Fiesta vm-86 ei käynnisty

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
9000 automaatilla

Fiesta vm-86 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Moro kaikki Voorti miehet ja naiset! Olen saamassa käsiini vanhan Fiestan, joka ei kuitenkaan halua käynnistyä. Kuulemani mukaan on suoraan ajosta laitettu parkkiin ja kostean kelin jälkeen jäänyt niille sijoilleen. Vaihdettujen kamojen listalla on ainakin tulpat, niiden piuhat, jakajan kansi ja pyöri sekä akku. Joku oli puolaa mittaillut ja todennut, että lukemat ovat oikean suuntaisia.

Itse olen Saabisti ja niiden kanssa vähän puljannut, Fordeista ei kokemusta. Etsi -toimintoa koitin käyttää, ei vaan ihan natsannut.

Onko antaa tulevalle Fordistille vinkkiä, mistä etsiä ulkosalla parkkiksella vikaa vai hinaanko suosiolla kotiin talliin tutkittavaksi? Onko jostain saatavissa kuvia esim. jakajan piuhojen järjestyksestä, että voisi edes niiden oikeellisuuden tarkastaa?
Fiesta 1.1 C -86
Saab 9000 Cs 2.3 A -93
Taunus/Sierra

Re: Fiesta vm-86 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

Jakajan kannessa saattas olla merkki ykköspytyn kohdalla,
sytkän järjestys 1342 ja vois alottaa kuivaamalla jakajan kannen,
ja jos ei vielä starttaa niin hinaamalla pitäs lähteä.
Oletuksena että kaikki oikein.
Yleensä jos kerran saa käymään lämpöseksi niin
pitäs toimia sen jälkeen suht ok.
Ford works in mysterious ways.. =)
tursas

Viesti Kirjoittaja tursas »

Millä koneella se mahtaa olla, pyörittääkö startti, lupaako, tuleeko tulpille kipinää, tuleeko puolalta v-jakajalle kipinää, tämmösiä perusasioita... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
9000 automaatilla

Joo, pata siis 1.1 litrainen ja kipinää en ole tarkastanut. En tulpilta enkä jakajalta / puolalta. Ei hyväkäs edes luvannut.

Pääsiäiskäsi kun olen, antakaa pari vinkkiä, millä mä sen kipinän tarkastan pihalla päivänvalossa? Kaverin sormi tulpan johtoon ja starttausta :lol: ? Startti kyllä pyörittää ihan kivasti.

En liiemmälti vielä tutkinut, kai pitäis raapaista ilmanputsari auki ja kurkata kaasariinkin. Mites toi kone, eikös toi ole ketjulla?

Kiitos tähänastisista nopeista vastauksista!
Fiesta 1.1 C -86
Saab 9000 Cs 2.3 A -93
tursas

Otat pitkän ruuvarin, paat sen sinne puolan sytkäjohdon virranjakajan päähän kiinni ja sitten ruuvarin varsi lähelle koneen runkoa ja kaveri starttaa ja sama tulppien piuhoille, kipinää pitäis löytyä.
9000 automaatilla

Ok, tämä selvä. Eli kuten vanhoina hyvinä mopo aikoina. Otetaan kuitenkin skenaario, että kipinä tulee, mutta kone ei vieläkään käynnisty. Seuraava lienee bensa puoli. Ehdotuksia?

Tai toinen skenaario, että kipinä ei tule? Uusi puola, mikäli ei tule jakajalle asti? Tai jos tulee jakajalle, muttei tulpille? Onkos tässä katkojan kärjet vai kärjetön sytkä?
Fiesta 1.1 C -86
Saab 9000 Cs 2.3 A -93
tursas

Kärjetön siinä on, tiedä nyt sitten skenaarioista, kun siinä aikanne kuluksi ootte starttailleet niin bensa siinä pitäis alkaa haista ja tulppiakin vois kattella samalla onko ne märät ja likaset. Akkukin alkaa tyhjenee ja aina auttaa jos vetäsee startatessa vielä apuvirran kaapeleilla toisesta autosta. Kait siellä nyt sentään tankissa on riittävästi bensaa.. :D
Viimeksi muokannut tursas, 19 Elo 2010 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 automaatilla

Joo, kiitos tiedoista. Taidan käydä parkkiksella sähköosat läpi ja nuuskia ton kipinän ja kokeilla startilla ja hinaamalla. Jos ei lähde, viedään kotiin ja nuuskitaan lisää.

Ja eikös se jakopää ollut siis ketjulla?
Fiesta 1.1 C -86
Saab 9000 Cs 2.3 A -93
Mikkovaan

Viesti Kirjoittaja Mikkovaan »

Jakopää on ketjulla, mutta sytkäjärjestys on kyllä mun mielestä 1-2-4-3 ja jakajan pyörimissuunnan voit tarkastaa pyörittämällä moottoria jakajankansi auki.
Sierra + HX35 Super
Focus
Taunus/Sierra

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

Mikkovaan kirjoitti:Jakopää on ketjulla, mutta sytkäjärjestys on kyllä mun mielestä 1-2-4-3 ja jakajan pyörimissuunnan voit tarkastaa pyörittämällä moottoria jakajankansi auki.
Jaa Valenciassa sama kuin kenttiläisessä?
Voipa tosiaan olla,en tiedä.
Autodata tai varmaa tietoa kellään?
Ford works in mysterious ways.. =)
9000 automaatilla

Vika oli sytkämodulissa. Motonetista uusi tilalle ja kovaa ajoa. Kiitos kaikille osallistuneille!
Fiesta 1.1 C -86
Saab 9000 Cs 2.3 A -93
Vastaa Viestiin