scorpio ravistaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kiesi
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Kesä 2005 20:45
Paikkakunta: Madrid

scorpio ravistaa

Viesti Kirjoittaja kiesi »

Päivää.

Tuli tuossa hommattua menopeli nimeltä Ford Scorpio Ghia 2.9i vm. 1993, sillä 12v työntötankokutosella ja manuaalilla maustettuna. Mukava vehe kaikin puolin, varsinkin tuo ghia -varustelu on jo tuossa vuosimallissa ollut aikalailla riittävä.

Joku kutkuttavan jännä ominaisuus siihen tuli tässä parisen viikkoa sitten, eli varsinkin kylmänä kun nostaa kytkintä niin tuntuu että jytistää vähän. Noh, ei tämä vielä mitään mutta joskus se jytinä laittaa jonkun paikan resonoimaan vetoakseliston puolella niin että kunnon kolina käy.

Tuossa luin toisesta viestistä että kytkimen ravistus voisi johtua siitä että kytkimen sekaan olis päässyt vähän öljyä. Noh kai se kytkinmoska on vaihdettava.

Tuon resonoivan jytinän lähdettä en kyllä oo mitenkään saanut paikallistettua. Kävin äsken auton alla makailemassa ja pyörittelemässä kardaania ja vetoakseleita eikä missään tuntunut välystä. Ihme ja kumma :?: ? Kaikkein herkimmillään se jytinän ilmestyminen on kun valuttaa autoa kevyesti alamäkeen, ruuhkassa rullaillessa tms. ja sitten nostaa taas kytkintä. Ei ole merkitystä koneen kierroksilla siihen jytinän taajuuteen.

Ideoita? Jotain pitäs keksiä ennenkun alkaa paikkoja hajoomaan.

-edit-
Ai niin autolla on ajettu 121tkm.
'93 Ford Scorpio Ghia 2.9i V6
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

mitenkäs moottorin ja vaihteiston kannatin kumit?? jos ovat huonot niin saattaa moottori olla huonossa asennossa ja kardaanin kannatin laakeri jyristää..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Eikös ne oo kytkimen painelaakeria tarjonnu syyks tommosiin oireisiin jossain aiemmassa topicissa?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
kiesi
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Kesä 2005 20:45
Paikkakunta: Madrid

Viesti Kirjoittaja kiesi »

Nuo kannatinkumit vois tarkistaa joo. Liekkö iso homma vaihtaa?

Tuo pieni kytkimen täristys ei haittaa kun se häviää koneen lämmettyä mutta se julmettu jytinä & kolina haittaa jo. Heikkokuntoinen painelaakeri voi siis vissiin aiheuttaa sitä kevyttä kytkimen tutinaa kans josta se IsoJytinä saa sitten voimaa.

Tietty jos sen koko ravistuksen lähteen (eli kytkimen) korjaa niin vois korjautua koko homma....
'93 Ford Scorpio Ghia 2.9i V6
Vastaa Viestiin