Mikä Mondeossa vikana?
Mikä Mondeossa vikana?
Kyseessä on -98 1.8 Mondeo.
Ostin syksyllä tuttavalta kyseisen auton ja tankkasin siihen useimmiten raha- ja työtilanteen takia halvinta bensaa eli 95, vaikka yleensä tankkaan korkeampi oktaanista vanhempiin autoihin. Välillä toki pistin 98:ia.
Pari kk sitten kun bensavalo taas tuttuun tapaansa oli alkanut palamaan, kävin tankkaamassa, tällä kertaa 98:ia. Auto alkoi heti muutama sataa metriä asemalta lähtiessä nykiä ja "tukehtua", kierrokset ei noussut yli 4k:n, siinä kohdassa alkoi "hyytyminen", kiihdyttäminen oli mahdollista vain pintakaasu meiningillä. Aina sammuttaessa ja käynnistäessä oli ns. arpapeliä mikä oli sen kertainen "maksimi kierroslukema" 2,5 - 4 k.
Ajelin edes takaisin vanhaa ja uutta kämppää kamoja vieden muutamia kertoja muutaman päivän aikana, ajatellen että kuhan nyt kamat / muuton saa tehtyä, niin auton tarina on siinä. Kävin kuitenkin testimielessä tankkaamassa Shellillä 99:iä. Huoltamolta lähtiessä pistin kaasunpohjaan: auto nyki rajusti useamman kerran, kunnes yhtäkkiä alkoi kiihtymään normaalisti. Tämän jälkeen auto toimi hyvin. Aina viime viikkoon asti.
Torstaina alkoi palamaan bensavalo, perjantai aamupäivästä lähdin sitten ajelemaan ja olin päässyt noin 2 km kun taas tämä sama nykiminen alkoi. Ajoin "riutuen" noin 10 km päähän Shellille taas huippulukemien ollessa noin 4 k ja 70 km / h ja tankkasin 99:iä. Tällä kertaa "temppu" ei auttanut, vaan sama meininki jatkui ja auto toimi huonommin ja huonommin kunnes sunnuntaina ei enää suostunut liikkumaan yli 2:k:n kierrokset, ja lopulta nyt ei enää pysy edes käynnissä.
Nyt Mondeo käynnistyy kyllä suht' normaalisti, ei toki aivan yhtä pirteästi kuin yleensä, mutta heti kun neula alkaa tulemaan alaspäin niin saman tien se meneekin sitten nollaan ja moottori siis sammuu. Käynnistyy kyllä niin monta kertaa kuin jaksaa yrittää, mutta sammuu heti.
Kellään hajua mikä todenäköisesti on vikana?
Ostin syksyllä tuttavalta kyseisen auton ja tankkasin siihen useimmiten raha- ja työtilanteen takia halvinta bensaa eli 95, vaikka yleensä tankkaan korkeampi oktaanista vanhempiin autoihin. Välillä toki pistin 98:ia.
Pari kk sitten kun bensavalo taas tuttuun tapaansa oli alkanut palamaan, kävin tankkaamassa, tällä kertaa 98:ia. Auto alkoi heti muutama sataa metriä asemalta lähtiessä nykiä ja "tukehtua", kierrokset ei noussut yli 4k:n, siinä kohdassa alkoi "hyytyminen", kiihdyttäminen oli mahdollista vain pintakaasu meiningillä. Aina sammuttaessa ja käynnistäessä oli ns. arpapeliä mikä oli sen kertainen "maksimi kierroslukema" 2,5 - 4 k.
Ajelin edes takaisin vanhaa ja uutta kämppää kamoja vieden muutamia kertoja muutaman päivän aikana, ajatellen että kuhan nyt kamat / muuton saa tehtyä, niin auton tarina on siinä. Kävin kuitenkin testimielessä tankkaamassa Shellillä 99:iä. Huoltamolta lähtiessä pistin kaasunpohjaan: auto nyki rajusti useamman kerran, kunnes yhtäkkiä alkoi kiihtymään normaalisti. Tämän jälkeen auto toimi hyvin. Aina viime viikkoon asti.
Torstaina alkoi palamaan bensavalo, perjantai aamupäivästä lähdin sitten ajelemaan ja olin päässyt noin 2 km kun taas tämä sama nykiminen alkoi. Ajoin "riutuen" noin 10 km päähän Shellille taas huippulukemien ollessa noin 4 k ja 70 km / h ja tankkasin 99:iä. Tällä kertaa "temppu" ei auttanut, vaan sama meininki jatkui ja auto toimi huonommin ja huonommin kunnes sunnuntaina ei enää suostunut liikkumaan yli 2:k:n kierrokset, ja lopulta nyt ei enää pysy edes käynnissä.
Nyt Mondeo käynnistyy kyllä suht' normaalisti, ei toki aivan yhtä pirteästi kuin yleensä, mutta heti kun neula alkaa tulemaan alaspäin niin saman tien se meneekin sitten nollaan ja moottori siis sammuu. Käynnistyy kyllä niin monta kertaa kuin jaksaa yrittää, mutta sammuu heti.
Kellään hajua mikä todenäköisesti on vikana?
Re: Mikä Mondeossa vikana?
Esim. katti tukossa.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Re: Mikä Mondeossa vikana?
Ensimmäisestä liitoksesta(liikuntasauma) kyllä antaisi periksi jouset jolloin suhisi melkoisesti,kävisi kierroksilla kuitenkin.tersa kirjoitti:Esim. katti tukossa.
gti golo palloilija
Re: Mikä Mondeossa vikana?
Oiskohan tilapäisiä sytytyskatkoksia? Tarkista tulpat, johdot ja puola ainakin alkuun. Nii ja puolalle tuleva johtosarja (ei tulpanjohtosarja). On ollu tapauksia ainakin focuksissa et kyseinen johtosarja lahoaa käsiin ja johdot irtoilee siitä liittimestä. Tai sitten jotai bensan saamisessa ongelmaa. Vähän erikoiselta vaan oireet kuulostais pumppu vikaiseks..
Re: Mikä Mondeossa vikana?
Vaihda nyt polttoainesuodatin ainakin sieltä tankin päästä. Helppo ja halpa homma ja on ainakin yksi syy kaikenmaailman nykimisiin yms.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Mikä Mondeossa vikana?
Bensansuodatinta käytettiin irti, mutta ei vaihdettu koska huomenna tulloo vasta rahaa ja taskut tyhjät. Myös katottiin, että bensaa tulee kyllä moottoriin asti. Vika ei kuitenkaan vielä ratkennu.
Re: Mikä Mondeossa vikana?
Jos joku on halukas tästä viallisesta rumasta autosta maksamaan, niin auto on myynti/osto osiossa myynnissä.
Re: Mikä Mondeossa vikana?
Nyppäse ilmamäärämittarilta liitin irti (boksi käyttää vara-arvoja) ja kokeile piristyykö. Jos piristyy niin syyllinen löytyi.
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Re: Mikä Mondeossa vikana?
Tuleeko pakoputken päästä kuinka paineella pakokaasuja, tasaisesti?
Onko pakokaasujen takaisinkierrätystä vai ei?
Oliko tyhjäkäynti tasaista?
Onko pakokaasujen takaisinkierrätystä vai ei?
Oliko tyhjäkäynti tasaista?
Ei muuten antanut eikä ottanut kierroksia. Lähinnä takasinkierrätyksen painetunnistimelle lähtevän letkun irroitti, josta suhinakin tuli.Aksu kirjoitti: Ensimmäisestä liitoksesta(liikuntasauma) kyllä antaisi periksi jouset jolloin suhisi melkoisesti,kävisi kierroksilla kuitenkin.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Re: Mikä Mondeossa vikana?
Olen aivan kädetön autojen kanssa kun mennään konepellin alle, tarviisin melkeenpä kuvan nuolella osoitettuna mistä nyppäsen ja mitä.Kollo kirjoitti:Nyppäse ilmamäärämittarilta liitin irti (boksi käyttää vara-arvoja) ja kokeile piristyykö. Jos piristyy niin syyllinen löytyi.
Silloin kun tuo ihmeellinen oirelu esiinty, kun pysyi vielä käynnistä ja pystyi ajamaan, oli pakokaasu todella pahan tai ainakin erikoisen hajuista ja todella mustaa. En tosin tarkistanut tuleeko se millaisella paineella sieltä.
P.S. Tuttu otti bensapumpulta (?) jonkun venttiilihatun tyylisen suojan pois, voiko autoa käynnistää ilman tuota, toisin sanoen roiskiiko se bensaa sieltä?
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
- Paikkakunta: Turenki
Re: Mikä Mondeossa vikana?
- Jakajapuolan pohja saattas olla halki. Neliskanttinen mötikkä johon menevät sytytysjohtimet HUOM! älä sekoita järjestystä merkkaa vaikka tussilla johtojen paikat eli numero johtoon ja ko. kohtaan puolasssa. Irroita puola, neljällä ruuvilla muistaakseni siinä peltilevyssä kiinni. Kun saat irti tsiigaa miltä näyttää se pohjapuoli. Jos on mustaa viirua näkyvissä, heti vaihtoon. Kun laitat uuden puolan älä kiristä liikaa, koska koneen lämmetessä voi haljeta puola uudelleen.
. Toinen mikä voi tehdä tuota kuvailemaasi, sytytysjohdin murtunut ja purkaa moottorin runkoon > sekoittaa tunnistimet ja sitämyöden käynnin. Vaihda johtimet.
-Tulpat elinkaaren päässä.Tarkasta tulpat > jos on platinat kulunu vaihda ja kokeile uudelleen. Parhaiten saat tulpat pois magneetti tulppa-avaimella joita saa esim Motonetistä. Huom älä kiristä liikaa.
Siellä on ilmaisesti seokset pahasti sekasin ja rikastaa liikaa > musta pakokaasu.
Aina kun tulee rajuja käyntihäiriöitä vältä ajamista, voi mennä katti paskaksi tms. ikävää. Elektroniikkaosat ovat herkkää kamaa ja siellä ei esim mielettömiä vuotovirtoja tartte sytkäpuolelta tulla kun vetää käynnin sekasin.
. Toinen mikä voi tehdä tuota kuvailemaasi, sytytysjohdin murtunut ja purkaa moottorin runkoon > sekoittaa tunnistimet ja sitämyöden käynnin. Vaihda johtimet.
-Tulpat elinkaaren päässä.Tarkasta tulpat > jos on platinat kulunu vaihda ja kokeile uudelleen. Parhaiten saat tulpat pois magneetti tulppa-avaimella joita saa esim Motonetistä. Huom älä kiristä liikaa.
Siellä on ilmaisesti seokset pahasti sekasin ja rikastaa liikaa > musta pakokaasu.
Aina kun tulee rajuja käyntihäiriöitä vältä ajamista, voi mennä katti paskaksi tms. ikävää. Elektroniikkaosat ovat herkkää kamaa ja siellä ei esim mielettömiä vuotovirtoja tartte sytkäpuolelta tulla kun vetää käynnin sekasin.