Lukkoperä taunukseen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
juuso*
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Loka 2010 20:00

Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja juuso* »

Meneekö mikään lukkoperä (visko,kitka) suoraan taunukseen sierran laatikon jatkeeksi? Taunus on -76 2.0 ohc koneella.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Taunuksessahan on iso atlas, kyllähän niihin lukkoja saa, eivät vaan ole mitään ilmaisia, ja pitää purkaa vanha murikka pois, sekä olla ammattitaitoa säätää hammaskulmat ja välykset lukon asentamisen jälkeen.. Jos taas meinaat sitä, että suoraan joku lukollinen akseli, niin volvosta tai hiace/hilux, mutta vaatii mm. korvakkeiden tekoa, ja täytyy olla oikea kulma mihin akseli asennetaan, ettei tule värinöitä kardaaniin... Helpointa siis asentaa lukko jo olemassa olevaan akseliin.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Juu 2000 taunuksisa kaikisa alunperin iso perä jos ei joku vaihtanu pikku perää tilale ja jos meinaat hiacen perästä alakaa tekee ni on aika työläs homma verrattuna siihen volovon akseliin nähen! Hiacen perää joutu kaventaan ja lyhenteleen vetareita ja sen semmosta näpräilyä.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
juuso*
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Loka 2010 20:00

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja juuso* »

Saako tuohon isoon tai pieneen perään ns palalukkoa? Entä meneekö pikkuperä suoraan paikalleen?
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Jaa nyt ei kyllä kysymystä jymmärtäny et mitä mahtaat tarkottaa käykö pikku perä suoraan!!?? Käy se 1600 koko perä siis sinne alle kokonaan mut 2000 sisuskalut ei käy 1600 sisuksiin. En tiiä kuin nykysin tariolla on nuita lukko murikoita tariola 2000 periin. Aika harvinaisia -90 luvula oli ja jos oli jotaki sakemanni löytöjä ni oli toista lompsaa hintaa. Helepoin oli hitsata tönkkiin koko perä kun niitä murikoita oli vielä joka paikasa tariola ja etukkaasti. Viisain ja halavin taitaa olla jos hommaa jostaki 200 sarijan volovon perän ja rakentaa siihen ne romppeet.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
juuso*
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Loka 2010 20:00

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja juuso* »

No omaa talliakun ei ole niin tuon volvon perän laittaminen voi olla ilikiä pakkasessa tehä. Mutta kaveri osti escortin enkkuperään palalukon aika halpaan hintaan. Mahtaako tuohon isoatlakseen olla semmosta tarjolla?
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Eskortin perään niitä lukkoja kyllä tariola pilivin pimein mut en kyllä ole nykysin törmänny että taneksen perään ois lukko murikoita liikenteesä oikein ollu!
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No, siis eskortin iso-atlas ja taunuksen iso-atlas on leveyttä lukuunottamatta samat, ja kyllähän noihin lukkoja ja välityksiä pyörii rallimiesten jäljiltä. Mutta halpoja ne ei oo, jos toimivan lukkoperän haluaa, niin kyllä siihen asiaan saa helposti kulumaan sen tonnin.

Ei se volvon peräkään mikään ilmainen/helppo ratkaisu ole, eipä niissäkään lukkoja juuri valmiina ole, ja niihinnkin lukot asennettuna maksaa helposti tonnin paikkeilla, sitten tarvii vielä rakentaa korvakkeet, miettiä kardaanin kulmaa jne. No, levythän siinä saa näppärästi taakse samalla, mutta sitten tarvii etujarrujakin suurennella jne.. kierre on valmis!

Onkos tää joku ihan tieliikennekäyttöön tulossa oleva laite, vaiko joku peltopaska?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Sierra2.3-16v kirjoitti:No, siis eskortin iso-atlas ja taunuksen iso-atlas on leveyttä lukuunottamatta samat, ja kyllähän noihin lukkoja ja välityksiä pyörii rallimiesten jäljiltä. Mutta halpoja ne ei oo, jos toimivan lukkoperän haluaa, niin kyllä siihen asiaan saa helposti kulumaan sen tonnin.

Ei se volvon peräkään mikään ilmainen/helppo ratkaisu ole, eipä niissäkään lukkoja juuri valmiina ole, ja niihinnkin lukot asennettuna maksaa helposti tonnin paikkeilla, sitten tarvii vielä rakentaa korvakkeet, miettiä kardaanin kulmaa jne. No, levythän siinä saa näppärästi taakse samalla, mutta sitten tarvii etujarrujakin suurennella jne.. kierre on valmis!

Onkos tää joku ihan tieliikennekäyttöön tulossa oleva laite, vaiko joku peltopaska?

Mikähän siinä niin vaikiaa volovon perästä alakaa tekemään ku on kummasaki melekeen saman malliset alatukivarret ja jouset samala laila?? Ja totta ne korvakkeet saa hitsailtua samala laila volovon akseliin ku mitä ne foordin peräsäki on! Vähän ku kehtaa mittanauhaa käyttää ja pahavista sapluunaa tehä korvakoista ni nou proplem!! Onhan ne 4 linkkejäki polttanu eskon perään ja kaikki vähän omila sääjöilä tekijöittensä mukaan. Et ei se kartaani kuluman miettiminen ole ylitse pääsemätön asia. Ja taneksen ison perän vetarit ei taia käyä eskon murikkaan vaikka sen sais tungettua taneksen kuoreen. Ja kolomanneksi miksi etu jarruja pitäs alakaa suurenteleen? Niin ja enkku perät puretaan etu kautta ja iso atlas taka kautta escorteisa siis!
Nykysin ku kattelee nuita jokkis autoja ni näkyvät sielä laita luvulta kartaani vetosisa autoisa olevan volovon akseli ja mootori keulala olipa sitte kori mikä hyvänsä.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Puhuinko jossain kohtaa enkkuperistä jotain, puhuinko? Tai pikkuperistä? Kyllä tanen ison perän vetarit menee varmaan eskon ison atlaksen murikkaan. K A R I vois ottaa taas vähän iisisti välillä, vai onko mun kirjoitukset taas vähän "pannu kalavole" :lol: ?
Helpoin on varmaan tehdä sisuskalut uusiks auton omaan akseliin, niin ei tarvi miettiä kuin hammaskosketukset ja välykset, tai teettää jollain joka osaa. Ja jos vollen perän laittaa ja tulee taakse tehokkammat jarrut, niin kai se vähän tarvii jollain kompensoida, tai on auto aina poikittan kun painaa jarrua.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Puhuinko jossain kohtaa enkkuperistä jotain, puhuinko? Tai pikkuperistä? Kyllä tanen ison perän vetarit menee varmaan eskon ison atlaksen murikkaan. Runk-K A R I vois ottaa taas vähän iisisti välillä, vai onko mun kirjoitukset taas vähän "pannu kalavole" :lol: ?
Helpoin on varmaan tehdä sisuskalut uusiks auton omaan akseliin, niin ei tarvi miettiä kuin hammaskosketukset ja välykset, tai teettää jollain joka osaa. Ja jos vollen perän laittaa ja tulee taakse tehokkammat jarrut, niin kai se vähän tarvii jollain kompensoida, tai on auto aina poikittan kun painaa jarrua.
Et puhunu et enkku peristä mut ihan nuin niin ku niile tievoksi jotka muutki sattuu lukemaan ja ei tiiä mitä eroa on eskon perisä! Juu ja sehän onki vitun nätti ja simppeli homma säätä hammaskosketus ja välys kohalleen ko sielä pienen vetopyörän akselisa se rymppä holokki mikä pannaan uus ja joka painuu kasaan kiristäesä ni sen saa lyyä taas vihiriään loovaan sen holokin ku kerran väännät yli jos se hammaskosketus ei sattunukkaan kohalle. Ja tuskimpa ne sen tehokkaamaksi volovon levyt tekee mitä 9tuumaset rumput! Täsähän sen näkkee tämän sinun tietämisen ja osaamisen :lol: heti ku aletaan puhumaan vähän haastavemmista töistä ni se mennee etu sormi sulla näköjään suuhun ja toinen perseeseen. Mieki jo luullu että sie teheny jo tuomosia hommia ja oisit palsta tolokula selevittäny niistä mutta et sie sitte olekkaan niin korvaamaton ko mitä antanu ymmärtää :lol:
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Sua taitaa meikäläinen ihan tosissaan nyppiä :shock: :roll:
Joo, myönnän sen ihan suoraan, että ei musta ole perän säätäjäksi, sen takia vein mustanginkin perän asiantuntevalle kaverille välityksen vaihtoon ja lukon kirraukseen.. Ja sen takia kirjoitinkin tuohon, että teettää jollain joka osaa, jos ei itte halua opetella. Mitä muuten tulee taitoihin, niin jotenkin on pärjätty näitä voorteja ropatessa vuodesta 1992.. Kai siinä jo jotain on oppinut, ja lisää tuntuu koko ajan oppivan, myös ihmisistä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Sua taitaa meikäläinen ihan tosissaan nyppiä :shock: :roll:
Joo, myönnän sen ihan suoraan, että ei musta ole perän säätäjäksi, sen takia vein mustanginkin perän asiantuntevalle kaverille välityksen vaihtoon ja lukon kirraukseen.. Ja sen takia kirjoitinkin tuohon, että teettää jollain joka osaa, jos ei itte halua opetella. Mitä muuten tulee taitoihin, niin jotenkin on pärjätty näitä voorteja ropatessa vuodesta 1992.. Kai siinä jo jotain on oppinut, ja lisää tuntuu koko ajan oppivan, myös ihmisistä.
Ei nypi sen enämpää mut vituttaa tuo kohhoilu niin ku täsä ei muut tietäs eikä ossais hevon paskaa!! Jokainen tehköön niin ku ossaa! Joo ja mitä tulee nuihin foordien roppailuihin ni tais olla vuosi 1988 ku rupes rassaileen niien kans. Se vain että se alako nuista amerikan foordeista ensin. Ja foordin 9tuuman perä kyllä tuli tutuksi! Samoten ku 352 isolohko!
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kyllä on KARIlla iso hätä.. :roll:
Pakko kommentoida tähän topiciin, vaikken taunuksia sen suuremmin tunnekaan, että tuo autoharrastuksen aloitusvuosi tahtoo joillakin, sellainen veteen piirretty viiva. Mun mielestä pelkkä työkalun ojennus auton varsinaiselle rakentajalle (isi, isoveli, serkku tms.) ei tarkoita autorakentamista. Eri asia jos itse tosiaan ryömii alle ruuvaamaan. En henkilökohtaisesti edes usko KARIn aloittaneen autoharrastusta vuonna 1988, muuta kuin vierestä katselemalla. Helppo se on täällä palstalla sanoa kaiken alkaneen -88 kesästä lähtien, ilman mitään käytännön esimerkkiä… Kerro nyt ihmeessä mitä tuolloin teit? Seisotko ihan tallin ovella, vai sisällä? 8)

Siinä voisi KARI vastata muutamaan kysymykseen, postaamatta sen kummemmin pelkkiä hymiöitä ja huutomerkkejä, niitä kun on vaikea ottaa vakavasti.

OT- linjallehan tämä on karannut, ja kuten Sierra2.3 -16v epäili, niin voin melkein vahvistaa topicin kirjoittajan auton tulevan peltokäyttöön. Etenkin kun mainitaan sanat ”taunus”, ”-76”, ”ei tallia”.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja K A R I »

duckworth kirjoitti:Kyllä on KARIlla iso hätä.. :roll:
Pakko kommentoida tähän topiciin, vaikken taunuksia sen suuremmin tunnekaan, että tuo autoharrastuksen aloitusvuosi tahtoo joillakin, sellainen veteen piirretty viiva. Mun mielestä pelkkä työkalun ojennus auton varsinaiselle rakentajalle (isi, isoveli, serkku tms.) ei tarkoita autorakentamista. Eri asia jos itse tosiaan ryömii alle ruuvaamaan. En henkilökohtaisesti edes usko KARIn aloittaneen autoharrastusta vuonna 1988, muuta kuin vierestä katselemalla. Helppo se on täällä palstalla sanoa kaiken alkaneen -88 kesästä lähtien, ilman mitään käytännön esimerkkiä… Kerro nyt ihmeessä mitä tuolloin teit? Seisotko ihan tallin ovella, vai sisällä? 8)

Siinä voisi KARI vastata muutamaan kysymykseen, postaamatta sen kummemmin pelkkiä hymiöitä ja huutomerkkejä, niitä kun on vaikea ottaa vakavasti.

OT- linjallehan tämä on karannut, ja kuten Sierra2.3 -16v epäili, niin voin melkein vahvistaa topicin kirjoittajan auton tulevan peltokäyttöön. Etenkin kun mainitaan sanat ”taunus”, ”-76”, ”ei tallia”.
Juu juu nyt puhuu näköjään toinen tieteiliä asiasta :D Kait kristallipallo sulla nyt väärä informaatiota antanu ku ei taia olla mainintaa missään että kesästä -88 lähtien! Sehän voi olla vaikka tammi-jolukuun välisä 1988 Ja toiseksi mitähän minun pitäs sulle kertoa mitä tein tuolloin?? Ei yhtikäs mitään :lol: Ja kolmanneksi mie piän että sie et ole ees syntyny vielä 1988 :lol: ja sinun mutterin pyörittäminen ei ole tainnu vielä ees alakaakaan :lol: Mukava seurata tejän muutampien kiriotuksia kuin sitä muka tiietään kaikista kaiken merkistä riippumatta saati että ois koskaan omistanu ko autoa mistä tieteilettä ja ois ees peltiä avannu kyseisistä autoista. VOI ZEESUS kaikki taaplaa tyylillään.

Niin ja kiriottakaa sakko tai antakaa porttikielto tänne. En mie ole koskaan "kaurahattuja" kumarrellu enkä hakannu kantapäitä yhteen tyhyjän paskan jauhajile. Kait tääläki saa puolustautua paskan jauhajien lässytyksiin. Vai onko se itsestään selvää täälä tuo vittuilu vain muutamile? VASTAUSTA ootellesa vaikka mitä nämä valavojat/moteraattorit nyt on.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Taunus/Sierra
Viestit: 166
Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

Taunukset on kyllä tosi mukavia autoja.. :D
Vois ehkä taas joskus hommata sellasen.
Ford works in mysterious ways.. =)
KiGGi
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Huhti 2007 16:44

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja KiGGi »

Voisiko nyt ystävällisesti (KARIa nyt meinaan lähinnä) siirtyä takaisin hiekkalaatikon puolelle vaikkapa suomi24:een.

Naurettavaa pelleilyä toimintasi. Joka ei tässä tapauksessa meinaa edes hauskaa.

Jos on jotain pätemistä niin tee se edes vakuuttavasti.
juuso*
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Loka 2010 20:00

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja juuso* »

Taunus on ihan liikenne käytössä ja jokapäiväsessä ajossa. Kuukausi sitten leimattu. Ja toimii ku ajatus. Onko nuo isoatlaksen perät hinnoissa, jos ostais toisen murikan ja hitsais lukkoon? Kesäksi sitte vakioperä takas.
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja K A R I »

KiGGi kirjoitti:Voisiko nyt ystävällisesti (KARIa nyt meinaan lähinnä) siirtyä takaisin hiekkalaatikon puolelle vaikkapa suomi24:een.

Naurettavaa pelleilyä toimintasi. Joka ei tässä tapauksessa meinaa edes hauskaa.

Jos on jotain pätemistä niin tee se edes vakuuttavasti.
Juu ei muuta ku palautetta vaan tänne :lol: otetaan sama linija käyttöön ku muillakin :D
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Taunus/Sierra
Viestit: 166
Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

juuso* kirjoitti:Taunus on ihan liikenne käytössä ja jokapäiväsessä ajossa. Kuukausi sitten leimattu. Ja toimii ku ajatus. Onko nuo isoatlaksen perät hinnoissa, jos ostais toisen murikan ja hitsais lukkoon? Kesäksi sitte vakioperä takas.
http://www.taunusfinland.com/keskustelu/
Tuolla saattas olla oikea osote kysästä :wink:
Quaifen lukkoja saa kai lähelle tonnilla uusiakin ehkä vielä.
Ford works in mysterious ways.. =)
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Jos meinaat kemppi lukon tehdä, pitää Taneen vaihtaa myös takatukivarsien puslat. Noi orkkis tyyliset kumit on liian pehmeät ja akseli kääntyilee vähän minne sattuu. Käytännössä kun käännät auton parkkiruutuun jää akseli vinoon..
Ai mistäkö tiedän, oli joskus 90 luvun alkupuolella 2l turbo Tanessa kemppi perä. Käyttömukavuus loppupelissä aika syvältä.

Alle tonnin maksoi Quaifen ATB jonka hommasin tuohon käyttis P100:n Atlakseen Caprin 3.09 välityksen kaveriksi.
juuso*
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Loka 2010 20:00

Re: Lukkoperä taunukseen

Viesti Kirjoittaja juuso* »

Olisko nylon hyvä aine nuiden puslien sorvaamiseen? Mitenkä paljon tuo kemppilukko syö tehoja kun pitää molempia renkaita pyörittää yhtäpaljon?
Vastaa Viestiin