ZETEC 2.0 nokkahihna, mikä vaihtoväli?
ZETEC 2.0 nokkahihna, mikä vaihtoväli?
Mun Mondeo -98 on viimeksi ollut ihan oikeassa huollossa 104 000 km kohdalla...
Nyt mittarissa on 125 000 km ja siis äsken vasta koslan ostin.
Siispä mikä on vaihtoväli nokkahihnalle? Ken tietää ja onnistuuko vaihtamaan itse vai pitääkö moottorin päädystä purkaa "liikaa" vermeitä pois? Näyttäs mm moottorin kannake olevan inhottavasti tiellä.
Nyt mittarissa on 125 000 km ja siis äsken vasta koslan ostin.
Siispä mikä on vaihtoväli nokkahihnalle? Ken tietää ja onnistuuko vaihtamaan itse vai pitääkö moottorin päädystä purkaa "liikaa" vermeitä pois? Näyttäs mm moottorin kannake olevan inhottavasti tiellä.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Taitaa olla 40tkm vain uuppelissa, mutta siinäkin varalta kannattas vaihtaa alle 3tkm!
Alkupään Zeteceissä oli kait 100tkm, nousi siitä sitten 120tkm, uusimmissa voi olla enemmän?
Mielestäni kannattaa vaihtaa varalta jotain 100tkm välein, on kuitenkin senverran halpaa jos itse tekee ja ei joka vuosi tarvi vaihtaa! 8)

Alkupään Zeteceissä oli kait 100tkm, nousi siitä sitten 120tkm, uusimmissa voi olla enemmän?

Mielestäni kannattaa vaihtaa varalta jotain 100tkm välein, on kuitenkin senverran halpaa jos itse tekee ja ei joka vuosi tarvi vaihtaa! 8)
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Mitä tuo "Cvhoot" tarkoitti, oliko siis CVH?
Ei kait tuo ole Zetecciä koskaan edes nähnyt?
Mulla oli kerran -92 Zetecci, siinä vaihtoväli oli 100tkm vaikka eka vaihto oli tehty jotain 110tkm, vaihdoin toisen kerran n. 200tkm, en vaihtanut "rullia" kun ne oli vaihdettu eka kerralla, kait?
En ole koskaan vaihtanut muuta kuin hihnan, mitä vaimon autoon kerran kaikki "rullat" kun ei ollut merkitty huoltokirjaan muuta kuin hihnan vaihto, siis edellisellä kerralla! 8)



En ole koskaan vaihtanut muuta kuin hihnan, mitä vaimon autoon kerran kaikki "rullat" kun ei ollut merkitty huoltokirjaan muuta kuin hihnan vaihto, siis edellisellä kerralla! 8)
joo CVH:sta puhui Fiesu. Ja suosittelen vaihtamaan ne rullat joka kerta ovat nykysin niin halvasti tehdyn oloisia kun oon kädessä pitäny että tuntuu ettei ne voi kestää edes ekaa käynnistystäMonteonisti kirjoitti:Mitä tuo "Cvhoot" tarkoitti, oliko siis CVH?Ei kait tuo ole Zetecciä koskaan edes nähnyt?
Mulla oli kerran -92 Zetecci, siinä vaihtoväli oli 100tkm vaikka eka vaihto oli tehty jotain 110tkm, vaihdoin toisen kerran n. 200tkm, en vaihtanut "rullia" kun ne oli vaihdettu eka kerralla, kait?
![]()
En ole koskaan vaihtanut muuta kuin hihnan, mitä vaimon autoon kerran kaikki "rullat" kun ei ollut merkitty huoltokirjaan muuta kuin hihnan vaihto, siis edellisellä kerralla! 8)


Kyllä sinne jakopäähän kannattaa laittaa kaikki liikkuva osa samalla kertaa....esim. opeleissa laitan aina rullat ja kiristimen ja vesipumpun. Asiakkaat valittaa että ompa kallista mutta yleensä ymmärtävät miksi osat sinne on laitettu kun kertoo paljon tulee maksamaan jos pelkkä hihna vaihdetaan ja sit joku vesipumppu taikka rulla hajoo hetken päästä.. Vesipumput ei oikeen haluu kestää kahta hihnan vaihto väliä. Kun hihna laitetaan oikeeseen kireyteen uudella hihnalla ja rullilla niin vanhasta vesipumpusta pettää laakerit hyvinkin pian. Tosin joissain kone malleissa(joissa hieman erilainen pumppu) saattaa pumppu kestää hyvinkin kaksi hihnanvaihto väliä.
Eikös zetekissäkin vesipumppu ole jakopäässä..?
Eikös zetekissäkin vesipumppu ole jakopäässä..?
Kilosta alkaa ilo
Vanhemmissa kyllä, uudemmissa sitä pyörittää moniurahihna, tosin tohon uudempaankin se pumppu kannattaa samalla vaihtaa, jakohihna kun on tiellä.Janska kirjoitti:Kyllä sinne jakopäähän kannattaa laittaa kaikki liikkuva osa samalla kertaa....esim. opeleissa laitan aina rullat ja kiristimen ja vesipumpun. Asiakkaat valittaa että ompa kallista mutta yleensä ymmärtävät miksi osat sinne on laitettu kun kertoo paljon tulee maksamaan jos pelkkä hihna vaihdetaan ja sit joku vesipumppu taikka rulla hajoo hetken päästä.. Vesipumput ei oikeen haluu kestää kahta hihnan vaihto väliä. Kun hihna laitetaan oikeeseen kireyteen uudella hihnalla ja rullilla niin vanhasta vesipumpusta pettää laakerit hyvinkin pian. Tosin joissain kone malleissa(joissa hieman erilainen pumppu) saattaa pumppu kestää hyvinkin kaksi hihnanvaihto väliä.
Eikös zetekissäkin vesipumppu ole jakopäässä..?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Zeteceissä on vesipumppua aina pyörittänyt moniurahihna!
Uuppelissa kyllä kannattaa vaihtaa kaikki helat aina kun jakohihna yleensä pyörittää myös pumppua ja automaattikiristin on liian "tehokas"!
Nuo "rullat" on paljon kalliimmat kuin hihna, siksi en ole yleensä niitä vaihtanut, pihi kun olen!
Yhdessä Masassa vaihdoin 4 kertaa pelkän hihnan, en muuta, se ei kyllä olekkaan "eurooppalaista laatua"!
Vesipumppua en ole ikinä vaihtanut, mitä kerran, kun se ei tykännyt männystä, joka "lähenteli" liian kovasti.
Vanhoissa Zeteceissä rullat ja vesipumppu oli metallia, mutta uudemmissa kait muovia, joten kait kannattaa vaihtaa varalta? 

Uuppelissa kyllä kannattaa vaihtaa kaikki helat aina kun jakohihna yleensä pyörittää myös pumppua ja automaattikiristin on liian "tehokas"!

Nuo "rullat" on paljon kalliimmat kuin hihna, siksi en ole yleensä niitä vaihtanut, pihi kun olen!

Yhdessä Masassa vaihdoin 4 kertaa pelkän hihnan, en muuta, se ei kyllä olekkaan "eurooppalaista laatua"!

Vesipumppua en ole ikinä vaihtanut, mitä kerran, kun se ei tykännyt männystä, joka "lähenteli" liian kovasti.


-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
eipä sillä ole merkitystä onko ZVH kun on Zetekin alakerta.. niin sllonhan pitäis olla "irtopumppu" eikä lohkossa jakohihna käyttöisenä. muistelisin itse että näitä sekä että jakohihna käyttöisiä ja moniurahihna käyttösiä.hartza kirjoitti: Eikös sulla ollut se ZVH, Zetecissä vesipumppu pyörii moniurahihnalla. Jos et usko, voit tulla autotalliin ihmettelemään, siellä on yksi moottori osina
oisko ollu niin että ensimäiset Zeteceissä on jakohihnalla vesipumppu ja sitten jossain vaiheessa muuttuu moniurahihnalle. kun Zetechän on kaukaista (todella kaukaista) sukua CVH:lle niin vois ajatella että ensimmäinen valusarja on voinut olla "kiinteällä" vesipumpulla, mutta sitten on todettu jokin asia huonoksi(/kalliiksi valmistaa?) ja siirrytty "irto vesipumppuun". tämä on sitten vaan mutua

No niin, selvennetäämpä muutama asia ihan kaikille:
Joka ikinen Zetec E 16V moottori on varustettu vesipumpulla, joka pyörii moniurahihnalla. Voimansa se ottaa kampiakselin pyörältä. Pumppu sijatsee jakopäässä jakohihnan alla siten, että kaksi JAKOhihnan ohjainrullaa tulee kiinni vesipumpun runkoon. Ei ole mitään alkupuolen erikoisuuksia, eikä mitään muitakaan tehdastekoisia foorumilaisten keksintöjä missään.
ZVH taasen, jos rakennetaan perinteisen kaavan mukaan: CHV moottorin kansi liitettynä Zetec alakertaan. Tällöin käytetään CVH koneen jakopään komponentteja ja vesipumppua adapterilevyn kera. Tässä tapauksessa jakohihna pyörittää myös vesipumppua, kuten CVH moottorissa.
Jos jollain vielä on ihmeteltävää asiasta, jo on kumma
Googlettakaa loput.
EDIT: Tän näköinen jakopää
Joka ikinen Zetec E 16V moottori on varustettu vesipumpulla, joka pyörii moniurahihnalla. Voimansa se ottaa kampiakselin pyörältä. Pumppu sijatsee jakopäässä jakohihnan alla siten, että kaksi JAKOhihnan ohjainrullaa tulee kiinni vesipumpun runkoon. Ei ole mitään alkupuolen erikoisuuksia, eikä mitään muitakaan tehdastekoisia foorumilaisten keksintöjä missään.
ZVH taasen, jos rakennetaan perinteisen kaavan mukaan: CHV moottorin kansi liitettynä Zetec alakertaan. Tällöin käytetään CVH koneen jakopään komponentteja ja vesipumppua adapterilevyn kera. Tässä tapauksessa jakohihna pyörittää myös vesipumppua, kuten CVH moottorissa.
Jos jollain vielä on ihmeteltävää asiasta, jo on kumma

EDIT: Tän näköinen jakopää
Viimeksi muokannut hartza, 05 Kesä 2005 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Tämä pitää paikkansa vm 4/98 asti uudemmissa pumpun paikka vaihtuuhartza kirjoitti:No niin, selvennetäämpä muutama asia ihan kaikille:
Joka ikinen Zetec E 16V moottori on varustettu vesipumpulla, joka pyörii moniurahihnalla. Voimansa se ottaa kampiakselin pyörältä. Pumppu sijatsee jakopäässä jakohihnan alla siten, että kaksi JAKOhihnan ohjainrullaa tulee kiinni vesipumpun runkoon. Ei ole mitään alkupuolen erikoisuuksia, eikä mitään muitakaan tehdastekoisia foorumilaisten keksintöjä missään.
ZVH taasen, jos rakennetaan perinteisen kaavan mukaan: CHV moottorin kansi liitettynä Zetec alakertaan. Tällöin käytetään CVH koneen jakopään komponentteja ja vesipumppua adapterilevyn kera. Tässä tapauksessa jakohihna pyörittää myös vesipumppua, kuten CVH moottorissa.
Jos jollain vielä on ihmeteltävää asiasta, jo on kummaGooglettakaa loput.

Tämähän oli asiallinen kommentti vaikuttaa ihan faktalta. Mulla on musta koppa joten oletan että 150tkm on rajaArska123 kirjoitti:Vaihtoväli on 10v/150tkm jos on uudempi zetecci,vaihtuu 98 puolessa välissä, tamän tunnistaa mustasta venttiilikopasta. Vanhemmassa mallissa 5v/120tkm.

Tuota noin, mites se kysymys että onnistuuko tämmöiseltä lentomoottori-insinööriltä omassa autotallissa nokkaremmin vaihto mondeon ZETECciin?
kokemusta on on monenkin merkin remelin vaihdosta, mutta, näyttää niin helkkarin ahtaalta tuo jakopääty.
Saisinko simppeleitä vinkkejä remelin vaihdosta, kiitos jo etukäteen.
Diisseleissä on tuo reikä, Zetecissä on alapyörässä merkki joka tulee vastatusten ö-pohjan merkkiin. Nokka-akselien uraan menee 5mm lattarauta, mutta jos on näppärä, venakoppaa ei tarvitse avata. Katsoo vaan että kone ei pyörähdä kun hihnaa vaihtaa. Kun se koppa alkaa kuitenkin vuotamaan kun sen avaa, piirtää vaikka tussilla jäljen nokkäpyörään ja koppaan. Vesipumppu kannattaa samalla uusia, sitä kun ei saa vaihdettua ilman jakopään purkamista.ZyaS kirjoitti:lattaraudan pala mikä käy nokka-akselien toisessa päässä oleviin uriin ja sitten tais olla alapyörässä reikä mihin käy tuurna.. joskus pari vuotta sitten parit noita tein.. ei voi muistaa
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45