Eli kuinka S2 sytkä periaatteessa toimii. Löysin 5vuotta vanhan topikin jossa bensa puolelle joku asensi Megan ja jätti sen ESC-II hoitamaan sytkän. Kyseinen topikki tosin loppui kesken eli ei ole tietoa tuliko se koskaan toimimaan...
Toimiiko tuo ESC-II yksinään ilman auton omaa ecua?
Osaako se säätää sytkää ahtojen mukaan jnejne?
Voiko sitä ylipäätänsä saada toimimaan... =D
Jos soku tähän osaa vastata niin kiitos!!
ERST oma sytkä + Mega
Re: ERST oma sytkä + Mega
Nyt löysin jopa ajantasalla olevan topikin tältä samalta foorumilta...
Eli nyt sitä tietoa tulemaan saako sitä toimimaan...
Eli nyt sitä tietoa tulemaan saako sitä toimimaan...

Re: ERST oma sytkä + Mega
Samalla vaivalla varmaan kytkee Megan ohjaamaan orkkis sytkää, jos Hall- jakaja? Yleisesti ottaen Megan syttypuoli vaati kierrostiedon (PIP= Profile Ignition Pick-up) sieltä Hall-anturilta ja sen ohjaama ennakko (Spout= Spark Output) tuodaan sytkämoduuliin, josta kipinä vahvistuu puolalle ja kulkee lopulta jakajan kautta tulpille.
Näin ainakin Sierran alkuperäisten sytytysten kanssa (ESC ja EEC-IV)...
Näin ainakin Sierran alkuperäisten sytytysten kanssa (ESC ja EEC-IV)...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: ERST oma sytkä + Mega
Tuota olen miettinyt kanssa, että laittaisi megan ohjaamaan koko konetta, mutta tän hetkisen "talli" tilanteen takia joudun tyytymään tuohon ratkaisuun, jos sen vaan saa toimimaan. Ei ole paikkaa jossa saisin vaihdettua efi escortin vauhtipyörän tai triggeriä asennettua jakopäähän.
Re: ERST oma sytkä + Mega
Mulla on juuri otsikon mukainen systeemi ja tuntuu pelaavan erinomaisesti, tosin ajoa ei ole kyllä paljoa tullut. Minulle se on parempi vaihtoehto kuin ohjata koko moottoria megalla, koska tuossa Motorcraftin (motorolan valmistama) boksissa, joka sytytystä ohjaa, on valmiiksi ohjelmoitu sytytyskartta joten suurin osa säädöistä on valmiina. Se osaa myös tunnistaa ahtopaineen ,veden- ja ilman lämpötilan ja siinä on jonkinlainen nakutustunnistinkin. Siinä oli alunperin myös ahtopaineensäätösolenoidi joka on riistuttu lähes joka autosta jostakin kumman syystä
.
Kierroslukusignaalin otan suoraan puolan navalta antennijohdolla jonka kuori on maadoitettu molemmista päistä. Käytäntö osoittanee onko tämä hyvä ratkaisu, tähän mennessä ei mitään valittamista. Kierroslukumittarin johdosta ei saanut hyvää signaalia.
Erillistä sytkämoduuliahan tässä ei alunperin ole joten koko moottorin megalla ohjaaminen vaatisi EHKÄ erilaisen jakajan jossa on esim TFI-moduuli. Siihen on kyllä monia muitakin vaihtoehtoja, en sano mikä on paras koska ei ole kokemusta.
Polttoainepuolta ohjaavan KE-Jetronicin voi riisua kokonaan pois, se ei tunnu vaikuttavan sytytyspuoleen mitenkään, vaikka kaavion mukaan joitakin johtoja näiden boksien välillä kulkeekin.
Bensapumpun rele pitää kuitenkin muuttaa tavalliseksi ja sitä ohjataan suoraan megalla.
Huonona puolena tässä on tuo ahtopainerajoitus jos ei satu olemaan lastullista poksia.
Kansi ja imusarjahan siinä on vaihdettava jos viimeisen päälle tekee. Efi-imusarja ei käy alkup. kanteen koska suuttimien paikoilla on niin iso ero että edes koneistamalla suuttimen kolot kanteen imusarjaa ei saa käymään koska tiivistepinta imusarjassa menee yli kannesta.
Alkuperäiseen imusarjaan, siihen välipalaan jossa on suuttimet, voi saada käymään esim boschin ruiskusuuttimet MUTTA se vaatii aika radikaaleja muutoksia:
Suuttimien reikiä pitää suurentaa missä tulee taas imuilmavuotomahdollisuus ja kanavan sisäpuolelta seinämiä muotoilla jotta polttoainesuihku ei tökkää seinämiin ja aiheuta huonoa palamista. Yläpuolelta pitää myös poistaa noin 2cm paksuudelta ainetta että suuttimet menevät tarpeeksi syvälle.
Efin imusarjan suutintukki sentään käy, suuttimet ovat samassa kulmassa mitä alkuperäisetkin. Tosin sille pitää tehtä varmasti tukevat kiinnikkeet imusarjaan että se ei varmasti irtoa ja aiheuta tulipaloa jne...
.
Lyhyesti sanottuna: Ei ehkä kaikkein järkevin ratkaisu mutta jokainen tekee omalla tavallaan

Kierroslukusignaalin otan suoraan puolan navalta antennijohdolla jonka kuori on maadoitettu molemmista päistä. Käytäntö osoittanee onko tämä hyvä ratkaisu, tähän mennessä ei mitään valittamista. Kierroslukumittarin johdosta ei saanut hyvää signaalia.
Erillistä sytkämoduuliahan tässä ei alunperin ole joten koko moottorin megalla ohjaaminen vaatisi EHKÄ erilaisen jakajan jossa on esim TFI-moduuli. Siihen on kyllä monia muitakin vaihtoehtoja, en sano mikä on paras koska ei ole kokemusta.
Polttoainepuolta ohjaavan KE-Jetronicin voi riisua kokonaan pois, se ei tunnu vaikuttavan sytytyspuoleen mitenkään, vaikka kaavion mukaan joitakin johtoja näiden boksien välillä kulkeekin.
Bensapumpun rele pitää kuitenkin muuttaa tavalliseksi ja sitä ohjataan suoraan megalla.
Huonona puolena tässä on tuo ahtopainerajoitus jos ei satu olemaan lastullista poksia.
Kansi ja imusarjahan siinä on vaihdettava jos viimeisen päälle tekee. Efi-imusarja ei käy alkup. kanteen koska suuttimien paikoilla on niin iso ero että edes koneistamalla suuttimen kolot kanteen imusarjaa ei saa käymään koska tiivistepinta imusarjassa menee yli kannesta.
Alkuperäiseen imusarjaan, siihen välipalaan jossa on suuttimet, voi saada käymään esim boschin ruiskusuuttimet MUTTA se vaatii aika radikaaleja muutoksia:
Suuttimien reikiä pitää suurentaa missä tulee taas imuilmavuotomahdollisuus ja kanavan sisäpuolelta seinämiä muotoilla jotta polttoainesuihku ei tökkää seinämiin ja aiheuta huonoa palamista. Yläpuolelta pitää myös poistaa noin 2cm paksuudelta ainetta että suuttimet menevät tarpeeksi syvälle.
Efin imusarjan suutintukki sentään käy, suuttimet ovat samassa kulmassa mitä alkuperäisetkin. Tosin sille pitää tehtä varmasti tukevat kiinnikkeet imusarjaan että se ei varmasti irtoa ja aiheuta tulipaloa jne...

Lyhyesti sanottuna: Ei ehkä kaikkein järkevin ratkaisu mutta jokainen tekee omalla tavallaan

Mondeo mk1 2.0 4d -96