Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Eli auto on -76 2.0 ohc taunus, ja ongelman on että vaihteet ei meinaa mennää silmään. Välillä menee niin kevyesti ja välillä taas ei meinaa mennä ollenkaan. Tänään kävi niin että pakkia laitoin silmään ja rutisi niin p*rkeleesti, ja ku meni silmään niin lähti samantien liikkeelle vaikka kytkin oli pohjassa. Eikä sitten meinannu mennä vappaalle enää millään ennenku sammutti auton. Huomasin myös että kun on vähän aikaa ajanu ja pysähtyy niin menee pakki oikeen nätisti silmään eikä rutise, mutta kun antaa vaan käydä hetken niin sitten taas rutisee. Aiemminki ollu semmosta ongelmaa että liikenne valoista lähtiessä ykkönen pitää aika voimalla laittaa päälle. Muuten pelaa ihan hienosti. Onko mahdollista että kytkinlevyt on niin kuluneet että eivät pidä muutaku sillonku ne on lämpimänä? Pitää huomenna kiristää kytkin vaijeria, jos helpottas.
Levyjähän siellä ei ole kuin yksi ja tässä ei ole kyllä nyt kyse siitä että kytkin luistaisi vaan se kytkin ei irrota jos vaihteet ei tahdo mennä paikallaan päällä ja auto pyrkii liikkeelle vaikka kytkin olisikkin pohjassa. Kytkin vaijeri voi olla venynyt ja ei siksi enää vedä kytkintä täysin irti eli vaijeria voi yrittää kiristää, mutta ei liian tiukalla ettei vaijeri vedä kytkintä koko ajan vähän irti ja kuluta kytkintä ja ennenkaikkea painelaakeria. Toinen voi olla likainen kytkin akseli jolloin levy jummittaa akselilla eikä kytkin irroita, tuohon ei auta kuin laatikko irti ja akselin putsaus. Silmälaakeri voi myös olla loppu jolloin se jumittaa ja pyörittää kytkinakselia mukana. Tuo silmälaakeri löytyy kampiakselin takapäästä ja kytkin akseli menee sen sisään eli tuonkin vaihto vaatii laatikon irroituksen. Luulisi kyllä ettei tuo jumittava silmälaakeri saa autoa liikkumaan, mutta voi kyllä aiheuttaa tuon vaihteiden takkuamisen. Taunuksessa ei varmaan ole automaattista kytkinvaijerin säätöä joka sierroista löytyy ja voi niissä aiheuttaa kytkimen irrottamattomuuden. Joka tapauksessa jos se ei kummene tuolla vaijerin kiristyksellä ja joudut irrottaamaan laatikon kannattaa saman tien vaihtaa sinne se koko kytkin eli levy, asetelma ja painelaakeri sekä se silmälaakeri.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
No painelaakeri uusittiin laatikon vaihdon yhteydessä alle 1000km sitten. Joo pitää kiriä tuota vaijeria jos helpottas. Onko nuo fordin laatikot jotenki heikkoja vai onko mulla sattunu vaan paska kohalle: Kävin taunuksen hakemassa etelästä, ja 300km kotoa hajos laatikko. Kakkonen ja vitonen piti melkosta meteliä, ei kestäny viimesen pamahuksen jälkeen edes kytkintä nostaa vapaa päällä ku alko rohiseen. Kaikki vaihteet meni kummiski silmään ja ajamalla meni traileriin. Myyjä lähetti mulle toisen alle 250k km ajetun laatikon ja siinä nyt alkanu vaimeasti "raksuttamaan" 2 ja 4.
Eli auto on -76 2.0 ohc taunus, ja ongelman on että vaihteet ei meinaa mennää silmään. Välillä menee niin kevyesti ja välillä taas ei meinaa mennä ollenkaan. Tänään kävi niin että pakkia laitoin silmään ja rutisi niin p*rkeleesti, ja ku meni silmään niin lähti samantien liikkeelle vaikka kytkin oli pohjassa. Eikä sitten meinannu mennä vappaalle enää millään ennenku sammutti auton. Huomasin myös että kun on vähän aikaa ajanu ja pysähtyy niin menee pakki oikeen nätisti silmään eikä rutise, mutta kun antaa vaan käydä hetken niin sitten taas rutisee. Aiemminki ollu semmosta ongelmaa että liikenne valoista lähtiessä ykkönen pitää aika voimalla laittaa päälle. Muuten pelaa ihan hienosti. Onko mahdollista että kytkinlevyt on niin kuluneet että eivät pidä muutaku sillonku ne on lämpimänä? Pitää huomenna kiristää kytkin vaijeria, jos helpottas.
Vieläkö "tilanne" päällä?
Oletettavasti vauhtipyörässä oleva silmälaakeri on korkannut.
Itsellä kävi samoin, tosin autona Dokki Sierra.
Joo ei tuota oo vielä kerenny purkamaan. Mites se vauhtipyörän laakeri vaikuttaa kytkimee? Tuo tosiaan piti aiemmin vaimeata "ulinaa", mutta se on nyt loppunu Itellä ei oo oikeen näistä auton moottoreista kokemusta, olin viimeksi tosin apuna ku laatikko vaihettiin samaan vehkeeseen. Voiko siis olla mahollista ettei tarvikkaan kytkintä vaihtaa?
Kytkinakseli on laakeroitu sillä silmälaakerilla kampiakseliin. Jos se on jumis niin vaihdelaatikko pyörii sen jumittuneen silmälaakerin kautta kokoajan riippumatta siitä irrottaako kytkin vai ei.