Ford Escortin soitinasennus
Ford Escortin soitinasennus
Terve vaan,
olen uusi Fordin omistaja vaikka kokemusta Fordeista on jo suhteellisen runsaasti, vaikken autojen päälle loppujen lopuksi mitään ymmärräkään. Kuitenkin siirryn suoraan asiaani.
Minulla on vanha Pioneer DEH-1400 -soitin joka on ollut aikaisemmin kiinni äitini vanhassa Escort Mk6:ssa, ja siinä se pelitti ihan ookoo. Omassa Escort Mk5b:ssä on ilmennyt em. soittimen kanssa erikoinen ongelma. Soitinta ei voi kytkeä perinteiseen tapaan (akun johto akkuun ja muistin johto virtalukon johtoon), sillä mankkaan ei tule virtaa. Näinollen ainoa vaihtoehto saada vekotin toimimaan on laittaa molemmat akun sekä virtalukon johdot samaan liittimeen, niin mankassa että auton päässäkin. Olisiko vika autossa vaiko soittimessa?
Auton johdot olivat valmiiksi merkattuina pienillä maalarinteippilapuilla seuraavanlaisesti:
Ruskea - "Maa -"
Punainen - "Muisti +"
Keltainen - "Akku +"
Harmaa-keltainen - "Maa -"
ja vielä löytyi yksi ruskea johto, jossa ei ollut merkintää ollenkaan.
Nyt kun mankka on kiinni, hieno digitaalikello ei pidä kutejaan eikä tietenkään mankkaankaan jää mitään muistiin. Olisi mukavaa jos saisin selvityksen tähän johtosotkuun ja siihen, mikä on tuo mystinen ruskea johto ja miksi ihmeessä kaksi maajohtoa?
Kiitokset jo etukäteen.
olen uusi Fordin omistaja vaikka kokemusta Fordeista on jo suhteellisen runsaasti, vaikken autojen päälle loppujen lopuksi mitään ymmärräkään. Kuitenkin siirryn suoraan asiaani.
Minulla on vanha Pioneer DEH-1400 -soitin joka on ollut aikaisemmin kiinni äitini vanhassa Escort Mk6:ssa, ja siinä se pelitti ihan ookoo. Omassa Escort Mk5b:ssä on ilmennyt em. soittimen kanssa erikoinen ongelma. Soitinta ei voi kytkeä perinteiseen tapaan (akun johto akkuun ja muistin johto virtalukon johtoon), sillä mankkaan ei tule virtaa. Näinollen ainoa vaihtoehto saada vekotin toimimaan on laittaa molemmat akun sekä virtalukon johdot samaan liittimeen, niin mankassa että auton päässäkin. Olisiko vika autossa vaiko soittimessa?
Auton johdot olivat valmiiksi merkattuina pienillä maalarinteippilapuilla seuraavanlaisesti:
Ruskea - "Maa -"
Punainen - "Muisti +"
Keltainen - "Akku +"
Harmaa-keltainen - "Maa -"
ja vielä löytyi yksi ruskea johto, jossa ei ollut merkintää ollenkaan.
Nyt kun mankka on kiinni, hieno digitaalikello ei pidä kutejaan eikä tietenkään mankkaankaan jää mitään muistiin. Olisi mukavaa jos saisin selvityksen tähän johtosotkuun ja siihen, mikä on tuo mystinen ruskea johto ja miksi ihmeessä kaksi maajohtoa?
Kiitokset jo etukäteen.
Re: Ford Escortin soitinasennus
Jos soittimen punaiseen ja keltaiseen tulee molempiin suoraan virta akulta niin silloinhan soitin on periaatteessa kokoajan päällä, ja akku loppu seuraavana aamuna, eikö?
Jos punainen ja keltainen johto on kytketty ristiin, soitin on elossa kun virrat kääntää virtalukosta päälle, mutta unohtaa asetukset sun muut kun avaimen ottaa pois.
Onko sulla soittimen johtosarjassa punaisen ja keltaisen kohdalla joku haaroituskappale? Mulla oli jossain pioneerin soittimessa joku liitin siinä välissä joka sotki, siis ihan tavallinen piuha ja jonkinlainen abicoliitin... En nyt muista oliko se just virtapiuhojen kääntämiseen tarkoitettu kun jossain autoissa ne menee jotenkin ristiin tms... Taisin nakata sen huitsin vituraan
Autosta tulevissa johdoissa keltaisessa pitäisi olla koko ajan virta. Punaiseen tulee virta kun avaimesta kääntää virrat päälle. Noihin ruskeisiin ja harmaa-keltaisiin en ota kantaa. Valokynä käteen ja testailemaan mihin piuhaan mitenkin virta tulee. Roplaaminen omalla vastuulla, en vastaa jos soittimesta tulee savut ulos
Jos punainen ja keltainen johto on kytketty ristiin, soitin on elossa kun virrat kääntää virtalukosta päälle, mutta unohtaa asetukset sun muut kun avaimen ottaa pois.
Onko sulla soittimen johtosarjassa punaisen ja keltaisen kohdalla joku haaroituskappale? Mulla oli jossain pioneerin soittimessa joku liitin siinä välissä joka sotki, siis ihan tavallinen piuha ja jonkinlainen abicoliitin... En nyt muista oliko se just virtapiuhojen kääntämiseen tarkoitettu kun jossain autoissa ne menee jotenkin ristiin tms... Taisin nakata sen huitsin vituraan

Autosta tulevissa johdoissa keltaisessa pitäisi olla koko ajan virta. Punaiseen tulee virta kun avaimesta kääntää virrat päälle. Noihin ruskeisiin ja harmaa-keltaisiin en ota kantaa. Valokynä käteen ja testailemaan mihin piuhaan mitenkin virta tulee. Roplaaminen omalla vastuulla, en vastaa jos soittimesta tulee savut ulos

Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Ford Escortin soitinasennus
Ongelma on juuri kuten mainitsit, eli virrat lähtee päälle kun avaimesta vääntää virrat päälle, mutta asetukset, radiokanavat jne. "nollautuu" kun virrat kytkee pois.
Ja kyllä, soittimen herätejohdossa on liittimellä jatkettu johdonpätkä, jota en ole vielä uskaltanut ja/tai raaskinut repiä irti. Jos en täysin väärin muista, soittimen heräte ja akun johto olivat edellisessäkin autossa kytkettynä samaan paikkaan jostakin kumman syystä, mutta soitin toimi normaalisti.
Noh, minäpä katselen ja virittelen taas huomispäivänä hieman jos asiaan saisi jonkinlaista selvyyttä. Soittimella itsellään ei varsinaisesti ole väliä. Jos pyhä savu pääsee ulos, varasoittimia on kyllä olemassa ja uuden hankinta vakaassa harkinnassa.
Kiitokset kuitenkin tästä selvennyksestä
Ja kyllä, soittimen herätejohdossa on liittimellä jatkettu johdonpätkä, jota en ole vielä uskaltanut ja/tai raaskinut repiä irti. Jos en täysin väärin muista, soittimen heräte ja akun johto olivat edellisessäkin autossa kytkettynä samaan paikkaan jostakin kumman syystä, mutta soitin toimi normaalisti.
Noh, minäpä katselen ja virittelen taas huomispäivänä hieman jos asiaan saisi jonkinlaista selvyyttä. Soittimella itsellään ei varsinaisesti ole väliä. Jos pyhä savu pääsee ulos, varasoittimia on kyllä olemassa ja uuden hankinta vakaassa harkinnassa.
Kiitokset kuitenkin tästä selvennyksestä

Re: Ford Escortin soitinasennus
Katsoppa tuleeko siihen päävirtajohtoon virtaa kun autossa ei ole virrat päällä. Jos ei tule niin vedä vaikka erillinen johto mankan virroille. Jos ei mitään muuta niin ei siitä haittaakaan ole koska useinmiten nuo vakiojohdot ovat aika paukkulankaa.Painshock kirjoitti:Ongelma on juuri kuten mainitsit, eli virrat lähtee päälle kun avaimesta vääntää virrat päälle, mutta asetukset, radiokanavat jne. "nollautuu" kun virrat kytkee pois.
Ja kyllä, soittimen herätejohdossa on liittimellä jatkettu johdonpätkä, jota en ole vielä uskaltanut ja/tai raaskinut repiä irti. Jos en täysin väärin muista, soittimen heräte ja akun johto olivat edellisessäkin autossa kytkettynä samaan paikkaan jostakin kumman syystä, mutta soitin toimi normaalisti.
Noh, minäpä katselen ja virittelen taas huomispäivänä hieman jos asiaan saisi jonkinlaista selvyyttä. Soittimella itsellään ei varsinaisesti ole väliä. Jos pyhä savu pääsee ulos, varasoittimia on kyllä olemassa ja uuden hankinta vakaassa harkinnassa.
Kiitokset kuitenkin tästä selvennyksestä
Re: Ford Escortin soitinasennus
JOS en ihan väärin muista niin noissa taisi olla nuo virta- ja herätepiuhat hiukan hämäävästi väärin päin. Kunhan päivä valkenee yritän etsiä varastosta, josko ois vielä noisti piuhoista kaaviot niin tarkistelen vielä sieltä.
Edit. jah löytykin viel helpommin tuo kirjanen eli
* Punainen - akku (jatkuva virta)
* Keltainen - Heräte (tulee virtalukosta)
* Harmaa/keltainen - Tulee ilmeisesti jostain monivalintakytkimestä
* Ruskea/valkoinen - Varashälyttimelle
* Ruskea - Maa
Näin menee ainakin ainakin alkuperäiset Fordin johdot siellä, joten kannattaa metsästää tuo punainen (+), Keltainen (ignition) ja ruskea (-) ainakin.
Edit. jah löytykin viel helpommin tuo kirjanen eli
* Punainen - akku (jatkuva virta)
* Keltainen - Heräte (tulee virtalukosta)
* Harmaa/keltainen - Tulee ilmeisesti jostain monivalintakytkimestä
* Ruskea/valkoinen - Varashälyttimelle
* Ruskea - Maa
Näin menee ainakin ainakin alkuperäiset Fordin johdot siellä, joten kannattaa metsästää tuo punainen (+), Keltainen (ignition) ja ruskea (-) ainakin.
Vikakoodien luku Porvoon tienoilla Ford IDS/FORDScan, BMW vikakoodit ja koodaukset, hätävarana Delphi muihin merkkeihin.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 23 Helmi 2014 20:39
- Paikkakunta: Kotka
Re: Ford Escortin soitinasennus
Ensimmäisen viestini kunnniaksi tällä foorumilla kaivoin esiin vuosia vanhan topicin. -97 escorttiin pitäisi soitin asentaa, mieluiten alkuperäinen, jos jostain sopuhintaan löytyy. Mikäli ei, niin sitten ihan perus 1-DIN soitin. Soittimen paikkanäyttää tältä:

Omaan silmään tuo näyttää siltä, kuin aukkoa olisi rouhittu normaalia suuremmaksi korkeussuunnassa. Onkohan näin, vai onko edellisen soittimen poisottamisessa vaan käytetty reippaita otteita? Netin selailun perusteella TÄMÄN tulisi sopia tarkoitusperiini tuon 1-DIN soittimen osalta, mutta näyttää aika naftilta noin isoon aukkoon.

Omaan silmään tuo näyttää siltä, kuin aukkoa olisi rouhittu normaalia suuremmaksi korkeussuunnassa. Onkohan näin, vai onko edellisen soittimen poisottamisessa vaan käytetty reippaita otteita? Netin selailun perusteella TÄMÄN tulisi sopia tarkoitusperiini tuon 1-DIN soittimen osalta, mutta näyttää aika naftilta noin isoon aukkoon.
Re: Ford Escortin soitinasennus
Tuo escortin soittimen reikä on vähän kinkkinen paikka, jos reunukset on murjottu niin ei välttämättä sovitekehykset pysy kunnolla paikoillaan ja grammari putoilee töyssyissä
Aikoinaan tommosen kanssa tappelin ja muistaakseni vedin sen jotenkin ruuveilla reunoista kiinni tjtn...
Mutta ainakin kuvan perusteella ja näin muistelisin muutenkin että tuossahan tulis olla säilytysrasia, jonka lisäksi tarvitset sitten sen adapterin jos meinaat 1-dinin laittaa...


Mutta ainakin kuvan perusteella ja näin muistelisin muutenkin että tuossahan tulis olla säilytysrasia, jonka lisäksi tarvitset sitten sen adapterin jos meinaat 1-dinin laittaa...

Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 23 Helmi 2014 20:39
- Paikkakunta: Kotka
Re: Ford Escortin soitinasennus
Tuo kuva selvensi tilannetta, kiitos siitä. Alan sitten suunnittelemaan 2-DIN soitinta tuohon.
Re: Ford Escortin soitinasennus
Ite asensin mk6 Escoon 2DIN pioneerin. Nätti homma asentaa. Voin huomenna ottaa kuvat johdotuksesta
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 23 Helmi 2014 20:39
- Paikkakunta: Kotka
Re: Ford Escortin soitinasennus
Laitappa kuva näytille. Tuossa omassakin ilmeisesti ollut 2din grammari edellisellä omistajalla.