Mondeon öljynsuodatin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
oope
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Elo 2007 23:07

Mondeon öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja oope »

Moi,

Ostin virallisesta Ford-huollosta vm. 2002 Mondeoon öljynsuodattimen paperisen suodatinpatruunan, joka hämmästyksekseni ei ollutkaan oikean kokoinen. Patruuna on vanhaan verrattuna hivenen kapeampi ja korkeampi, minkä takia se ei mahdu paikoilleen murjomatta. Liikkeen mukaan suodatinpatruuna "on nykyisin tuollainen". Eli saamani osa on siis oikea.

Ihmetyttää Fordin politiikka; vanhan oikeankokoisen suodatinpatruunan sijasta on alettu valmistaa (lue: valmistuttaa) melkein oikeankokoista, mutta kuitenkin riittävän vääränkokoista osaa, joka saattaa revetä suodattimen muovikuorta paikoilleenruuvattaessa.

Saakohan mistään enää "vanhaa varastoa"; ainakin kaikki Motonetissä olevat suodatinpatruunat olivat vääränkokoisia, vaikka niitä löytyikin peräti neljältä eri valmistajalta?


t. OP
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeon öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Ettei kuitenkin olis jonkinlainen tekniikkavirhe asennuksessa? Itse olen asentanut sekä tarvike- että originaalisuodattimia 2.0 Durateciin (vm. -01) ja kaikki ne sinne ovat sopineet. Originaalipatruuna on "sovitukseltaan" minun kokemusten mukaan tiukin mutta samalla myös taatusti tiivein, minkä takia en itse enää ostakaan muita kuin originaalipatruunoita. Eivät kai kaikki valmistajat nyt sentään yhtäkkiä ole alkaneet valmistaa vääränkokoisia suodattimia Mondeota varten?
oope
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Elo 2007 23:07

Re: Mondeon öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja oope »

Moi,

Vaikea uskoa asennusvirheeseen, kun vierekkäin laitettuna vanha ja uusi suodatinpatruuna ovat silminnähdenkin erikokoiset: uusi on n. 5 mm kapeampi ja korkeampi kuin vanha. Valitettavasti minulla ei ole kuvaa todisteeksi.

Tietysti voi olla, että Motonet (josta itse ostin patruunat aiemmin) myi aikaisemmin vääränkokoisia ja on nyt siirtynyt oikeankokoisiin suodattimiin ja että Fordilta on aina saanut vain noita pitkulaisia suodattimia?

t: Oope
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeon öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Tarkennuksena kysyisin, onko autosi kone Duratec (1.8 tai 2.0)?

Entä mitä tarkoittaa ettei "patruunaa saa murjomatta paikoilleen"? Eikö suodatinkoteloa pysty käsin ruuvaamaan kiinni uuden patruunan kanssa?

Oliko muuten vanha patruuna (johon verrattuna uusi patruuna oli 5mm korkeampi) original vai tarvike?
-EDIT: ilmeisestikin tarvike; tajusin vasta kun luin edellisen viestisi uudemman kerran. Ne tarvikesuodattimet tosiaan ovat ainakin mulla menneet "helpommin" paikalleen mutta juuri tästä syystä en itse niitä enää ostakaan, koska en ole kovin vakuuttunut niiden tiiviydestä; etenkin Topran-merkkinen patruuna oli viimeksi niin väljän tuntuinen että vaihdoin sen tilalle saman tien originaalin enkä ole sen koommin enää asennellut tarvikesuodattimia. Ja tosiaan, originaalipatruuna on selvästi tiukemman/jämptimmän tuntuinen, mutta kyllä ainakin itse olen saanut sen ruuvattua paljain käsin paikoilleen.
Vastaa Viestiin