XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Pikapäivitys: päästöarvot tyhjäkäynnillä:
Lambda 1.004
CO 1.162
CO2 14.04
HC 334 ppm
O2 1.21
COcor 1.162
Eli onko noista oikeastaan mitä tulkittavissa?
Lambda 1.004
CO 1.162
CO2 14.04
HC 334 ppm
O2 1.21
COcor 1.162
Eli onko noista oikeastaan mitä tulkittavissa?
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Seos on kohdallaan,kun lambda on käytännösä yksi, samoten CO2 hyvin lähellä optimaalista.
HC CO ja O2 ovat (kaikki) jonkunverran koholla, sytytys vois olla siihen syypää, varsinkin tässä tapauksessa jos se ei vielä ole just kohdallaan.
Mutta ei muuta kuin välillä ajamaan, kun kerran leimakin tuli... 8)
HC CO ja O2 ovat (kaikki) jonkunverran koholla, sytytys vois olla siihen syypää, varsinkin tässä tapauksessa jos se ei vielä ole just kohdallaan.
Mutta ei muuta kuin välillä ajamaan, kun kerran leimakin tuli... 8)
Escorteilla vuodesta 1992...
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Joo ideana onkin ottaa kovaan ajoon. Toki kiinnostaa että miten saisin tuon sytkän oikeaan kohtaan. Ihan jo tehon ja kulutuksen vuoksi.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Niin siis tarkoitin että jakajan runko olisi väärinpäin.Pyrres kirjoitti: Ja Emax, jakaja ei mene kuin toisinpäin, epäkesko hahlo nokka-akselin päässä
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Merkkihahlon pitää olla ylöspäin ainakin kuvien perusteella (1.4l yksipisteruiskun jossa käytetään samaa jakajaa kuvat).
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Tuota sytytysprobleemaa voi ajatella myös toiselta kantilta. Yleensä perusennakko säädetään alipainesäädin irroitettuna, olisiko tässä vielä joku muu jippo tehtävä ennen säätöä, esim. joissain sähköisesti ohjatuissa boxeissa boksi on pantava kaapelilla säätötilaan ennen kuin perusennakon voi säätää. Alipaine-ennakon kanssa kokonaisennakko voi olla jotain 30 - 40 astetta, jopa enemmän, varsinkin tyhjäkäynnillä kun alipaine on suurimmillaan. Ja sitten kun esim avataan kaasua ylämäessä, alipaine tippuu imusarjassa ja ennakko vähenee estäen nakutuksen.
Ettei taustalla olisi jokin muu vika, esim venttiilin vuotaminen, joka sitten ilmenee pätkimisenä 'normaali'ennakolla. Tuli vain tuo venttiilin palaminen mieleen kun sullahan oli se imuilmaputki revennyt, ja jos se vaivannut pitempään (lievempänä) vuotona niin venttiili on voinut palaa... olen ymmärtänyt että auto ei ole sulla ollessa ikinä pelannut.
Eli ehkä puristuspaineet voisi mitata...
Ettei taustalla olisi jokin muu vika, esim venttiilin vuotaminen, joka sitten ilmenee pätkimisenä 'normaali'ennakolla. Tuli vain tuo venttiilin palaminen mieleen kun sullahan oli se imuilmaputki revennyt, ja jos se vaivannut pitempään (lievempänä) vuotona niin venttiili on voinut palaa... olen ymmärtänyt että auto ei ole sulla ollessa ikinä pelannut.
Eli ehkä puristuspaineet voisi mitata...

Escorteilla vuodesta 1992...
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Kone ei siis tällä hetkellä pätki enää, sain tuolla letkuhässäkällä sen puolet ennakoista ns oikeaan suuntaan ja kone jaksaa käydä hyvin. Käynnistyvyys on hiukan normaalia vaikeampi (eli joutuu kaasulla kikkailemaan käyntiin) ja koneen se ennakko on sen 6astetta pielessä. Siinä tämänhetkiset oireet konepuolella.jppn kirjoitti:Tuota sytytysprobleemaa voi ajatella myös toiselta kantilta. Yleensä perusennakko säädetään alipainesäädin irroitettuna, olisiko tässä vielä joku muu jippo tehtävä ennen säätöä, esim. joissain sähköisesti ohjatuissa boxeissa boksi on pantava kaapelilla säätötilaan ennen kuin perusennakon voi säätää. Alipaine-ennakon kanssa kokonaisennakko voi olla jotain 30 - 40 astetta, jopa enemmän, varsinkin tyhjäkäynnillä kun alipaine on suurimmillaan. Ja sitten kun esim avataan kaasua ylämäessä, alipaine tippuu imusarjassa ja ennakko vähenee estäen nakutuksen.
Ettei taustalla olisi jokin muu vika, esim venttiilin vuotaminen, joka sitten ilmenee pätkimisenä 'normaali'ennakolla. Tuli vain tuo venttiilin palaminen mieleen kun sullahan oli se imuilmaputki revennyt, ja jos se vaivannut pitempään (lievempänä) vuotona niin venttiili on voinut palaa... olen ymmärtänyt että auto ei ole sulla ollessa ikinä pelannut.
Eli ehkä puristuspaineet voisi mitata...
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
tuolla aiemmin
kirjoitit...
EDIT: Niin ja se unohtui mainita että kun tuo letku oli irti ja kierrokset matalat niin kuului välillä ihan kuin joku solenoidi tai rele olisi napsahtanut päälle ja pois ja tuli mielestäni pieni vaikutus käynnin laatuun. Mielestäni kuului kaasuläpän seudulta tai jostain enemmän jonnekin tulipeltiä tai sulakerasiaa kohti
tuota,onko se myös "lisäilma venttiili" joka on tulipellissä,menee johdot ja ennen kaasuläppää lähtee alipaine letku siihen ja tulee takaisin kaasuläpän toiselle puolelle?aikas pieni kikkare.
mulla ainakin se napsutti niinkuin jokin rele ,ja vaikutti kovasti tyhjäkäyntiin.
antaako se sieltä kautta lisäilmaa jos kone meinaa stopata tyhjäkäynnillä?
mulla auttoi kun avasin vähän tyhjäkäynnin säätö(ilma) ruuvia.
ja kuuluuko moottorin ollessa stopissa,kaasuläppää käsin avattaessa "naksahdus" eli ottaako mikrokytkimeen kiinni tuo kaasuläpän vipu?
pitäisi "makaa"mikrokytkimen päällä kun kaasu pois.
toiset virheellisesi säätävät kaasuvivun ruuvista tyhjäkäyntiä,ja mikrokytkin jää toimettomaksi,saa poksi väärää tietoa?
ja tuosta sytytyksestä,eikös sen kuulukkin olla 12 astetta ennakkoa?
niin mulla täällä vastattiin,ja kuusi jos 95 laatua käyttää joka tuohon ei sovi.
kirjoitit...
EDIT: Niin ja se unohtui mainita että kun tuo letku oli irti ja kierrokset matalat niin kuului välillä ihan kuin joku solenoidi tai rele olisi napsahtanut päälle ja pois ja tuli mielestäni pieni vaikutus käynnin laatuun. Mielestäni kuului kaasuläpän seudulta tai jostain enemmän jonnekin tulipeltiä tai sulakerasiaa kohti
tuota,onko se myös "lisäilma venttiili" joka on tulipellissä,menee johdot ja ennen kaasuläppää lähtee alipaine letku siihen ja tulee takaisin kaasuläpän toiselle puolelle?aikas pieni kikkare.
mulla ainakin se napsutti niinkuin jokin rele ,ja vaikutti kovasti tyhjäkäyntiin.
antaako se sieltä kautta lisäilmaa jos kone meinaa stopata tyhjäkäynnillä?
mulla auttoi kun avasin vähän tyhjäkäynnin säätö(ilma) ruuvia.
ja kuuluuko moottorin ollessa stopissa,kaasuläppää käsin avattaessa "naksahdus" eli ottaako mikrokytkimeen kiinni tuo kaasuläpän vipu?
pitäisi "makaa"mikrokytkimen päällä kun kaasu pois.
toiset virheellisesi säätävät kaasuvivun ruuvista tyhjäkäyntiä,ja mikrokytkin jää toimettomaksi,saa poksi väärää tietoa?
ja tuosta sytytyksestä,eikös sen kuulukkin olla 12 astetta ennakkoa?
niin mulla täällä vastattiin,ja kuusi jos 95 laatua käyttää joka tuohon ei sovi.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Mulla on 1.6 xr3i 8v 1990 mekaaninenruisku ja säädöt päin p... paljon ruiskuboxin perussäätö, lisäilmaruuvin säätö ja paljon pitää olla ruiskun paine?? onko näissä lamdaa vai ei vaikka on kat.??....jollain tietoo? Näihin on tehty paljon "tee se itse mies" sähellyksiä ajan mittaan, että saatu katastuksesta läpi tai jtn..
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Hmm... pitää joku päivä tutkia mistä se naksahdus kuuluu. kuuluu vain kylmäll- koneella juurikin kun kone meinaa stopata. eli aaltoilww puoli minuuttia ihan kylmänä ja kun lämpenee niin on ok. Mistähän tuon perusennakon saisi varmaksi. kun tosiaan tuolla nykyisellä säädöllä toimii muuten hyvin mutta pikkukierroksilla äkkiä kaasua reilummin painaessa meinaa tukehtua sekunnin ajan ja sittwn lähtee.jariska2 kirjoitti:tuolla aiemmin
kirjoitit...
EDIT: Niin ja se unohtui mainita että kun tuo letku oli irti ja kierrokset matalat niin kuului välillä ihan kuin joku solenoidi tai rele olisi napsahtanut päälle ja pois ja tuli mielestäni pieni vaikutus käynnin laatuun. Mielestäni kuului kaasuläpän seudulta tai jostain enemmän jonnekin tulipeltiä tai sulakerasiaa kohti
tuota,onko se myös "lisäilma venttiili" joka on tulipellissä,menee johdot ja ennen kaasuläppää lähtee alipaine letku siihen ja tulee takaisin kaasuläpän toiselle puolelle?aikas pieni kikkare.
mulla ainakin se napsutti niinkuin jokin rele ,ja vaikutti kovasti tyhjäkäyntiin.
antaako se sieltä kautta lisäilmaa jos kone meinaa stopata tyhjäkäynnillä?
mulla auttoi kun avasin vähän tyhjäkäynnin säätö(ilma) ruuvia.
ja kuuluuko moottorin ollessa stopissa,kaasuläppää käsin avattaessa "naksahdus" eli ottaako mikrokytkimeen kiinni tuo kaasuläpän vipu?
pitäisi "makaa"mikrokytkimen päällä kun kaasu pois.
toiset virheellisesi säätävät kaasuvivun ruuvista tyhjäkäyntiä,ja mikrokytkin jää toimettomaksi,saa poksi väärää tietoa?
ja tuosta sytytyksestä,eikös sen kuulukkin olla 12 astetta ennakkoa?
niin mulla täällä vastattiin,ja kuusi jos 95 laatua käyttää joka tuohon ei sovi.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
tuolla lukee idle speed compensator kylläkin k jetin kohdalla,kun skrollaa alaspäin...
tuollaista tuossa tarkoitin..
linkki
http://www.kivisite.hu/ford_pdf/ ja sieltä avataan
bosh-cis-e.pdf
en osannut suoraan linkittää
http://www.fordescortcar.ru/fordescort-132.html
tuossa suoralinkki venäjä sivulle jossa tuo compesaattori on.
tuollaista tuossa tarkoitin..
linkki
http://www.kivisite.hu/ford_pdf/ ja sieltä avataan
bosh-cis-e.pdf
en osannut suoraan linkittää

http://www.fordescortcar.ru/fordescort-132.html
tuossa suoralinkki venäjä sivulle jossa tuo compesaattori on.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
http://www.fordmanuals.org/page-938.html
eikö tusta löydy että olisi 12 ennakko?
ja tuolta,
http://www.sehlin.com/bildata/ford/ford10.htm#Escort XR3i, Orion 1.6i, 1597 cc, 1986-90, Engine Code LRB,
tai tuo taitaa vain sekoittaa lisää
edit.lisää ajoitus asiaa löytyy tuosta.
http://translate.googleusercontent.com/ ... H_bKAPXQHg
"Standard timing at 800 rpm is 12º BTC"
eikö tusta löydy että olisi 12 ennakko?
ja tuolta,
http://www.sehlin.com/bildata/ford/ford10.htm#Escort XR3i, Orion 1.6i, 1597 cc, 1986-90, Engine Code LRB,
tai tuo taitaa vain sekoittaa lisää

edit.lisää ajoitus asiaa löytyy tuosta.
http://translate.googleusercontent.com/ ... H_bKAPXQHg
"Standard timing at 800 rpm is 12º BTC"
Viimeksi muokannut jariska2, 07 Kesä 2011 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Tuo pätisi kyllä karkeasti sytkän asteisiin. Mutta jos kerran sytkän perusennakon pitäisi ainakin normaalissa XR3i:ssä olla 12 astetta niin miksi asteikko jatkuu muistaakseni vain 6 asteeseen? Ja mikä tuon pätkimisen sitten voisi aiheuttaa ns oikeilla ennakoilla? Kone kuitenkin toimii oikein nätisti tällä hetkellä tuota heikkoa käynnistymistä lukuunottamatta (joutuu antamaan kaasua paikoin reilusti että lähtee jos ei onnistu heti pumpun noston jälkeen pienellä polkaisulla saada käyntiin, jonka jälkeen sitten joutuukin hiukan sahaamaan pari kolme sekunttia ehkä ja polkemaan kaasua reilummin).
Edit: Ignition Timing - unleaded: 6/900 Deg eng/rpm (without vacuum) Nyt on siis näissä säädöissä ilmeisesti. Ei ole alipainesäädintä jakajassa mutta ECU:n alipaine on irti jolloin sytkä on sen karkeat 6 astetta.
Edit: Ignition Timing - unleaded: 6/900 Deg eng/rpm (without vacuum) Nyt on siis näissä säädöissä ilmeisesti. Ei ole alipainesäädintä jakajassa mutta ECU:n alipaine on irti jolloin sytkä on sen karkeat 6 astetta.