Ford focus 1.6 -00 automaatti
Kyseisessä autossa on turvatoimintona että kun auton parkkeeraa, niin automaatin keppi pitää olla P-asennossa, jotta virta-avain lähtee virtalukosta moottorin sammutuksen jälkeen irti. Jostain syystä muutamat kerrat on käynyt niin ettei ole kuitenkaan irrottanut avainta lukosta P-asennossa vaikka moottori on sammunut ja virrat myös hävinneet mittaritaulusta. Ikäänkuin jokin vielä pidättelisi avainta mekaanisesti eikä kevyellä vetämisellä avain tule pois virtalukosta.
Kuitenkin keppiä heiluttelemalla (kepin anturi?) ja edestakas avainta renkkaamalla olen saanut kohtuu nopeasti taas toimimaan avaimen irroituksen. Ongelmana on kuitenkin, ettei mitään hajua, että mikä osa yhtälössä tökkii, koska en ole varmuutta saanut vian häviämiseen esim. vain keppiä heiluttelemalla ja taas toimii (=kepin asentoanturi ehkä menossa rikki tai hieman pois paikaltaan). Ajattelin kysellä jos vaikka muissakin automaatti fordeissa olisi vastaava systeemi ja jollakin kokemusta miten ongelma ratkesi. Vaikea on vikaa etsiä jos se vain hetkellisesti päällä. Ensimmäisen kerran tätä pientä temppuilua esiintyi tammikuussa ja auto ollut minulla kohta vuoden verran. Pelkään kuitenkin, että joku kerta en saa avainta irti virtalukosta vaikka yritän mitä.
Mahdollisia arvauksia:
1) Virtalukko hajoamassa?
2) Automaattilaatikon kepin asentoanturi ei aina toimi kunnolla eli luulee ettei ole P-asennossa?
3) Turvatoiminnon magneettiventtiili(?) virtalukossa menossa rikki tai jumittaa satunnaisesti joka estää avaimen irroituksen?
4) Jokin sähköliitos (lähes) hapettunut jossakin ja häiritsee järjestelmää?
5) Talvella kosteutta kertynyt väärään paikkaan ja pientä jäätymistä estäen jonkin osan toiminnon? Vaikea uskoa kun usein lämmin auto avainta irrottaessa...
6) Hieman kulunut avain (hammastus).
7) Jokin muu?
Automaatti ja virta-avaimen irroitus
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Automaatti ja virta-avaimen irroitus
Tänä aamuna kun oli n. -20c ja laitoin auton parkkiin 4km ajon jälkeen, niin taas temppuili avaimen irroitus. Moneen kertaan koitin avainta (virtalukkoa) ravistaa ja keppiä, mutta ei vain irrottanu. Alkoi jo ärräpäät lentää kunnes viimein irtosi ja kerkesin vielä vielä töihinkin ajoissa. Jäi mysteeriksi, että mikä oli vikana.
Iltapäivällä kuitenkin tutkin rauhassa kunnes tajusin, että keppi liittyy vikaan. Ei riitä että keppi on P-asennossa (näytön mukaan) vaan sen pitää myös "loksahtaa paikalleen" eli vaimea "NAKS" pitää kuulua. En tiedä meneekö keppi millin pari liian pitkälle ääripäähän nykyään (yli asteikosta) vai onko paikat hieman tahmeana kylmistä säistä johtuen, jolloin turvatappi ei naksahda ja anturi "keppi P-asennossa" ei saa tietoa? Selkeä yhteys on ollut, että kylmällä säällä on temppuillut. Mieleeni tuli teoria, että "jousikuormitteinen turvatappi"(?) ei liiku niin sulavasti kylmistä säistä riippuen (voitelu tahmeaa?), mutta kesällä menee aina "ajoissa" paikalle eli kepin liian pitkälle laittamista ääripäähän ei pääse tapahtumaan?
Ajattelin vinkata jos joku muukin joutuu tuskailemaan avaimen irroituksen kanssa...
"Massage and happy ending!" - Putous
Iltapäivällä kuitenkin tutkin rauhassa kunnes tajusin, että keppi liittyy vikaan. Ei riitä että keppi on P-asennossa (näytön mukaan) vaan sen pitää myös "loksahtaa paikalleen" eli vaimea "NAKS" pitää kuulua. En tiedä meneekö keppi millin pari liian pitkälle ääripäähän nykyään (yli asteikosta) vai onko paikat hieman tahmeana kylmistä säistä johtuen, jolloin turvatappi ei naksahda ja anturi "keppi P-asennossa" ei saa tietoa? Selkeä yhteys on ollut, että kylmällä säällä on temppuillut. Mieleeni tuli teoria, että "jousikuormitteinen turvatappi"(?) ei liiku niin sulavasti kylmistä säistä riippuen (voitelu tahmeaa?), mutta kesällä menee aina "ajoissa" paikalle eli kepin liian pitkälle laittamista ääripäähän ei pääse tapahtumaan?
Ajattelin vinkata jos joku muukin joutuu tuskailemaan avaimen irroituksen kanssa...
"Massage and happy ending!" - Putous

Re: Automaatti ja virta-avaimen irroitus
Jep, keppi ei vaan aktivoi tunnistimen kytkintä kunnolla pakkasella. Pitäisi periaatteessa kuulua pieni klik ratin läheltä kun toimii. Kunhan kesä tulee niin kaikki Fordit toimii taas 

- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Automaatti ja virta-avaimen irroitus
Varmaan kuukausi sitten avasin kepin läheltä kuoria ja tutkin missä turvatapin liikkuva osa on. Kesti hieman keksiä kun en viitsinyt ottaa kunnolla kuorta irti ja piti kurkkia vain välistä. CRC reippaasti ja paineilmaa perään useampaan kertaan kepin heiluttelujen kera (tappi liikkuu). Lopuksi tippakannulla sitten moottoriöljyä sinne ruiskutin, niin eipä ole enään temppuillut talvella.
Työni puolesta olen todennut, ettei CRC juurikaan voitele vaikka purkkin kyljessä niin saatetaan väittää. Käytän sitä ennemminkin puhdistamiseen hyvän tunkeutumiskykynsä takia. On useampi tapaus ollut, että kun on CRC ensin liottanut ruosteista kohtaa jossa liikkuvia osia ja hieman aine haihtunut liikuttelujen jälkeen, niin on alkanut liikkuvat osat jopa kitisemään. Kun laittaa moottoriöljyä perään, niin kitinä loppuu ja osat liikkuvat hieman sulavammin...
Työni puolesta olen todennut, ettei CRC juurikaan voitele vaikka purkkin kyljessä niin saatetaan väittää. Käytän sitä ennemminkin puhdistamiseen hyvän tunkeutumiskykynsä takia. On useampi tapaus ollut, että kun on CRC ensin liottanut ruosteista kohtaa jossa liikkuvia osia ja hieman aine haihtunut liikuttelujen jälkeen, niin on alkanut liikkuvat osat jopa kitisemään. Kun laittaa moottoriöljyä perään, niin kitinä loppuu ja osat liikkuvat hieman sulavammin...