Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jep, eli päästöt ei mene sinnepäinkään kohdalleen.
Katsastuksessa mitatut arvot:
tyhjäkäynti kierroksilla sallittu
CO 5.89 3.37 0.30
HC 892 155 100
o2 0,01 0,12 5.00
Autoon vaihdettu molemmat lambdat, tulpat, öljyt, ilmasuodatin mutta ei vaikutusta.
Olisko sitten katalysaattori? tosin hc aika pirun korkealla vaikkei katti toimiskaan
Ideoita otetaan vastaan missä vikaa
Mikä oli mitattu lambda arvo? Mulla oli ilman kattia, huonoilla tulpilla ja väärällä bensapaineella HC tyhjäkäynnillä yli 1000 ja jotain 160 kierroksilla, katti paikkaan, tulpat uusiksi ja bensanpaineet kohdilleen niin HC arvot 40/17 ja muutkin arvot reilusti alle rajojen. Olivatko kaikki tulpat samanvärisiä, lambdojen johdot varmasti oikein päin jne.?
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
teme69 kirjoitti:Mikä oli mitattu lambda arvo? Mulla oli ilman kattia, huonoilla tulpilla ja väärällä bensapaineella HC tyhjäkäynnillä yli 1000 ja jotain 160 kierroksilla, katti paikkaan, tulpat uusiksi ja bensanpaineet kohdilleen niin HC arvot 40/17 ja muutkin arvot reilusti alle rajojen. Olivatko kaikki tulpat samanvärisiä, lambdojen johdot varmasti oikein päin jne.?
Lambda 0.90
Tulpat oli tasasesti samanvärisiä ja noi lambdan johdot pitäs kyllä olla kohillaan. Liittimet menevät niin että sylinterien 1-4lambda menee valkoselle liittimelle ja 2-3 mustalle. Tyhjäkäynti tuossa kyllä hieman "huojuu" että tiedä sitten
Tulpat oli tasasesti samanvärisiä ja noi lambdan johdot pitäs kyllä olla kohillaan. Liittimet menevät niin että sylinterien 1-4lambda menee valkoselle liittimelle ja 2-3 mustalle. Tyhjäkäynti tuossa kyllä hieman "huojuu" että tiedä sitten
On kyllä sitten rikkaalla jos lambda 0,9. Onko map anturille menevä alipaineletku kunnolla kiinni ja muutenkin alipainepuolen letkut ja liitokset ehjiä/tiiviitä? Se moottorin johtosarjan liitin siinä imusarjan takana kannattaa avata ja suihkutella jotain wd40 tyylistä sisään, huonot kontaktit siinä aiheuttavat mielenkiintoisia oireita. Onko puolille meneviä johtoja uusittu (en tarkoita tulpanjohtoja)? Ne tuppaavat suorastaan lahoamaan käsiin sieltä eristeiden alta ja aiheuttavat sytytys ongelmia ja tietty päästötkin sitten pomppaavat. Sitten vielä mahdollisia vikoja ovat ecun vedenlämpötila-anturi + imuilmanlämpöanturi. Tyhjäkäynnin "huojuminen" saattaa johtua karstoittuneesta tyhjäkäyntiventtiilistä. Itselläni ainakin sen puhdistus aina auttanut. Tossa nyt jotain pientä näin alkuun.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
ekana paikkasin imuvuodon jarrutehostimen letkun ja imusarjan välistä, sit ihmettelin irtonaista alipaineletkua joka menee lokarin lähelle "hiilipötille", sen vastakappale olikin kai jo tulpattu, tulppasin irtoletkunkin varalta. mielestäni tyhjäkäynnin seilaaminen loppui, mutta edelleen haisee rikkaalle ja käy korotettua tyhjäkäyntiä. katti kyllä toiminee kun haisee kananmunapierulle..
flektin anturin liittimessä oli hyppyjohto joten flekti oli koko ajan päällä, otin johdon pois. lämpömittari mykkänä.
mittailin imuilman ja veden lt-anturit, kunnossa ovat. sitten se päättikin saada liikaa bensaa eikä startannut enää, tulpat pois ja voi sitä bensan määrää.. tulpanjohdot ihan kauheessa kunnossa, ne nyt ainakin pitää uusia.
se käy taas.. puolien syöttöjohdot oli niinku hiiren syömät.. paikoin 5-10cm matkalta eriste vallan pois! johdot liittimelle asti täysin pilalla.. vedin johtosarjan liittimeltä asti signaalit uusiks, virtasyötön releytin ja laitoin paksummat johdot. seuraavaks pääsee taas paneutumaan itse asiaan..
noniin, lattian hitsausoperaation jälkeen kävin ajamassa koneen kuumaksi. lämpömittari ei edelleenkään puhu mitään, hyttiin tulee normaalisti lämmin, flekti ei enää pyöri koko ajan kun irrotin hyppyjohdon. Kone käy kaikilla ja nätisti, mutta kuumana tyhjäkäynti seilaa säännönmukaisesti koko ajan. imuvuotoja en löydä sitten mistään enää, pari korjasin jo. tyhjäkäyntivenan avasin, oli siisti, kun siitä irrottaa johdon, auto sammuu.
Uutta osaa:
-tulpat
-tulpanjohdot
-tarvikelambdat
-puolien syöttöjohdot
Onko siinä vielä se air pulse systeemi paikallaan? Jos kyseinen kapine ei toimi oikein ja päästääkin pakosarjaan ylimääräistä ilmaa myös kun kone lämmin.
EDIT: Tossa jotain infoa vikakoodien lukemisesta http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... f=6&t=2544
Tietysti riippuu minkä vuosimallin peli nyt kyseessä? Muistaakseni n. -95 asti (mk5) sai luettua ledillä sieltä kuskinpuolen lokarin läheisyydestä löytyvästä kolminapaisesta liittimestä. Uudemmista löytyy hanttarin jalkatilasta se 16? napainen erehdyttävästi obd liitintä muistuttava värkki jossa pitää yhdistää se ledi oikeisiin napoihin jne.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Luin ledilukijalla vikakoodit, 3-napainen diagnoosipistoke, se kärki alaspäin ja ylemmät nastat keskenään oikkariin, alempaan ledin miinus, ledin plussa akulle vastuksen kautta. reilun 45sek plussan kytkemisestä virrat päälle ja lukemaan, vilkutteli kaksinumeroisia koodeja tyyliin x väläystä = eka numero ja pienen tauon jälkeen x väläystä toinen numero, sit pidempi tauko ja seuraava koodi. antoi ulos:
17 = MAP anturin tai sen johdotuksen häiriö
62 = "power loss cylinder 2; compression or ignition"
63 = "power loss cylinder 2; compression or ignition"
65 = jarrupolkimen katkaisijan toimintahäiriö
17 selittäis mun varsinaisen vian.
62/63 eli 2/3 sylinterit on samalla puolalla, puolien johdothan oli ihan kuralla = nyt korjattu
65 selittää liian herkät ABSit.. tuskin vaikuttaa käyntiin?
MAP on kuulemma sama kun DOHC sierrassa, joten kokeilen huomenna...
vioista noin 70% korjaantui MAP-anturin vaihdolla.. edelleen tyhjäkäynti osaa heijata ajoittain, varsinkin kun päästää kaasun nopeesti. kakkossylinterin kipinä pätkii myös satunnaisesti kipinän kerrallaan, siitä herjaa "62" vikakoodiakin vaikka muut koodit loistavat poissaolollaan kun ECU on nollattu. vetoja ristuspalio enemmän ku vanhalla MAPilla, eikä haise niin rikkaalle seokselle.
BTW, ei tämä mitään led-vilkku patenttia vaadi vikakoodin lukuun, riittää kun diagnoosipistokkeen vierekkäiset navat siltaa hyppyjohdolla ja kääntää virrat päälle, osaa ABS-valo morsettaa vikakoodit...
samiharju kirjoitti:vioista noin 70% korjaantui MAP-anturin vaihdolla.. edelleen tyhjäkäynti osaa heijata ajoittain, varsinkin kun päästää kaasun nopeesti. kakkossylinterin kipinä pätkii myös satunnaisesti kipinän kerrallaan, siitä herjaa "62" vikakoodiakin vaikka muut koodit loistavat poissaolollaan kun ECU on nollattu. vetoja ristuspalio enemmän ku vanhalla MAPilla, eikä haise niin rikkaalle seokselle.
BTW, ei tämä mitään led-vilkku patenttia vaadi vikakoodin lukuun, riittää kun diagnoosipistokkeen vierekkäiset navat siltaa hyppyjohdolla ja kääntää virrat päälle, osaa ABS-valo morsettaa vikakoodit...
Moi,
voisiko 62 tarkoittaa:
6: start of service mode
2: separator code
EI?
Nimittäin mulla alkaa vilkutus noilla. Eli olisko sama vikakoodi täälläkin, 62 Loss of power in cylinder 2. Mikähän tuon nyt tekee...
Ja sitten lisäksi myös 65: jarrupolkimen katkaisija.
Oonhan tuo niin että koodien välissä on 5s tauko ja lukujen välissä 2s tauko? Ja mitään muita se ei vilkuttele kuin pelkkiä koodeja?
Rupesin tutkimaan kun aamulla ei meinannut lähteä käyntiin ja ABS-valo jäi palamaan