ABS:n ohittaminen Focuksessa
ABS:n ohittaminen Focuksessa
Kuka on selvittänyt miten Focuksesta (vm 2002) saa helpoimmin kytkettyä ABS-järjestelmän tilapäisesti pois päältä. Onnistuuko se yksinkertaisesti poistamalla ABS-moduulin sulake vai seuraako siitä jotakin ongelmia jälkeenpäin kun vikakoodihistoriaa luetaan.
Re: ABS:n ohittaminen Focuksessa
Äkiäkseltään voisi veikata että lähes kaikki aiheuttaa vikakoodin jos kikkailemalla sen abs:n pois päältä ottaa.
Ainut mikä tulee mieleen että koko boxin irroittaa niin se saattaisi onnistua.
Ainut mikä tulee mieleen että koko boxin irroittaa niin se saattaisi onnistua.
gti golo palloilija
Re: ABS:n ohittaminen Focuksessa
Ainakin BMW 325:ssa ABS otetaan pois käytöstä sulake irrottamalla, kun autoa tehdään rallikäyttöön, joten luulisi että muissakin onnistuu samalla tavalla.
ABS täytyy käyttöautossa saada pois päältä niin, että sen saa helposti takaisin toimintaan heti, kun ei ole tarkoitus ajaa mutkatietä lujaa koska Ilman ABS:ää auto on tieliikenteessä laiton.
ABS täytyy käyttöautossa saada pois päältä niin, että sen saa helposti takaisin toimintaan heti, kun ei ole tarkoitus ajaa mutkatietä lujaa koska Ilman ABS:ää auto on tieliikenteessä laiton.
Re: ABS:n ohittaminen Focuksessa
ihan villi arvaus mut mahtaisko saada abs anturin piuhan irti ottamalla? edellisessä autossa kun oli anturissa häikkää niin se pudotti absit kokonaan pois.. Eiks yleensä näin käy jos anturi on pökäleenä tai piuha poikki? Mahtaako focuksessa olla tuo anturin piuha silleen helpolla irroitettavissa, ei nyt millään muista... 

Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: ABS:n ohittaminen Focuksessa
anturin johto irti niin ei toimi ABS. Veikkaisin että ABS pumpun töpselin irrottaminen tekee saman. Ekana kokeilisin ABS sulaketta.
Re: ABS:n ohittaminen Focuksessa
No ainakin minun testien perusteella ABS-sulakkeen irrottaminen toimii, ja ei jää vikatilaa päälle, kun sulakkeen sit laitaa takas. Ja autona mk1 Fiikus.... 8)
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: ABS:n ohittaminen Focuksessa
Kertokaahan tyhmälle mitä aitoa hyötyä tuosta "ABS pois päältä" on tavalliselle jannulle jos ei kuitenkaan rallia aja?
Kun sulakkeen poistaa, niin jääkö kuitenkin mittaristoon ABS merkkivalo palamaan?
Kun sulakkeen poistaa, niin jääkö kuitenkin mittaristoon ABS merkkivalo palamaan?
Re: ABS:n ohittaminen Focuksessa
No ajetaanhan sitä kadullakin sivuluisussa..?ReiluReiska kirjoitti:Kertokaahan tyhmälle mitä aitoa hyötyä tuosta "ABS pois päältä" on tavalliselle jannulle jos ei kuitenkaan rallia aja?
Kun sulakkeen poistaa, niin jääkö kuitenkin mittaristoon ABS merkkivalo palamaan?

Tosiaan, ABS-jarrujen ongelma on siinä että ne vievät aina autoa sinne, minne pyörät osoittaa, kun tavallisilla jarruilla mennään sinne minne autoon kohdistuva voima "osoittaa". Miksi tämä on sitten ongelma? Selitetään; kun ajat mutkaan sivuluisussa nokka osoittaa tällöin sisäkurvin penkkaan, mutta entä jos pitää jarruttaa, niin lukkiutuvilla jarruilla auto jatkaa liukumista tien suunnassa, ja pysähtyy lopulta tielle, vastaavasti ABS:llä mennän nokan osoittamaan suuntaan, eli edellä kuvaillussa tilanteessa siihen sisäkurvin penkkaan.
Toisinaan ABS tekee jarrutuksista hankalampaa myös siksi, että perä lähtee alta kurveissa (painon siirtymä), siinä missä normijarrut aiheuttaisvat vain puskemista.
Makuasia, riippuen ajotyylistä, selitinkö tarpeeksi epäselvästi?

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: ABS:n ohittaminen Focuksessa
En vaan malta olla kommentoimatta: jos edellä kuvattu olisi totta, ei ABS:llä varustettu auto suistuisi koskaan liian kovan vauhdin seurauksena ojaan.duckworth kirjoitti: Tosiaan, ABS-jarrujen ongelma on siinä että ne vievät aina autoa sinne, minne pyörät osoittaa, kun tavallisilla jarruilla mennään sinne minne autoon kohdistuva voima "osoittaa".

Tätäkin vähän ihmettelen. Ymmärrän taas, että olet vertaamassa niska-hartia-lukkoa ja abseja toisiinsa, mutta jos oletetaan, että ilman abseja jarrutetaan samalla lailla pyörät juuri ja juuri pyörien, kuin abseillakin, niin auto käyttäytyy tasan samalla tavalla. Yliohjaa tai aliohjaa, tämä riippuu erittäin suuresti auton alustageometriasta, renkaista ja jarrubalanssista.duckworth kirjoitti:Toisinaan ABS tekee jarrutuksista hankalampaa myös siksi, että perä lähtee alta kurveissa (painon siirtymä), siinä missä normijarrut aiheuttaisvat vain puskemista.
Olet kyllä oikeassa siinä, että lukkiutuvilla jarruilla voidaan provosoida auton käyttäytymistä tavalla, mihin abseilla ei pysty.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: ABS:n ohittaminen Focuksessa
Tarkennan mitä ajoin takaa, kun kurvi kääntyy vasemmalle, ja auto yliohjaa, perä heittää oikealle ja nokka osoittaa vielä enemmän vasemmalle (sisäkurviin), ja tällöin edessä on karrikoiden kaksi vaihtoehtoa kun auto halutaan pysäyttää kesken luiston:JyriN kirjoitti: En vaan malta olla kommentoimatta: jos edellä kuvattu olisi totta, ei ABS:llä varustettu auto suistuisi koskaan liian kovan vauhdin seurauksena ojaan.![]()
Lukkiutuva, jarrutus täysillä:
Auto liukuu suuntaan jonne voima vie, eli tien suuntaan, edellyttäen tietty ettei vauhtia ole niin paljon, että liutaan ulompaan penkkaan/ojaan. Tämä johtuu juuri siitä kun pito saadaan pois pyöriltä, minkä ABS toisi takaisin, ja hetken raklatuksen päätteeksi auto pysähtyisi mutta sisempään ojaan.
ABS jarrutus täysillä:
Pito etupyöriltä ei katoa, vaan auto jatkaa menemistään nokan suuntaan, joten ainoa keino on suoristaa auto tien suuntaan ennen jarrutusta, ja pysäyttää auto siten, ei "kesken" sivuluisun.
Molemmat tilanteet ovat esimerkkejä siis siitä kun auto halutaan pysäyttää sivuluisusta, jos vaikka joku tulee äkkiä risteyksestä eteen tms.
Tiedän kyllä että tavallisia jarruja voi polkea lukittamatta niitä, mutta lukitsemisellakin on omat etunsa jotka äsken tein selväksi. Tulee ajeltua vuoroin ABS- takavetoa (Omega) ja ei-ABS-takavetoa (Sierra), joten hatusta en näitä asioita temmo.
_EDIT_ Sitä en väittänyt, ettei auto suistuisi ulompaan laitaan ABS:lla koskaan, tietnekin suistuu kun on tarpeeksi kova vauhti, sekä pitkittäinen että sivuttaispito häviää.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER