Polttoaineen kulutus 95E10?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ReiluReiska
Viesti:

Polttoaineen kulutus 95E10?

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Olisin mielelläni kuuullut omia kokemuksia, että minkälaisia kulutusarvoja on ennen/jälkeen kun vuodenvaihteessa tuli uusi polttoaine? Paljon on nettikeskustelut antanut ymmärtää, että kulutus olisi noussut 0,5-2l verran autosta riippuen.

Ajattelin ajaa omalla focuksella kesällä kulutusajon kun sopiva matka tulee luonnollisesti eteen esim. hki:sta ouluun ja takaisin. Ajoni on sen verran "epätasaista", että vaikeata testata luotettavasti kulutusta vertailukelpoisesti esim. yhtenä kuukautena vain 98E5 ja toisena 95E10. Toistaiseksi olen käyttänyt lähes aina 98E5 varmuuden vuoksi.

Tekniikan maailman testi antoi ymmärtää, ettei kulutusero ole merkittävää, mutta olen kyl henkilökohtaisesti sitä mieltä, ettei testi ollut vertailukelpoinen tavallisen kuluttajan kannalta oikeassa ajotesteissä esim. työmatka ajoa. Lisäksi kun oli vain YHDELLÄ moottorilla testattu vaikka oikeassa elämässä on vaikka minkälaista menopeliä...

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/ke ... &tstart=25
Tekno

Re: Polttoaineen kulutus 95E10?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Vähän vaikea ollut verrata kun ulkolämpötilakin sen verran heitellyt, ja omat ajot sen verran epäsäännöllisiä... Kulutus heittelee parin litran sisällä niin ota siitä nyt selvää mikä johtuu mistäkin. Mutta jos teoreettisesti ajatellaan niin jos polttoaineen energiasisältö on pienempi, niin pakkohan sitä on kulua enemmän, jotta päästään samaan "työmäärään". Hieman toki koneen hyötysuhde vaihtelee eri polttoaineilla, mutta kyllä kulutuksen on silti pakko kasvaa, mitä vähemmän aineessa on energiaa per painoyksikkö/tilavuusyksikkö.

Mä käytän kanssa pelkästään 98E5:sta, mutta ihan vain sen takia että en keksi mitään hyvää syytä käyttää E10:iä. Se ei ole millään tavalla parempaa. Ei edes ilmastonmuutoksen kannalta. Tosin se nyt on suurin huijaus, ja vaikuttavin ihmisten manipulointikeino sitten ihmiskunnan historian. Jos E10:iin laitettu etanoli olisi 100% suomessa tuotettua, esimerkiksi ylijäämäviljasta tai jätteestä, niin voisin harkita käyttöä. Etanolin rahtaamisessa Brasiliasta vaan ei ole mitään järkeä.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
ReiluReiska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Ilmeisesti ketään palstalaista ei mietitytä uusi polttoaine? Kaikilla autot toimii ihan hyvin ja kuluttaa kuten ennenkin? WOW! :O)
jsel

Viesti Kirjoittaja jsel »

ReiluReiska kirjoitti:Ilmeisesti ketään palstalaista ei mietitytä uusi polttoaine? Kaikilla autot toimii ihan hyvin ja kuluttaa kuten ennenkin? WOW! :O)
Tai sitten ne jotka kulutuksia laskee on siirtynyt suoraan 98E5:n. Itse tein niin, kun tuota omaa katiskaa ei ole tuolla yhteensopivien listalla.
Vastaa Viestiin