Zetec:n vulkanoitu venttiilikopan tiiviste

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Zetec:n vulkanoitu venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

2000 vuosimallin 1,25 Zetec-moottorissa on niinkin hieno keksintö kuin venttiilikopan tiiviste, jota ei pysty vaihtamaan ilman että vaihtaa koko venttiilikopan koska tiiviste on vulkanoitu kiinni koppaan. Nyt se kuitenkin on alkanut omassa Fiestassa hieman vuotamaan, mutten viitsisi talouspoliittisista syistä ostaa kyseiseen kärryyn enää 250 euron venttiilikoppaa. Kysyisinkin siis josko jollakulla olisi arvauksia/tietoa pystyykö kyseistä tiivistettä korjaamaan/uusimaan mitenkään?
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Zetec:n vulkanoitu venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja jsel »

Kyllä ainakin Motonetin hinnastosta löytyy venttiilikopan tiiviste:

Koodi: Valitse kaikki

MOOTTORIN OSAT / MOOTTORIN TIIVISTEET / VENTTIILIKANNEN TIIV.
Venttkanntiiv Fiesta 1,25-16V	27-5238	1,25/1,4 jos alumiininen venttiilikoppa [1996 - 2002]	10.80 €
Venttkanntiiv Fiesta 1,25-16V	27-5309	1,25/1,4 jos muovinen venttiilikoppa [1996 - 2002]	10.90 €
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Zetec:n vulkanoitu venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Motonetistä tosiaan löytyy tiiviste, mutta ainakin tuossa mun yksilössä se tiiviste on niin naulittu kiinni siihen koppaan että sen irrottaminen ja uuden tiivisteen laittaminen ei taida tulla kyseeseen (vaikka se muuten olisikin sopivan mallinen). Lähinnä olenkin ajatellut, josko olisi olemassa jotain ainetta, jolla vanhan tiivisteen voisi "pinnoittaa" uudestaan tai jotain liimamassaa, jota voisi laittaa tiivisteen ja venttiilikannen väliin siten että lopputulos olisi pitävä.

(p.s. käsittääkseni on niin että 2000-vuosimallista eteenpäin venttiilikopan tiiviste on vaihdettavaa mallia, mutta tuossa omassa yksilössäni on vielä vanhan mallinen koppa, johon tiivistettä ei pysty erikseen vaihtamaan. Tässä mielessä toi Motonetin lista on harhaanjohtava, kun vuosimallit ovat "1996-2002", pitäisi olla 2000-2002 ja sekään ei vielä olisi aukoton.)
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Zetec:n vulkanoitu venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Itse kokeilisin ensiksi jollain tiivisteliimalla mikä tarkoitettu tuommosiin öljysiin paikkoihin niin kuin itsekkin jo tuossa ehdotit. Muistat vaan putsata pinnat kunnolla ennen liimaamista niin saattaa saada pitävän vielä pitkäksi aikaa.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Zetec:n vulkanoitu venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja nestori »

Joskus "paikkailin" dohc sierran venttiilikopan tiivistettä silikonilla, muistaakseni Sikan valmistama juurikin moottoreihin tarkoitettu tökötti. Oli oikeen race-punaista ainetta ja ainakin toimi loistavasti tarkoitukseensa sen kesän minkä silloin ehdin sillä ajella :lol: Eli kannattaa kokeilla juurikin noihin tiivisteisiin tarkoitettua ainetta, luultavasti toimii ilman ongelmia.
Kuga PHEV
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Zetec:n vulkanoitu venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja Tekno »

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=75

tossa on pätevä aine. on lisäks TODELLA riittoisaa eikä kuivu purkkiin.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Zetec:n vulkanoitu venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Kiitokset vastauksista! Katsotaan, josko näiden vinkkien avulla saan sytytystulpat ja -johdot pysymään kuivina :D
Big_J
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Elo 2010 14:31

Re: Zetec:n vulkanoitu venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja Big_J »

Nostetaan nyt tämäkin taas esiin.
Itellä on kanssa tuo alumiininen venttiilikoppa ja se on alkanut hikoilemaan ja tulppien ympärille kertyy pikkuhilja öljyä ja tämä aiheuttaa pientä nykimistä joten asialle pitäis tehä jotain.

Auto on vuoden 1999 1.6 litranen, focus. Eli varmaankin tolla vulkanisoidulla kopalla? Sitä ei oo siis mitenkään mahollista irrottaa vaan pitää yrittää paikata sitä tollasella silikoonitiivistemassalla tai vastaavalla? Ja motonet+ fixus tarjoaa omaan vuosimalliini kyllä iha tiivistettä mutta onko tähän mahdollista vaihtaa?
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Zetec:n vulkanoitu venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Big_J kirjoitti:Auto on vuoden 1999 1.6 litranen, focus. Eli varmaankin tolla vulkanisoidulla kopalla?
Kannattaa tarkistaa onko tiiviste vaihdettava vai ei. Ainakin 2000-mallin Focuksissa 1.6 koneella on jo vaihdettavaa(kin) tiivistettä.

Mulla tuo liimaus on vielä tekemättä, kun hikoilu on kuitenkin toistaiseksi ollut sen verran pientä, että korjaustarve ei ole akuutti. Öljyä vuotaa mulla lähinnä koneen takapuolelle eikä tulppien puolelle juuri mitään. Tiedä sitten auttoiko se asiaa, kun viime syksynä kiristin hieman venttiilikopan muttereita (jotka tosin ovat niin pienet että paljon niitä ei parane missään nimessä kiristää tai menee kierteet :!: ), mutta joka tapauksessa kun alkutalvesta tsekkasin tulppien ympärykset, ei siellä öljyä ollut juuri nimeksikään. Anyway, liimausoperaatio on mulla kyllä suunnitelmissa, joten ehkä tulevana kesänä...
jusahh
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Touko 2010 00:11

Re: Zetec:n vulkanoitu venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Moi,
mulla meni konerempassa venakopan tiiviste rikki. Koppa on alumiinia, Focus -99 1,6l, pakosarja rintapeltiin päin. Alumiiniseen venttiilikoppaan "ei saa" uutta tiivistettä, koska ovat valaneet tiivisteen suoraan alumiiniprofiiliin kiinni. Jos vanha tiiviste hieman vuotaa, älä ryhdy tähän hommaan. Laita vaikka tiiviste liimaa vuotokohtiin.

Tässä jouduin siis hieman soveltamaan:
-Fixukselta venakopan tiiviste (sopii muoviseen venttiilikoppaan)
-vanha tiiviste ruuvitaltan ja kuumailmapuhaltimen kanssa pois alumiinikopasta.
-uusi tiiviste kulmista takaa ja nokka-akseleiden stefojen kohalta pikaliimalla kiinni (pari tippaa)
-tiivisteliimaa kriittisiin paikkoihin
-koppa kiinnin vain noin 5-8Nm voimalla.

Ongelmana oli että uusi tiiviste on hieman liian lyhyt alumiinikoppaan. Sitä joutuu siis pitkältä sivulta venyttämään ja toi pikaliimalla tiiviste pysyy asennuksen ajan kiinni kopassa. Uusi tiiviste on myös muutaman millin ohuempi kuin vanha, eli kiristäessä on tarkkailtava ettei tiiviste "taitu" kopan väliin. Vanhaa tiivistettä voisi kuvailla matalaksi ja leveäksi, kun uusi on ohut ja korkea. Olen ajanut viritelmällä 40 000km ja ei vuoda.

-jusahh
Vastaa Viestiin