Escortin käsijarru hajoaa jatkuvasti
Escortin käsijarru hajoaa jatkuvasti
Vm.95 Escortin seisontajarru on korjattu jo kahdesti, tänään katsastuksesta ei mennyt läpi koska oikea puoli ei pidä. Eli missähän vika?
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Escortin käsijarru hajoaa jatkuvasti
Villi veikkaus, oletko mitannut jarrurumpujen halkaisijan? Jos rummut on liian kuluneet, ei käsijarrua saa pitämään millään ilveellä, vaikka kuinka kiristäis vaijereita tai kiris automaattisäätöjä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Escortin käsijarru hajoaa jatkuvasti
Tuossa omassa oli sen automaattisäädön hampaat kulahtaneet syystä tai toisesta.
Jarruja kun ropas niin se piti juuri sen vertaa että sai katsastettua ja hetken päästä oli taas se käsijarru vähän miten sattuu.
Jarruja kun ropas niin se piti juuri sen vertaa että sai katsastettua ja hetken päästä oli taas se käsijarru vähän miten sattuu.
Re: Escortin käsijarru hajoaa jatkuvasti
vika on käsijarrun korjaajassa. samoin kun siinä akassa, joka sitoi säkin suun niin huonosti, että piti seitsemän kertaa sitoa uudelleen..
vedän copypastea tuolta äsken toiseen topiciin kirjoittamastani ohjeesta:

KÄSIJARRUN TEHOTTOMUUTTA EI KOSKAAN KORJATA ENSISIJAISESTI VAIJERIA KIRISTÄMÄLLÄ, vaikka se siihen hetkellisesti voisi vähän auttaakkin, se ei koskaan korjaa vikaa!
Ensiksi löysätään mahdollisesti "korjaukseksi" kiristetty käsijarruvaijeri. Sitten avataan ne takajarrut; rumpu irti ja säädetään takajarrun perussäätö kohdalleen siitä "automaattisäädöstä", joka on jumittunut vuosien saatossa. Kyseisen automaattisäätimen saa lähes aina liikkumaan liottamalla siihen ruosteenirrottajaa, pahassa tapauksessa vaaditaan kuumaksi lämmittäminen ennenkuin elpyy. Jos säädin on kulunut siten etteivät sen hammastukset pidä, eivät uudetkaan maksa Fordilla kun noin 60eur / pari.
Tässä vaiheessa kannattaa perehtyä järjellä takajarrun toimintaan. Käsijarru ja käyttöjarru säätyvät samasta automaattisäätimestä. Kun perussäätö on oikein (automaattisäädin toimii tai on manuaalisesti säädetty oikeaan kohtaan) pitäisi kaiken olla ok. Oikein toimiessaan säädin kiristää löysät pois aina kun käyttöjarrua käytetään.
TARKISTA erityisesti käsijarrun käyttövivun asento rummun sisällä: jos se vaijeri on kiristetty liian tiukalle ja/tai vaijerit ovat jumissa, TAI kyseinen vipu on juuttunut nivelestään, ei käsijarru voi toimia; vivun pitää olla takimmaisessa mahdollisessa asennossa! Jos se on jo valmiiksi puolivälissä tai laakeripukkia vasten, millä ihmeellä käsijarru voi toimia kun liikerata loppuu kesken?
Vaijeria kiristellään kohdalleen vasta sitten kun kaikki muu on varmasti ok.
MUISTA kasausvaiheessa laittaa kuparitahnaa sellaisiin kohtiin, jossa rauta on rautaa vasten; automaattikitistimen ja jarrukengän väliin, jarrukengän ja jarrukilven väliin. Tällä saadaan jarrusta vinkuminen poistettua.