Puslat?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Tarahaa
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Marras 2010 16:14

Puslat?

Viesti Kirjoittaja Tarahaa »

Olen jo pari viikkoa kuunnellut, kun autosta jokaisessa pienessäkin montussa kuuluu pieni kolina takaa. Eilen sitten rupesin katsomaan tarkemmin auton alle jne, mutta mikään ei näkynyt irti olevan.
Kokeilin vasenta takarengasta vähän nytkyttää niin siinä huomaa selvän välyksen. Oikealla ei mitään.
Onko arvauksia mikä olisi riggi?
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Puslat?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Melko varmasti joku tukivarren pusla, koska laakeri pitäisi hankaavaa / kihnuttavaa ääntä ajossa.

Jos laittaisit lisätietoina auton mallin, niin joku saattaisi osata sanoa, että kuinka eri paikkoja kannattaa väännellä risan tukivarren löytämiseksi. :)

Ei kuitenkaan kannata kauaa vitkutella korjauksen kanssa, koska tuolla lailla irtonaiset osat eivät ole kovin turvallisia, eivätkä erityisen hellävaraisia mm. renkaille. Ajo-ominaisuudetkin lienevät sanalla sanoen mielenkiitoiset.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Puslat?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Tai sitten koiranluu kolisee, riippuen tietenkin autosta.
Niin ja voi se ääni tulla myös edestä, vaikka kuulostaisiki tulevan takaa.
Tarahaa
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Marras 2010 16:14

Re: Puslat?

Viesti Kirjoittaja Tarahaa »

Tosiaan Mondeo -03 sedan
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Puslat?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Ostin reilu vuosi sitten mk3 Mondeon korjausoppaan niiden jarruspeksien takia. No, siinä näkyy tuon taka-akselin rakenne ja veikkaisin, että sulla on toinen niistä poikittaisista tukivarsista väljä. Voisi se toki olla se pitkittäinen varsi... Ota auto ylös, vääntele rengasta ja tutki samalla, että mikä tukivarsista liikkuu.

En usko, että sulla on se nk. koiranluu risa, kun se ei ole pyöräntuennan osa, vaan kallistuksenvaimentimen. Se kyllä kolisee ärsyttävästi väljyyttään.

Niin, ja voihan sulla olla useampikin vika "päällä". :lol:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tarahaa
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Marras 2010 16:14

Re: Puslat?

Viesti Kirjoittaja Tarahaa »

Onko noiden taimmaisten tukivarisen vaihtelu kotikonstein mahdotonta vai viedäänkö suosiolla korjaamolle? Ihmisiä kyllä tunnen joilta auton anatomia hoituu.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Puslat?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

mulla on nyt mondeosta mennyt kerran etulaakeri ja kerran takalaakeri, kumpikaan ei ole pitänyt minkäänlaista ääntä, vaikka väljää on reilusti. Eli jos sulla on takapyörässä selvästi tuntuva välys, niin veikkaan takapyörän laakeria, se ei kuitenkaan kolise, joten joku muu aiheuttaa kolinan, itse epäilen sen olevan se koiranluu. Sitähän ei oikein pysty totemaan auton ollessa tunkattuna, vaan esim siltanosturila tai sopivilla rampeilla kun se ei ole vedossa kumpaankaan suuntaan. Koiranluut on noissa ihan kulutustavaraa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Puslat?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Sierra2.3-16v kirjoitti:mulla on nyt mondeosta mennyt kerran etulaakeri ja kerran takalaakeri, kumpikaan ei ole pitänyt minkäänlaista ääntä, vaikka väljää on reilusti. Eli jos sulla on takapyörässä selvästi tuntuva välys, niin veikkaan takapyörän laakeria, se ei kuitenkaan kolise, joten joku muu aiheuttaa kolinan, itse epäilen sen olevan se koiranluu. Sitähän ei oikein pysty totemaan auton ollessa tunkattuna, vaan esim siltanosturila tai sopivilla rampeilla kun se ei ole vedossa kumpaankaan suuntaan. Koiranluut on noissa ihan kulutustavaraa.
Kokemus puhuu. :wink: Ihan pätevän oloinen diagnoosi - kannattaa tosiaan aina ottaa auto ylös ennen kuin ryntää osakauppaan.

Mun laakerikokemuksella ne pitävät hajotessaan aluksi ääntä vähän tai ajoittaisesti, mutta loppua kohden niin paljon, että varmasti tietää jossain olevan vikaa. Mk3 mondeota mulla ei tosin ole ollut. :)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Puslat?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Tiedä siitä kokemuksesta, mutta noi kolinat on yleensäkin aika vaikeita todeta :D
Tosiaan mulla tälläkin hetkellä sedanimondeosta takapyörän laakeri väljänä, tuntee ajossa nuljuamisena takapäässä, mutta ei pidä minkäänlaista ääntä :?
Emännän mondeosta meni taannoin etupyöränlaakeri, ajelinkin sillä just ennen talvirenkaiden vaihtoa enkä huomannut muuta kuin pientä vetelyä, tunkatessa ihmettelin että aukasinko tosiaan jo pultit kun pyörä klopsahti. Väljää oli varmaan sentti :shock:
Vai onko noi vaan niin meluisia autoja ettei kuule :D (vai ite niin kuuro)
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Puslat?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Ja yks juttu mikä vielä tuli mieleen, myös taka-apurungon puslat on kuluvaa kamaa, jos ovat rikki, niin niihin kannattaa laittaa uretaanit kahdesta syystä:
A) on halvemmat
B) Kestävät paremmin.

Sen saa kokeiltua esim sorkkaraudalla väännättämällä korin ja apurungon välistä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
aaasi
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Helmi 2011 22:21

Re: Puslat?

Viesti Kirjoittaja aaasi »

Saako noita oikeiden puslien kokoja selville mitenkään muuten kuin purkamalla vanhat ensin pois?

Eli tarvis tietää mm seuraavista:
etualatukivarsi, sisä, 10mm vai 12mm pultti?
etukallistuksen vakaaja 22mm, 24mm vai jopa 26mm?
takakallistuksen vakaaja 16mm vai 18mm?

Eli mulla on tommonen:
Valmistuspäivä: 20.11.1992
Malli: Sierra/Sapphire 1987-1993
Korityyppi: 4-Ovinen Henkilöauto
Versio: CL
Moottori: 2.0L DOHC EFI
Vaihteisto: 5-v. käsivaihteisto - MT75
Vetotapa: LHD RWD
Perävälityssuhde: 3.62

Tarkoitus olisi vaihtaa noi puslat koko alustaan paitsi tuota isoa takakelkan puslaa kun on niin syötävän kallis..

Noi on noita completoksen tarjoamia superflex polyuretaani-puslia.. Liekkö toimivia? Vai kannattisko soittaa rallyracelle ja kysyä niiltä vastaavaa settiä?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Puslat?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Ilman muuta rallyraceen soittoa, ne niitten keltaiset puslat on suorastaan loistavat katukäytössä.
Muuta ei tarvi tietää kuin etuvakaajan halkaisija, muut ne tietää siellä. Ja oikeestaan, 28mm vakaaja sulla jo pitäis siinä olla, kun on facelift. Takakallistuksen vakaajaa sulla tuskin on.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Puslat?

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Lieneekö samaan aiheeseen oleva kysymys mutta itellä Mondeon keula paukkuu ja rutisee.. Korjaamolla sanoivat että etulavetin helat. Onko nämä vaikiat vaihtaa? Ja kannattaako samalla vaihtaa koko lavetti
Vastaa Viestiin