cossun kone

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
.siipi.
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Elo 2008 19:29

cossun kone

Viesti Kirjoittaja .siipi. »

Eipä nopeasti etsittynä oikeen löytyny suoraa sopivaa vanhaa aihetta, jote koitetaan tehdä uusi..
Elikkä sierra alkanut jälleen kiinnostamaan ja semmonen ahdettu tuossa pihassa seisonutkin viime vuoden täysin käyttämättömänä, kiinnostuksen ikuisuus projektiin lopahtaessa :D
Nyt koittanut konetta käsin pyöritellä mutta tuntuu olevan aivan täysin jämähtänyt jumiin, ja heräs villi ajatus että jospa tuohon hommaisikin cossun koneen kokonaisuudessaan.
Kysehän on A-paperillisesta korista, mutta onko kellään kokemusta moisesta kuinka konttorilla tämmösestä tykkäävät, vaikka perjaatteessa ei pitäisi suurempia ihmetellä..
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: cossun kone

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Joutuu muutos katsastamaan ja suoraan ei onnistu vanhoilla papereilla.
Joutuu penkittämään ja käyttämään hieman kierto teitä perille pääsyyn.
gti golo palloilija
.siipi.
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Elo 2008 19:29

Re: cossun kone

Viesti Kirjoittaja .siipi. »

Täytyy nyt esittää vähän tyhmää, mutta mikäs tässä tapauksessa tuohon muutoskatsastukseen on varsinainen syy :?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: cossun kone

Viesti Kirjoittaja emax »

Moottorin tai kannen vaihto toiseen.
Niillä papereilla ilman muutoskatsastusta saat pitää sen nykyisen koneen nykyisillä varusteilla, mutta mitään et saa lisätä tai vaihtaa toisenlaiseen. Käytännössä ei ainakaan mitään mikä heti huomataan. A-paperien hyöty on vain siinä ettei tavallaan ole rajaa ahtopaineille eikä teholle. Ne kun laskettiin ennenmuinoin että ahdin +40% ja ahdin+välijäähdytin +60% mutta niistä ei vaadittu enää turboluvan saannin jälkeen mitään selvitystä. Mutta samat muutos säädökset niitä koskee kuin muitakin.

Ja nykyään kun ei ole enää kanta-auto tarkastusta, itsekantavasta korista ovineen lasketaan yli 50%, jarruista ei lasketa prosentteja ollenkaan, eikä prosentteja lasketa myöskään toiseen kertaan, niin siitä muutosprosentittomuudestakaan ei kovin suurta hyötyä enää ole.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
.siipi.
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Elo 2008 19:29

Re: cossun kone

Viesti Kirjoittaja .siipi. »

Siis juu tottakai kyllä näin, mutta olisiko aikoinaan cossun koneen vaihdosta laitettu vain samanlainen merkintä paperiin?
Vai olisiko normaalisti prosentteja otteessa
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: cossun kone

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Niissä on lukenut jotain "vastaa tekniikaltaan cosworth mallisarjaa"
gti golo palloilija
.siipi.
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Elo 2008 19:29

Re: cossun kone

Viesti Kirjoittaja .siipi. »

Oourraittis. Pitääpä tuota sitten vielä miettiä, tosin melko pitkällehhän riittä virtaukset myös tuossa 8-tappisessa kannessa, että jos hommaisikin vain ala kerran kokonaisuudessaa cossusta 8) Millehän paikkeille puristussuhde tällä asettuis
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: cossun kone

Viesti Kirjoittaja Aksu »

.siipi. kirjoitti:Oourraittis. Pitääpä tuota sitten vielä miettiä, tosin melko pitkällehhän riittä virtaukset myös tuossa 8-tappisessa kannessa, että jos hommaisikin vain ala kerran kokonaisuudessaa cossusta 8) Millehän paikkeille puristussuhde tällä asettuis
Vakio 2L kannella n 7,7 jos ei ihan väärin muista (4wd:n alakerralla,2wd hieman korkeampi)
Riittää se virtaus. Nokkaa kannatta koittaa kääntää jopa 20 astetta enemmän kuin normaalisti,saattaa alkaa yläpää ruveta vasta sitten rokkaamaan esim.bf134. Yhden ainakin tiedän että +450 otettu tuolla nokalla.
Itse vain 390 "vakio asetuksella",ei ollut silloin viellä tuo tiedossa itsellä.
Cossun kannella vaaaan mukavampi ajella. ihanan kallista ainakin :mrgreen:
gti golo palloilija
.siipi.
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Elo 2008 19:29

Re: cossun kone

Viesti Kirjoittaja .siipi. »

No sehän jää sitte ihan mukavan matalalle :D
Kyseinen nokka käytössä ollut itelläkin ja muistaakseen vähän matkaa ennakon puolella onkin, mutta täytyypä koittaa pyöritellä
Täytyypä varmaa alkaa sitten rahaa keräilee kasaan ja alkaa alakertaa metsästää.
Sitten vielä ku ei nyt muista että onko kytkin akseleissa eroa, että voinkoha käyttää viel hyvässä tikissä olevaa type9:n laatikkoa, sintteriä ja paineasetelmaa
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: cossun kone

Viesti Kirjoittaja Aksu »

.siipi. kirjoitti:No sehän jää sitte ihan mukavan matalalle :D
Kyseinen nokka käytössä ollut itelläkin ja muistaakseen vähän matkaa ennakon puolella onkin, mutta täytyypä koittaa pyöritellä
Täytyypä varmaa alkaa sitten rahaa keräilee kasaan ja alkaa alakertaa metsästää.
Sitten vielä ku ei nyt muista että onko kytkin akseleissa eroa, että voinkoha käyttää viel hyvässä tikissä olevaa type9:n laatikkoa, sintteriä ja paineasetelmaa
No laatikko käy kyllä sinne perään suoraan.
Ainut että jos käyttää koko cossun alakertaa niin vauhtipyörän kanssa tulee ongelma.
Cossussa 9pulttia ja halkaisija kytkimellä 240mm,vauhtipyörä ei mene kytkinkoppaan suoraan vaan joutuu hieman sorvaaman,sit taas startti ei käy tassa suoraan mutta senkin sai rakennettua.

Mut jos käyttää cossun alakertaa jossa ohc:n kampura niin sitten ei ole mitään ongelmia. Ja keston kanssa ei ole ollut ongelmia juurikaan. Kampura kyllä kestää ihmeen paljon 400 ei ole mikään ongelma ollut kampuralle.
Kytkimen taas saa rakennettua tuohon ohc:n limpulle kyllä.

Tai sitten laittaa cossun alakerran ja laatikon+kardaanin niin kyllä passaa kiusata.
gti golo palloilija
.siipi.
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Elo 2008 19:29

Re: cossun kone

Viesti Kirjoittaja .siipi. »

Dodiin kiitoksia paljo vastauksista! Eipä tainut tullakkaan nopeeta haaveiltua bolt-on konetta :mrgreen:
Vastaa Viestiin