiöön huomiota kiinnitin. Vaikea sanoa onko se korjannut nykimistä mutta ei se ainakaan pahentunut ole. Ainakin ilmainen keino kokeilla.
Re: alipaine tankissa normaaliako?
TIS sanoo että tankin korkissa on yksisuuntaisventtiili joka sallii virtauksen sisäänpäin ja pitää tankissa "pienen" alipaineen haihtuvien höyryjen ulospääsyn estämiseksi. kysymys kuuluu kuinka suuri kuuluu olla tuo "pieni" alipaine... 

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: alipaine tankissa normaaliako?
tuli mieleen että eihän tuo vika voi johtua mitenkään polttoaineseoksista, jos kerta imusatsista tulee tankkiin asti alipaine, voiko olla niin että kone saa liikaa pensaa, siihen asti kun se imee tankista lisäilmaa, pelaa oikein, sitten kun tarvittava alipaine saavutettu tankissa, alkaa tasakaasulla nypyttelemään kun bensaa menee liikaa...?
kuulemma aika tavallista tuo voimakas suhina tankista... voi tietysti olla jossakin ihan muuallakin syypää vaivaan... voisikohan kaasuläpän asentoanturi vaikuttaa? 



"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: alipaine tankissa normaaliako?
todennäköisempänä kuitenkin itse epäilen tuota polttoainepumppua, onkohan se vaihdoilla ennen nykimisongelmia ratkottu? Meinaan jos pumppu alkaa vanhuuttaan olla jo ponneton imemään tuo alipaineen kasvaminen tankissa saa aikaan pensapulan. Tuohan olisi pensanpaineenmittauksella mitattavissa...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Nyhtäminen n. 60 nopeudella tasakaasulla, alipaine tankissa?
nostetaanpa aihetta. vieläkin siis esiintyy nyhtämistä, en kyllä tiedä mitä alkaisi ensin puhdistelemaan tai vaihtelemaan... tulpat ja tulpanjohdot uudet(uudehkot), vaihdettu vuoden sisällä, maantievauhdeissa nykimistä ei tunnu, pahin kuudenkympin kaupunkivauhti, myös neljäkymppiä meinaa nypytellä... siis vain tasakaasulla, ei kiihdyttäessä. syitähän voisi mun mielestä olla lähinnä ilmamassamittari, lambda-anturi, (lämpöanturi), kaasuläpän asentoanturi?
tuo lämpöanturijuttu, en usko että luulee moottoria kylmäksi, silloinhan pitäisi käydä myös korotettua tyhjäkäyntiä (yli 1000rpm), tämä kuitenkin toimii normaalisti, eli kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrokset laskevat koneen lämmetessä...
eräs epäili kaasuläpän asentotunnistinta, kulunuthan sekin voi olla kun kilsoja jo mittarissa reilusti mutta aiheuttaako silti tuota, tuntuu ettei kaasun asennolla kovin tarkkaan ole väliä, ei auta vaikka 60 vauhdissa puottaa 4:selta kolmoselle, jatkaa nyhtämistä silti, toki "tahti" muuttuu kun kiekat nousee...?
ilmamassamittari on joskus vaihdettu uuteen, en tiedä miten kauan sitten, pitänee kuitenkin puhdistaa se joskus...
tai sitten tuo alipaine tankissa, kun tuntuu ettei se tankkauksen / tankinkorkin avauksen jälkeen nyhdä vaan kun tarpeeksi ajelee alkaa nyhtämään... tosin kuulema muillakin mondeoissa aikamoisia alipaineita kehittää mutta ei kuitenkaan aiheuta ongelmia... voisiko tuo sitten välillisesti vaikuttaa, kuten juuri ponnettoman polttoainepumpun kautta?
kannattaisiko tuota yrittää saada johonkin "vikatilaan" joku yllämainituista antureista irroittamalla (pistoke irti)?
tuo lämpöanturijuttu, en usko että luulee moottoria kylmäksi, silloinhan pitäisi käydä myös korotettua tyhjäkäyntiä (yli 1000rpm), tämä kuitenkin toimii normaalisti, eli kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrokset laskevat koneen lämmetessä...
eräs epäili kaasuläpän asentotunnistinta, kulunuthan sekin voi olla kun kilsoja jo mittarissa reilusti mutta aiheuttaako silti tuota, tuntuu ettei kaasun asennolla kovin tarkkaan ole väliä, ei auta vaikka 60 vauhdissa puottaa 4:selta kolmoselle, jatkaa nyhtämistä silti, toki "tahti" muuttuu kun kiekat nousee...?
ilmamassamittari on joskus vaihdettu uuteen, en tiedä miten kauan sitten, pitänee kuitenkin puhdistaa se joskus...
tai sitten tuo alipaine tankissa, kun tuntuu ettei se tankkauksen / tankinkorkin avauksen jälkeen nyhdä vaan kun tarpeeksi ajelee alkaa nyhtämään... tosin kuulema muillakin mondeoissa aikamoisia alipaineita kehittää mutta ei kuitenkaan aiheuta ongelmia... voisiko tuo sitten välillisesti vaikuttaa, kuten juuri ponnettoman polttoainepumpun kautta?
kannattaisiko tuota yrittää saada johonkin "vikatilaan" joku yllämainituista antureista irroittamalla (pistoke irti)?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Nyhtäminen n. 60 nopeudella tasakaasulla, alipaine tankissa?
Koita ensin se yksinkertaisin, että poraat siihen tankin korkkiin päälle sen 5 mm tms reijän niin pääset ettii vikaa muualta. Korkit maksaa motonetissa pai kymppiä.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Nyhtäminen n. 60 nopeudella tasakaasulla, alipaine tankissa?
...tai jätä korkki vaan löysälle
Liika bensa ei nyi tasakaasulla, se lähinnä hyydyttää menon. Laiha seos nykii.
Tasakaasulla 60km/h vauhdissa polttoainetta ei taas kulu juuri mitään, joten polttoaineensaantiongelmat esiintyisi lähinnä täyskaasuvedätyksissä.
Ilmamassamittari ei aiheuta nykimistä eikä anturit, paitsi ehkä kaasuläppäanturi voisi. Monesti juuri se tasakaasun kohta on kulunein sen anturiliuskoista. Helppo mitata yleismittarilla.
EGR-venttiili toimii tasakaasualueella. Jos sieltä hönkisi liikaa pakokaasua mikä laihentaa seosta. Mondeosta tuo tulppaaminen onnistuu kyllä mutta se venttiili on vähän pahassa paikassa. Mutta vähän harvinaista olisi tämäkin, en ole kuullut kyllä yhtään.
Mä veikkaan kuitenkin tuota syttypuolta eli tulpat+johdot+puola. Huonoilla tulpilla menee kaikki pilalle. 50kV tulee läpi johdoista ja myös puolan kuoresta ja tekee niihin läpilyöntikohtia, josta virta kulkee helpommin (myös tulppien vaihdon jälkeen) kuin tulpan kärkivälissä.
Tulpiksi sitten NGK:n platinakärkiset. Mulla on kokeilussa halvat biltemasta ostetut Briskin yttriumkärkiset, jotka on pelanneet ok.
Jos sitten ei laita Platinakärkisiä niin tulppien käyttöikä ei ole ihan ohjekirjan 45 tkm, koska se on annetu platinakärkitulpille jotka kestää paljon paremmin
Olisiko ideaa kytkeä joku kympin lediseosmittari lambdan johtoihin, näkisi käykö nykiessä laihalla?

Liika bensa ei nyi tasakaasulla, se lähinnä hyydyttää menon. Laiha seos nykii.
Tasakaasulla 60km/h vauhdissa polttoainetta ei taas kulu juuri mitään, joten polttoaineensaantiongelmat esiintyisi lähinnä täyskaasuvedätyksissä.
Ilmamassamittari ei aiheuta nykimistä eikä anturit, paitsi ehkä kaasuläppäanturi voisi. Monesti juuri se tasakaasun kohta on kulunein sen anturiliuskoista. Helppo mitata yleismittarilla.
EGR-venttiili toimii tasakaasualueella. Jos sieltä hönkisi liikaa pakokaasua mikä laihentaa seosta. Mondeosta tuo tulppaaminen onnistuu kyllä mutta se venttiili on vähän pahassa paikassa. Mutta vähän harvinaista olisi tämäkin, en ole kuullut kyllä yhtään.
Mä veikkaan kuitenkin tuota syttypuolta eli tulpat+johdot+puola. Huonoilla tulpilla menee kaikki pilalle. 50kV tulee läpi johdoista ja myös puolan kuoresta ja tekee niihin läpilyöntikohtia, josta virta kulkee helpommin (myös tulppien vaihdon jälkeen) kuin tulpan kärkivälissä.
Tulpiksi sitten NGK:n platinakärkiset. Mulla on kokeilussa halvat biltemasta ostetut Briskin yttriumkärkiset, jotka on pelanneet ok.
Jos sitten ei laita Platinakärkisiä niin tulppien käyttöikä ei ole ihan ohjekirjan 45 tkm, koska se on annetu platinakärkitulpille jotka kestää paljon paremmin

Olisiko ideaa kytkeä joku kympin lediseosmittari lambdan johtoihin, näkisi käykö nykiessä laihalla?
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Nyhtäminen n. 60 nopeudella tasakaasulla, alipaine tankissa?
kiitokset alkuun kattavasta vastauksesta ranglerille, näköjään kun viitsii vian esittämiseen paneutua riittävästi myös apua löytyy laajemmin...
itseasiassa mulla oiski tuolla jääratakilpurissa ledimallinen seosmittari. meinasin vaan että eikös lambdajännite seilaa etestakasin kuitenkin, myös tasakaasulla ajettaessa, että voiko siitä sitten mitään päätellä...?
imuvuodot vois ehkä olla myös yksi syy, eikö? muistin nimittäin että on siitä kaasuläppäkotelon päälle tulevan imuilmasysteemin se yksi kiinnityskorvakko, joka tulee imusarjaan sellaisen kumityynyn välityksellä rikki... pitänee hommata siihen uusi ja tsekata o-renkaan kunto läppäkotelon ympäriltä...
syttypuolta olen toki itsekin vähän epäillyt, mutta pääseekö siitäkään täysvarmuuteen muuten kuin uusimalla kaiken puolasta tulppaan? pitäs tsekata mitkä tulpat siellä on, muistaakseni puhu jostain ebaysta tilatuista (platinako sitten lie) tulpista... mutta eikö sitten tuossa 80 - 100 maantievauhdeissa pitäisi myös nykiä, tietysti ehkä huomaamattomammin, en välttämättä ole sitten siihen niin kiinnittäny huomiota...
onhan noistakin egr:n tulppaamisista ollu asiaa täälläkin, tiedä sitten...
eli laihalla käyntiä tai syttykatkoja...
jatketaan vianetsintää kunhan muilta touhuilta keretään...

itseasiassa mulla oiski tuolla jääratakilpurissa ledimallinen seosmittari. meinasin vaan että eikös lambdajännite seilaa etestakasin kuitenkin, myös tasakaasulla ajettaessa, että voiko siitä sitten mitään päätellä...?

syttypuolta olen toki itsekin vähän epäillyt, mutta pääseekö siitäkään täysvarmuuteen muuten kuin uusimalla kaiken puolasta tulppaan? pitäs tsekata mitkä tulpat siellä on, muistaakseni puhu jostain ebaysta tilatuista (platinako sitten lie) tulpista... mutta eikö sitten tuossa 80 - 100 maantievauhdeissa pitäisi myös nykiä, tietysti ehkä huomaamattomammin, en välttämättä ole sitten siihen niin kiinnittäny huomiota...
onhan noistakin egr:n tulppaamisista ollu asiaa täälläkin, tiedä sitten...

eli laihalla käyntiä tai syttykatkoja...
jatketaan vianetsintää kunhan muilta touhuilta keretään...

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Nyhtäminen n. 60 nopeudella tasakaasulla, alipaine tankissa?
noniin, nyt paneuduttu autoon ja sen toimintaan taas enemmän...
pitäs aina muistaa alottaa perusasioista nää vianhaut, eli sain aikaseksi mitata lambda-anturin ulostulosignaalin, autodatan ohje jännitevaihtelu 0,1-0,7 V. mulla tulee lamban johdosta 0,05 V tyhjäkäynnillä, kierroksia lisätessä 0,10 V, eli tulos: lambda rikki näin aluksi.
selittää varmasti nykyisen aika reilun polttoaineensyönnin, eli kone käy vikatilassa...
suosituksia, marmoritiski vai laadukas tarvikelambda? varmasti tarvikekin asiansa ajaa jonkunaikaa, eikä nyt tarkoiteta motonet, vaan varaosamaalima...
pitäs aina muistaa alottaa perusasioista nää vianhaut, eli sain aikaseksi mitata lambda-anturin ulostulosignaalin, autodatan ohje jännitevaihtelu 0,1-0,7 V. mulla tulee lamban johdosta 0,05 V tyhjäkäynnillä, kierroksia lisätessä 0,10 V, eli tulos: lambda rikki näin aluksi.


suosituksia, marmoritiski vai laadukas tarvikelambda? varmasti tarvikekin asiansa ajaa jonkunaikaa, eikä nyt tarkoiteta motonet, vaan varaosamaalima...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Nyhtäminen n. 60 nopeudella tasakaasulla, alipaine tankissa?
no kerpele, irrottelin anturin ja testasin töhön liekissä, antaa liekissä n. 0,8 V, ja liekistä pois, laskee heti nollaan...
eli tuon perusteella pitäs anturi toimia eikö?
miksihän se autossa paikallaan ei sitten anna kun tyhjäkäynnillä 0,05 V kierroksilla 0,10 - 0,26 V parhaimmillaan, jännite nousee kierrosten mukana... mitään jännitearvon seilaamista ei tapahdu, ja kone varmasti toimintalämmin, flektikin pyöri tuossa maantieajon jälkeen kun mittailin...


miksihän se autossa paikallaan ei sitten anna kun tyhjäkäynnillä 0,05 V kierroksilla 0,10 - 0,26 V parhaimmillaan, jännite nousee kierrosten mukana... mitään jännitearvon seilaamista ei tapahdu, ja kone varmasti toimintalämmin, flektikin pyöri tuossa maantieajon jälkeen kun mittailin...

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Nyhtäminen n. 60 nopeudella tasakaasulla, alipaine tankissa?
nojooh, ei se tunnu mitenkään pelaavan tuo vanha lambda, paikallaan ollut, siis alkuperäinen ford, todennäköisesti kaikki tuo 300000 ajettu tuolla...
lämmitysvastuskin rikki mittarin mukaan...
laitoin paikolleen walkerin uuden tarvikelambdan: koeajolenkillä ei ainakaan nykimistä esiintynyt eikä muuta käyntihäiriötä, kone käy kuumempana ( toivotaan ettei liian kuumana...
), koska aiemmin kävi rikkaalla... ja nyt lämpimänä mitattuna lambda-jännite vaihtelee 0,2 - 0,8 V, eli sen puolesta toimii...
pitää vielä vaihtaa uus lämpömittarinanturi ja tankata täyteen niin näkee miten toimii...

laitoin paikolleen walkerin uuden tarvikelambdan: koeajolenkillä ei ainakaan nykimistä esiintynyt eikä muuta käyntihäiriötä, kone käy kuumempana ( toivotaan ettei liian kuumana...

pitää vielä vaihtaa uus lämpömittarinanturi ja tankata täyteen niin näkee miten toimii...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Nyhtäminen n. 60 nopeudella tasakaasulla, alipaine tankissa?
lambda vaihettu Walkerin tarvikemalliseen, kulutus tippu noin puolella...
ja kulkee kevyemmin jne, vaan vieläkin kaupunkinopeuksissa 40-60 sitä nyhtämistä esiintyy...
moottorin etummainen kannake (kytkinkopassa kiinni) näyttää olevan risa ja aiheuttaa kolahtelua pienessä vauhdissa, kuten liikkeelle lähtiessä, voisko moottori päästä sitten kallistelemaan että tuo imuilmasysteemi vuotaa kaasuläppäkotelon päältä, kerran kun ratio kiinni ajelin, huomasin ainakin 40 tai 50 vauhissa, alkaa pieni "vinkuva" ääni kuulumaan ja sen jälkeen nykimään, kuulostaisi ilmavuodolta... ja ihan pieni kaasun asennon muutos riittää lopettamaan, eli moottori kallistuu eri asentoon...? vai miten se kaasun asentotunnistin sitten oikkuilee, aiheuttaako juuri tuota nykimistä vai mitä? ja ilmamassamittari, mulla on toinen vanha mittari siihen, muuttuukohan miksikään jos kokeilisi vaihtamista, ei vaan ole varmuutta sen toisenkaan kunnosta...


"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Nyhtäminen n. 60 nopeudella tasakaasulla, alipaine tankissa?
tuntuu vakiintuvan vika ilmavuodoksi. Ajelin varsin vikaa tutkien radio kiinni rauhallisemmalla maantiellä. Kyllä, tietyillä nopeuksilla tasakaasulla alkaa ensin vinkuna, ja sitten nypyttelemään. Pieni kaasun asennon muutos riittää lopettamaan äänen ja nyhtämisen... Mistähän sitä vinkunan lähdettä osaisi alkaa etsimään, pitääkö joku laittaa konepellin alle kuuntelemaan? Letkut oon katellu, epäilyttää lähinnä toi imuilmankuljetushässäkkä, voisko moottorin kallistuessa aiheuttaa moista, jos vuotaa vaikka siitä kaasuläpän päältä... Kattelin kyllä että o-rengas siinä on aika huono (litistyny), ja se kolmas kiinnityskohtakin poikki, eli se kumityyny...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Nyhtäminen n. 60 nopeudella tasakaasulla, alipaine tankissa?
Hmm, siinä kaasuläpän yläpuolella ei pitäisi olla alipainetta missään vaiheessa (paitsi jos on älyttömän tukkoinen suodatin) Toki jos älyttömästi siitä voisi vuotaa, niin kai se voisi nykiäkin kun menee "mittaamatonta" ilmamassaa koneeseen. Epäilisin kuitenkin jotakin muuta paikkaa...
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Nyhtäminen n. 60 nopeudella tasakaasulla, alipaine tankissa?
hmm... niin, kyllähän siitä ilmaa virtaa, voisko vaan koneen kallistuessa alkaa vuotamaan mittarin ohi vaikkei hirveitä alipaineita olekkaan, helpomminhan se ilman saa jostakin ylimääräsestä rakosesta kun suodattimen läpi, eli onhan siellä jonninmoinen alipaine...
entäs missä tilanteissa sen egr:n pitäisi alkaa toimia, tasakaasulla, menee kiinni kiihytyksissä?
entäs missä tilanteissa sen egr:n pitäisi alkaa toimia, tasakaasulla, menee kiinni kiihytyksissä?

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.