Eli nyt rupes vituttaa, ja huolella.
Huollatin ilmastoinnin tossa viimeviikolla, jossa selvisi että järjestelmässä oli ~50% liikaa tavaraa. Noh, ilmastointihuollon jälkeenkään kun ei ilmastointi pelannut, epäili ilmastoinnin huoltanut kaveri joskos siellä olisi vikakoodi päällä. Tyyliin "vika: ylipaine. kompura lukittu".
Noh, tänään kävin nyrkkipajalla luetuttamassa vikakoodit, niin ainakaan tollasella boschin yleismallin vikakooditesterillä ei saa ollenkaan luettua vikakoodeja manuaali-ilmastoinnista.
Kumminkin kun konehuoneesta, ilmastoinnin releen repii pois, ja hyppylangalla antaa kompuran magneettikytkimelle sähköä, lähtee kompura pyörimään ja sisälle tulee kylmää.
Eli Ilmastointi laitteena toimii, mutta ohjauspuolella on jotain vikaa. Sisällä nappulaan syttyy valo, mutta mitenkäs siitä eteenpäin ?
Kiertääkö ohjausvirta "vanhanaikaisesti", nappula - sisäkennon lämpötila-anturi - kylmäaineen määränanturi - paineanturi - rele. Vai onko kyseessä jo niinkin moderni vekotin että homma hoituu väylän kautta ?
Ideoita ?!
Mondeo -03 manuaali-ilmastoinnin toiminta / kytkentä
Re: Mondeo -03 manuaali-ilmastoinnin toiminta / kytkentä
Uskoisin olevan ihan perinteinen... seuraa vaan johtoa kompuralta ja joka liitoksen kohdalla mittaat mihin tulee sähkö... näkee sitten missä vika...
Tietenkin moottorin pitää olla käynissä joten kannattaa kaivaa liitokset etukäteen esille.
Tietenkin moottorin pitää olla käynissä joten kannattaa kaivaa liitokset etukäteen esille.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/