duratec päästöt
duratec päästöt
Terve.
Tässä olis eka kirjoitus tänne. Haettiin tossa viime viikolla vaimolle -97 ghia farkku Mondeo Saksasta. Rekisteröintikatsastuksessa inssi valitti päästöistä. Tyhjäkäynnillä Ok, mutta 2000 kierroksella häkä yli raja-arvojen ja samaten lambda alle raja-arvojen. Kävis niinku rikkaalla. Ajossa ei mitään ihmeellistä, paitsi muutaman kerran isoilla kierroksilla vähän niinku nuupahtais (5 vaihteella 200 km/h). Ilmanputsari oli aikas likainen ja sen vaihdoin. Öljyt meinasin vaihtaa huomenna. Voisko likainen putsari vaikuttaa? Luulis että tietokone korjaa ilmamäärämittarin ja lambdan kautta ruiskutuksen kohdalleen. Tossa jostain Contour foorumilta luin, että putsaskelevat noita Maffeja. Sehän on aika säserä peli, onko joku putsannut sen siten että se vielä toimii. Mikään vika valo ei pala, ettei ilmeisesti kovin paha vika? Täytyykö vaan lorottaa masinolia tankkiin, että saa leimalle?
Tässä olis eka kirjoitus tänne. Haettiin tossa viime viikolla vaimolle -97 ghia farkku Mondeo Saksasta. Rekisteröintikatsastuksessa inssi valitti päästöistä. Tyhjäkäynnillä Ok, mutta 2000 kierroksella häkä yli raja-arvojen ja samaten lambda alle raja-arvojen. Kävis niinku rikkaalla. Ajossa ei mitään ihmeellistä, paitsi muutaman kerran isoilla kierroksilla vähän niinku nuupahtais (5 vaihteella 200 km/h). Ilmanputsari oli aikas likainen ja sen vaihdoin. Öljyt meinasin vaihtaa huomenna. Voisko likainen putsari vaikuttaa? Luulis että tietokone korjaa ilmamäärämittarin ja lambdan kautta ruiskutuksen kohdalleen. Tossa jostain Contour foorumilta luin, että putsaskelevat noita Maffeja. Sehän on aika säserä peli, onko joku putsannut sen siten että se vielä toimii. Mikään vika valo ei pala, ettei ilmeisesti kovin paha vika? Täytyykö vaan lorottaa masinolia tankkiin, että saa leimalle?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Ei auttanut putsarin ja öljyjen vaihto. Masinoliakin lirautin litran, mutta edelleen kierroksilla menee rikkaalle. Pakokaasujen mittaaja epäili lambdaa.
Mistä ootte anturit ostanut? Motonetissä oli 55 €, fordilta en oo vielä kysynyt.(kuvittelisin jotain ryöstöhintaa puljun tuntien)
Kai noissa tarvike antureissakin on laillinen liitin?
Saakos sen toisiopuolen läpän aukeamaan paikallaan kaasutellessa?
Tuolla suomi24:lla vaan niin hirveesti kehuivat, että kierrosten noustessa 4000 saa oikein pitää kaksin käsin ratista. Ajattelin, että jos se toisiopuoli ei skulaa, kun ei minusta nyt oikeen niin ihmeellisesti hyökkää. Tosin omat autot on isommilla myllyillä, voi olla vaan tottumis kysymys.
Mistä ootte anturit ostanut? Motonetissä oli 55 €, fordilta en oo vielä kysynyt.(kuvittelisin jotain ryöstöhintaa puljun tuntien)
Kai noissa tarvike antureissakin on laillinen liitin?
Saakos sen toisiopuolen läpän aukeamaan paikallaan kaasutellessa?
Tuolla suomi24:lla vaan niin hirveesti kehuivat, että kierrosten noustessa 4000 saa oikein pitää kaksin käsin ratista. Ajattelin, että jos se toisiopuoli ei skulaa, kun ei minusta nyt oikeen niin ihmeellisesti hyökkää. Tosin omat autot on isommilla myllyillä, voi olla vaan tottumis kysymys.
Motonetissa SX:n lambda 55€ NGK muistaakseni 75€. Nämä siis nelijohtoisia. Boschia ei näköjään enää valikoimassa. Nämä liitetään vanhaan johtoon puristeliitoksella katkaisemalla johdin oikeasta kohdasta. Kannattaa nyt muutenkin tehdä huolto varsinkin saksantuonteihin, nahkahousu ei viime kilometreillä tunnetusti ole mitään tehnyt. Tulpat kannataa myös vaihtaa ja mahdollisesti piuhat. Toivottavasti autolla ei ole ajettu pitkään rikkaalla seoksella, hajoittaa helposti katalysaattorin.
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
No niin, nyt skulaa. Hain lambdat naapurin jenkkipuljusta. Makso reilu 80 egee kpl. Piruttani soitin Auto-iiroon (paikallinen ford-diileri) Pyysivät vaatimattomasti 181 € kpl. Ei ollut hyllyssä, en sen puoleen kylläkään olis sieltä tohon ryöstöhintaan ottanutkaan. Vanhoista käytettiin liittimet noihin yleismallin antureihin ja nyt Co meni reilulla 2000 kieroksella nollaan. Nyt pitäisi kelvata konttorilla. Oli muuten hiukan ahdas askarrella. Onneks on tullut hiukan harjoiteltua aiemmin toisissa ahtaissa konehuoneissa, niin ei ollut sit niin paha. Samalla kun mitattiin päästöt tarkastettiin ilmastoinnin kaasujen määrä, kun piti kompuraa niin lyhyen aikaa päällä. Kaasua oli vain 240 grammaa. Lisättiin puoli kiloa ja nyt tuuppaa kunnolla kylmää (lämpömittari vähän aikaa suulakkeen edessä, niin näytti enää + 6 astettta.)
Käytin tossa omaa montukkaa leimalla, päästöt joka vaiheessa raakasti perseellään rikkaalla puolella. Miten noihin etummaisiin lambdoihin pääsee käsiksi? Mennäänkö ylä- vai alakautta, ja onko muualla putkistossa vielä yksi anturi ja missä?
Maffin tossa vilkasin, vähä oli mustaa langoissa eikä oikee putsaantunut tuolla putsisputsis-spraylläkään. Ja yleismittari oli saanu vettä niskaansa --> paskana --> ei mittauksia
En kyllä jaksa uskoa, että tuosta vois päästöt mennä noin vituilleen, eikä ajossakaan oikeen mitään ihmeellistä oo tuntunut. Ehkä pientä nykytystä joskus kylmänä + lisääntynyt kulutus, siinä oireet. Voima tuntuu olevan tallella, en ainakaan oo huomannu jos pollet on karannu.. Ilmanputsarin vaihdoin kesäkuussa, ei oo sen jälkee koteloa aukastu..
Tuo on viimeksi katsastettu pari kuuta alle vuosi sitten, eikä sillon ollu mitään ongelmia. Hitto, tätä se mun uneni tiesi..
Lisäyksenä vielä, että se taisi olla tuo HC arvo: sallittu 100 ja huiteli lähempänä 400, CO2 myös turhan korkea mutta ei niin räikeä ylitys.
Maffin tossa vilkasin, vähä oli mustaa langoissa eikä oikee putsaantunut tuolla putsisputsis-spraylläkään. Ja yleismittari oli saanu vettä niskaansa --> paskana --> ei mittauksia

En kyllä jaksa uskoa, että tuosta vois päästöt mennä noin vituilleen, eikä ajossakaan oikeen mitään ihmeellistä oo tuntunut. Ehkä pientä nykytystä joskus kylmänä + lisääntynyt kulutus, siinä oireet. Voima tuntuu olevan tallella, en ainakaan oo huomannu jos pollet on karannu.. Ilmanputsarin vaihdoin kesäkuussa, ei oo sen jälkee koteloa aukastu..
Tuo on viimeksi katsastettu pari kuuta alle vuosi sitten, eikä sillon ollu mitään ongelmia. Hitto, tätä se mun uneni tiesi..

Lisäyksenä vielä, että se taisi olla tuo HC arvo: sallittu 100 ja huiteli lähempänä 400, CO2 myös turhan korkea mutta ei niin räikeä ylitys.