Focuksen tärinä
Focuksen tärinä
Moi!
Itelläni on -01 Ford Focus 1.8 diesel, joka on alkanut täristää erityisesti kovilla nopeuksilla. Tärinä näkyy kaikkialla vaihdekeppiä myöten, joten renkaiden tasapainotuksesta ei varmaankaan ole kyse? Ja tärina alkaa jo pienissä nopeuksissa vaimeana. Onko kyse nivelten kulumisesta = pitäisikö ne vaihtaa? Paljon tollanen operaatio maksaisi?
Itelläni on -01 Ford Focus 1.8 diesel, joka on alkanut täristää erityisesti kovilla nopeuksilla. Tärinä näkyy kaikkialla vaihdekeppiä myöten, joten renkaiden tasapainotuksesta ei varmaankaan ole kyse? Ja tärina alkaa jo pienissä nopeuksissa vaimeana. Onko kyse nivelten kulumisesta = pitäisikö ne vaihtaa? Paljon tollanen operaatio maksaisi?
Re: Focuksen tärinä
Taitaa olla ne kuuluisat vetoakselit. 

Re: Focuksen tärinä
Paljos maksaa vaihtaa? Ja varmaan voi ajella silti niin kauan kunnes alkaa toden teolla haittamaan ajoa? 

Re: Focuksen tärinä
Jos vaihattaa molemmat vetoakselit kaikkinensa ni oisko keskiarvo siinä 700-800e. Minä oon
ajanu nyt jo pari vuotta juputtavilla vetareilla ihan normaalia ajoa, säästelemättä.
Riippunee ihan siitä kulumisasteesta...kuinka hirveä se tärinä on ja onko sen lisäksi jo
kolinoita/ääniä. Meidän autossa se on pysyny samanlaisena koko ajan.
ajanu nyt jo pari vuotta juputtavilla vetareilla ihan normaalia ajoa, säästelemättä.
Riippunee ihan siitä kulumisasteesta...kuinka hirveä se tärinä on ja onko sen lisäksi jo
kolinoita/ääniä. Meidän autossa se on pysyny samanlaisena koko ajan.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: Focuksen tärinä
Itsellä ollut vuoden tarkoitus ne vaihtaa.. muttei ole vielä itestä saanut irti niin paljoa. Mutta tuo 700-800 on varmaankin suht.koht hyvä arvio jos ne vaihdattaa.
Jostain lueskelin että sisempiin niveliin? kannattaa kokeilla laittaa rasvaa sinne kumien alle, olisi jopa jonkun FORD-huollon ohje. Saattaa saada parikin vuotta kepeesti lisäaikaa ajeluille.
Tottakai aina parempi jos täristää niin vaihtoon vain. Itsellä täristää ainoastaan jos ei yksin ole liikkeellä ja ajelee sen 90+...
Jostain lueskelin että sisempiin niveliin? kannattaa kokeilla laittaa rasvaa sinne kumien alle, olisi jopa jonkun FORD-huollon ohje. Saattaa saada parikin vuotta kepeesti lisäaikaa ajeluille.
Tottakai aina parempi jos täristää niin vaihtoon vain. Itsellä täristää ainoastaan jos ei yksin ole liikkeellä ja ajelee sen 90+...
Re: Focuksen tärinä
Eipä oo mitään muita ääniä tai kolinoitakaan. Oisko tosta rasvan laitosta jotain ohjeen tynkää jossain, vai vienkö vaan tutulle korjaajalle ja pyydän pistämäänSimoHirvonen kirjoitti:Jos vaihattaa molemmat vetoakselit kaikkinensa ni oisko keskiarvo siinä 700-800e. Minä oon
ajanu nyt jo pari vuotta juputtavilla vetareilla ihan normaalia ajoa, säästelemättä.
Riippunee ihan siitä kulumisasteesta...kuinka hirveä se tärinä on ja onko sen lisäksi jo
kolinoita/ääniä. Meidän autossa se on pysyny samanlaisena koko ajan.

Re: Focuksen tärinä
Eipä siihen oikein mitää erikoisempaa ohjetta tarvitse? tietty helpommalla pääset jos halavalla saat tutulle..
mut periaatteessahan se on kumista vain ne vanhat kiristimet pois.. rasva sisään ja uudet klemmarit tilalle.. tai mitä nyt onkaan..
mut periaatteessahan se on kumista vain ne vanhat kiristimet pois.. rasva sisään ja uudet klemmarit tilalle.. tai mitä nyt onkaan..
Re: Focuksen tärinä
Veikkaan kanssa vetoakselin niveltä.tarik92 kirjoitti:Moi!
Itelläni on -01 Ford Focus 1.8 diesel, joka on alkanut täristää erityisesti kovilla nopeuksilla. Tärinä näkyy kaikkialla vaihdekeppiä myöten, joten renkaiden tasapainotuksesta ei varmaankaan ole kyse? Ja tärina alkaa jo pienissä nopeuksissa vaimeana. Onko kyse nivelten kulumisesta = pitäisikö ne vaihtaa? Paljon tollanen operaatio maksaisi?
Kokeileppas vetonivelten välys akselista heiluttamalla. Kunnossa oleva nivel ei anna akselin heilua käytännössä lainkaan. Ymmärtääkseni millin - parin välys voi olla, mutta jos on enemmän, niin nivel on vaihtokunnossa. Välys tuntuu parhaiten, jos pystyt ajamaan auton nosturille tai "leskentekijöille" siten, että pääset auton alle painon ollessa renkailla ja akselin ollessa suorassa. Samalla kun auto on ylhäällä, kannattaa tarkistaa tukivarsien ja kallistuksen vaimentajan yhdystangon nivelten kunto.

Tuohon rasvan lisäämiseen en oikein kestävänä korjauksena usko.
Purkaamoilta saa muuten noita niveliä em. edullisemmin. En tiedä Focuksen mallikohtaisista eroista nivelten kansa - kannattaa tarkistaa Fordilta mitkä nivelet käyvät.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Focuksen tärinä
Rasvan lisäyksestä EI puhuttukaan missään vaiheessa KESTÄVÄNÄ korjauksena.. vaan että sillä saisi lisäaikaa akseleiden vaihtoo.. huollon mukaan parikin vuotta helposti.JyriN kirjoitti:Tuohon rasvan lisäämiseen en oikein kestävänä korjauksena usko.
Re: Focuksen tärinä
Ei nyt mitään herneitä, mutta eihän tuolla rasvan lisäyksellä alkuperäisen kysyjän tapauksessa enää todellakaan mitään korjata vaan ainoastaan hidastetaan vetakselin nivelen etenevää vaurioitumista.Toniyes kirjoitti: Rasvan lisäyksestä EI puhuttukaan missään vaiheessa KESTÄVÄNÄ korjauksena.. vaan että sillä saisi lisäaikaa akseleiden vaihtoo.. huollon mukaan parikin vuotta helposti.


Ainakin meidän molemmissa mk1 focuksissa on tuo vetoakselin rasva lisätty ainakin toiselle puolelle, eikä ole ongelmia ollut. Ilmeisesti rasvan roiskeet on havaittu ajoissa (renkaita vaihtaessa kannattaa tarkistaa aina vetonivelet, puslat ja jarrut, kun muutenkin kyykkii pyöräkotelossa).
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Focuksen tärinä
Niin sillä saat vain siirrettyä jonkun aikaa tulevaa korjausta. Tottakai kun tärinät alkaa kannattaisi heti ne vain suosiolla vaihtaa 

Re: Focuksen tärinä
Kuten tuli jo varmaan todettua ite oon täysin peukalo keskellä kämmentä näissä jutuissa..
Mikäs noissa Fordin huoltoliikkeissä on periaate, voiko viedä sinne arvioitavaks ilmaseks vai tuleeko heti satasen tarkistusmaksu
Tärinä on tosiaan sellasta, että ei haittaa itteäni ollenkaa alle 100km/h vauhdissa (vaikka pientä tärinää on havaittavissa), siitä kun mennään kovempaa niin ajomukavuus kärsii mutta ei se ajaminen mahdotonta ole!
Lähinnä sitä nyt kysyisin, että onko riskialtista jatkaa vaan ajamista eli voiko ne nivelet/vetoakselit yhtäkkiä rikkoutua kokonaan?
Mikäs noissa Fordin huoltoliikkeissä on periaate, voiko viedä sinne arvioitavaks ilmaseks vai tuleeko heti satasen tarkistusmaksu

Tärinä on tosiaan sellasta, että ei haittaa itteäni ollenkaa alle 100km/h vauhdissa (vaikka pientä tärinää on havaittavissa), siitä kun mennään kovempaa niin ajomukavuus kärsii mutta ei se ajaminen mahdotonta ole!

Lähinnä sitä nyt kysyisin, että onko riskialtista jatkaa vaan ajamista eli voiko ne nivelet/vetoakselit yhtäkkiä rikkoutua kokonaan?
Re: Focuksen tärinä
Kyllä ne huolllossa ottaa rahaa heti kun ne johonkin ryhtyy. Jonkun öljynvaihtohuollon tai vastaavan yhteydessä jonkun yksittäisen kohteen tarkastus (ei korjaus) ei ole yleensä mitään erityistä maksanut. Voit käyttää autoasi myös autotohtorilla, niin saat siihen kunnollisen vikalistan ennen seuraavaa katsastusta. Arvokastahan tuo tohtorointi on.tarik92 kirjoitti:Kuten tuli jo varmaan todettua ite oon täysin peukalo keskellä kämmentä näissä jutuissa..
Mikäs noissa Fordin huoltoliikkeissä on periaate, voiko viedä sinne arvioitavaks ilmaseks vai tuleeko heti satasen tarkistusmaksu
Tärinä on tosiaan sellasta, että ei haittaa itteäni ollenkaa alle 100km/h vauhdissa (vaikka pientä tärinää on havaittavissa), siitä kun mennään kovempaa niin ajomukavuus kärsii mutta ei se ajaminen mahdotonta ole!![]()
Lähinnä sitä nyt kysyisin, että onko riskialtista jatkaa vaan ajamista eli voiko ne nivelet/vetoakselit yhtäkkiä rikkoutua kokonaan?

Itse voit tarkistaa tuon vetarin, jos sinulla on likaantumista sietävät vaatteet ja hanskat. Aja auto varovasti toinen puoli (esim. apukuskin puoli) korkean rotvallin (viistetty ajoluiska ei riitä) päälle, niin saatat mahtua auton alle ryömimään etupuskurin puolelta. Kun auto on tuolla lailla pyörillään rotvallin päällä, se ei pääse putoamaan tai liukumaan päällesi. Nyi vetoakseleita kummankin murrosnivelen läheltä ylös-alas ja eteen-taakse. Jos nivel liikkuu mihinkään, niin siinä on vikaa.
Minä en olisi niinkään huolissani vetoakselin enemmästä vaurioitumisesta, kuin tärinän aiheuttamista muista ongelmista: voi olla, että tärinä rikkoo esimerkiksi vaihteiston huulitiivisteen ja / tai laakerin ja kustannukset nousevat helposti epäekonomisiin mittasuhteisiin. Ei kannata venyttää korjausta liikaa, ennemmin kannattaa maksaa jollekulle siitä, että katsoo kaiken olevan kunnossa. Jos tunnet itsesi onnekkaaksi (sovellettu lainaus likaisesta harrista), niin voisit seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä tutkia vetoakseleiden kunnon, mutta älä herran tähden mene auton alle pelkän tunkin varassa (nimim. kokemusta).

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Focuksen tärinä
Minulla kävi tällä viikolla juuri noin. Olen viivytellyt vetoakseleiden vaihtoa jo pari vuotta,JyriN kirjoitti:Käsittääkseni vaurio alkaa sisemmän vetonivelen ruiskautettua jäykät rasvat pakkasilla vaihteiston kuoriin ja tukivarsiin, jonka jälkeen välyksen ilmaantuminen on vain ajan kysymys, jos mitään ei tehdä.
mutta nyt pakkaset vähän nopeutti asian etenemistä. Kilpailutin hieman molempien
vetoakseleiden vaihtotyötä osineen ja skaala oli huima. Automaa Ford pyysi
alkuperäisosilla 980 euroa, RS Huolto Tampere tarvikeosilla 760, RK-Cityhuolto
tarvikeosilla 600 ja mihin lopulta päädyin Fixus Tampere tarvikeosilla 490 euroa.
Palvelu oli hyvää ja nopeaa.
Fixus ei liimannut kumeja vaan luottaa klemmareihin. Kantsisko minunki vaan luottaa vai
varulta liimata ne kiinni?
Kesärenkailla pääsee sitten nauttimaan tärinättömästä ajosta =) Talvella ei tuu tarpeeks
rasitetta vetareille, niin ne ei hirmusesti tärisseetkään.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000