Etuvetoisten vaihteet
Etuvetoisten vaihteet
Onko mitää konstia millä vanhempien etuveto foorttien keppi tuntumaa vois parantaa? Kyseessä -81-> fiesta 4v bc laatikolla.
Oon kyllä siihen tottunu että keppi pitää vaan hieroa sinne pakin ja 3:sen väliin, kun haluaa 1:sen päälle, mutta tässä fiestassa tuo keppi alkaa olla niin hervoton, että menee kokeneemmallakin välillä pakki päälle ykkösen sijasta, eikä kakkostakaa tahdo aina heti löytää.
Arvelluttaa aina vähä lähteä risteyksistä, takana tulevatki varmaan ihmettelee, että miksi ton fiestan pakkivalo vilkkuu
Oon kyllä siihen tottunu että keppi pitää vaan hieroa sinne pakin ja 3:sen väliin, kun haluaa 1:sen päälle, mutta tässä fiestassa tuo keppi alkaa olla niin hervoton, että menee kokeneemmallakin välillä pakki päälle ykkösen sijasta, eikä kakkostakaa tahdo aina heti löytää.
Arvelluttaa aina vähä lähteä risteyksistä, takana tulevatki varmaan ihmettelee, että miksi ton fiestan pakkivalo vilkkuu
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Etuvetoisten vaihteet
uusi kepin nivelet ja muut liikkuvat ja kuluvat osat vivustosta...
Re: Etuvetoisten vaihteet
Onko näissä kepin nivel uusittavissa? Ainakin Mk4 escortissa pitää käytännössä vaihtaa koko keppi (ja yleensä se vaihtuu luonnollisesti Ford Puman vivustoon ).fordsoni kirjoitti:uusi kepin nivelet ja muut liikkuvat ja kuluvat osat vivustosta...
Re: Etuvetoisten vaihteet
Samanlaisia huhuja oon kans kuullu että varaosia ei oikein saisi... en oo kyllä käyny kysymässäkään.
Onko kukaan tutkinu että mikä sielä menee väljäksi/vaikuttaa eniten?
Onko kukaan tutkinu että mikä sielä menee väljäksi/vaikuttaa eniten?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Etuvetoisten vaihteet
Escortti kokemusten perusteella ja olettaen, että se fiestan keppi on tälläinen niin osan 1 "pallon" kohdasta ainakin on väljää, kuluu joko tuo itse keppi tai mahdollisesti osa 20? Motonet tarjoaa ainakin escorttiin kyllä noi keskitysjouset ja ohjurit (osat 14, 15 ja 16). Myös noi holkit (osa 6) voi tietenkin olla finaalissa. Onhan tuossa noita mahdollisuuksia , onnea lottoon.emax kirjoitti:Samanlaisia huhuja oon kans kuullu että varaosia ei oikein saisi... en oo kyllä käyny kysymässäkään.
Onko kukaan tutkinu että mikä sielä menee väljäksi/vaikuttaa eniten?
Re: Etuvetoisten vaihteet
Oon käsittäny että -80-> on sama kuin escortti. Vanhemmat vähän erilaisia. Pitää palata asiaan kun laitan ton "seisontaan". Kiitos vastauksista.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Etuvetoisten vaihteet
No totahan vois korjata/auttaa säätämällä kepin ja laatikon 'liitosta'. Se on aika pirun tarkkaa että saa vaihteet pelaamaan sujuvasti, mutta tota hieromalla oon saanu kyllä kaikista pelaamaan ihan hyvin.emax kirjoitti:että menee kokeneemmallakin välillä pakki päälle ykkösen sijasta, eikä kakkostakaa tahdo aina heti löytää.
Kukaan ei kyllä jätä liikennevaloissa niin pitkää rakoa että näkis sen takahelmassa olevan valonemax kirjoitti:akana tulevatki varmaan ihmettelee, että miksi ton fiestan pakkivalo vilkkuu
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Etuvetoisten vaihteet
Niin ja samalla paskoo laatikon. BC-laatikon syncrot ei kestä puman vivuston tuomaa lyhyempää ja nopeampaa liikettä.koskar kirjoitti: Onko näissä kepin nivel uusittavissa? Ainakin Mk4 escortissa pitää käytännössä vaihtaa koko keppi (ja yleensä se vaihtuu luonnollisesti Ford Puman vivustoon ).
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Fiesta Mk3 '89
Re: Etuvetoisten vaihteet
Kannattaa tutkia nuo ristikko osat 8,7,6 ja jos löytyy väljää ja korjaat, ero on kuin yöllä ja päivällä.koskar kirjoitti: Escortti kokemusten perusteella ja olettaen, että se fiestan keppi on tälläinen niin osan 1 "pallon" kohdasta ainakin on väljää, kuluu joko tuo itse keppi tai mahdollisesti osa 20? Motonet tarjoaa ainakin escorttiin kyllä noi keskitysjouset ja ohjurit (osat 14, 15 ja 16). Myös noi holkit (osa 6) voi tietenkin olla finaalissa. Onhan tuossa noita mahdollisuuksia , onnea lottoon.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Fiesta Mk3 '89
Re: Etuvetoisten vaihteet
Offtopic:Gona kirjoitti: Niin ja samalla paskoo laatikon. BC-laatikon syncrot ei kestä puman vivuston tuomaa lyhyempää ja nopeampaa liikettä.
No, on tuokin mielipide. Voihan niitä tuollakin ihan rauhassa/normaalisti laittaa sisään, siinä missä orggis vivustollakin voi kohtuu tahtia niitä kiskoa menemään? Turha siitä on hieman lyhyempää liikettä mennä syyttämään kun mistään suurista eroista ei ole kyse.
Re: Etuvetoisten vaihteet
Yleensä kun jengi moisia virityksiä tekee niin kyllä niiden tuomia ominaisuuksia sitten käytetään.koskar kirjoitti: Offtopic:
No, on tuokin mielipide. Voihan niitä tuollakin ihan rauhassa/normaalisti laittaa sisään, siinä missä orggis vivustollakin voi kohtuu tahtia niitä kiskoa menemään? Turha siitä on hieman lyhyempää liikettä mennä syyttämään kun mistään suurista eroista ei ole kyse.
Toki voi ottaa rauhallisesti sen vaihtamis hetken, joka onkin varsin kriittinen kohta BC laatikon kanssa. Etenkin, kun on enemmän tehoa. Sen verran siitä hieman lyhyemmästä liikkeen pituudesta, että eroa on yli 40% puman ja fiestan välillä.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Fiesta Mk3 '89
Re: Etuvetoisten vaihteet
Onkos tuohon säätämiseen mitään yksinkertaista ohjetta vai kokeilemalla vain?Krisse kirjoitti: No totahan vois korjata/auttaa säätämällä kepin ja laatikon 'liitosta'. Se on aika pirun tarkkaa että saa vaihteet pelaamaan sujuvasti, mutta tota hieromalla oon saanu kyllä kaikista pelaamaan ihan hyvin.
Tämä on kyllä totta Muutenkin ajetaan välillä niin lähellä ettei tuulilasistakaan näe kuin päänsä varjonKrisse kirjoitti: Kukaan ei kyllä jätä liikennevaloissa niin pitkää rakoa että näkis sen takahelmassa olevan valon
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Etuvetoisten vaihteet
Onhan siihen joku ohjekin, Haynesin mukaan sahaillaan sopivanlainen puupalikka jne, mutta yritys ja erehdys -menetelmällä se meillä on hoidettu. Yks jampesteri makailee auton alla ja toinen testailee vaihekeppiä ja kertoo miltä tuntuu, ja auton alla makaileva koittaa sitten parhaansa mukaan hahmottaa että mihin suuntaan sitä liitosta pitää vekslata
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Etuvetoisten vaihteet
Tuota säätämistäkin vois kokeilla.
zetecinside.com sivuilla törmäsin tälläiseen
http://www.zetecinside.com/xr2/gearbox.shtml#linkage
Tuossa on sen laatikkoon tulevan nivelen puslat korvattu laakereilla. Elikkä osat nro. 6.
"makes a world of difference to the gear change." Ehkäpä tätäkin vois kokeilla, mikäli kepin puoleisessa päässä ei mitään hälyttävää näy.
zetecinside.com sivuilla törmäsin tälläiseen
http://www.zetecinside.com/xr2/gearbox.shtml#linkage
Tuossa on sen laatikkoon tulevan nivelen puslat korvattu laakereilla. Elikkä osat nro. 6.
"makes a world of difference to the gear change." Ehkäpä tätäkin vois kokeilla, mikäli kepin puoleisessa päässä ei mitään hälyttävää näy.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Etuvetoisten vaihteet
Itse olen sen kepin ja laatikon liitoksen säätänyt näin. Laitat laatikkoon neloselle päälle, löysäät sen kiristys mutterin. Nyt teet pieniä säätöjä keppiin ja vaihdekepin liike on mahdollisimman suora väleillä 1-2 ja 3-4 kaikki vaihteet menevät päälle nätisti ilman pakottamista. Kaveri apuna auttaa paljon kuten sanottu.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Fiesta Mk3 '89
Re: Etuvetoisten vaihteet
Tuolta ristikon nivelestä sitä väljää löytyi aikalailla. Sorvasin pronssista uudet tiukat helat ja kasasin lopuksi pulteilla ja muttereilla (alunperin oli nailonhelat ja rautaniitit). Keppi jämäköityi huomattavasti! Se oli ennen vähän kuin lusikka boolimaljassa, mutta nyt sieltä jo tunnistaa vaihteet helposti.
Jousi nro. 5 on jonnekkin kadonnu, sitä vois käydä kysymäs marmoritiskiltä.
Pallot ei pahemmin ollu kulunu, mutta se reikä josta siirtotanko tulee pihalle on tosi löysä. Voisiko tämä vaikuttaa siihen että 1-2 linja on vielä vähän sivussa?
Koitin tuota säädellä yritys/erehdys tyylillä, mutta kun sen saa hyväksi, niin 3-4 ei mene enää päälle.
Jousi nro. 5 on jonnekkin kadonnu, sitä vois käydä kysymäs marmoritiskiltä.
Pallot ei pahemmin ollu kulunu, mutta se reikä josta siirtotanko tulee pihalle on tosi löysä. Voisiko tämä vaikuttaa siihen että 1-2 linja on vielä vähän sivussa?
Koitin tuota säädellä yritys/erehdys tyylillä, mutta kun sen saa hyväksi, niin 3-4 ei mene enää päälle.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala