Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hei!
Olen seurannut '00 1.6 Mk2 Mondeoni kulutusta, se pysyttelee tuossa 9,5litrassa / 100km vaikka miten ja missä ajaisi (maantiellä, kaupungissa..) Kilometrejä autolla vasta 119tkm
Jotenkin lukema tuntuu kovalta varsinkin kun aamuisin ja muutenkin kotoa lähdettäessä on ollut pari tuntia lohkolämppärissä.
Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisen kulkupelin kulutuksesta..pitäisikö ruveta ilmansuodatinta, sytytystulppia yms vaihtelemaan?
Polttoainesuodatin, ilmansuodatin, raikkari, tulpat (tulpanjohdot jos vaihdon tarpeessa), öljyt, ö-suodatin.
Jos ilmansuodattimen kotelossa on roskia enemmän kun kaatopaikalla niin imurilla pyyhkäsee enimmät pölyt ja kivet poies. On noitakin nähty että kun ottaa ilmansuodattimen poies niin ihme että auto on edes pysyny käynnissä kuun kotelo ollu ihan täynnä törkyä.
Ilmansuodatin oli täysin puhdas, tulppien kunnosta ei tietoa. Suodatin & tulpat kuitenkin vaihdettu 10tkm sitten, joten luulis että olisivat kunnossa. Taitaa nyt vaiva olla jossain muualla..
Termostaattikotelon päällä on lämpöanturi moottorinohjaukselle. Mittarille on eri anturi. Suht "yleinen" vika on ollut että tuo anturi alkaa antamaan vääriä tietoja, yleensä ilmoittaa liian kylmää lämpötilaa. Moottorinohjaus rikastaa seosta siitä johtuen. Sen anturin voi mitata yleismitarilla, kylmänä vastus on tuhansia kilo-ohmeja ja vastus pienenee siitä lämpötilan noustessa. Jos kuumastakaan moottorista anturi ei anna järkeviä lukemia, voi sitä epäillä ainakin.
rangleri kirjoitti:Termostaattikotelon päällä on lämpöanturi moottorinohjaukselle. Mittarille on eri anturi. Suht "yleinen" vika on ollut että tuo anturi alkaa antamaan vääriä tietoja, yleensä ilmoittaa liian kylmää lämpötilaa. Moottorinohjaus rikastaa seosta siitä johtuen. Sen anturin voi mitata yleismitarilla, kylmänä vastus on tuhansia kilo-ohmeja ja vastus pienenee siitä lämpötilan noustessa. Jos kuumastakaan moottorista anturi ei anna järkeviä lukemia, voi sitä epäillä ainakin.
Moi! Ja kiitos vinkeistä! Tuon anturin luultavastikin löysin kun googlettelin aikani ja selvittelin. Pystyykö tuon mittaamaan ihan kiinni ollessa vai pitääkö irroittaa? Jos mittaus onnistuu kiinni ollessa miten se suoritetaan? Ymmärrys sähköasioista itselläni on lähes nolla
Voi mitata paikallaan ollessa, liitin pois ja anturin nastoihin yleismittarin piuhat. Yleismittari ohmialueelle (Ω) ja kylmällä anturilla arvot ovat suunnilleen tuhansia kilo-ohmeja, mittarista valitaan 200k, 2M jne joka näyttää arvoja näytössä.
Termostaattikoteloa voi lämmittää varovasti esim kuumailmapuhaltimella anturin juuresta ja senkin pitäisi nostaa yleismittarissa lukemaa kymmeniin kilo-ohmeihin.
Tai tietenkin kätevämpi mitata jos moottori on lämmin.
Jos yleismittari näyttää jokaisella vastusalueen asteikolla kuumanakin pelkkää ykköstä vasemmassa laidassa eli ääretöntä vastusta ( sama kuin johdot eivät ole kiinni missään), on anturi todennäköisesti rikki.
Anturi mitattu. Oli ollut tunnin lohkolämmittimessä; antoi arvoksi 200k asteikolla muistaakseni 30? Lukema pieneni koko ajan auton ollessa lämmityksessä...
Eli tuo lienee kunnossa.. Onko vielä muita ideoita?
Moi, tuntuu hullulta tuo kulutus. Mulla pääsee tankillisella yli 900km 80kmh matka ajossa ja nyt kesänopeuksilla 100-120kmh vajaa 900km. Nämä siis pääsääntöisesti maantieajossa.
Ajatko paljon taajamaa/kaupunki ajoa? e10 ja e5:sen välillä en ole huomannut kulutuseroja.
Tankkihan näissä on 60litraa.
Omasta mielestäni mk2 1.6 zetecci on pienikulutuksisimpia autoja mitä olen omistanut, ja valitettavasti myös nuhaisimpia
Taajama-ajoa tässä lähes pääasia tulee pelkästään. Nyt heitin turku - helsinki - turku reissun ja sain kulutukseksi 7.3 litraa / 100km.
Muuten kulutus pysytellyt tuossa 9 litrassa...
Kyllä, nuhainen tämä on.. suorastaan ärsyttävää ajaa ilmastointi päällä kun koneessa ei ole senkään vertaa tehoja.. saa polkea ihan oikeasti kaasua ja paljon
Ainakin focuksessa oli 10 vuoden kohdalla termostaatin vaihto ajankohtaista. Alkoi muuten tulla taas lämmintä ilmaa kabiiniin talvella ja kulutus tipahti.
Entä onko autossa alkuperäinen vai muutettu rengaskoko.
jos nuo tiedot saisi lisätiedoksi niin voisi arvella vähän mistä jatkuva iso kulutus johtuu.
Ainakin focuksessa oli 10 vuoden kohdalla termostaatin vaihto ajankohtaista. Alkoi muuten tulla taas lämmintä ilmaa kabiiniin talvella ja kulutus tipahti.
Entä onko autossa alkuperäinen vai muutettu rengaskoko.
jos nuo tiedot saisi lisätiedoksi niin voisi arvella vähän mistä jatkuva iso kulutus johtuu.
Moikka!
Termostaatti on tietääkseni alkuperäinen, talvella kyllä lämpenee nopeasti ilman ongelmia ja puhaltaa suorastaan kuumaa
Rengastus on täysin alkuperäinen 195leveä peltinvanteilla..