S-Max 2.0 - voimansiirto helisee/rutisee kiihdytettäessä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Obelix
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Huhti 2006 08:42
Paikkakunta: Oulu

S-Max 2.0 - voimansiirto helisee/rutisee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Obelix »

Lopulta päädyin kysymään asiaa täältä tietäjiltä, kun paikallinen merkkihuolto ei saanut voimansiirrosta kuuluvia rutinoita/kilkatusta poistettua.
Hankin auton n. kuukausi sitten ja nyt on mittarissa 49tkm.
Onneksi autossa on vaihtoautotakuu ja tämä(kin) vika menee sinne.

Ongelman kuvaus:
- Voimansiirrosta alkaa kuulumaan kiihdytettäessä 2500 kiekan kohdalla samanlaista rutinaa ja helinää, kuin jokin vaihteiston hammasratas tai vastaava olisi löysällä.
- Rutinat jatkuvat aina 3500 kierrokseen asti, kunnes loppuvat.
- Tyhjäkäynnillä konetta pyöritetttäessä ja tasakaasulla ajettaessa ei kuulu mitään ääniä.
- Rutina/helinä kuuluu siis vain konetta vedätettäessä ja tietyllä kierrosalueella kiihdytettäessä.
Alueella missä koneen vääntö on korkeimmillaan?

Tehdyt toimenpiteet:
- Kuuntelivat koneen toimintaa merkkihuollossa mikrofonisysteemeillä ja ovat paikallistaneet sen vaihdelaatikko-kytkin-voimansiirtoalueelle.
- Laatikko on avattu tällä viikolla ja vaihtoivat sinne vauhtipyörän (ja kehtasivat sanoa, että nyt on taas kaikki kunnosa).
- Tänään taas normaalisti kiihdytellessä, alkoi samat äänet kuulumaan.
- Vauhtipyörän vaihtamisem jälkeen koneen ravistelu 2500 kierroksen kohdalla on kyllä laantunut ja myös tyhjäkäynnillä ei enää nyki silloin tällöin.

Omat huomiot:
- Ylämäissä rutinat vain pahenevat, varsinkin jos perässä on kärry ja painoa.
- 1- ja 2-vaihteella kiihdytettäessä ei sivuääniä ko. kierrosalueella esiinny.
- Isommilla vaihteilla kiihdytettäessä äänet saadaan todella helposti esiin.
Käyttääkö voimansiirto vaihteilla 3-5 jotain eri hammasrattaita kuin vaihteilla 1-2?
Ford S-Max 2.0 Trend -06
Renault Clio 1.4i -00
Obelix
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Huhti 2006 08:42
Paikkakunta: Oulu

Re: S-Max 2.0 - voimansiirto helisee/rutisee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Obelix »

Tähän löytyi lopulta vastaus, onneksi itse ei tarvinnut maksaa rumbasta mitään.
Autosta ehdittiin avata jakopää ja säätää se uudelleen ja samalla vaihdettiin nakutusanturikin.

Lopulta asia selvisi parissa tunnissa, kun vein auton toisella Ford-korjaamolle.
Imusarjassa oli kaksi letkua ristissä, joiden takia kone ei saanut ilmaa normaalisti, mikä taas vaikutti sytytykseen. Tämän takia kone kalisi ja rutisi, kuten pitempikestoinen nakutus.

Onneksi vielä löytyy niitä, jotka osaavat kuunnella autoa ja tietävät jotain, eivätkä vain arvaile ja tee hätiköityä päätöksiä.
Kiitokset vian selvittämisestä Alasintien Viescarille.
Ford S-Max 2.0 Trend -06
Renault Clio 1.4i -00
Vastaa Viestiin