Focus 06 moottorin lämpötila
Focus 06 moottorin lämpötila
Tarvitseeko 06 Focukseen laittaa mitään jäähdyttimen eteen maskiksi että moottori pysyy tarpeeksi lämpimänä kun on pakkasta? Olen kuullut kaikenlaisia tarinoita eri automerkeistä että öljyt tulee pihalle uusistakin autoista, löytyykö tämä ominaisuus myös Fordissa?
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
no se riippuu aivan täysin siitä että onko sulla bensa vai diisseli focus!! ku diisselit ei tahdo lämmetä mutta bensat kyllä. ja siinäki pahvin laittamises on semmonen jippo että ku ilmat lämpenee eli menee lähelle nollaa ni se tarttis taas käydä se pahvi sieltä nyppäämäs pois ja taas laittamas takasin ku kylmenee.....
edit. se pahvin laitto maskiksi yleensä meinaa sitä että kun siellä sisällä ei tahdo tarjeta.....kaikesta vähemmällä pääsee ku ei laita sinne nokalle yhtään mitään.
edit. se pahvin laitto maskiksi yleensä meinaa sitä että kun siellä sisällä ei tahdo tarjeta.....kaikesta vähemmällä pääsee ku ei laita sinne nokalle yhtään mitään.
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
älä peitä koko syyläriä. Aluksi vaikka kolmasosa tai korkeintaan puolet.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
Ei se 1.6 TI-VCT bensa ainakaan lämpene yhtään mihinkään talvella, aiheesta on joka talvi käyty keskustelua ja niin se vaan on. Jos on 10 raatia pakkasta niin ainakaan mun ~10km työmatkalla ei muistaakseni viisari edes irtoa alimmalta viivalta, ja sellasia ne muillakin on.
Täyden lämpötilan saavuttamiseksi em. olosuhteissa saa tahkoa hyvin pitkään ja hartaasti.
Täyden lämpötilan saavuttamiseksi em. olosuhteissa saa tahkoa hyvin pitkään ja hartaasti.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
Itsellä -06 1,6 focus. Ei nouse lämmöt kunnolla vaikka 2h lohkossa ja ~30 km sekalaista ajoa kaupungissa, vaikka pakkasta vähän yli -10. Kai se on focuksen ominaisuus.
"Trying is first step towards failure" Homer J. Simpson
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
Oma 1.6 perusbensa ei ole myöskään mikään kovin herkkä lämpeämään, näillä noin -5 asteen keleillä roikasta startattuna ehtii 5km työmatkalla taajamassa lämpömittarin neula nousemaan pari milliä, lämmintä kyllä saa hyttiin jonkun verran. Normilämmöt siinä puolivälissä mittaria vaatiikin sitten pidempää ajoa.
Epäilin jo termarivikaa, mutta kun lämmöt käyttäytyy kuitenkin loogisesti (eli lämpiää ja mittari ei heitä välillä kylmälle/kuumalle kun pysähtyy) ja tämän ketjun luettuani joutunee toteamaan, että se onkin vain ominaisuus.
Epäilin jo termarivikaa, mutta kun lämmöt käyttäytyy kuitenkin loogisesti (eli lämpiää ja mittari ei heitä välillä kylmälle/kuumalle kun pysähtyy) ja tämän ketjun luettuani joutunee toteamaan, että se onkin vain ominaisuus.
Kuga PHEV
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
Ominaisuus tuo taitaa olla. Itellä mk2 05 focus 1,6 bensakoneella ja ei lämpene kovemmilla pakkasilla kuin vasta pidemmällä matkalla, ja silloinkaan ei kestä säätää kabiinin lämpöjä täysille. Kaupunkiajossa turha edes yrittää saada lämpömittarin viisaria nousemaan paria milliä enempää. Muutaman asteen pakkasilla vielä toimii niinkuin kesälläkin, mutta alle -10 asteen lämpötilat aiheuttaa jo sen että pahvia tekis mieli laittaa keulalle.
Moottorin esilämmityksellä en ole huomannut olevan vaikutusta asiaan. (Kotona lämmityksessä, töissä ei) Mun autossa ei ole perinteistä kunnon lohkolämppäriä, vaan semmonen surkea säteilylämmitin öljypohjassa. Vaimon datsunissa* (*datsun=kaikki japsit) sulaa lumet konepelliltä kun lohkolämppäri on päällä, mun focuksessa ei.
Moottorin esilämmityksellä en ole huomannut olevan vaikutusta asiaan. (Kotona lämmityksessä, töissä ei) Mun autossa ei ole perinteistä kunnon lohkolämppäriä, vaan semmonen surkea säteilylämmitin öljypohjassa. Vaimon datsunissa* (*datsun=kaikki japsit) sulaa lumet konepelliltä kun lohkolämppäri on päällä, mun focuksessa ei.
Focus 2006 1.6 Trend Wagon
Transit 2008 2.2 tdci
Transit 2008 2.2 tdci
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
Oma -07 TI-VCT lämpenee kyllä tosi nopeasti, vajaa 5 kilsaa kun ajaa kotipihasta lähdettäessä 80km/h, ja on vielä näillä (-25) pakkasilla lämmöt nousseet ihan normiin...Krisse kirjoitti:Ei se 1.6 TI-VCT bensa ainakaan lämpene yhtään mihinkään talvella, aiheesta on joka talvi käyty keskustelua ja niin se vaan on. Jos on 10 raatia pakkasta niin ainakaan mun ~10km työmatkalla ei muistaakseni viisari edes irtoa alimmalta viivalta, ja sellasia ne muillakin on.
Täyden lämpötilan saavuttamiseksi em. olosuhteissa saa tahkoa hyvin pitkään ja hartaasti.
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
Sierra cosworth -91
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
Moi!
Itellä kans toi 1,6 Ti-VCT -06 ja lämpii aika hitaasti kaupungissa. Wahlerilta sais 98 asteista termaria, onko kukaan kokeillu? (www.varaosat24.com) Vai onko toi liikaa toi 98 C?? Orkkistermari Fordilla 100 euroa. Ja mulla lämpömittari jää noin neulan paksuuden verran puolivälistä... Tietysti jos tämä on kerta ominaisuus, niin ei maksane vaivaa toi termarin vaihto. Itellä eka talvee toi auto, niin kaikki uutta...
Itellä kans toi 1,6 Ti-VCT -06 ja lämpii aika hitaasti kaupungissa. Wahlerilta sais 98 asteista termaria, onko kukaan kokeillu? (www.varaosat24.com) Vai onko toi liikaa toi 98 C?? Orkkistermari Fordilla 100 euroa. Ja mulla lämpömittari jää noin neulan paksuuden verran puolivälistä... Tietysti jos tämä on kerta ominaisuus, niin ei maksane vaivaa toi termarin vaihto. Itellä eka talvee toi auto, niin kaikki uutta...
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
Oon kehittäny uuden teorian tähän asiaan. Onko teillä hitaasti lämpiävillä sitä konehuoneen alustamuovia?
Kun mulle kävi 1 talvi sellainen pikku källi että unohdin pysäköineeni kannon eteen ja kun sitten lähdin liikenteeseen niin särkihän siinä meni syylärit ja muut ja auto joutui korjaamolle. Muistan että sen jälkeen ensimmäisen kerran kiinnitin huomiota tuohon huonoon lämpenevyyteen. Tuosta meni sitten pari vuotta kun seuraavan kerran kurkistin auton alle, ja panin jämistä merkille että siellähän on ollut joku pohjamuovi joskus mutta eipä ole enää. Liekö unohtunut tuossa remontissa ja nyt tuuli tuivertaa konehuoneessa siihen malliin että ei lämpiä?
Kun mulle kävi 1 talvi sellainen pikku källi että unohdin pysäköineeni kannon eteen ja kun sitten lähdin liikenteeseen niin särkihän siinä meni syylärit ja muut ja auto joutui korjaamolle. Muistan että sen jälkeen ensimmäisen kerran kiinnitin huomiota tuohon huonoon lämpenevyyteen. Tuosta meni sitten pari vuotta kun seuraavan kerran kurkistin auton alle, ja panin jämistä merkille että siellähän on ollut joku pohjamuovi joskus mutta eipä ole enää. Liekö unohtunut tuossa remontissa ja nyt tuuli tuivertaa konehuoneessa siihen malliin että ei lämpiä?
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
No niin, kyselin asiaa Fordilta ja sanoivat että termari on sähköohjattu eli voikohan se edes mennä rikki perinteisen termarin tapaan?? Tuo pohjamuovi varmaankin vaikuttaa asiaan, mutta ei varmaankaan kaupunkinopeuksissa hirveästi, koska kaupungissahan tuo auto ei juurikaan lämpiä...
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
sähköohjattu termostaatti tarkoittaa että termostaatti aukeaa laajenevan vahan avulla, lämpövastuksella avitettuna, eli termarin avautumista voi säätää tarkemmin... Samalla tavalla voivat vanhemmiten alkaa vuotaa tai jumitella, myös termostaatin kiinnipainava jousi voi ajanmittaan verttyä eli saattaa aueta enemmän / aikaisemmin kun kuuluu.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
Jos jää noin vähän siitä normaalista niin laita pahvia vaikka syylarin eteen ennemmin, kun lähet isompaa tekemään.Tuomo kirjoitti:Moi!
Itellä kans toi 1,6 Ti-VCT -06 ja lämpii aika hitaasti kaupungissa. Wahlerilta sais 98 asteista termaria, onko kukaan kokeillu? (http://www.varaosat24.com) Vai onko toi liikaa toi 98 C?? Orkkistermari Fordilla 100 euroa. Ja mulla lämpömittari jää noin neulan paksuuden verran puolivälistä... Tietysti jos tämä on kerta ominaisuus, niin ei maksane vaivaa toi termarin vaihto. Itellä eka talvee toi auto, niin kaikki uutta...
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Fiesta Mk3 '89
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
Hyvä että kumminkin käytät sitä lämmitintä. Sehän on selvää, että tuollainen ei jaksa lämmittää sitä kannessa ja lohkossa olevaa nesteen määrää. Kumminkin tällä haetaa sitä, että käynnistyksessä öljy on jo valmiiksi lämmintä ja kuluminen vähäisempää. Kaikki zetakoneet- ja etenkin vanhemmat vaativat öljyn saavuttavan oikean lämpötilan tai moottorinen kuluminen kasvaa huomattavasti.joutilas kirjoitti: Moottorin esilämmityksellä en ole huomannut olevan vaikutusta asiaan. (Kotona lämmityksessä, töissä ei) Mun autossa ei ole perinteistä kunnon lohkolämppäriä, vaan semmonen surkea säteilylämmitin öljypohjassa. Vaimon datsunissa* (*datsun=kaikki japsit) sulaa lumet konepelliltä kun lohkolämppäri on päällä, mun focuksessa ei.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Fiesta Mk3 '89
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 18 Heinä 2006 18:55
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
Pystyykö millään tavalla 1.6B TI-VCT koneen termaria säätämään?
Varsinkin yli 10 asteen pakkasella puhaltimen asennoilla 3 tai 4 alkaa lämpömittari laskemaan kuin lehmän häntä.
Aivan kuin ei olisi aiemmin näin huonosti ja hitaasti lämmöt nousseet...
Mittariston diagnostiikkatilan mukaan moottori lämpeäisi kuitenkin normaalisti, näyttää koneen lämmöiksi 114 astetta moottoritiellä ajettaessa. Diagnostiikkatilassa näkee myös lämpömittarin näyttämän heksanumeroina. Heksaluvut alkavat nekin laskemaan heti kun laittaa puhallinta isommalle, että ei kai se pelkkä mittari sitten näytä väärin.
Varsinkin yli 10 asteen pakkasella puhaltimen asennoilla 3 tai 4 alkaa lämpömittari laskemaan kuin lehmän häntä.
Aivan kuin ei olisi aiemmin näin huonosti ja hitaasti lämmöt nousseet...
Mittariston diagnostiikkatilan mukaan moottori lämpeäisi kuitenkin normaalisti, näyttää koneen lämmöiksi 114 astetta moottoritiellä ajettaessa. Diagnostiikkatilassa näkee myös lämpömittarin näyttämän heksanumeroina. Heksaluvut alkavat nekin laskemaan heti kun laittaa puhallinta isommalle, että ei kai se pelkkä mittari sitten näytä väärin.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 18 Heinä 2006 18:55
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
Joo-o, pakkohan termarin olla paskana. Muistelen viime talvena lämpöjen nousseen normaaliin muutamien kilometrien matkalla.. Nyt jos lämmöt saa motarilla edes lähelle normaalia, niin hiljennettäessä 60km/h alueelle lämmöt laskevat alarajaan
Näyttää taas Fordi hyviä puoliaan prkl.
Edit. mitäs ihmettä, jos kirjoittaa p_askana ilman alaviivaa, niin foorumi muokkaa sen pökäleeksi

Näyttää taas Fordi hyviä puoliaan prkl.
Edit. mitäs ihmettä, jos kirjoittaa p_askana ilman alaviivaa, niin foorumi muokkaa sen pökäleeksi

Re: Focus 06 moottorin lämpötila
On se perseestä.focculingus kirjoitti: Edit. mitäs ihmettä, jos kirjoittaa p_askana ilman alaviivaa, niin foorumi muokkaa sen pökäleeksi
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 18 Heinä 2006 18:55
Re: Focus 06 moottorin lämpötila
Termari oli rikki. Uusi marmoritiskiltä 244€...
Nyt -5C pikkupakkasella lämmöt nousee parkissakin n. 70 asteeseen lämppäri täysillä.
Nyt -5C pikkupakkasella lämmöt nousee parkissakin n. 70 asteeseen lämppäri täysillä.