2.0 OHC ja Cosworthin perä
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 11 Tammi 2009 17:39
- Paikkakunta: Hollola
2.0 OHC ja Cosworthin perä
Elikkäs on toi Sierra OHC rakenteilla turbo motilla ja cossun alusta melkein läjässä.
Ruvennu nyt askarruttamaan nupissa että onko kardaanien laipoissa jotain koko eroa cossulla ja ohc:lla?
Ku ainakin vetareiden osalta cossussa ja scorpiossa on eri kokoa.
Eli siis seuraavaks on perän osto, mutta joutuuko tuon kardaaninkin päivittämään samantein?
Ja mahdollisesti lootassa vielä eri kokonen laippa?
HELPHELP
Ruvennu nyt askarruttamaan nupissa että onko kardaanien laipoissa jotain koko eroa cossulla ja ohc:lla?
Ku ainakin vetareiden osalta cossussa ja scorpiossa on eri kokoa.
Eli siis seuraavaks on perän osto, mutta joutuuko tuon kardaaninkin päivittämään samantein?
Ja mahdollisesti lootassa vielä eri kokonen laippa?
HELPHELP
Sierra 2.0 OHC TIC projekti
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
2WD Cossussa on käytetty Scorpion 7,5" murikkaa eri vetarin tumpeilla.
4WD:ssä on normi 7" murikka.
Murikoissa kardaanin laipat kaikissa samat, 2WD T5:ssa normi iso poori, 4WD:ssä normi MT-75 laippa.
4WD:ssä on normi 7" murikka.
Murikoissa kardaanin laipat kaikissa samat, 2WD T5:ssa normi iso poori, 4WD:ssä normi MT-75 laippa.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 11 Tammi 2009 17:39
- Paikkakunta: Hollola
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
itteltä löytyy scorpparin perä ja cossun vetarit sekä navat.
ongelmana on se että perän laipan vastakkaisten reikien väli on 7.5cm ja vetareissa 8.5cm
purkaamollakin kävin kattelemassa josko oisin ottanu sieltä corpparin vetarin ja vaihtanu nivelet.
ongelmaksi iskeyty taas se että corpparin vetari on ohuempi ku cossun.
ongelmana on se että perän laipan vastakkaisten reikien väli on 7.5cm ja vetareissa 8.5cm
purkaamollakin kävin kattelemassa josko oisin ottanu sieltä corpparin vetarin ja vaihtanu nivelet.
ongelmaksi iskeyty taas se että corpparin vetari on ohuempi ku cossun.
Sierra 2.0 OHC TIC projekti
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Skorpparissa on isolla laipalla ihan avoimia 7.5" periä - niitä on joskus kaupankin foorumilla. Tällaisesta perästä saat vetareihin sopivat laipat, mutta hommaa tuossa on. Käsittääkseni laipat voi vaihtaa ilman, että kosketusvälykset menee uusiksi. Itse en ole näitä vielä vaihdellut, mutta käsissä pyöritellyt kyllä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Niiden seikereiden irrotus/kiinnitys saattaa olla raivostuttava homma. Välillä onnistuu helposti, ahdastahan siinä on operoida mutta ei tarvi tasauspyörästön keskitappia irrottaa.
JyriN, oliko viscollisessa ja lukottomassa samanlaiset tumpit? Itellä kun on ollut vaan noita viscollisia ei ole päässyt tutkailemaan.
JyriN, oliko viscollisessa ja lukottomassa samanlaiset tumpit? Itellä kun on ollut vaan noita viscollisia ei ole päässyt tutkailemaan.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 11 Tammi 2009 17:39
- Paikkakunta: Hollola
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
helpoimmaks taitanee tulla ostaa se cossun 7,5"persus.
Sierra 2.0 OHC TIC projekti
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Helpoin ja ainakin halvin ratkaisu on hommata Scorpparin vetarit ja pyörän puoleiset tumpit.
Vetarit ja nivelet kestää kyllä repiä, öbaut 550nm:lla ponnistettu tota omaa. Scorpparin osilla.
Noi ehdat Cossun murikat alkaa olla aika ruoskittuja..
Vetarit ja nivelet kestää kyllä repiä, öbaut 550nm:lla ponnistettu tota omaa. Scorpparin osilla.
Noi ehdat Cossun murikat alkaa olla aika ruoskittuja..
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Ja jos scorpionin vetarin kestävyys epäilyttää niin 2,3L stw scorpionissa on 31mm paksut vetarit. Ja muutakin positiivisia yllätyksiä sieltä löytyy
gti golo palloilija
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Niin, mä olen ymmärtänyt, että olisivat vaihtokelpoisia keskenään. Nakille helpoin vaihtoehto olisikin vaihtaa pikkulaippojen tilalle pelkät isot laipat, kun kaikki muu on jo "isoa"country sedan kirjoitti:Niiden seikereiden irrotus/kiinnitys saattaa olla raivostuttava homma. Välillä onnistuu helposti, ahdastahan siinä on operoida mutta ei tarvi tasauspyörästön keskitappia irrottaa.
JyriN, oliko viscollisessa ja lukottomassa samanlaiset tumpit? Itellä kun on ollut vaan noita viscollisia ei ole päässyt tutkailemaan.
Laipat on tosiaan lukkorenkaalla kiinni, joten niiden vaihto on suoraviivaista (mutta ahdasta toki). Mulla on yhdet irrallaan (oli valmiiksi purettuna varaosaperästä) mistä vakoilin.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Kysyn nyt tähän jatkoks ni ei tarvii uutta aihetta tehä.
Eli perus sierraan kattellu lukkoperää, niin käykö toi scorpionin lukkomurikka suoraan bolttiksena sierran vetareihin ja kardaaniin? Vai onko niissä jotain laipan koko eroja etc mitä tossa ylempänä oli höpötetty?
Eli perus sierraan kattellu lukkoperää, niin käykö toi scorpionin lukkomurikka suoraan bolttiksena sierran vetareihin ja kardaaniin? Vai onko niissä jotain laipan koko eroja etc mitä tossa ylempänä oli höpötetty?
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Ei käy,on isompi niin ei mahdu takakelkan kiinikkeisiin.Warro kirjoitti:Kysyn nyt tähän jatkoks ni ei tarvii uutta aihetta tehä.
Eli perus sierraan kattellu lukkoperää, niin käykö toi scorpionin lukkomurikka suoraan bolttiksena sierran vetareihin ja kardaaniin? Vai onko niissä jotain laipan koko eroja etc mitä tossa ylempänä oli höpötetty?
Ja normi sieroissa on "kiinteät" vetarit ja scorpioneissa pulttavat.
Mutta jos oikein muistan niin 4x4 cossun tai xr:n(myöskin dohc jos on lukollin,ei yleensä) murikan saa laitettua nin että poistaa vetareitten tumpit ja sitten laittaa ne vakio vetarit.
gti golo palloilija
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Scorpiosta löytyy sekä 7" että 7,5" viskolukkoperää. Tuo 7" mahtuu suoraa sierran takakelkkaan. Vetarit ja pöyrän navat joudut myös hankkimaaan laippamalliset koska scorpion lukkoperät on laipoilla tai sitten voit rikkoa tökättävistä vetareista sen sisemmän nivelen ja laittaa tilalle laippanivelen passaa suoraan tökättävän vetarin akselille. Sen tökättävän vetarin nivel saat silleen pois että rikot sen peltikuoren siistä nivelestä ja sen jälkeen vedät nivelen ulko osan pois sitten vain otat nivelen sisempää päätä pitävän sokan akselin päästä pois ja lyöt sen nivelen sisäosan pois akselilta. Seuraavaksi tökkäät vaain laippamallin nivelen akseliin kiinni ja sokka takas. Vetari sitten vaan autoon silleen kiinni että työnnät eka sen ulkopään siitä pyöränlaakerista läpi ja napa kiinni. seuraavaksi pulttaat vetarin sisäpään perään kiinni ja valmistaa tuli. Itse olen tehnyt nuo seka sikiö vetarit juuri edellä mainitulla tavalla ja hyvin on pelannut.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Sierra DOHC -91
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 11 Tammi 2009 17:39
- Paikkakunta: Hollola
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Nonii tulihan sitä pitkästä aikaa rävellettyä sierran kimpussa
jyriNiltä hommatut 7.5" cossun laipathan ei natsaa scorpion 7" perään (ylläripylläri)
Tosta voi tutkailla.
http://nakkiapina.kuvat.fi/kuvat/Ford+S ... E4+004.jpg
kuva perä 004.jpg: cossun pitempi laippa paikoillaan (tulee vitusti liian ulos)
kuva perä 005.jpg: scorpparin oma laippa
kuva perä 006.jpg: cossun lyhempi laippa paikoillaan. ei näy tumppia ollenkaa rattaiden seassa
kuva perä 008.jpg: cossun pitempi laippa paikoillaa. männöö paikoillensa ja saa sokan kiinni, mutta liian ulkona siis.
kuva perä 011.jpg: vasemmalta alkaen scorpion laippa ja sitte ne 7.5" cossun laipat.
Cosworthin periä ei ole 7" koossa?!?!
Elikkäs onkos siinä scorpion 7.5" perässä nämä isommat laipat?
Digitönärillä katsottuna ulkohalkaisia n.113.90mm ja vastakkaisten reikin väli 94.7mm.
jyriNiltä hommatut 7.5" cossun laipathan ei natsaa scorpion 7" perään (ylläripylläri)
Tosta voi tutkailla.
http://nakkiapina.kuvat.fi/kuvat/Ford+S ... E4+004.jpg
kuva perä 004.jpg: cossun pitempi laippa paikoillaan (tulee vitusti liian ulos)
kuva perä 005.jpg: scorpparin oma laippa
kuva perä 006.jpg: cossun lyhempi laippa paikoillaan. ei näy tumppia ollenkaa rattaiden seassa
kuva perä 008.jpg: cossun pitempi laippa paikoillaa. männöö paikoillensa ja saa sokan kiinni, mutta liian ulkona siis.
kuva perä 011.jpg: vasemmalta alkaen scorpion laippa ja sitte ne 7.5" cossun laipat.
Cosworthin periä ei ole 7" koossa?!?!
Elikkäs onkos siinä scorpion 7.5" perässä nämä isommat laipat?
Digitönärillä katsottuna ulkohalkaisia n.113.90mm ja vastakkaisten reikin väli 94.7mm.
Sierra 2.0 OHC TIC projekti
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Sierra/esco 4x4 cossussa on 7" perä, muissa ei ole.nakki-apina kirjoitti: Cosworthin periä ei ole 7" koossa?!?!
Elikkäs onkos siinä scorpion 7.5" perässä nämä isommat laipat?
Digitönärillä katsottuna ulkohalkaisia n.113.90mm ja vastakkaisten reikin väli 94.7mm.
Scorpionin perässä on just tuo pienempi (100mm) oli sitten tavan tai cossu scorpioni.
Vaan 2wd sierra cossussa on isompi jako vetarin kiinnityksessä,kaikissa muissa tuo pienempi.
gti golo palloilija
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Voi *tana.nakki-apina kirjoitti:Nonii tulihan sitä pitkästä aikaa rävellettyä sierran kimpussa
jyriNiltä hommatut 7.5" cossun laipathan ei natsaa scorpion 7" perään (ylläripylläri)
Tosta voi tutkailla.
http://nakkiapina.kuvat.fi/kuvat/Ford+S ... E4+004.jpg
kuva perä 004.jpg: cossun pitempi laippa paikoillaan (tulee vitusti liian ulos)
kuva perä 005.jpg: scorpparin oma laippa
kuva perä 006.jpg: cossun lyhempi laippa paikoillaan. ei näy tumppia ollenkaa rattaiden seassa
kuva perä 008.jpg: cossun pitempi laippa paikoillaa. männöö paikoillensa ja saa sokan kiinni, mutta liian ulkona siis.
kuva perä 011.jpg: vasemmalta alkaen scorpion laippa ja sitte ne 7.5" cossun laipat.
Cosworthin periä ei ole 7" koossa?!?!
Elikkäs onkos siinä scorpion 7.5" perässä nämä isommat laipat?
Digitönärillä katsottuna ulkohalkaisia n.113.90mm ja vastakkaisten reikin väli 94.7mm.
Mitä noita kuvia katoin ja vertasin tuohon tumppien luovuttajaan, niin näytäis siltä, että kossun 7.5" perässä tasauspyörästön rattaat on pikkuisen sivussa matopyörään, eli kardaanilaippaan nähden. Sun perässä näyttäis olevan keskilinjalla - eli tästä syystä cossun lukkoperän tumpit ei käy. Onko toi sun perä lukoton alkujaan? Tämä selittäisi, että miksei käy.
En käy enempää noitten perien yhdistelyssä sua neuvomaan - lienee helpointa metsästää se kossun perä tuohon muiden osien kaveriksi.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Kysymyksiä kysymyksiä. Onko kaikissa 4x4 doch koneellisissa takaperä visko? Mistä erottaa 7" viskollisen ja viskottoman ulkoapäin?
Ja jos nyt tuossa visko ois niin varmaan kannattaa vetaritki ostaa siitä, mutta käykös ne suoraan tonne normaalisierran takakelkkaan vai pitääkö tehä nää sekasikiövetarit?
Valmiiksi kiitoksia jos jollain asioista tietoa enemmän kun minulla.
Ja jos nyt tuossa visko ois niin varmaan kannattaa vetaritki ostaa siitä, mutta käykös ne suoraan tonne normaalisierran takakelkkaan vai pitääkö tehä nää sekasikiövetarit?
Valmiiksi kiitoksia jos jollain asioista tietoa enemmän kun minulla.
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
4x4 docd :ssa ei ole aina viskoa,ennemmin useimmin ilman kun lukon kanssa.Warro kirjoitti:Kysymyksiä kysymyksiä. Onko kaikissa 4x4 doch koneellisissa takaperä visko? Mistä erottaa 7" viskollisen ja viskottoman ulkoapäin?
Päällepäin ei erota jos kuvaa tuilottaa. Käsin kokeilemalla selviää onko visko vai ei.
gti golo palloilija
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Ainakin v6 ja diesel mulkkarissa on 108mm, ja muissa 100mm. Vanhoista scorpioista en muista.Aksu kirjoitti: Sierra/esco 4x4 cossussa on 7" perä, muissa ei ole.
Scorpionin perässä on just tuo pienempi (100mm) oli sitten tavan tai cossu scorpioni.
Vaan 2wd sierra cossussa on isompi jako vetarin kiinnityksessä,kaikissa muissa tuo pienempi.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
No onko siinä luovutus akselistossa levyt vai rummut. Mikäli levyt (ns. laippavetarit) niin ptiää vaihtaa laakeripukit sellaisiin joissa on ne satulan korvakkeet, ja paljon muuta...Warro kirjoitti:Kysymyksiä kysymyksiä. Onko kaikissa 4x4 doch koneellisissa takaperä visko? Mistä erottaa 7" viskollisen ja viskottoman ulkoapäin?
Ja jos nyt tuossa visko ois niin varmaan kannattaa vetaritki ostaa siitä, mutta käykös ne suoraan tonne normaalisierran takakelkkaan vai pitääkö tehä nää sekasikiövetarit?
Valmiiksi kiitoksia jos jollain asioista tietoa enemmän kun minulla.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Rummut takana kys autossa. Eli käykö ne laippamalliset vetarit jotka rumpujarrullisesta suoraan tohon missä tökättävät ja rummut? Vai onko siinä rumpujarrullisenki laakeripukissa viellä jotain eroa?
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Satulat tulee kiinni niihin laakeripukkeihin,ylhäällä "mikkihiiren korvat" joihin satula kiinnitetään.Warro kirjoitti:Rummut takana kys autossa. Eli käykö ne laippamalliset vetarit jotka rumpujarrullisesta suoraan tohon missä tökättävät ja rummut? Vai onko siinä rumpujarrullisenki laakeripukissa viellä jotain eroa?
http://artery.kuvat.fi/kuvat/Sierra+pro ... %E4lle.jpg
gti golo palloilija
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Kysymys oli nyt vähän huonosti muotoiltu. Eli elimen luovuttajana 4x4 dock sierra missä 7" visko(?) ja laippavetarit rumpujarruilla.
Tuosta pitäisi perämurikka ja vetarit laittaa omaan projektiin jossa on 7" perä ja tökättävät vetarit. Ja ne rummut takana tässäkin.
Käykö 4x4 vetarit tuohon projuun bolt onina vai joudunko vaihtamaan laipat omiin vetareihin?
Ja perästä kuulemma lähtee jokin johtonippu ja koelaudan alla boxi. Onko tämä nyt merkki lukosta vai lukottomasta vai onko molemmissa jokun tollanen?
Toivon mukaan nyt oli ymmärrettävissä olevia kysymyksiä.
Tuosta pitäisi perämurikka ja vetarit laittaa omaan projektiin jossa on 7" perä ja tökättävät vetarit. Ja ne rummut takana tässäkin.
Käykö 4x4 vetarit tuohon projuun bolt onina vai joudunko vaihtamaan laipat omiin vetareihin?
Ja perästä kuulemma lähtee jokin johtonippu ja koelaudan alla boxi. Onko tämä nyt merkki lukosta vai lukottomasta vai onko molemmissa jokun tollanen?
Toivon mukaan nyt oli ymmärrettävissä olevia kysymyksiä.
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
?? Eipä ole tähän mennessä löytynyt mitään johtoja lukollisesta tai lukottomasta. Oli visco tai levylukko, 7" tai 7,5".Warro kirjoitti: Ja perästä kuulemma lähtee jokin johtonippu ja koelaudan alla boxi. Onko tämä nyt merkki lukosta vai lukottomasta vai onko molemmissa jokun tollanen?
ABS:n johdot on ainoat mitä koppiin tulee.
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Kyllä myyjä kovasti sanoo että perästä joku johtosarja tulis ja että se ois joku lukkoon liittyvä. Tosin itsekkin epäilen moista.. Ja eikös ne absin anturitki ihan siellä pyörän päässä ole?
Ja eikös noissa doch 4x4 visko ole jos lukko on? Siihen ymmärrykseen ainaki ite olen jäänyt.
Ja eikös noissa doch 4x4 visko ole jos lukko on? Siihen ymmärrykseen ainaki ite olen jäänyt.
Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä
Kyllä. Visko on.
Ja jos siinä on rummut niin ei taida olla abs autosta.
Tai sitten se on joku mulle tuntematon välimalli rumpujarruilla, jossa abs tunnistin on vanhan mersun tyyliin murikassa, mikä selittäis sen johdon.
Ikinä en ole ainakaan kuullu että sierrassa olisi sähkölukko ollu
Ja jos siinä on rummut niin ei taida olla abs autosta.
Tai sitten se on joku mulle tuntematon välimalli rumpujarruilla, jossa abs tunnistin on vanhan mersun tyyliin murikassa, mikä selittäis sen johdon.
Ikinä en ole ainakaan kuullu että sierrassa olisi sähkölukko ollu
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala