Akku(ko?) hyytyi?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
HoppaFoordi
Viestit: 18
Liittynyt: 23 Elo 2010 16:06

Akku(ko?) hyytyi?

Viesti Kirjoittaja HoppaFoordi »

Reilu kaksi vuotta vanha 1.8 TDCi Focus ja kaksi kertaa jättänyt käynnistymättä aamulla kun ei vaan jaksa pyörittää starttia. Eberiä käytetään paljon, mutta sitä ei ole käytetty niin, ettei akku ehtisi latautua vaan aina on ajettu n. tuplasti se, kauanko eberi on lämmittänyt.

Ensimmäisellä kerralla auto oli aamulla lämpiämässä ja eberi pöhisi vielä kun yritin startata, mutta akussa ei riittänyt potkua startin pyörittämiseen. Toisella kerralla eberi lämmitti eilen illalla kerran "turhaan" eli en lähtenytkään liikkeelle aiottuna aikana ja kun tänä aamuna yritin startata kylmänä ilman lämmitystä, niin ei jaksanut pyörittää starttia.

Kysymykseni oikeastaan kuuluukin, että voiko nykyauton akku oikeasti tulla tiensä päähän jo reilussa kahdessa vuodesssa (rekisteröity 8/2008)?
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Akku(ko?) hyytyi?

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Kyllä voi. Jopa alle kahden vuoden ikäisenä simahti omassa Mondeossa Motorcraft-alkuperäisakku, vaikka yleisesti ottaen Motorcraft-akut ovat mun kokemusten mukaan tosi laadukkaita ja pitkäikäisiä.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Akku(ko?) hyytyi?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Dieseleissä tuo lämmittäminen syö akkua aika hyvin, joten kyllä se elinikää laskee kun joutuu kovalle käytölle. Mullakin bensa-focuksessa kesti alkuperäisakku reilu 5 vuotta, mikä on mun mielestä vähän mutta uudet autot kaikkine elektroniikkoineen kuulemma syö akkuja toiseen tyyliin kuin vanhemmat autot, joissa kuormaa tulee paljon vähemmän.
Oli muuten 11,6V akussa pöföörttiä eikä pyörittänyt enää, veikkaan että sierra tms olis tolla vielä lähteny..?
HoppaFoordi
Viestit: 18
Liittynyt: 23 Elo 2010 16:06

Re: Akku(ko?) hyytyi?

Viesti Kirjoittaja HoppaFoordi »

Kiitos vastauksista, täytynee mennä suosiolla ostamaan uusi akku.

Itse asiassa kysyin akkua jo yhdestä liikkeestä, joka tarjosi 85 Ah:n Exide Premiumia asennettuna hintaan 189 euroa. Täytyy vielä kaivaa TM:n akkutestit esille ja katsoa mitä niissä sanotaan. Tuota Exide Premiumia ainakin valmistaja ja kauppiaat tuntuvat itse kehuvan, mutta mitenkähän on, onko oikeasti niin hyvä kuin väitetään. Koska tuossa autossa ei ole lohkolämppäriä eli eberi on ainoa lisälämmönlähde, niin laitetaan sitten samalla kunnon akku. Mikähän mahtaisi olla hinta/laatu- suhteeltaan "paras"?
yritäedes
Viestit: 2192
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Akku(ko?) hyytyi?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kysymykseesi tulikin jo vastaus, mutta silti:
- oletko tarkistanut latausjännitteen? (ettei tule sen uuden akun kanssa yllätystä...) Vai osaako
Mk2 Focus varoittaa liian alhaisesta latausjännitteestä, ei vain sen puuttumisesta; sitä en tiedä
-
HoppaFoordi kirjoitti:Eberiä käytetään paljon, mutta sitä ei ole käytetty niin, ettei akku ehtisi latautua vaan aina on ajettu n. tuplasti se, kauanko eberi on lämmittänyt.
Tuo on tärkeä pointti - mutta onko tuo todella "lataavaa" ajoa, kuten maantiellä, vai aamuruuhkassa seisomista kaikki sähkölaitteet toiminnassa?

- Exiden hinta/laatu suhdetta en osaa arvioida, mutta tuo 85 Ah kuulostaa hyvältä;
Exiden luettelo tarjoaa autoosi 75 Ah Premium akkua, joten tuossa tulee lisää pelivaraa 10 Ah.
- vertailun vuoksi Bosch-S5010 akku 85Ah 32x18x18cm maksaa 119.90 Euroa (tiskillä)
(mahtuuko muuten Focukseen tuo 320 mm pituus?)
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Jarkko_K
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Joulu 2010 20:00

Re: Akku(ko?) hyytyi?

Viesti Kirjoittaja Jarkko_K »

Noniin

Tänään hain mondeoon (2.0 TDCi) -09 uuden exide 80 Ah agm akun. On kuulemma hintansa väärti (200€...). No aika näyttää, mutta ainakin yleinen mielipide eri keskustelupalstoilla puhuu agm akun puolesta. Latausta agm ottaa kylmänä paremmin vastaan (tai ainakin se lataantuu täyteen asti, mitä normi akku ei kylmänä tee...) Meinaa vanha akku webaston jäljiltä ei lataantunut täyteen, vaikka olis ajellu puolipäivää ympäriinsä.
yritäedes
Viestit: 2192
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Akku(ko?) hyytyi?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kuulostaa aika hurjalta, että eberi ja webasto imevät uuden akun vaihtokuntoon 1-2
vuodessa. Mutta uskottava se on. Ja taitaa autonvalmistajien kannalta olla aika marginaalinen
autonkäyttäjäryhmä täällä peräpohjolassa, joiden auto seisoo/liikkuu koko talven kovassa
pakkasessa.
Eikö tuohon ole keksitty mitään ratkaisua, jos ulkopuolista virta-apua ei lasketa?
- eberille oma akku (hitaasti virtaa antava pienikokoinen)?
- joku rele/säädinsysteemi?
Tässähän olisi saumaa tekniselle innovaatiolle!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
ransitmeis
Viestit: 50
Liittynyt: 21 Elo 2010 18:04

Re: Akku(ko?) hyytyi?

Viesti Kirjoittaja ransitmeis »

ei hyvältä kuulosta kun akku sippaa alle kahdessa vuodessa. mutta sehän on nykypäivän diesel fordeille tuttua (bensamalleissa ei juuri virranvähyysongelmia ole ollut) syitä on useita suurimpana niistä kilpailu autonvalmistajien kesken ostavista asiakkaista ja teknologian kehittyminen (päästöt ja kulutus). eli alihankintakulut alas. tarkoittaa huonompaa laatua osissa mm. akuissa. tarkalla moottorinohjauksella saadaan päästöt ja kulutus ns. markkinatasolle, mutta se kostautuu jossain vaiheessa. laturi kyllä pyörii koko ajan kun moottori käy, mutta ei se vaan aina lataa. siitähän tulis kuormitusta moottorille ja sitte kulutus ja päästöt kasvais. ja kun autosta on kääntänyt virrat pois ja luulee virrankulutuksen loppuneen ni ei. modulit jutustelee mukavia vielä pitkän aikaa ja virrankulutus lasketaan amppeereissa. ei ihme jos ei aamulla jaksa käynnistyä.
HoppaFoordi
Viestit: 18
Liittynyt: 23 Elo 2010 16:06

Re: Akku(ko?) hyytyi?

Viesti Kirjoittaja HoppaFoordi »

yritäedes kirjoitti:Kysymykseesi tulikin jo vastaus, mutta silti:
- oletko tarkistanut latausjännitteen? (ettei tule sen uuden akun kanssa yllätystä...) Vai osaako
Mk2 Focus varoittaa liian alhaisesta latausjännitteestä, ei vain sen puuttumisesta; sitä en tiedä
En tiedä osaako varoittaa, mutta latausjännitteen tarkistin muutaman kerran ja aina oli n. 14.4V eli se puoli oli kunnossa.

Päädyin lopulta hakemaan Hessumobiilista 85 Ah:n Exide Premiumin, joka oli ulkomitoiltaan tasan samankokoinen kuin auton orkkisakku. Varsinaisesti lähdin hakemaan Tranen TM-testivoittajaa, mutta kun sitä ei ollut saatavilla sopivan kokoisena niin päädyin tuohon Exideen, joka sekin pärjäsi ihan kivasti testissa. Ainoastaan sen käynnistysjännitteessa oli toivomisen varaa, mutta se ei ole mulle ongelma, tuo kyllä hörähtää käyntiin hetkessä pienemmälläkin jännittellä.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Akku(ko?) hyytyi?

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Minulla oli aikoinaan WV Polo -86 1.3. Se auto söi mystisesti akkuja n. 2 vuoden välein ja minun
aikanani kerkesin ostamaan siihen 2 akkua. Edellinen omistaja oli maininnut ostaneensa siihen tehokkaamman laturin, joten epäilin sen lataavan hieman liikaa ampeereja vaikka jännite oli vielä ok mitattaessa. Muuta syytä en keksinyt siihen kuinka akut voivat kulua niin nopeasti, vaikkei autossa ollut juuri mitään suurempia sähkönkuluttajia (edes kunnon poppivehkeitä) vaan melko vakio versio varustukseltaan.

Tuli mieleeni, että olisiko entinen akku jotenkin kuivunut eli ei juurikaan akkunestettä? Jos kennot pääsevät edes osittain kuivumaan (esim. pari senttiä yläreunasta), niin kuulemma menee siltä osilta kennot käyttökelvottomiksi. Nestettä pitää olla siis reilusti koko ajan (kennot märkinä) tai muuten kennojen pinta jotenkin muuttuu eikä toimi enään kunnolla. Huoltovapaatkin akut saattavat kaivata nesteen lisäystä esim. 5 vuoden päästä...
Focus_2.0
Viestit: 739
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Akku(ko?) hyytyi?

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Nythän on lehdissä ollut kirjoittelua uusien autojen hyytymisistä kovemmilla talvikeleillä. Eräässä jutussa Autoliiton mies puheli, että jopa vm. 2010 autoja jäänyt pihaan kun eivät ole käynnistyneet. Jutussa viitattiin uusien autojen suureen sähkönkulutukseen kaikkine sähkölämmittimineen ja puhaltimineen. Ajetaan lyhyttä matkaa kaupungissa ja Eberi huutaa reilun puoli tuntia ennen lähtöä. Vaikka nyrkkisääntö on, että pitää ajaa yhtä pitkään kun eber päällä niin kovemmilla pakkasilla tämä ei riitä. Akun latautuminen -25 pakkasessa huomattavasti hitaampaa kuin esim. -10 pakkasilla. Melkein kovemmilla keleillä autolla pitäisi ajaa kaksinkertainen aika lämmitysaikaan verrattuna tai ladata akkua aina välillä ulkoisella laturilla. Mikäli akku on aina vajaa niin kyllä se kuluu nopeasti rasituksessa.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
mondeur-05

Re: Akku(ko?) hyytyi?

Viesti Kirjoittaja mondeur-05 »

Tiisseli mondeossa samaa vikaa. Vebasto pyörii noin 15min.Kävin akku testerissä ja huomattiin alkuperäisessä plus puolen kengässä hapetus/kontakti vajaus. Ajon jälkeen tulikuuma.EI LATAUS TAINNU AKKUUN ASTI MENNÄ KUN LÄMPENI NIIN.Vanha kenkä kaatsikalle ja uutta tilalle. Tarvittavat liittimet johtojen päihin TINAAMALLA ja taas toimii.
alpo666
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Helmi 2011 16:39

Re: Akku(ko?) hyytyi?

Viesti Kirjoittaja alpo666 »

Mulla Focus -09 1,6tdci,sama vika akku tyhjenee itekseen jos seisoo pihassa vaikka vkolopun ja maanantaina ei sitten pääsekkään töihin kun auto ei starttaa ja akku on vaihdettu 1209.Aloin selvitellä vikoja ja ensin jätin tietenkin eberin käytön pois joka ei auttanut asiaa,tarkistin laturin josta tulee 14,6v joten se toimii,kaiken apukäynnistelyjen jälkeen meni sitten ehjä akkukin vaihtoon...kävin tutulla mittauttaa vuotovirran ammattilaitteella ja tulokset:ekat oisko 15min auton lukkoon laittamisen jälkeen oli vuotovirta n.0,950A kun ajotietokoneen näyttö sammui sen 15min jälkeen(mikä on myös typerää että ajotietokoneen valot on päällä niin kauan,mikäköhän syynä tähän???)tippui vuoto siihen 0,229 mikä on nykyautolle suht normaalia,mutta huomattiimpas siinä samalla että jostain kumman syystä ilman että mihinkään olisi koskettu syttyi ajotietokoneen näyttö itekseen päälle hetken päästä ja vuotovirta nousi 0,389!!!Epäilenpä vahvasti että tässä syy ainakin siihen miks mun fordi tekee tälläista,mulla ei tätä akku ongelmaa ole lämpimillä ilmoilla ainoastaan nyt kun on ollut nää paukkupakkaset...Oisko muilla samoja kokemuksia???
Vastaa Viestiin