Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Joo. Ostin ittelleni oman yleismittarin ja ajattelin kyllä seurata tuon uuden vastuksen tilaa tämän lämmityskauden ajan, mutta ehjähän se on nyt - toivottavasti pysyykin.
Focus MK2
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Viesti Kirjoittaja Tenox »

ekn1 kirjoitti:Mk3 Mondeosta. Nimenomaan talviominaisuudet ovat mielestäni sen parhaita puolia. Omassa Mondeossa ainoita merkittäviä talviongelmia ovat aiheuttaneet pari kertaa jäätyneet takajarrut.
No niin.. 8) Nyt sain omaankin talviominaisuuslistaan tuon. Aamulla ajelin töihin lähteissä lähiötä ympäri, kuskin takarengas lukossa. Toinen aukesi sentään kotipihassa. Melkein luovuin jo toivosta päästä Fordilla töihin, mutta sitten sivuttaisliikkeestä aukesi toinenkin. Myöhemmin kuulin, että satulan kopauttaminen jollain auttanee helpommin.

Edelleen en kehuisi talviautona. Yksi huonoimmista mitä minulla on ollut. Ongelmat siis:
- Takajarrut jäätyy (lumipöllykelille allerginen).
- Kerää helposti lunta vanteiden sisälle (ks. edellinen keli).
- Keskuslukko toimii miten sattuu (aina jos alle -20 astetta, ajoittain muutenkin).
- Bensatankin läppä aina jäässä ja vaatii säätämistä että saa tankattua (on öljytty..)
- Lämmittimen puhaltimeen pääsee jostain vettä ja se saattaa jäätyä (1x tähän asti).
- Manuaalinen ilmastointi on logiikaltaan omituinen ja käyttömukavuudeltaan ehkä maailman huonoin. Tehoa olisi periaatteessa riittävästi, mutta jos esim. haluaa sekä jaloille että yläkropalle kuumaa, pitää puhaltimen olla asennossa 5 tai 6 (max = 7).
- Penkinlämmittimet (ainakin kuskin) melkein jokaisesta hajalla.
- Lohkolämmitettynä sammuu usein startin jälkeen kertaalleen.

Hyviäkin puolia on.
- Hyvä ajaa.
- Lähtee käymään erittäin hyvin ilman esilämmitystä.

Edit: Ettei tule väärinkäsitystä, niin muuten olen ollut autoon vajaan vuoden ja 10tkm ajan varsin tyytyväinen.

Edit2: C Kadett (1976) oli ehkä huonompi, siinä kaasari pakkasi jäätymään jos pakkasta oli enemmän kuin -20. :lol:
Viimeksi muokannut Tenox, 03 Tammi 2011 21:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Focus MK2
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Teille on vaan osunu huonoja yksilöitä. Toi veden valuminen lämppärin moottoriin johtuu raitisilmasuodattimen vuodosta, on siinä suoraan yläpuolella. Laittaa sen kuntoon niin loppuu (ohjeita löytyy täältä foorumilta). Meillä on reilu 250tkm ajettu ja reilu 310tkm ajettu tollanen mondeo, ja minä oon ainakin erittäin tyytyväinen talviominaisuuksiin. Kummassakaan ei renkkaa keskuslukko, ja kummassakin on ehjä penkinlämmitin.. :wink: Toi lämmönjako ongelma on ihan totta automaatti-ilmastoinnillakin varustetuissa yksilöissä, sitä ei sovi kieltää. Yleensä suuntaan jaloille ja kasvoille, ja hoidan tuulilasin kirkkaaksi lasin lämmityksellä, jos on niin kylmä. Pahvi keulalla auttaa saamaan sisälle enemmän kuumaa näillä keleillä. Jarrujen jäätymis ongelmia ei ole mulla ollut, käsijarrut on kyllä olleet jumissa, toiseen vaihdoin satulat, toiseen käkkärinvaijert, eikä sen jälkeen ole ollut ongelmia. Avonaisemmat vanteet varmaan auttaa asiaan? Lohkarin jälkeen täällä pysyy kumpikin käynnissä, eli jos ei pysy on ohjelma vanhaa päivitystä, tai autossa jotain vikaa :wink:

Mun mielestä yksi parhaista käyttöautoista mitä tiedän, itse ainakin olen erittäin tyytyväinen, ei tarvetta vaihtaa :wink:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Toi veden valuminen lämppärin moottoriin johtuu raitisilmasuodattimen vuodosta, on siinä suoraan yläpuolella. Laittaa sen kuntoon niin loppuu (ohjeita löytyy täältä foorumilta).
Pitää tutkia. Raitisilmasuodattimen just vaihdoin. Oli kyllä hiukan lunta (!) vanhassa.
Kummassakaan ei renkkaa keskuslukko, ja kummassakin on ehjä penkinlämmitin..
Peijooni. Mä olen vielä (ongelmien ilmaantumisen jälkeen tosin) yrittänyt noita lukkoja öljytä yms.
Avonaisemmat vanteet varmaan auttaa asiaan? Lohkarin jälkeen täällä pysyy kumpikin käynnissä, eli jos ei pysy on ohjelma vanhaa päivitystä, tai autossa jotain vikaa :wink:
Täälläkin pysynyt paremmin uuden lohkolämmittimen jälkeen, mutta silti! Niin ja vanteet on avonaiset. Onneksi, niin sai putsattua.
Mun mielestä yksi parhaista käyttöautoista mitä tiedän, itse ainakin olen erittäin tyytyväinen, ei tarvetta vaihtaa :wink:
Jep. Mutta paska talvella. :wink:
Focus MK2
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Ford Focus -00 1.6 tomaatti

Meinasin tehdä itsekkin avauksen tänne, että onko normaalia että -9c 2 tunnin lämmittämisen jälkeen moottori tuntuu hieman viileältä kun kokeilee moottorin päältä venttiilikoppaa ja vain käden lämpöiseltä lohkolämmittimen vastuksen läheisyydestä? Aloin epäilemään, että onko minulla jotain vikaa esim. johtoliitos hapettunut (ei johda kunnolla sähköä), koska aikaisemmat vanhemmat autot ovat jaksaneet lämmittää venttiilikopan ihan selkeästi lämpimäksi kun kädellä koittaa. Näköjään on nykyään näitä "ekovastuksia" eli ei niin hyvällä teholla lämmitä? Minulla on siis perinteinen vastus, ei "säteilylämmitin". Tykkään kovasti lämmöstä ja duunin etuna on, että voin laittaa 2h ennen lähtöä auton lämpenemään. Saako jostain ostaa tuohon Zetech 1.6 moottoriin voimakkaampaa vastusta, jotta moottori tosiaan lämpenisi vanhan ajan malliin lähemmäs 60 asteiseksi?
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Nykyiset lohkolämmittimet lämmittävät (toimiessaan) moottorin -20C kelissä +30 asteeseen, kun lämmitysaika on vähintään 3h, ainakin jos on uskomista tähän Defan mainospropagandaan. Vastaahan tuokin jo kesäkäynnistystä ainakin moottorin kannalta, lukuunottamatta sitä että öljyn lämpötila on sen n. -20C. Jos haluaa lisää lämpöä "koppiin", niin sisätilanlämmitin on hyvä valinta.

Tenox:n talvivikalistasta omassa yksilössä on esiintynyt vain ensimmäinen. Ilmastointi tosin ittellä on automaattinen joka mielestäni pelaa talvellakin moitteetta ja puhallustehoa on vähintään riittävästi.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Valitettavasti noi nyky-viherpipertäjien lohkolämppärit on ihan kuraa. Parepi kai sekin kuin ei mitään, mutta silti, ei tosiaan lämpiä sillain kuin ennen.

Mutta palatakseni tuohon lämmönjako-juttuun, niin meillä on molemmissa tuo automaatti-ilmastointi, puhallusteho on tosiaan riittävä, mutta jos puhalluksen suuntaa jaloille, kasvoille, ja tulilasille yhtäaikaa, niin ei piisaa lämpöä riittävästi joka paikkaan, vetää tuulilasia huuruun ja jalat palelee.. Molemmissa sama homma. Onneks on toi lämmitettävä tuulilasi, ja tosiaan toi pahvikin maskin takana on auttanut siihen, että -25 riittää lämpöä nyt sisälläkin. Ongelmaahan ei oo millään -10 lämpötiloilla.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Tsekkasin tuon raitisilmasuodattimen kotelon taustan ja melkeinpä olisi kannattanut jättää tsekkaamatta. Tiiviste oli suhteellisen ehjä - mutta hajosi hiukan kotelon irroituksessa - eikä missään ollut sen suurempia muhjukasoja tms. Laitoin hiukan tiivistemassaa lisätiivisteeksi, kun tuo tiiviste tosiaan vähän hajosi, mutta enpä tiedä tuliko parempi vai huonompi kuin ennen... :x

Lämmityslaite tuntuu (?) tehokkaammalta uudella raikkarilla. Ostin sen halvimman puolalaisen (kokovalkoinen paperitiiviste), kun paikoillaan oli sellainen harmaa karvamalli. Lämmintä tulee etenkin kun puhallin on asennossa ylös tai tuulilasi. Edelleen jostain syystä asento tuulilasi + jalat tuottaa viileämpää ilmaa, vaikka lämmönsäädin oli tapissa plussassa.

Niin ja yksi uusi talviongelma muistui mieleen tankatessa, joten lisäsin sen tuonne itkuvirteeni. :D

Kaippa sitä vois harkita 4wd laitteeseen siirtymistä...
Focus MK2
Vastaa Viestiin