Mondeo -01 Kolina edessä

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
MMP83

Mondeo -01 Kolina edessä

Viesti Kirjoittaja MMP83 »

Farkku mondeo -01 kuuluu kolina edestä kuskinpuolelta. Tunkkasin auton ylös ja heiluttelin pyörää, heilui pysty suunnassa. Eli välystä on jossain. Ääni kuuluu pieneen töyssyyn tai monttuun ajaessa, ja vain ratin ollessa suorassa. Vähän semmoinen "ontto"kolina. Voiko vika olla muualla kuin laakerissa? alapallossa kenties? Eteen on vaihdettu vasta iskarit, jouset, yläpäänlaakerit, rt-pää sekä koiranluut. Laakeri ei mielestäni vielä ääntele. Aiheutttaako laakeri kolinaa ilman muita oireita. :?:
"Trying is first step towards failure" Homer J. Simpson
Foordson

Re: Mondeo -01 Kolina edessä

Viesti Kirjoittaja Foordson »

laakerista tuo välys tulee jos tuntuu kun heiluttaa pystysuunnassa. Välyksiä ei vissiin tuntunut ku heilutit rengasta vaakasuunnassa ?

Luulisi, että laakeri olisi aivan lopussa jos siitä jotain kolinaa lähtisi, en oikein usko siihen.
Hankala sanoa, olis hyvä jos auton saisi nosturille, niin saisi tutkittua kaikki nivelet.

Edit: Ootko tarkastanut kallistuksenvakaajan puslat ?
MMP83

Laakeria itsekin veikkaan, mutta ei päästä vielä ääntä. Pitää katsoa nuo kallistuksen vakaajan puslat vielä jos sais auton nosturille. Tai sitten viedä suosiolla pajalle ja korjatkoon siellä. Niin ja pyörä ei heilu sivusuunnassa.
JyriN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Mikäli laakeri on jo niin rikki, että rengas heiluu, niin mun kokemuksen perusteella se myös pitää ääntä. Kaarteissa enemmän, suoralla vähemmän. Kevyesti kiihdyttämällä äänen voimakkuutta voi hieman provosoida (silleen rauhallisesti, ettei moottori peitä ääntä omalla metelillään). Ääni on semmoista jurnutusta tai kihnutusta.

Jos saat auton kulman ylös, niin koita vielä heiluttaa rengasta ja samalla katsoa, että liikkuuko olkatuki (se mutkapala, mihin sekä napa, tukivarsi että iskari kiinnitetään) siinä mukana vai ei. Koska napa on laakerilla kiinni olkatuessa, niin laakerivaurion yhteydessä olkatuki ei liiku, vaan napa pääsee kääntymaan laakerin välyksen kasvun takia. Mikäli napa ei heilu, vaan koko paketti liikkuu, niin silloin sulla on joku tukivarren puslista kaput, tai äärimmäisenä vaihtoehtona iskarin yläpään laakeri.

Semmoinen tuli vielä mieleen, että laakerivaurion voi sulkea pois myös jarrun kanssa. Tarttet apurin painamaan jarrua saamalla, kun heilutat rengasta. Mikäli välys poistuu, kun jarrua painetaan ja palautuu kun ei paineta, niin silloin vikaa kannattaa etsiä laakerista.

Vähän tuossa on vaivaa tutkiessa, mutta sillä säästää mojovan summan rahaa turhien osien muodossa. :wink:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
MMP83

Yläpään laakerilta se ei tunnu, oli aiemmin sökönä eikä oireillut tuolla tavalla. Kun tarkemmin kuuntelee niin loivasti oikealle käännettäessä kuuluu vähän jurinaa. Pyöränlaakereita on aiemmissa kulkupeleissä mennyt sököksi, äänen kyllä erotin silloin. Tuo renkaan pystysuuntainen, voisi kai sanoa että reilu välys ihmetyttää. Tuollaista ei ole tullut ennen vastaan. Yritän juuri eliminoida turhien osien vaihdon koska 6kk:n sisään on vaihdettu jo aika paljon osia eteen. Voihan niistä toki jo olla jokin sökönä.
Miten väljä alapallonivel oireilee? ei ole vielä sellaista sattunut kohdalle. :roll:

Joskus kun auto on pitänyt pajalla korjauttaa ja vikaa ei ole vielä ollut täysin tiedossa, niin tuntuu että osia vaihdellaan vähän summamutikassa ja toivotaan että äänet tms häviää.

Uudet tukivarret puslineen ja hilppeineen on tarkoitus vaihtaa vielä tässä syksyn mittaan. Onko paha operaatio tehdä omassa tallissa, vaatiiko mitään erikoistyökaluja? Haynesin mukaan pitää laskea apurunkoa, onko helppo saada takaisin kohilleen?
JyriN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tässä kannattaa kolmen laakerin perusteella paukutella henkseleitä todellisena asiantuntijana :lol: . Mun kokemuksen mukaan ne ovat erittäin kestäviä, ja vika on usein muualla. 8)

Alapallon rikkoutuminen päästää pyöräntuennan liikkumaan melko vähän ja tuntuu yleensä pienenä väljyytenä ja kolinana töyssyissä jne. Toinen (taisi olla edempi) pallonivel taasen on tuossa mk3:ssa sen verran iso, että sen luovuttaminen voi päästää koko paketin heilumaan enemmänkin.

Suosittelen, että nostat kulman ylös ja yritän väännellä sitä rengasta ensin ja sitten irroitat renkaan, vääntelet napaa ja tukivartta vaikka jonkun jatkovarren tai puupalan kanssa. Kunnossa olevat osat eivät anna yhtään periksi vaan ainoa suunta mihin pyörä joustaa on ylös (plus tietty pyörii ja kääntyy :lol: ). Sen sisemmän puslan rikkoutumisen paikallistaminen auto pukeilla on pirullista. Kallistuksenvaimentaja ja jousitus kiristävät paketin sen verran kireälle, ettei väljyyttä saa helposti näkyviin. Halkeillut tai repeillyt kumi indikoi rikkoutunutta tai kohta rikkoutuvaa puslaa.

Kaveri on tässä hommassa enemmän kuin ne sata jänistä. Kun itse vääntelet rengasta, niin et itse oikein näe missä välissä sitä väljää on.

Tosiaan tuo tukivarren vaihto edellyttää apurungon poistamista tai ainakin laskemista. Jos väljyys paikallistuu sinne ja olet epävarma tee-se-itse taidoistasi, niin vie hyvillä miellin pajalle. Vinkkinä vielä, ettei niissä tukivarsissa kannata säästellä - suosittelen orggisosia tarvikkeiden sijaan, mikäli haluat huolettomia kilometrejä kolinoiden suhteen.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
ekn1

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Korjausoppaan mukaan apurunko on tosiaan laskettava alas kun vaihtaa tukivarren, mutta itse en laskenut ja silti homma meni hyvin lukuunottamatta sitä ongelmaa että jouduin katkaisemaan tukivarren taaempien puslien pultit: en saanut niitä ehjänä pois kun kori tuli tielle. Ostin uudet pultit jotka laitoin kasatessa "väärinpäin" (eli mutteri ylös). Siispä, jos ei halua lähteä pulttikaupoille niin kannattaa laskea apurunkoa hieman.

(Fordin ohjeiden mukaanhan tukivarren taaempi puslakin hajoaa, jos apurunkoa ei laske ennen alapallonivelen aukaisua mutta itse asiaa tutkineena/pohtineena olen kyllä tullut siihen tulokseen että kyseinen väite ei voi pitää paikkaansa. Ei ainakaan siinä mk3-Mondeossa jota minä olen korjaillut.)

EDIT: Kysymykseen, onko tukivarren vaihto paha operaatio, sanoisin että ei ole, jos on jonkin verran kokemusta asennushommista. Mutta kannattaa muistaa ennen tukivarren pulttien lopullista kiristämistä laskea auto maahan, jotta puslat ovat oikeassa asennossa.
MMP83

Joo tuo haynesin väittämä puslan hajoaminen, jos apurunkoa ei lasketa tuntuu oudolta. Iskareita olen pariin otteeseen vaihtanut tuohon ja alapallo lähtee kyllä irti ilman apurungon laskemista :shock: . vaikka tuossakin operaatiossa niin neuvotaan tekemään. Tai nyt se on varmaan rikkonut puslan, kun en laskenutkaan apurunkoa edellisen kerran :mrgreen:

Noh, vian paikallistaminen jatkuu.
jaska74

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mulla samanlaisen kolinan aiheutti väljät "koiranluut" jotka joutuu näköjään vaihtamaan kerran vuodessa...
Focus 1.0 edition a6 2017
Sierra2.3-16v

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Mä antaisin ääneni kallistuksen vakaajan kiinnitykselle apurunkoon, omassa kaikki ehjää minkä pääsee koittaan etupäässä, ja silti kolkottaa, kallistuksen vakaajan pannassa näkyy pieni jälki, että pääsis siihen kolahtaan. Veemäinen rako kyllä tehdä remonttia, oma saa kolista, ei katsastussetääkään kiinnostanut.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Vastaa Viestiin