Escort 1.6 16v DOHC vm.1994 Käyntihärö
Escort 1.6 16v DOHC vm.1994 Käyntihärö
Escoon iski vika kesken ajon, yhtäkkiä kulku alkoi hyytymään... Noh kotia päästyäni tutkin asiaa.
Kone kävi kahdella sylinterillä, 2 ja 3 tulpat ei kipunoi.
Huomasin että sytytyspuola on aika rumasti halki, eikun uus puola paikalleen ja edelleen sama vika 2-pyttyä ei saa kipinää.
Sitten kurkkasin huvikseni mitä sanoo moottorinohjausboksi, no siellähän oli käry käynyt.
Uus moottorinohjauboksi paikalleen ja kone käy toisinaan kaikilla pytyillä, tyhjäkäynti on vaihtelevaa, niinkuin välillä joku sylinteri olisi poissa pelistä. siis ei sitä perus tyhäkäynnin huopausta mitä ex-Escorttini harrasti ennen romikselle pääsyä.
Kun nostaa kierrokset noin 3000rmp niin pikkuhiljaa kaikki sylinterit jo onkin nätisti mukana, kun taas annan lisää hanaa koneelle niin täytyy tovi ootella että kaikki sylinterit on mukana.
Melkeen rajottimelle asti laulaa ihan nätisti jos varovasti antaa kaasua lisää.
Ajaminen onkin sitten aika kikkailua, täytyy tosi varovasti käyttää kaasua että edes melkein kaikki sylinterit on mukana.
Ennen tätä ongelmavyyhtiä ei mitään ongelmia auton kanssa, nätti tasainen tyhjäkäynti siinä 950rmp kieppeillä ja kaikinpuolin pelasi moitteetta. Ainoastaan lasinpesuneste loppu edellisenä päivänä..
Kertokaapa arvon autotohtorit missä vika?
p.s.
-Moottorin lämpötunnistin on mitattu ja ok
-Tulpat noin 5000 ajetut
-Ilmamassamittari kokeiltu kaverin autosta
-Kaasuläpän asentotunnistin mitattu ja ok
-Imuilmavuotoja ei näyttäis olevan
-Avaamaton wunderbaum ja varasulakkeita hanskalokerossa
Kone kävi kahdella sylinterillä, 2 ja 3 tulpat ei kipunoi.
Huomasin että sytytyspuola on aika rumasti halki, eikun uus puola paikalleen ja edelleen sama vika 2-pyttyä ei saa kipinää.
Sitten kurkkasin huvikseni mitä sanoo moottorinohjausboksi, no siellähän oli käry käynyt.
Uus moottorinohjauboksi paikalleen ja kone käy toisinaan kaikilla pytyillä, tyhjäkäynti on vaihtelevaa, niinkuin välillä joku sylinteri olisi poissa pelistä. siis ei sitä perus tyhäkäynnin huopausta mitä ex-Escorttini harrasti ennen romikselle pääsyä.
Kun nostaa kierrokset noin 3000rmp niin pikkuhiljaa kaikki sylinterit jo onkin nätisti mukana, kun taas annan lisää hanaa koneelle niin täytyy tovi ootella että kaikki sylinterit on mukana.
Melkeen rajottimelle asti laulaa ihan nätisti jos varovasti antaa kaasua lisää.
Ajaminen onkin sitten aika kikkailua, täytyy tosi varovasti käyttää kaasua että edes melkein kaikki sylinterit on mukana.
Ennen tätä ongelmavyyhtiä ei mitään ongelmia auton kanssa, nätti tasainen tyhjäkäynti siinä 950rmp kieppeillä ja kaikinpuolin pelasi moitteetta. Ainoastaan lasinpesuneste loppu edellisenä päivänä..
Kertokaapa arvon autotohtorit missä vika?
p.s.
-Moottorin lämpötunnistin on mitattu ja ok
-Tulpat noin 5000 ajetut
-Ilmamassamittari kokeiltu kaverin autosta
-Kaasuläpän asentotunnistin mitattu ja ok
-Imuilmavuotoja ei näyttäis olevan
-Avaamaton wunderbaum ja varasulakkeita hanskalokerossa
Re: Escort 1.6 16v DOHC vm.1994 Käyntihärö
Tulpanjohdot?
Re: Escort 1.6 16v DOHC vm.1994 Käyntihärö
Tulpanjohdot vaihdettu, ei auttanu.
Semmonen omituisuus lötyi kun tutkin asiaa, että 2 ja 3 sylinteren kipinä on tosi heikko verrattuna 1 ja 4 tulppiin.
Tämä siis todettu yhdellä ja samalla irtotulpalla muiden tulppien ollessa paikallaan ja auto tyhjäkäynnillä.
Voiko uudesta puolasta olla toisiopuoli paskana vai mistä lähden vikaa kaivamaan'?
Uutta puolaa en ihan heti lähtisi taas ostamaan, kohta loppuu rahat prkl!!
Semmonen omituisuus lötyi kun tutkin asiaa, että 2 ja 3 sylinteren kipinä on tosi heikko verrattuna 1 ja 4 tulppiin.
Tämä siis todettu yhdellä ja samalla irtotulpalla muiden tulppien ollessa paikallaan ja auto tyhjäkäynnillä.
Voiko uudesta puolasta olla toisiopuoli paskana vai mistä lähden vikaa kaivamaan'?
Uutta puolaa en ihan heti lähtisi taas ostamaan, kohta loppuu rahat prkl!!
Re: Escort 1.6 16v DOHC vm.1994 Käyntihärö
Tuo mahtaa olla vielä ulkoisella sytytyksen ohjausmoduulila (EDIS). EEC IV-ecu käyttää tommosta, uudemmassa ne puolaa ohjaavat päätteet on ecun sisällä.
Jos löytyy oskilloskooppi jostain, voisi skoopata ne puolan 3-nap liittimen reunimmaiset pinnit, pitäs näkyä samanlainen signaali molemmissa reunoissa. Siitä näkisi aika suoraan että onko vika puolassa (tai sen jälkeen) vai ennen puolaa.
Jos löytyy oskilloskooppi jostain, voisi skoopata ne puolan 3-nap liittimen reunimmaiset pinnit, pitäs näkyä samanlainen signaali molemmissa reunoissa. Siitä näkisi aika suoraan että onko vika puolassa (tai sen jälkeen) vai ennen puolaa.
Escorteilla vuodesta 1992...
Re: Escort 1.6 16v DOHC vm.1994 Käyntihärö
Oskiloskooppia ei ihan heti ole saatavilla.
Mitenkäs napajärjestys noissa kolmessa johdossa?
Antaako ECU pätkittäin virtaa puolalle vai katkooko se maata?
Yleismittari ei varmaankaan ehdi mittaamaan noita singaaleja kun auto on käynnissä?
Mitenkäs napajärjestys noissa kolmessa johdossa?
Antaako ECU pätkittäin virtaa puolalle vai katkooko se maata?
Yleismittari ei varmaankaan ehdi mittaamaan noita singaaleja kun auto on käynnissä?
Re: Escort 1.6 16v DOHC vm.1994 Käyntihärö
Keskimmäinen on plussa ja reunoja vedellään maihin. Ehkä yleismittarillakin voisi jotain eroa nähdä noissa reunimmaisissa. Auto käynnissä ja kierroksia enemmän kuin tyhjäkäynti. Silloin pulsseja tulee tiheämmin ja se yleismittarin näyttämä DC- taso muuttuu enemmän. Kannattaa mitata myös keskimmäisen jännitettä, sille on se kondensaattori siinä puolan 'takana'. Se jännite ei saisi paljoa tippua kun antaa kierroksia.
Ehkä 2 ja 3 tulpan kärkiväliä vois kokeeksi pienentääkin
Ehkä 2 ja 3 tulpan kärkiväliä vois kokeeksi pienentääkin

Escorteilla vuodesta 1992...
Re: Escort 1.6 16v DOHC vm.1994 Käyntihärö
Nyt puolalle tulevat piuhat mitattu ja aikalalailla samanlaista käppyrää tulee molemmista reunimmaisista piuhoista mitattuna. Mittasin puolan juuresta ja moottorinohjausboksin isosta liittimestä näin suljin mahdollisen johtovian pois laskuista.
Nyt sitten 3-sylinterin kipuna katosi kokonaan kakkosen kipinä edelleen heikko. 1 ja 4 sylinteri sytyttelee normaalisti.
Ruuvasin sytkäpuolan irti ja puolan muovikuoressa pieni halkeama ja haiskahtaa hassulle.
Tämäkin puola paskana??
Nyt kun minulla on kaksi puolaa jotka antaa kipinää 1 ja 4 tulpille niin uskallako kokeilla seuraavaa kytkentää:
Yhteen puolaan jätän keskimmäisen piuhan ja toisen piuhan (keltaruskea) paikalleen ja haaroitan siitä sen keskimmäisen piuhan (musta) toiseen puolaan ja siirrän sen toisen (keltavihreän) piuhan toisen puolan ehjälle puolelle?
Eli kahdesta puolasta toimivat puoliskot käyttöön.
Päivitystä edelliseen.
Kytkin nuo kaksi puoliksi toimivaa puolaa ja sehän alkoi toimimaan.
Nyt kysymys kuuluukin että uskaltaako tuolla virityksellä ajaa vai voiko tuo viritelmä särkeä moottorinohjausboksin?
Nyt sitten 3-sylinterin kipuna katosi kokonaan kakkosen kipinä edelleen heikko. 1 ja 4 sylinteri sytyttelee normaalisti.
Ruuvasin sytkäpuolan irti ja puolan muovikuoressa pieni halkeama ja haiskahtaa hassulle.
Tämäkin puola paskana??
Nyt kun minulla on kaksi puolaa jotka antaa kipinää 1 ja 4 tulpille niin uskallako kokeilla seuraavaa kytkentää:
Yhteen puolaan jätän keskimmäisen piuhan ja toisen piuhan (keltaruskea) paikalleen ja haaroitan siitä sen keskimmäisen piuhan (musta) toiseen puolaan ja siirrän sen toisen (keltavihreän) piuhan toisen puolan ehjälle puolelle?
Eli kahdesta puolasta toimivat puoliskot käyttöön.
Päivitystä edelliseen.
Kytkin nuo kaksi puoliksi toimivaa puolaa ja sehän alkoi toimimaan.
Nyt kysymys kuuluukin että uskaltaako tuolla virityksellä ajaa vai voiko tuo viritelmä särkeä moottorinohjausboksin?
Re: Escort 1.6 16v DOHC vm.1994 Käyntihärö
Ei tuon kytkentäsi pitäsi mitään sinällään särkeä, ihan se sähköisesti on ok.
Eriasia on sitten mikä hajotti sen uudemman puolan (oliko se uusi vai 'käytetty uusi'?)
Uudet tulpanjohdot paikallaan ?
Onhan tulppien kärkivälit ok (liian iso kärkiväli voisi periaatteessa aiheuttaa läpilyöntiä puolan sisässä) ? Ja ootko kattonut tulpat tarkasti, etä ei ole läpilyöntijälkiä emalissa (semmosia mustia rantuja). Tulpan ikä ei kerro tuosta mitään, koska läpilyönti johtuu monesti siitä, että vuotaa jotain nestettä (zetecissä öljyä venttiilikopan tiivisteestä) tulpan juureen ja öljyn epäpuhtaudet johtaa sähköä ja niistä alkaa lyömään läpi).
Sulla vissiin oli skooppi, mittasitko sitä keskimmäistä nastaa, siellä saisi näkyä noin voltin tipahdus silloin kun pääte maattaa puolan ensiötä.
Eriasia on sitten mikä hajotti sen uudemman puolan (oliko se uusi vai 'käytetty uusi'?)
Uudet tulpanjohdot paikallaan ?
Onhan tulppien kärkivälit ok (liian iso kärkiväli voisi periaatteessa aiheuttaa läpilyöntiä puolan sisässä) ? Ja ootko kattonut tulpat tarkasti, etä ei ole läpilyöntijälkiä emalissa (semmosia mustia rantuja). Tulpan ikä ei kerro tuosta mitään, koska läpilyönti johtuu monesti siitä, että vuotaa jotain nestettä (zetecissä öljyä venttiilikopan tiivisteestä) tulpan juureen ja öljyn epäpuhtaudet johtaa sähköä ja niistä alkaa lyömään läpi).
Sulla vissiin oli skooppi, mittasitko sitä keskimmäistä nastaa, siellä saisi näkyä noin voltin tipahdus silloin kun pääte maattaa puolan ensiötä.
Escorteilla vuodesta 1992...
Re: Escort 1.6 16v DOHC vm.1994 Käyntihärö
Uudet tulpatkin laitoin ihan kaiken varalle joten niiden puolesta ok.
Vanhoissa ei noita läpilyöntijälkiä näkyny.
Venakopantiivisteen vaihdoin jokin aika sitten kun tein jakopäärempan, eli ei vuoda.
Uusi puola oli B-osa, eli purkaamolta haettu.
Uusilla tulpanjohdoilla. Tuntui että pikkuhiljaa olisi alkanut tuo "uusi" puola hiipumaan, olisko ollut sitten niin huono mäihä että oli juuri menossa paskaksi.
Oskilskoopilla tutkailtu nuo piuhat, keskinastan jännitteenpudotus 0,8-1,1V.
Mikäs muuten tuo ihme pömpeli tuossa pakosarjan alla pakokaasun takaisinkierrätys härvelin vieressä on? Siihen menee joku alipaineletku.
Onko se tärkeäkin laatikko?
Niin umpiruosteisen näkönen että kohta alkaa varman suhina käymään. Voiko sen ohittaa ja laittaa sokeaksi siihen menevä letku?
Vanhoissa ei noita läpilyöntijälkiä näkyny.
Venakopantiivisteen vaihdoin jokin aika sitten kun tein jakopäärempan, eli ei vuoda.
Uusi puola oli B-osa, eli purkaamolta haettu.
Uusilla tulpanjohdoilla. Tuntui että pikkuhiljaa olisi alkanut tuo "uusi" puola hiipumaan, olisko ollut sitten niin huono mäihä että oli juuri menossa paskaksi.
Oskilskoopilla tutkailtu nuo piuhat, keskinastan jännitteenpudotus 0,8-1,1V.
Mikäs muuten tuo ihme pömpeli tuossa pakosarjan alla pakokaasun takaisinkierrätys härvelin vieressä on? Siihen menee joku alipaineletku.
Onko se tärkeäkin laatikko?
Niin umpiruosteisen näkönen että kohta alkaa varman suhina käymään. Voiko sen ohittaa ja laittaa sokeaksi siihen menevä letku?
Re: Escort 1.6 16v DOHC vm.1994 Käyntihärö
Kait se purkaamon puola oli sitten jo valmiiksi vioittunut,kun kaikki muut liittyvät osat kun olet jo uusinut/tarkastanut. Tuo on todellista loppunkäyttöä jos ajelee kahdella puoliksi viallisella puolalla.
Tuo puola systemi on sillälailla erikoinen, että yhden toisiokäämin kumpikaan pää ei ole kytketty maahan (tai plussaan), vaan sen molemmissa päissä on tulpat (esim 2 ja 3), siksi tuo systeemi on tarkka tulpanjohtojen yms kunnosta ja toisaalta vika tuossa viritelmässä aiheuttaa voimakkasta nykimistä/käyntiongelmia koska aina pimenee kaksi pyttyä.
Ruosteinen härveli lienee toisioilmaventtiili, joka laskee pakokanaviin ilmaa jotta mm. katti lämpenee nopeammin ja pienentää näin ollen päästöjä. Sitä ohjataan alipaineella, jota taas ohjataan siinä pissapojan täyttöaukon luona olevalla venttiilillä. Siinä ei taida olla mitään mittausta tuolle (ecussa), joten voinee tulpata. Vaikuttaneeko sitten päästömittaukseen...

Tuo puola systemi on sillälailla erikoinen, että yhden toisiokäämin kumpikaan pää ei ole kytketty maahan (tai plussaan), vaan sen molemmissa päissä on tulpat (esim 2 ja 3), siksi tuo systeemi on tarkka tulpanjohtojen yms kunnosta ja toisaalta vika tuossa viritelmässä aiheuttaa voimakkasta nykimistä/käyntiongelmia koska aina pimenee kaksi pyttyä.
Ruosteinen härveli lienee toisioilmaventtiili, joka laskee pakokanaviin ilmaa jotta mm. katti lämpenee nopeammin ja pienentää näin ollen päästöjä. Sitä ohjataan alipaineella, jota taas ohjataan siinä pissapojan täyttöaukon luona olevalla venttiilillä. Siinä ei taida olla mitään mittausta tuolle (ecussa), joten voinee tulpata. Vaikuttaneeko sitten päästömittaukseen...
Escorteilla vuodesta 1992...