Jarruneste
Jarruneste
Joo, termosta vaan.
Millaista jarrunestettä 3 koppaiseen 2001 Monskuun voi ängetä.
Tallin hyllyllä on Dot4 purkki, käy hyvin harrasteautoon -87 Ascona, mutta passaako Monskuun.
Millaista jarrunestettä 3 koppaiseen 2001 Monskuun voi ängetä.
Tallin hyllyllä on Dot4 purkki, käy hyvin harrasteautoon -87 Ascona, mutta passaako Monskuun.
Se mitä ei ole ei mene rikki
Re: Jarruneste
Luulisi että ABS-jarrrullinen auto vaatii DOT5.1/ABS- jarrunestettä...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Jarruneste
Ei vaadi DOT5.1:stä. Ihan marmoritiskiltäkin lyövät kouraan DOT4:sta. Itse olen laittanut saman mallin Mondeoon ihan vain halvinta Motonetin DOT4-litkua ja hyvin pelaa. Itse asiassa olen vaihdellut jarrunesteitä kolmeen eri Fordiin, joissa kaikissa ABSit, ja virallisena vaatimuksena niissäkin on ollut nimenomaan DOT4.
Re: Jarruneste
Huh, on ne ajat muuttune sitte...
Vaikka kyseessä olisi ikivanha Sierra, jonka systeemi on täysin tyhjä, niin kannattaa sinne laittaa samalla vaivalla paremmat 5.1-litkut.

Vaikka kyseessä olisi ikivanha Sierra, jonka systeemi on täysin tyhjä, niin kannattaa sinne laittaa samalla vaivalla paremmat 5.1-litkut.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Jarruneste
Niin tuossa 5.1:ssä on korkeampi kiehumispiste. Ei taida muuta eroa olla dot 4:een.duckworth kirjoitti:Huh, on ne ajat muuttune sitte...![]()
Vaikka kyseessä olisi ikivanha Sierra, jonka systeemi on täysin tyhjä, niin kannattaa sinne laittaa samalla vaivalla paremmat 5.1-litkut.
Mitään hyötyä tuosta ei ole normaalissa ajossa.
Vai kuinka usein on jarrunesteet kiehunut ?
Re: Jarruneste
Noh, äläs nyt. Vanhat nesteet kiehuu todella vähällä, kun nesteeseen sitoutunut vesi laskee kiehumislämpötilaa. Itse asiassa pari kierrosta Ahvenistolla on muuten kunnossa olevalle systeemille liikaa, jos nesteet on vanhat.Foordson kirjoitti:
Vai kuinka usein on jarrunesteet kiehunut ?

Mutta siitä olen samaa mieltä: DOT4 riittää sierraan vallan mainiosti ja kun se on halpaa, niin kannattaa vaihtaa riittävän usein.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Jarruneste
Pitikö tämän olla joku tyhjentävä kysymys, vai purkin kyljestäkö luit?Foordson kirjoitti:Vai kuinka usein on jarrunesteet kiehunut ?

On tuossa viisykkösessä muitakin etuja kuin se kiehumispiste, pitää tiivisteet ja sylinterit paremmassa kunnossa jne. Toimiihan auton jarrut tietenkin vaikka vedellä, eri asia kuinka kauan paikat kestää tai pysyy hyvinä

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Jarruneste
Tallin hyllyssä on keltainen purkki jotain Aspokemin dot 4, täyttää SAE J-1703 normin.
Kuis on, riittäkö tuo SAE J-1703 täyttämään Fordin vaatiman esd M6C57-A TAI sam 6c9103-a paragraaffit.
Sitten luin jostain Super dot 4 nesteestä, mitähän sekin on.
Kuis on, riittäkö tuo SAE J-1703 täyttämään Fordin vaatiman esd M6C57-A TAI sam 6c9103-a paragraaffit.
Sitten luin jostain Super dot 4 nesteestä, mitähän sekin on.
Se mitä ei ole ei mene rikki
Re: Jarruneste
Olen lukenut, että DOT5.1:stä kutsutaan joskus nimellä Super DOT4, erotukseksi täysin yhteensopimattomaan DOT5 nesteeseen. DOT5.1 on käytännössä DOT4:ää paremmalla lämmönkestolla, mutta yhteensopivaa - ts. voi nesteitä vaihtessa siirtyä luokituksessa parempaan ilman järjestelmän pesua.
Toi SAE J-1703 on muuten sama luokitus kuin DOT3, mutta siinä on hieman eri viskositeetti (google). Kun nesteesi täyttää myös DOT4 luokituksenkin, niin siittä vaan lisäämään. 8)
Toi SAE J-1703 on muuten sama luokitus kuin DOT3, mutta siinä on hieman eri viskositeetti (google). Kun nesteesi täyttää myös DOT4 luokituksenkin, niin siittä vaan lisäämään. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Jarruneste
Ai niin, semmoinen kommentti vielä: tuo jarruneste on sitten itse p1rua imemään itseensä ilmasta vettä - se on sen tehtäväkin. Jos hyllyyn on _joskus_ jäänyt vajaa pullo jarrunestettä, niin se on varmasti yhtä pilalla kuin järjetelmässäkin oleva neste. Jarruneste on tuoretuote. Osta uusi, niin vältyt ongelmilta.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Jarruneste
No jos haluat varmistua siitä, että noi kaikki Fordin vaatimukset täyttyvät, niin ainoa vaihtoehto lienee hakea neste merkkiliikkeestä. Itsekin tein kerran näin. Mutta luettuani pullon kyljestä isolla kirjoitetun tekstin "DOT4", en ole enää sen jälkeen ostanut kyseistä 10e/litra maksanutta litkua vaan halvinta DOT4:sta. Ja kuten jo mainitsin, niin monta vuotta ja katsastusta on jo menty Mo**netin DOT4:lla ilman mitään ongelmia.zetec_ms kirjoitti:Tallin hyllyssä on keltainen purkki jotain Aspokemin dot 4, täyttää SAE J-1703 normin.
Kuis on, riittäkö tuo SAE J-1703 täyttämään Fordin vaatiman esd M6C57-A TAI sam 6c9103-a paragraaffit.
Sitten luin jostain Super dot 4 nesteestä, mitähän sekin on.
Re: Jarruneste
Ihan sama mitä kusta siä on, kun vaihtaa edes parin vuoden välein 
Niin ja jos mondeoon ei kelpaa normi dot 4, niin ihme on.
Samaa kuraa se foorttinkin jarruneste on kuin noi muutkin, eri hinta vaan.

Niin ja jos mondeoon ei kelpaa normi dot 4, niin ihme on.
Samaa kuraa se foorttinkin jarruneste on kuin noi muutkin, eri hinta vaan.
Re: Jarruneste
Tuossapa se on tiivistettynä ohje, sama mitä DOT4.sta laitat jos vaihdat parin vuoden välein. Jos pitempään ajaa samoilla nesteillä niin DOT5.1 on parempi valinta.
Itsellä vaihtuu nesteet 3-4 vuoden välein ja DOT5.1 käytössä tämän takia. Halvinta remonttia mitä ikinä voi autolleen tehdä on vaihtaa jarrunesteet ja herkistää levyjarrut takaa.
Itsellä vaihtuu nesteet 3-4 vuoden välein ja DOT5.1 käytössä tämän takia. Halvinta remonttia mitä ikinä voi autolleen tehdä on vaihtaa jarrunesteet ja herkistää levyjarrut takaa.
Re: Jarruneste
Joo, otin vinkistä vaarin.
Laitoin Dot 5.1 litkut ja herkistelin takajarrut, hyvä tuli.
Laitoin Dot 5.1 litkut ja herkistelin takajarrut, hyvä tuli.

Se mitä ei ole ei mene rikki