
MK1 mondeo nykii
MK1 mondeo nykii
Tuli hommattua tollanen -93 1.8i mondeo. Hieno auto muuten mutta pientä nykimistä ilmenee välillä. Eli jos esim 5 vaihteella lähtee kiihdyttämään 70km/h:sta niin nykäsee kerran tai kaksi ja sitten lähtee kiihtymään. Sama myös korkeilla kierroksilla esim 80km/h:sta 3 vaihteella niin nykäsee. Välillä jättää myös kierrokset päälle noin 1200 kun pysähtyy valoihin. Pysyy sielä pari sekunttia ja sitten laskee normi tyhjäkäyntiin. Edellisen omistajan mukaan tulpat juuri vaihdettu. Mistäköhän voisi alkaa vikaa etsimään? 

Re: MK1 mondeo nykii
Jaahs.
Enpä ole yksin ongelman kanssa.
Mulla ei tuota nykimistä ole ja vedot tuntuu olevan tallella.
Kierroksien kans on yhtäläisyyksiä.
Eikö näissä ollu jossain imusarjan alla joku t-haara saattanu hajota ja sen takia korkeampi tyhjäkäynti..
Enpä ole yksin ongelman kanssa.
Mulla ei tuota nykimistä ole ja vedot tuntuu olevan tallella.
Kierroksien kans on yhtäläisyyksiä.
Eikö näissä ollu jossain imusarjan alla joku t-haara saattanu hajota ja sen takia korkeampi tyhjäkäynti..



Re: MK1 mondeo nykii
Eikö kellään hajua? Ei viittisi alkaa sokkona osia vaihtelemaan. Onko näissä joku tyhjäkäyntimoottori erikseen?
Re: MK1 mondeo nykii
Nyt on ilmamäärämittari putsattu, vaihdettu uusi suodatin, pidetty akkua tunti irti ja tulpankolot tarkastettu. Ainoa hyöty oli että nyt jää kierrokset hetkeksi 1000rpm eikä 1200. Nykii edelleen. Kai se on vaan alettava osia sokkona vaihtamaan.
Re: MK1 mondeo nykii
Onko tietoa, koska viimeksi on tulpanjohdot vaihdettu? Jos vanhat johdot lyövät läpi,
aiheuttaa juurikin tuollaisen nykimisen.
Onko siitä jotain haittaa, jos kierrokset jää pariksi sekunniksi vähän koholle? Se voi olla
myös ominaisuus...
aiheuttaa juurikin tuollaisen nykimisen.
Onko siitä jotain haittaa, jos kierrokset jää pariksi sekunniksi vähän koholle? Se voi olla
myös ominaisuus...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: MK1 mondeo nykii
Ei ole haittaa varsinaisesti että jää kierrokset koholle mutta aattelin vaan että jos liittyy tohon nykimiseen? Ja tulpanjohdoista ei tietoa millon vaihdettu. Ulkoapäin näyttää ihan ehjiltä mutta voihan ne olla sisältä jo vanhuuttaan hajonnu. Näyttää siltä että voisivat melkeempä olla alkuperäset.
Re: MK1 mondeo nykii
Ei niiden kierrosten normaalisti kuulu jäädä koholle. Siellä on tyhjäkäyntiventtiili imusarjassa oikealla puolella. Alumiininen palikka, kahdella pultilla kiinni.
Jos se jumittaa ajossakin auki tai toimii muuten kulmikkaasti, niin eikös se heilauta MAP-arvoa sekä sen yhteyttä kaasuläppä-anturin antamaan tietoon. Voisi hyvinkin aiheuttaa nykimistä?
1.8 escortissa sitten tasakaasulla nykiminen poistui tulppien vaihdolla.
EGR-venttiili on myös mahdollinen ongelmien aiheuttaja iän myötä. Sehän on auki osakuormalla ja kiinni muulloin, tässähän ongelmat olivat juuri niillä alueilla jolloin sen pitäisi olla kiinni.
EGR:n kalvon voi testata ainakin yksinkertaisesti "imeskelemällä" siitä letkusta joka menee egr:n kellolle rintapellissä olevalta venttiililtä.
Jos se jumittaa ajossakin auki tai toimii muuten kulmikkaasti, niin eikös se heilauta MAP-arvoa sekä sen yhteyttä kaasuläppä-anturin antamaan tietoon. Voisi hyvinkin aiheuttaa nykimistä?
1.8 escortissa sitten tasakaasulla nykiminen poistui tulppien vaihdolla.
EGR-venttiili on myös mahdollinen ongelmien aiheuttaja iän myötä. Sehän on auki osakuormalla ja kiinni muulloin, tässähän ongelmat olivat juuri niillä alueilla jolloin sen pitäisi olla kiinni.
EGR:n kalvon voi testata ainakin yksinkertaisesti "imeskelemällä" siitä letkusta joka menee egr:n kellolle rintapellissä olevalta venttiililtä.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: MK1 mondeo nykii
Omassa oon nyt huomannu, että kun antaa reilummin runtua ajaessa ja sitten höllää risteykseen niin kierrokset jäävät ensin reiluun 1500, sitten tippuvat 1100 ja sitten 900. Oisko vika EGR-venttiilissä vai tyhjäkäyntisäätimessä.
Kiva odotella risteyksessä ku kone huutaa armottomasti.
Ilmansuodatin, tulpat vaihdettu vajaa vuos sitte ja kilometrejä tullu vajaat 7000km tähän mennessä
Kiva odotella risteyksessä ku kone huutaa armottomasti.
Ilmansuodatin, tulpat vaihdettu vajaa vuos sitte ja kilometrejä tullu vajaat 7000km tähän mennessä


Re: MK1 mondeo nykii
Nyt tuli pari oikein hyvää vastausta. Kiitos näistä. Täytyy käydä tutkimassa asiaa kun tästä työkiireiltä ehtii. Harmi että tuli nuo tulpanjohdot ostettua mutta hyvähän nekin on joskus vaihtaa. Eli EGR on se pyöreä kello siinä imuputken alla missä on alipainekalvo sisällä? Entäs se tyhjäkäyntisäädin, näkyykö kun avaa konepellin vai pitääkö purkaa edestä jotain?
Pystyykö näistä lukemaan vikakoodeja vai onko rahan haaskausta viedä testeriin?
Pystyykö näistä lukemaan vikakoodeja vai onko rahan haaskausta viedä testeriin?
Re: MK1 mondeo nykii
Kaasuläppä ja -runko kannattaa myös tarkastaa, jos se on likainen niin on mahdollisuus että jää senkin takia huutamaan. Se on ainakin nopea ja helppo homma.
-Tyhjäkäyntisäädin on aika hankalassa paikassa imusarjan sisäpuolella.
-Vikakoodit voi kyllä lukea, diagnostiikkakin on ihan kohtalaisen kehittynyt näissä. Se on sitten eri asia, kiinnostaako korjaamoa alkaa tutkimaan mitä se vikakoodi tarkoittaa tai mikä sen aiheuttaa.
-Tyhjäkäyntisäädin on aika hankalassa paikassa imusarjan sisäpuolella.
-Vikakoodit voi kyllä lukea, diagnostiikkakin on ihan kohtalaisen kehittynyt näissä. Se on sitten eri asia, kiinnostaako korjaamoa alkaa tutkimaan mitä se vikakoodi tarkoittaa tai mikä sen aiheuttaa.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: MK1 mondeo nykii
Mites näistä noi vikakoodit luetaan? Onnistuuko kotikonstein?rangleri kirjoitti:-Vikakoodit voi kyllä lukea, diagnostiikkakin on ihan kohtalaisen kehittynyt näissä. Se on sitten eri asia, kiinnostaako korjaamoa alkaa tutkimaan mitä se vikakoodi tarkoittaa tai mikä sen aiheuttaa.
Itellä vähän tähän topikkiin liittyvää nykimistä mondeossa... Tosin aika satunnaista. Yleensä tasakaasulla pari melko rajua nykäsyä ja sitten taas toimii jopa satoja kilometrejä. Eipä ole niin paljoa vielä häirinnyt että ois jaksanut alkaa tutkimaan, vittumaisia tälläset viat selvittää...
Re: MK1 mondeo nykii
No niin nyt on 2 päivää ajeltu ilman nykimisiä. Alkaa pikkuhiljaa uskomaan että vika on korjattu. Eli vantaan automaalla sattui olemaan joku ford tietäjä kun kävin osia kyselemässä. Sanoi että jos egr vika niin nykii tasakaasulla, omahan nyki kiihdyttäessä. Vaihtoon meni tulpat + tulpanjohdot ja nykiminen hävivi. Ainakin toistaiseksi. Ja tyhjäkäynnin kuuluu jäädä "päälle" hetkeksi kun pysähtyy.
Re: MK1 mondeo nykii
Eli tommonen reilu 1100rpm tyhjäkäynti 1-3s on normaalia?Kyttä kirjoitti:No niin nyt on 2 päivää ajeltu ilman nykimisiä. Alkaa pikkuhiljaa uskomaan että vika on korjattu. Eli vantaan automaalla sattui olemaan joku ford tietäjä kun kävin osia kyselemässä. Sanoi että jos egr vika niin nykii tasakaasulla, omahan nyki kiihdyttäessä. Vaihtoon meni tulpat + tulpanjohdot ja nykiminen hävivi. Ainakin toistaiseksi. Ja tyhjäkäynnin kuuluu jäädä "päälle" hetkeksi kun pysähtyy.

uskomantonta



Re: MK1 mondeo nykii
Mondeossa on kuulemma sellanen systeemi että niin kauan kun auto liikkuu niin pitää tyhjäkäyntiä vähän "päällä". Kun auto pysähtyy täysin niin laskee sekunnin kahden päästä tyhjäkäynnin normaaliin. Kai tässäkin joku idea on 

Re: MK1 mondeo nykii
Joo, tuo on tullu huomattua. Vaikka kuinka hitaasti antaa valua niin tyhjäkäynti 1100-1200rpm, heti kun lykkää auton pysähdyksiin niin tyhjäkäynti on sen pari sekuntia tuolla tonnin paremmalla puolen ja sitte tippuu alta tonniin. 



Re: MK1 mondeo nykii
sama juttu. esim valoihin kun pysähtyy niin kierrokset jää pariks kolmeks sekunniks n. 1100 ja laskee sit himpun alle tonniin. kylmänä tosin kun käynnistää niin tyhjänkäynti huutaa 1200 ja loppuu vasta kun on ajanut vähän matkaa. ja tota nykimistä on kans jos lähtee kiihdyttämään vähänkin liian hiljasella vauhdilla mutkaan kolmosella tai kakkosella niin heti nappasee kerran tai pari.
Ford Mondeo '93 1.8i 16v
Re: MK1 mondeo nykii
Hmm.. Nakkasin tuossa 98e5 tankkiin ja mulla häipy tuo hetkellinen tyhjäkäynti melkein kokonaan. Kylmällä koneella jättää kierrokset 1100-1500rpm, mutta lämpimällä kierrokset laskee heti 700-900rpm kun lyö kytkimen pohjaan. Aikasemmin pysytteli 900-1000rpm lukemissa. Vaikuttaako tosiaan noin paljon 



Re: MK1 mondeo nykii
Ite oon tankannu kokoajan 98 sia ja tyhjäkäynti on jäänyt hetkeksi päälle. Automaalta ukko sano että tossa pitäs olla ihan joku systeemi minkä kuuluu jättää kierrokset päälle. En sit tiiä tieskö se asiansa vai ei? Ainakin mun nykimisvian se osas heti paikallistaa.
Re: MK1 mondeo nykii
Seurasin omasta autosta myös tuota, näytti siltä, että niin kauan kuin auto on liikkeessä ja kytkin pohjassa, kierrokset ovat noin 1100. Kun pysähtyy niin ne laskevat siihen alle 900. Mutta en kyllä huutamiseksi tuota kierroslukua kutsuisi. Tuo ilmeisesti helpottaa vaihteiden vaihtamista ja säästää laatikon synkrorenkaita, tulee ns automaattinen "välikaasu".
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: MK1 mondeo nykii
mulla teki silleen et kun tuli vähän jyrkempään mutkaan kolmos tai nelosvaihteella niin alko nykimään kun lähti kiihdyttämään mutkan jälkeen tai kun vitosella lämäs tallan pohjaan 70> vauhdista. nykiminen loppu kerta heitolla kun vaihdoin sytytysjohdot. en tiedä oliko siinä syy että yks johto oli sulanut parista kohtaa aika syvälle.
Ford Mondeo '93 1.8i 16v
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26 Helmi 2011 16:57
Re: MK1 mondeo nykii
Osaiskos joku kertoo mikä on vialla, kun vaihde päällä ei kierrä yli 4500rpm? Vapaalla jaksaa sinne rajoittimeen mennä, mutta vaihteella ei. Oisko vika anturissa, nokissa, sytyksessä vaiko missä? Autohan on vuoden 94 mondeo 1.8i