Terve!
Alkanut kuulua epämääräistä laahausääntä apulaitehihnasta. Mitä olen foorumia lukenut taitaa vika olla apulaitehihnan kiristinrullassa/kiristinrullan laakerissa, tosin varmuudenhan saa vasta korjaamolla. Osaako kukaan sanoa mitä kiristinrullan korjaus maksaa? Ilmeisesti rullan saa vaihdettua vain merkkiliikkeessä? Apulaitehihnassa itsessään vika tuskin on, kyseinen hihna tuli vaihdettua loppusyksystä.
Focus ääntelee apulaitehihnan kohdalta
Re: Focus ääntelee apulaitehihnan kohdalta
Kiristimiä löytyy eri hintaisia ja laatuisia, riippuu vuosimallista ja moottorista, n.60 eurosta ylöspäin. Mikä tahansa korjaamo osaa sen kyllä vaihtaa.
Ensin kannattaa kuitenkin tutkia; siellä on paljon osia, jotka voivat antaa ääntä: laturi, vesipumppu,
ohjaustehostin, ilmastointi. Itse vaihdoin talvella sen välirullan (osa n. 25 € ) (ohjaa hihnaa ylhäällä keskellä bensakoneessa) kun alkoi kylmänä kahisemaan.
Ensin kannattaa kuitenkin tutkia; siellä on paljon osia, jotka voivat antaa ääntä: laturi, vesipumppu,
ohjaustehostin, ilmastointi. Itse vaihdoin talvella sen välirullan (osa n. 25 € ) (ohjaa hihnaa ylhäällä keskellä bensakoneessa) kun alkoi kylmänä kahisemaan.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus ääntelee apulaitehihnan kohdalta
omastani aikoinaan vaihdoin juurikin tuon välirullan jonka hinta oli parisen kymppiä. Sain "päivitetyn" metallisen version, vanha oli jotain muovisekoitetta.
Hihnan kiristäjän rullastakin oli laakeri väljä, mutta tosiaan ei löytynyt pelkkää rullaa, piti ostaa koko kiristäjä joka maksoin noin 75e orkkiksena.. Otin siitä sitten rullan vaan ja vaihdoin. Kiristäjä oli sen verran hankala tapaus etten viitsinyt alkaa sitä vaihtamaan.
Halvemmaksi uskon sen tulleen kuin korjaamolle viennin. Itse kiristäjähän on kuulema vankka laitos, eli se jousi sieltä ei kovin helposti hajoa. Jotkut ovat kuulema ottaneet rullan irti, ostaneet laakeriliikkeestä uuden laakerin ja vaihtaneet sen vanhaan rullaan
Ota hihna irti ja kädellä kokeilet pyörittää rullia, jos on vähääkään klappia, rahinaa tai muuta, niin vaihtoon.. Ei ole paha homma noita rullia itsekään vaihtaa, muistaakseni jonkun rullan pultissa oli vääränpuoleiset kierteet, eli se kannattaa ottaa selville ensin ettei katko pultteja
Hihnan kiristäjän rullastakin oli laakeri väljä, mutta tosiaan ei löytynyt pelkkää rullaa, piti ostaa koko kiristäjä joka maksoin noin 75e orkkiksena.. Otin siitä sitten rullan vaan ja vaihdoin. Kiristäjä oli sen verran hankala tapaus etten viitsinyt alkaa sitä vaihtamaan.
Halvemmaksi uskon sen tulleen kuin korjaamolle viennin. Itse kiristäjähän on kuulema vankka laitos, eli se jousi sieltä ei kovin helposti hajoa. Jotkut ovat kuulema ottaneet rullan irti, ostaneet laakeriliikkeestä uuden laakerin ja vaihtaneet sen vanhaan rullaan

Ota hihna irti ja kädellä kokeilet pyörittää rullia, jos on vähääkään klappia, rahinaa tai muuta, niin vaihtoon.. Ei ole paha homma noita rullia itsekään vaihtaa, muistaakseni jonkun rullan pultissa oli vääränpuoleiset kierteet, eli se kannattaa ottaa selville ensin ettei katko pultteja

Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus ääntelee apulaitehihnan kohdalta
Ainakin SKF:n ja Gatesin välirullaa olen nähnyt metallisena, itse laitoin SKF:n.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex