Fiestan alatukivarren helat

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
jukebox1

Fiestan alatukivarren helat

Viesti Kirjoittaja jukebox1 »

Mulla on Fiesta 1,25 -96 ja alatukivarsien helat on huonot, eikä mene enää seuraavasta katsastuksesta läpi sanoi katsastusmies. Ne helat pitäisi vaihtaa tai koko alatukivarret.
Minun pitää teettää se homma ja kysyisinkin onkohan se helojen vaihtaminen korjaamossa
kallistakin tai että meneekö siinä kauan aikaa?
Koko alatukivarret saisi Motonetistä 53e/kpl mutta ei ole laadusta takeita, ne olisi ainakin nopeampi vaihtaa. Tässä nyt pähkäilen että mitä tekisi asian suhteen :?
Paras kai olisi käyttää originaaleja osia mutta kun lompsa ei ole paksu.
Foordson

Re: Fiestan alatukivarren helat

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Soita ja kysy, niin tiedät ajan ja hinnan. Ei me sitä täällä tiedetä.
Siltsi

Viesti Kirjoittaja Siltsi »

Juu kyllä ne korjaamolla osaa kertoa paljonko noihin menee laskennallisesti aikaa. ST200 mondeoon meni 2,5h yhden tukivarren vaihdossa sisältäen hieman perseelleen menneen kulmien säädön. Kyseisistä tukivarsista helat olisi pitänyt joka tapauksessa irrottaa prässillä (eikä niitä edes saa mistään erikseen), joten luulen työkustannusten olevan pienemmät koko tukivarren vaihdolla. Varaa budjetäärisesti 300e pelkkään työhön per puoli ja 500e molemmille puolille, niin ei varmaan mene pahasti ainakaan alle.
jukebox1

Aattelin kysästä täältä jos joku olisi teettänyt ko. homman Fiestaan.
Jos se noin älyttömästi maksaa kuin kerroit niin ei mulla kyllä ole varaa siihen :(
No kiitos vastauksista jokatapauksessa
ekn1

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Ilmeisesti vain taaemmat puslat ovat vaihtokunnossa? Etummaiset taitaa olla käytännössä ikuiset.

Itse vaihdoin ko. mallin Fiestaan taaemmat puslat molemmille puolille; irrotin tukivarret itse ja vein ne uusien puslien kera pajalle prässättäväksi. Uudet puslat ostin Motonetistä, ja hyvin ne ovat nyt pari vuotta pelittäneet. Tukivarsien irrotus/asennus on mielestäni helppo ja suht nopee homma. Tuskinpa siinä puslien vaihdossakaan prässillä kauaa menee. Mutta, kuten edellä jo todettiin, aika- ja hinta-arvio riippuu luonnollisesti siitä missä homman teetätät, joten kannattaa kysellä pajoilta tarjouksia. Sataa euroa enempää en itse puslien vaihdosta maksaisi, mutta tällainen periaate johtaa helposti siihen että on pakko tehdä itse; autoilu kun ei ole ilmaista.

Mietin itsekin koko tukivarren vaihtamista, mutta kun en ollut varma tarvikevarsien laadusta, päätin vaihtaa pelkät puslat, ja halvemmaksikin se toki tuli kun tein suurimman osan työstä itse; saattaa kyllä tulla vaikka antaisi koko hommankin jollekin pajalle. Toisaalta kannattaa huomioida että pelkkien puslien vaihdon jälkeen tuskin on tarvetta ohjauskulmien säätöön (ainakaan ittellä ei ollut).
jukebox1

No jospa nyt kerron kuinka paljon tuli homma maksamaan, jos jotakuta kiinnostaa.
Fiestan vein paikalliselle autokorjaamolle ja tahahelat olin ostanut mukaan.
Korjaustyö kesti pari tuntia, ja siis molemmille puolille vaihdettiin takahela.
Korjaustyön hinnaksi tuli 126e. Siis koko homma noin 150e varaosineen.
Ihan kohtuu edullista :D
Vastaa Viestiin