Ford Mondeo navigaattori

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
RoCCo

Ford Mondeo navigaattori

Viesti Kirjoittaja RoCCo »

Eli kyseessä on -06 vuosimallin Ghia varustetason Mondeo, jossa on Fordin oma kiinteä navigaattori.

Olisin tiedustellut, että mistä saisi siihen suomenkielistä ohjekirjaa?

Ja toinen asia, kun navi on päivitysversion 2006-2007 niin pitäisikö se päivittää ja jos pitää niin missä ja mihin hintaan?

Kolmas asia, kun navi kyllä toimii, mutta ei oikein. Osaan kyllä käyttää laitetta, mutta kun syötän osoitteen minne olen menossa niin navin nuoli ei lähde auton mukana liikkumaan eikä siis opasta perille. Mitä pitää tehdä? Ja nuoli saattaa kulkea aivan metsässä eikä seuraa teitä. Olen resetoinut navigaattorin useaan otteeseen ja yrittäny kalibrointioakin, mutta en saa laitetta toimimaan millään. Kun auto ostettiin vasta (käytettynä ja ulkomailta tuotuna) sain navigaattorin toimimaan oikein asetusten nollauksella ja maan vaihdolla, mutta nyt se ei enää auta. Lopetti oikein tomimisen yhtäkkiä.
STTDCi

Re: Ford Mondeo navigaattori

Viesti Kirjoittaja STTDCi »

Oletan että sullakin on se kosketusnäytöllä oleva Denson karttalevyä käyttävä eikä Blaukkarin versio.

Ostin vastaavan auton noin kuukausi sitten, siinäkin sekoileva navi. Mulla oli karttaversio 2005-2006 ja sitä vastaava firmis, olisko ollut jotain luokkaa v3.xx.
Se kyllä tokeni jossainmäärin kun kalibroi sen kartalle oikeaan paikkaan.

Uudempi kartta ja päivitys on varmaan melko hintavia merkkiliikkeessä mutta jos yhtään viitsii etsiä...
Itse päivitin firmiksen v4.40:n ja laittelin koneeseen 2008-2009 karttalevyn (varmuuskopiot :wink: ), ja sillä se alkoi toimia oikein. Ainoa on kun menee jotain uudehkoa tietä jota kartasta ei löydy niin jos on opastus päällä, se rupeaa sekoilemaan/jumittamaan eikä osaa tietty laskea reittejä. Esim. uusi Turun tie on sellainen, tunnelit ja laitteen mielestä pellolla/metsässä ajaminen sekoittaa sitä hieman...
RoCCo

Joo kyseessä on sellainen Denson kosketusnäytöllinen versio.

Mitenkäs kalibroit omasi? Mä tein silleen että oman talon pihassa, auto käynnissä, kalibroin sen rinkulan siihen oman talon kohdalle missä olinkin. Sitten laitoin nuolen osoittamaan keulan kanssa samaan suuntaan. Ei kuitenkaan auttanut.

Mitenkäs tämä päivitys sitten tapahatuu omatoimisesti? Tuota versio numeroa x.xx en ole omastani ainakaan huomannut.
STTDCi

Huolto/diagnostiikka-tilassa kävin nollaamassa paikkatiedon, eli 'Reset Position'. Se heittää sen karttaversiosta riippuen aina levylle määritettyyn alkupisteeseen. Mun tapauksessa jonnekin Saksanmaalle vai oliko Belgiaan. Sitten vaan laitteet uudestaan käyntiin ja antaa rauhassa etsiä missä ollaan.
Hienosäätönä sitten tuo minkä olet tehnyt.

Jos ei pelkkä paikan resetointi auta voi tietysti kokeilla palauttaa samassa tilassa koko laite tehdasasetuksille.

Yksi mikä kannattaa tehdä diag.tilassa on 'Self Test', sen pitäisi kertoa onko jotain laitteistossa vialla, antaa siis vikakoodit jos niitä on. Ainakin GPS antennin kosketushäiriöt tekee tuollaista että ei seuraa mukana, mutta silloin yleensä näytössä näkyy kokoajan se satelliittiantennin kuvake...

Taitaa olla niin että FW-version näkee vaan uutta ladattaessa tai diagnostiikka-tilassa.

Päivitys helpoimmillaan menee näin:

-virrat ja laite päälle
-KarttaDVD ulos asemasta
-päivityslevy sisään
-jos levyllä on uudempi FW, päivitys alkaa autom. 30 sek sisällä
-päivityksen eka osuus kestää 1-2 min, jos minuuttiin ei tapahdu mitään, ei päivitystä tarvita
-päivityksen toinen osuus kestää noin 3-5 min, ÄLÄ katkaise virtoja!
-kun päivitys on valmis, laite buuttaa ja fordin logo tulee ruudulle
-poista päiv.levy ja laita uusi karttalevy sisään, paiva NAV-näppäintä
-muista vaihtaa kartta-alue takaisin Suomeen
-OK
RoCCo

Täytyypä kokeilla jos löydän päivityksen jostakin. Onko mitään ideaa mistä sais? Netissä kun noita paikkoja ja latauksia on moneen lähtöön. :D

Onkohan toi DVD boksi kontissa vai mistä sitä kannattaa etsiä?

Kiitoksia jo annetusta avusta ja vinkeistä!
STTDCi

Jos ei muuten päivitystä ja karttaa löydy niin voin tuosta varmuuskopion tehdä.

DVD on joko hansikaslokeron takana tai jos sulla on cd-vaihtaja kontissa niin sen saman suojapahvin takana.

Ja tuo Navin diagnostiikkahan löytyy kun laitat laitteen päälle, paina NAV, hyväksyt Agree että kartta tulee näkyviin, painat MENU pitkään, noin 10 sek kunnes tulee ruudulle numeronäppäimet.
Paina 842520 ja ENTER.

Edelleen muistutan, ÄLÄ paina S/W UPDATE, LOAD PROGRAM tai LOADING näppäimiä!!
Siinä vaiheessa on hyvä olla jokin firmislevy kun painelee...
RoCCo

Kokeilin tuota reset position toimintoa sieltä diagnostiikka tilassa. Sen jälkeen ei tapahtunut mitään ja painoin navigaattiorin päälle ja kartta oli Belgiassa tai missä lie. Sen jälkeenkö navigaattorin pitäisi itse ruveta etsimään että missä ollaan? Ainakaan minulla ei tapahtunut mitään.

Olen kokeillut tämän jälkeen käsin calibrointia sinne missä oikeasti olen, piti vaihtaa se maa suomeen jne. Syötin naviin kokeilumielessä osoitteen ja lähdin ajamaan kohdetta kohti. Navi ei lähtenyt aluksi mukaan ollenkaan ja vasta jonkin matkaa ajettuani nuoli lähti mukaan (kääntyili kyllä koko ajan kun itse käännyin, mutta ei liikkunut minnekkään), mutta nuoli tuoli huomattavasti jäljessä ja opasteet myös tuli jäljessä. Tuntuu, että nyt on jotain aikalailla pielessä.

Mitenkäs sinulta saisi tämän päivityksen ja uuden karttaversion?
STTDCi

Pitkä tovi siinä meni mullakin ennenkuin se oikean paikan kartalta löysi, vaihdoin vaan kartta-alueen Suomeen ja ajelin aikani.

Nuoli pyörii kun se seuraa gyroa, paikkatieto tulee gps:ltä, sun auton tapauksessa sitten myöhässä. Kuulostaa tosiaan antenniongelmalta. Mutta paha sanoa, kokeile se self test vielä saatko koodia esiin.
Toisaalta, voihan olla että pelkkä firmis ja karttakin auttaa.

Laittelin sulle myös YV:tä...
FTB

Viesti Kirjoittaja FTB »

Jatketaan vanhaan aiheeseen... Eli MK4 Mondeossa orkkis navi, joka käyttää SD-korttia (ei siis se DVD versio). Karttaversio vuodelta 2009, joten todella huonosti tuntee Suomen tiet. Päivitys kortin saa ostaa marmorilta hintaan "muutama uusi TomTom", ei siis järkeä. Onko porukka lataillut netistä onnistuneesti näihin päivityksiä tai ostellut jostain muualta päivityskorttia?
Vastaa Viestiin